Fordító - Translate

DOMOKOSMUSIC

DOMOKOSMUSIC Ars Poetica: Zeneszerzői küldetésem, hogy új hangvételű - Smooth Art stílusú - művek komponálásával befogadhatóbbá tegyem...

2018. március 1., csütörtök

Köznevelés a digitalizáció küszöbén


Köznevelés a digitalizáció küszöbén
        
            A köznevelésben legtöbbünket foglalkoztat a kérdés: milyen lesz a jövő oktatása?
Az edukáció jövőjét a jelenéből lehet meghatározni a legkönnyebben, ahol nagy erőkkel megkezdődött a generációm által oly régóta várt digitalizáció.
De mit is jelent ez? Ezenkívül milyen formái lehetségesek az edukáció digitalizálásának?
Meddig tartható fenn a köznevelés akadémista anakronizmusa?
Jelenlegi írásomban ezekre a kérdésekre (is) keresem a választ.

Kezdjük az elején:
Digitalizáció – a fogalom-meghatározás sokrétű lehet, de megpróbálom saját perspektívából megközelíteni. A digitalizáció jellemzője, hogy a materiális megközelítés helyett immateriális, virtuális, vizuális, digitális, online, elektronikus, adat- és jelalapú… formában történik az információmegosztás, adatfeldolgozás és dokumentálás.
A digitalizáció előnye, hogy többféle eszközt és sokféle módszert tesz lehetővé a korlátlan alkotásra, másolásra, ellenőrzésre, javításra, továbbfejlesztésre, ezáltal széles körben elérhetővé és végtelenített szavatosságúvá válik a kollektív tudás-adatbázis.
Hatása globális és univerzális dimenziójú, felgyorsítja a szükséges folyamatokat.


Digitalizáció kezdete a köznevelésben:
Az első fecske – az online BECS kérdőív
Az OH felületén történő feltöltések első látásra ijesztően hatottak az adatfeltöltőkre, hiszen a papírformátumtól merőben eltérő platformmal álltak szemben.
Aki használt már adatgyűjtő, vagy statisztikai elemző adatbázisokat, annak semmilyen újdonságot nem jelentett a felület, hacsak az egyszerű, már-már puritánul fehér háttér és vörös modulok unalmassága nem.
Néhányperces áttekintés után összefüggéseiben is megmutatkozott a rendszer, így az idők alatt leegyszerűsödött követelményrendszer nagyban megkönnyítette a feltöltést, különös tekintettel a tematikusan hozzárendelt natív kézikönyvek dedikált elérhetőségével.

Na, de egy fecske nem csinál nyarat!

Digitalizációs gyakorlat jelenleg:
Jött az E-KRÉTA digitális napló – pozitív tapasztalatok, egyszerű felület, központi adatbázis, könnyen elérhető adatok, olcsóbb, környezetkímélőbb, hatékonyabb és hasznosabb adminisztráció jellemezte…
Ez persze mind szép és jó, lenne… ha a jelenleg státuszban lévő tapasztaltkorú vezetők nagy része - tisztelet és megbecsülés a kivételnek! - és az általuk irányított tantestületek nem ragadtak volna le a köznevelés múltjában, a szigorú szabályok, büntetések, félelmek és szankciók között köznevelt tanulók aranykorában.

Digitalizáció keltette generációs feszültségek:
Míg az átlagember okoseszközök csoportjával közlekedik nap, mint nap a – főleg vidéki – tantestületek – akiket jellemzően elkerült a digitális fejlettség - egyfajta ellenreformációképpen megpróbálják kitiltani a digitalizációt az iskola falai közül, így ahelyett, hogy a könnyen elérhető digitális eszközöket a tanórai sztenderd alkalmazásrendbe állítanák, a legújabb generációkat is – az előzőekhez hasonlóan - megpróbálják félelemkeltéssel letiltani a digitális kommunikáció minden formájáról.
Ez igen komoly stratégiai vétség, hiszen a jelenleg tanuló főtevékenységű Y végi, Z (net) és Alfa eleji generációk – ez utóbbiak a várhatóan eddig sosem látott hosszúságú - életük nagy részét a digitális eszközökön – ember-ember és ember-robot között - történő kommunikációval fogják tölteni.
Helyes döntés tehát, hogy a jövő kreatív humánerőforrását megfosztjuk a tapasztalatszerzési lehetőségektől, amire később elengedhetetlen szüksége lesz?!

A Z generáció és legfontosabb sajátosságai:
-       nonstop online
-       tudás-megosztás-függő
-       IKT gondolkodás és cselekvés
-       szerteágazó figyelem és rendszerlátó intellektus
-       individualitás
-       kizárólag digitális kapcsolattartás
-       tudatos életmenedzselés
-       hosszú várható élettartam
-       szabadidőhiány
-       üzleties hozzáállás
-       sikerkeresés
-       humor, erőszak és megaláztatás

Az újabb kérdés: mire neveljen az iskola?
A jelenhelyzet adott: infokommunikációs korszak, ahol információkkal kommunikálhatunk digitális eszközökkel.
A tudás nem változik, csak elmélyül, kibővül, az eszközök azonban folyamatosan fejlődnek, így egyszerűbbé válik a kommunikáció, a tudás- és tapasztalatszerzés is.

Az új eszközök új módszerek alkalmazását is lehetővé teszik.

A vezetők és a pedagógusok feladata tehát, hogy az átlagembereknél felkészültebb tudást biztosítsanak a tanulók számára, akik számára a digitális edukáció motiváció és inspiráció is.

Örök kérdés: milyen legyen a korszerű tanóra?
A frontális oktatás kudarca és a projektmunkák előzetes - naprakész szakmai - felkészültséget megkövetelő többletterhelése miatt gyakori probléma a passzív időeltöltés a tanórákon a tudásintenzív és élményalapú módszerek helyett; így is eltelik a nap, azonban azok az iskolák, ahol a vezetők ezt a hozzáállást támogatják, vagy – akut esetben – kérik, valódi pedagógiai szanatóriummá válnak hosszabb távon, persze a passzív pedagógusközösségek nagy örömére.

Az entrópia kezdete:
a legutóbbi vezetőválasztás eredménye:
-          mérsékelt hatalmú és hatáskörű vezetők
-          fokozott agressziójú és követelőkedvű tantestületek
-          megingott bizalmú szülők
-          következetlen nevelés miatt passzívvá vált tanulók

Elértéktelenedő tudás és szakmai szolgáltatások:
Minden intézmény meghatározza a saját értékét a kollektív szakmai tudás következményeként kialakuló eredmények, hagyományok és tartalommegosztás mértékének beszámításával, ez lehet az alapja az önértékelési programnak.
Az igazán fejlett iskolavezetés azonban a digitális megjelenést és az intézményi partnerkapcsolatokat egyensúlyban tartja, tehát érdeklik a külső szereplők véleményei, a partnerek igényei, a résztvevők szükségletei, valamint a támogatók feltételei és elvárásai, amelyek így együtt a továbbfejlesztés mindenkori alapjaként szolgálnak.
Ezzel szemben a vidéki tantestületek általános befogadáshiánnyal küzdenek és még mindig az elavult üzleti kapcsolataik és sztenderdeljárásaikon keresztül kívánják erőszakkal animálni a vezetőket saját érdekeik mentén.
Komoly hiányosságuk, hogy a képesség-, készség- és rutinfejlesztés helyett alkalmazott időeltöltést hosszú éveken át tartó folyamattá dimenzionálva a gyakorlatban hasznos valódi tudás hiányának kiterjedése válik sajátosságává az intézménynek.
Egyszerűbben fogalmazva – intézménytípustól függően – 8, vagy 4-5 év után is mérhetetlen az egyes tanulók személyiségfejlődése és megszerzett tudásfaktora.
Persze szép élményekkel gazdagodott minden tanuló az eltöltött évek alatt, de ez a mai korban már kevés, hiszen a valóságban nem vált igazán hasznossá a tudása, annak ellenére, hogy a piacorientált felfogású szülők célzottan választottak köznevelési intézményt gyermekük számára azért, hogy az üzletvezérelt világban a segítségük nélkül – kizárólag az iskolától kapott versenyképes tudás- és tapasztalatértékekkel – váljon önállóvá gyermekük.



Erre az önállóságra nagy szüksége is van,
hiszen a digitális térben található tartalomszennyezettségben eltájékozódni még felnőttként sem egyszerű, mégis a legtöbb tanuló naponta önállóan képes rá.


Új szereplők, új elvárások:
Megjelentek a fiatal szülői generációk, a felsővezető idős szülők és gyermekeik…
A fiatal generációknak sokkal nagyobb tisztelet és megbecsülés szükséges, hiszen egy olyan világban kell élniük, ahol a náluk idősebbek képtelenek összefüggéseket meghatározni, értékeket találni.
Aki pedagógusként nem képes átlátni a digitális tér látens szabályrendszerét képtelen lesz valódi és használható tudást biztosítani tanulóinak.
Erre jó példa az a dühítő folyamat, ami az intézményvezetők irányából áramló elszemélytelenedés mértékét jelzi és a kölcsönös tiszteletet kivívni és adni is képtelen pedagógusokkal történik, amikor az iskolaelhagyást követően egy-egy volt tanuló fejét elfordítva köszönés nélkül hagyja az utcán korábbi ”nevelőjét”, erre a nevelésre olyan büszkék sok intézményben…
Amikor egy-egy szülő kérdőre vonja a pedagógust ez a pedagógiai programmal és az intézmény hagyományaival válaszol, amelyek a kimondott pillanatban válnak értéktelenné,
ha a pedagógus:
-          a valóságban képtelen átadni a benne megfogalmazott tartalmakat
-          képtelen tisztelni a tanulót, de elvárja cserébe a tiszteletet
-          az iskolából kilépve már nem pedagógus többé, de az iskolában tekintélyt követel magának
-          tudattalanul kíván tudást átadni, de nem is szándékolja a fejlődést
-          elutasítja a fejlődést, az újdonságot, de feltételezi és elvárja a tudást
-          nem képes példát szolgáltatni, de parancsolja a neveltséget
-          eltiltja a korszerű módszereket és eszközöket, de ambicionálja az aktív tanórát
-          kiutálja a szülőt az iskolából, de igényli a támogatását

Amelyik intézmény képes a valóságban is használható, versenyképest szolgáltatni tanulói részére, annak hírneve a digitalizáció küszöbén is megingathatatlan marad.


avagy a köznevelési modell jövőbeli sztenderdjei:
Az - 5T Nevelés-Modell
Forrás: Domokos Módszer Keretrendszer a köznevelésben és az alternatív művészetoktatásban alkalmazható digitális zenei edukációs lehetőségek


A tanulók tanórai teljesítménye és annak adatelemzése kiemelten nagy fontosságú feladatkör lehet a jövőben, hiszen egyre nagyobb igény mutatkozik munkáltatói részről az összesített – digitális érettség-faktort is tartalmazó - tanulói portfólió elkészítésére, amelynek legfontosabb szegmensei a teljesítmény és az eredmények.

Sikerkeresés = a sikeres programok, személyek módszereinek, eszközeinek felkutatása
Sikerkövetés = a sikeres programok, személyek módszereinek, eszközeinek edukációs elsajátítása
Sikerközvetítés = a sikeres programok, személyek módszereinek, eszközeinek megosztása


Saját tapasztalatok:
Jómagam évek óta szorgalmazom a digitális eszközök használatát a zenész növendékek körében, azonban ehhez támogatást a mai napig nem kaptam intézményi szinten, ami arra enged következtetni, hogy a pedagógus/vezető kollegák sem fogadják el a digitalizációval járó előnyöket, csupán a problémákat látják az új módszerek és eszközök megjelenésében, azonban MŰVÉSZI ZENE KÖR tehetségmenedzselő szervezetem tevékenységei kiterjednek a zenei készség- és rutinfejlesztésre is, így mára széleskörű tapasztalatokat szereztem a különböző generációk digitális zenei fejlesztésében.
Ennek eredménye, hogy a művésztanárként eltöltött közel 15 év alatt gyűjtött módszereim és az azokat segítő eszköz-keretrendszer első 78 oldalának befejeztével az a megtiszteltetés ért, hogy Domokos Módszer Keretrendszer - a köznevelésben és az alternatív művészetoktatásban alkalmazható digitális zenei edukációs lehetőségek címmel nemzetközi jogvédelem alá vették zenepedagógiai módszereim.


Szakmai elzárkózás:
Az elavult szokások hátráltatják a korszerű tudásmegosztást;
a jelenleg hatáskörrel rendelkezők felelőssé tehetők a válsághelyzet-fennmaradásért, mert nem hajlandóak kilépni a komfortzónából, látványosan működésképtelen szakmai funkciókat működtetnek erőszakkal a személyes kényelem megőrzése érdekében.


Digitális zenetanulás tablettel:
Ez a Domokos Módszer-keretrendszer módszertani szolgál alapul a nagy érdeklődést generáló ALMA – Alternatív Lehetőségek Művészeti Akadémia számára, ahol a Közösségi Zene Projekten belül jelenleg a DALHÁZ Projektdivízió kezdte meg a zenei edukációs tartalmak megosztását, kimagaslóan nagy sikerrel.
a siker alapja a kreativitás és azon belül az alkotóművészet előtérbe helyezése, amely ebben a formában egyedülállóan hasznos módszer az amúgy is nagy alkotókedvvel rendelkező Z és ALFA generációk körében.
Mivel módszer-keretrendszerem a fiatalabb generációk erősségeit használja fel folyamatos a sikerélmény és a motiváció, valamint kiterjedt mértékű az inspiráció a digitális zenei előadásokon hétről hétre, ahol a hagyományos akusztikus és elektromos hangszereken kívül korszerű digitális hangszerek és tabletek is felhasználásra kerülnek az élményközpontú kreatív zenei alkotófolyamatok során.
Ezek a lehetőségek és a folyamatosan érkező művésztanári tapasztalatok hozzásegítettek a pozitív zenei digitalizációs jövőkép megalkotásához, ahol egyértelműen központi szerepet kap a robottechnika és az általános mesterséges intelligencia, mind az előadói, mind pedig az alkotóművészi szerepkörök dimenzionálásában, a személyes/emberi elméhez kapcsolódó, támogató jellegű robotizált és automatizált infokommunikációs technika (IKT) kiterjesztésében.
A mesterséges intelligenciát aktívan felhasználó folyamat hamarosan a köznevelési intézmények területén is megjelenhet, amennyiben nő azon vezetők száma, akik hajlandóak elállni a digitális fejlődés útjából.

A jövő edukáció-potenciálja:
1.      teljes értékű, személyre szabott szereptematikus oktatás és nevelés
2.      natívan hasznosuló tehetség- és alkotó jellegű tudásfelhasználás
3.      robotvezérelt interaktív tartalommegosztás
4.      mesterséges intelligencia-támogatás a mindennapokban
5.      IKT okoseszközök monopóliuma
6.      digitális intézményi IOT-keretrendszer
7.      VR és min. 7D alkotói projekt- és közösségi környezet
8.      információszükséglet-és szakmaorientált digitális tananyag
9.      24h aktivitású digitális tanárszerep és online-mentorálás
10.  24h aktivitású digitális vezetői szerep és online-menedzselés

Ne feledd a főszabályt!:
Egy biztos: az univerzum entrópia-főszabálya a nevelésre is érvényes, ahhoz hogy megértsük a jövő generációi szükségleteit és felmérhessük élet- és edukáció-igényeit az alkotás útján szükséges maradnunk, ami jellemzi a digitalizációt és rendet tesz a személyes és a digitális térben a főtörvényileg a rendezettségből a káoszba igyekvő információzajban, ami jellemzi mai életünket.
Különösen igaz ez a közelmúlt eseményeire, ahol a vezetőválasztások alkalmával kialakult válsághelyzet – amikoris a túl kevés, a túl sok, vagy a már több évtizede hivatalban lévő és mára megkopott tudású, vagy háttértámogatású pályázók közül ki nem nevezett vezetők intézményi hiánya - néhány hónap alatt a bizonytalanságig, a bizalmatlanságig, valamint a jövő- és célfosztottságig terhelte az érintett iskolák tantestületeit.
A megatározó vezető nélkül maradt iskolák rákerültek a hanyatlás és a szakmai elértéktelenedés útjára, ahonnan kiút csak a szakmailag kiemelkedő, fejlődést támogató, segítő szándékú, új generációs, sokoldalú szolgálóvezetők kinevezésével lehetséges, hiszen ők képesek átlátni a problémák forrásait és kreatív problémamegoldással menedzselni a kialakult válsághelyzetet.
Átlagemberként minél hamarabb elfogadjuk az univerzumban alaptörvényszerű hanyatlást, annál hamarabb elkezdhetjük az újjáalkotást, mint szolgálóvezető.
Így fejlődhetünk társadalom-kulturális szempontból is kiemelten hasznos, alkotó szerepvállalóvá, aki segít eligazodni társainak az entrópiás folyamatokban, amelyben így, vagy úgy, de mindannyian energiaközvetítő szereplők vagyunk.

Küldetésünk a tudásmegosztás:
A kulcsszempont: a káoszban ragadt edukációs energiákat újraalkotva és a tudást megújuló erőforrásként felhasználva segítsük és szolgáljuk a felnövekvő generációkat, hogy ők is méltóképpen nevelkedhessenek fel és megbecsülve értékelhessék igyekezetünket: a tudásmegosztás küldetését!
            A mindig naprakész tudásmegosztáshoz állandó siker- és változáskövetés szükséges, amit az intézményvezetők hivatali idejük hosszabbodásával hajlamosak nélkülözni, így a vezetők ciklusának – hasznos hatékonyságmegtartással történő indoklással – maximális 10 évben történő meghatározásával az intézmények szakmai előmenetelén keresztül a tanulók is hatékonyan fejlődhetnének.
Az elméletem szerint élvonalbeli hozzáállású intézmények 5 évente változtathatnak vezetőjük személyén és a gyakorlatban sikeresen működő tapasztalatokat - a közösség fejlődése érdekében - beépíthetnék a korszerű továbbfejlesztési tevékenységeikbe.
A gyakorlatban ez a lehetőség motiváltabb és ambicionáltabb pedagógusok megjelenését eredményezheti, hiszen lehetőséget teremt számukra kipróbálni vezetőként is magukat és min. 5, max. 10 év állhat rendelkezésre a megfelelő közoktatási vezető képesítés megszerzésére.
Ennek a változásnak is az anakronisztikus akadémista perspektíva a legfőbb hátráltató tényezője, mint minden meghatározó sikerkövető változás-kezdeményezésnek.
A digitalizáció és az azt követő abszolút demokrácia megjelenése friss ötleteket, korszakalkotó eszközöket és módszereket hoz majd a köznevelési rendszerbe, nekünk pedagógusoknak csak annyi a teendőnk, hogy ne kívánjunk ezzel a globális árral szemben úszva elégedetlenkedni a változásaival szemben.
A szabadon áramló információ internetes világában nem állhatunk útjában a tanulók tudatos önálló tudásszerzésének csupán az elutasító személyes sértődés fenntartása, vagy a digitális jártasság elégtelenségéből származó megalázottság-érzés elkerülése miatt, így a helyes döntés az, ha támogatjuk őket abban, hogy személyre szólóan legyenek képesek összeállítani tudásadatbázisukat, amely a későbbiekben választott szakmai életpályájuk legfőbb erőforrása lesz.
Szakmai hírnév- és pozícióféltésből bizonyára eleinte csak kevesen lesznek képesek meghozni ezt a helyes döntést, de a személyes fejlődés elengedhetetlen feltétele az átlagos viselkedéskultúrából történő kiemelkedés, a magaskultúra érvényesülése érdekében, amely segítségével vetélytársainktól eltérően készség szinten alkalmassá tesz az érzelmi-befolyásmentes, lelkiismeretileg helyes döntések meghozatalára és a legmagasabb értelmi, érzelmi és spirituális fejlettségi szintre történő felemelkedésre.    

Tárjuk szélesre a digitális világra néző ablakainkat,
legyünk befogadóak a napfényt jelentő tudással szemben
és adjunk lehetőséget a fiatal generációknak a személyes fejlődésre,
úgy ahogy korábban velünk szemben is eljártak jóindulatú nevelőink!


Debrecen, 2018. Január 13.

Domokos János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester,
Nemzeti ösztöndíjas Zeneszerző, Szövegíró,
Szakvizsgázott pedagógus, Közoktatási vezető,
     a Művészi Zene Kör tehetségmenedzselő szervezet és
az Alternatív Lehetőségek Művészeti Akadémia vezetője


2018. február 28., szerda

Vezetői tapasztalatok, avagy közlekedj (Dom)okosan


Vezetői tapasztalatok, avagy közlekedj (Dom)okosan
        
Tehetségmenedzseri tevékenységeink során évek óta folyamatos kapcsolat alakult ki a köznevelési intézményekkel, amiket ingyenes interaktív koncertpedagógiai előadásokkal, komplex tehetségfejlesztési és tehetségmenedzselési programmal, alkalmi tehetségazonosítással és konkrét tanácsokkal is támogatunk.
A pedagógus kollegák közötti jelenlét során állandósult problémákkal találkoztunk, amelyek az elmúlt 3 év során változatlanul fennmaradtak. 
Ahelyett, hogy az internet világában pozitívan megtapasztalható abszolút demokrácia – egyszerűsítésre kiterjedő - sikeres alaptételeit felhasználnák az edukációs tevékenységekben, egyfajta informális szinten terjedő anakronisztikus lobbirendszer helytelen hagyományai rögzültek be az intézmények hétköznapjaiba.
Az átlagos gondolkodású pedagógusok és szülők még mindig hisznek abban, hogy problémáikat képes és szándékozik is megoldani egy – a problémakörnek megfelelő hatáskörrel rendelkező, segítségre felkért – hivatali személy, aki az általa előre megkért kiemelt gondoskodásért, vagy bánásmódért cserébe hajlandó is lesz a szóbeli megállapodásnak megfelelően eljárni a támogatást igénylők érdekében. 
Mivel a különböző természetű tisztségek képviselői hivatali idejük megnövekedésével gyakran kizárólag saját és családtagjaik érdekeinek érvényesítésére használják fel hatásköreiket és kapcsolati hálójukat, az eltérő támogatásra szoruló, kiszolgáltatott átlagemberek állandó megtévesztés általi csalódásfolyamatban élnek, így alapvetően rendül meg a bizalmuk az egyébként problémamentesen működőképes hivatalos eljárásokban.
tapasztalatok:
- újdonságtól való általános, kiterjedt félelem
- több helyen vezetőhiány miatti felelősségvállalás-hiány
- átszervezett, vagy megszűnt intézmények
- hatáskörtúllépés (hivatalos emailek szándékos törlése)
- általános rugalmatlanság és sértődöttség
- kapcsolatelvétel komplikálódása (személyes, telefonos megkeresés helyett csak email)

Helytelen viselkedéskultúrából származó állandósult köznevelési válságszegmensek
Intézmény
szakmai tehetségek érvénytelenítése, elnyomása; valótlan értékmeghatározás
Vezető
személyes közéleti és szakmai üzleti érdekeltségek vezetésbe történő erőszakos bevonása; korszerűtlenség és anakronizmus; kizárólag akadémikus teljesítményre való hagyatkozás; érzelmi manipuláció; rossz szokásokhoz, hagyományokhoz való kényelmes ragaszkodás
Pedagógus
rosszindulat; szakmai és személyes féltékenység; valótlan önértékelési értékképzés; rugalmatlanság; egyoldalúság; változástól és újdonságtól történő elzárkózás;
tanórai kreativitás és alkotótevékenységek korlátozása, tiltása
Szülő
érdektelenség; lojalitáshiány; teljesíthetetlen elvárások; követelőzés
Tanuló
kitartáshiány; felelősséghiány; elismeréshiány; szabálynélküliség; követhető példanélküliség

Ha az intézményt – egy interaktív és interperszonális információszállító - közlekedési eszközként képzeljük el, könnyebb megérteni a vezetői stílusokban kialakult helytelen viselkedésmintákat:
1.      kerék: önbizalommal túlfújt, csak a külső megjelenésre figyelő, a fenntartó, a tantestület és a szülők között csúszkáló vezetés (30-as korosztály)
2.      kerék: nincs ki a 4 kere… (helyett) csavarja, a hírnévkiterjesztés miatt intézményét vállalhatatlan helyzetekbe kényszerítő vezetés (40-es korosztály)
3.      kerék: imbolygó, a folyamatos csalódottság miatt kialakult érzelmi leterheltségtől labilissá, sértődötté vált vezetés (50-es korosztály)
4.      kerék: defektes, a folyamatos támadásoktól és sérülésektől érzéketlenné, tétlenné, passzívvá vált vezetés (60-as korosztály)
5.      pótkerék: meghatározó szerepe nincs, csak jelzés értékű a jelenléte, jellemzően minden karizmatikusságot nélkülöző vezetés (korosztályfüggetlen)
6.      mankókerék: ideiglenes szerepkör, a válsághelyzetben kialakuló pánikszituáció megakadályozását célzó vezetés (korosztályfüggetlen)

A fenti sorok az előzetes információgyűjtés eredményeképpen megszületett általános tartalma kizárólag a szakmai humort szolgálja, nem tartalmaz személyes adatokat, nincs jogom ítélkezni senki vezetési stílusa felett és nem kívánok senkit elítélni vezetői tehetségének, képességeinek, vagy készségeinek minősége miatt.
Tekintve, hogy tizenéves korom óta vezetek közösségeket, művészeti csoportokat az elmúlt 25évben jelentős tapasztalatokkal gazdagodtam a vezetés területén, amelyet egyetemi szintű közoktatás-vezetői pedagógus szakvizsgámmal szerzett tudásom elmélyített, korszerűsített.
A valódi tapasztalatokat természetesen nem lehet oklevéllel megszerezni és ezt a lehetőséget az egyetemi képzés sem biztosítja.
A valódi tapasztalatok forrása a személyes és digitális térben történő kiegyensúlyozott jelenlét és tájékozottság fenntartása, amely kizárólag az életkor előrehaladtával nem szerezhető meg.
Bárkinek sikerülhet kisebb- nagyobb közösségeket létrehozni és fenntartani külön a személyes és külön a digitális kapcsolati hálón belül, akár informális, nonformális és formális keretek között is.
Amint viszont az általa választott, proiritált és komfortizált keretrendszerből kilép, szertefoszlik nehezen összegyűjtött kapcsolati tőkéje és megszűnnek közösségei.
A valódi tudás birtokosa képes megtartani vezetői karizmatikusságát, köztiszteletét és hírnevét is azáltal, hogy mind a személyes dimenzióban, mind a digitális térben magabiztosan tájékozódik, és követhető példát biztosít közösségei számára, tehát életkora előrehaladtával is naprakész és korszerű marad.
Vannak időszakok, amikor az üzleti közegben sikeresen gyarapodó vezetők élettársaiból álló tantestületek a lobbiban elhivatott és szakmailag független intézményvezetők megválasztását szorgalmazzák a szakmailag elhivatott, demokratikusan tudásintenzív érdekeltségű és a lobbiban független szolgálóvezetők helyett.
Napjainkban is a provinciális területeken működő intézmények esetében ez a hatás meghatározó lehet, ami már rövid távon is bizonytalanságot, közösségi érdekvesztést okozhat, hiszen a közéleti lobbiban szívességekkel és személyes tokenekkel üzletelő vezetők a gyors változások világában kizárólag saját és családjuk gyarapodását szolgálják ki, az őket megválasztó közösség helyett, ezzel végleg elveszítve hitelességüket.
Viselkedéskultúrájuk alapja ekkor erőszakosra vált és agresszíven – mások megalázásával, lerablásával – képesek csak továbbjutni a materiális gyarapodásért folytatott harcban.
Ezt a hozzáállást szakmailag és személyesen egyaránt helytelenítem, hiszen a köznevelési ”szabad” piacgazdaságban az infokommunikációs korral együtt megjelent sikerkövető versenyszféra-elemek rendkívül diplomatikussá és demokratikussá tehetnék az iskolák közötti versengést, amennyiben a jelenleg tisztséget betöltő vezetők képesek elhagyni közösségmérgező rossz szokásaikat és végre a valódi tudást követnék az számukra hozzáférhetetlen anyagi források hajhászása helyett.
Egy egzisztenciagyarapításban elhivatott, mohó és telhetetlen vezető képes rögzíteni tartós válsághelyzetet fenntartó szokásrendszert, amely a tantestületet is tartósan fertőzötté teszi.
Az átlagpedagógusok így a kiegyenlített tanórai keretek biztosítása helyett a saját problémáikkal lesznek elfoglalva és nem jut energiájuk, idejük, vagy egyszerűen érdeklődő figyelmük a tanulók nevelési gondviselésére, akik így – a kölcsönös tisztelet és megbecsülés hiánya miatt – további magatartási és tanulási problémákkal gyarapodhatnak, amelyek alapjaiban tehetik sikertelenné az intézmény szakmai előmenetelét.
            Amennyiben vezetőként a szülőket ügyfélként és a tanulókat felhasználóként vagyunk képesek azonosítani a különböző intézményi szerepkörökben történő elégedettségmérésekkel helyes irányban tarthatjuk az intézményt, megalapozva annak jelenkori életképességét és jövőbeli fejlődési dinamizmusát.
A jelenlegi – szakmai kapcsolati hálón belül gyűjtött - tapasztalatok azt mutatják, hogy gyakran a vezetőknek – egyéb természetű elfoglaltságaik miatt – nem áll szándékában intézményük edukációs minőségjellegű továbbfejlesztése, így a – meghatározó esztétikai látszatot fenntartó - kisebb karbantartási és felújítási feladatelvégzésen kívül nem szorgalmaznak további fejlesztéseket.
Innováció, kutatás-fejlesztés és mozgásban tartó fejlődés nélkül egy szervezet sem - így egy intézmény sem – képes a korszerű fennmaradásra, jótanácsom tehát: közlekedj (Dom)okosan! J

Debrecen, 2018. Január 6.

Domokos János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester,
Nemzeti ösztöndíjas Zeneszerző, Szövegíró,
Szakvizsgázott pedagógus, Közoktatási vezető,
     a Művészi Zene Kör tehetségmenedzselő szervezet és
az Alternatív Lehetőségek Művészeti Akadémia vezetője