MŰVÉSZI ZENE KÖR - Adventi élményhangversenyeink képekben 03-04
DOMOKOSMUSIC
DOMOKOSMUSIC Ars Poetica: Zeneszerzői küldetésem, hogy új hangvételű - Smooth Art stílusú - művek komponálásával befogadhatóbbá tegyem...
2023. december 27., szerda
41 évesen nyugdíjba mentem
41
évesen nyugdíjba mentem
A valóságban ez azt jelenti, hogy 41
évet töltöttem a közoktatásban, újkori – törvényileg leegyszerűsített - nevén a
köznevelésben, ebből 20 évet zeneművész-tanárként, karmesterként, előadóként,
rendezvényszervezőként, zongorakísérőként, zeneszerzőként, hangszerelőként, közösségépítőként,
belső ellenőrzési vezetőként, majd közoktatási vezető-szakvizsgázott
pedagógusként.
Régebbi
olvasóim tudják, hogy milyen elhivatottan szándékoztam a köznevelést és a
művészetoktatást fejleszteni, újító ötleteimmel segíteni a kollegáim, azonban felesleges
szélmalomharcot vívtam, mert a hosszú évek során sohasem az elvárásaim szerint
alakultak a dolgok, a közszféra szakmai környezetemben nem tudtam kiteljesedni.
Így
arra az elhatározásra jutottam, hogy a köznevelési részét lezárom az életemnek
és a témát is nyugdíjazom a blogon.
Egy
elmélet szerint, ha hatékonyan dolgozunk akkor a tevékenységeink 20%-a adja a
sikereink 80%-át, ami a versenyszférában megvalósított tevékenységimben szinte
mindig teljesült, azonban a közszférában a sok elaprózódott, munkaidő-kitöltést
szolgáló, haszontalan ügyintézés, mások munkájának segítése és helyettük
elvégzése az erőforrásaim min. 80%-át elhasználták és max. 20%-ot adtak hozzá
az előmenetelemhez, tehát befektetésarányos megtérülési szempontból is rendkívül
kedvezőtlen élethelyzeteket eredményezett.
Ebben
az élethelyzetben talált meg a státusztörvény elfogadása, amely előreláthatóan
további vállalhatatlan teherviselést jelentett volna számomra, aki mindig az
egyik legszorgalmasabb és legjobban ütött húzó-ló voltam.
Csak
egy kis számadás: évente személyesen közel 40 fellépést szerveztem és teljesítettem
a fúvóstanszakommal, többszáz emailt küldtem ki a belsőellenőrzéssel
kapcsolatban, emellett többezer oldalnyi intézményi dokumentumot készítettem
el, többszáz órát töltöttem a kollegák tájékoztatásával és a minősítésre, vagy
a tanfelügyeletre felkészítésével, valamint megszámlálhatatlanul sok energiám
veszett el mások munkájának elvégzésével. Ezek csak a pedagógusállás mellékes
tevékenységei voltak, még szót sem ejtettem magáról a tanításról, a
továbbképzésekről, az adminisztrációról, a közösségszervezésről, a
növendékmegtartásról, az intézményi és tanszaki marketingről…
Ebbe
a többszörösen betelt életrendre helyezett további feladatköröket a
teljesítményalapú értékelési rendszer bevezetése, amely a hozzám hasonló
szorgalmas, szolgalelkű, megbízható, precíz és a megbecsülésmentes háttérmunkáknak
köszönhetően láthatatlan szakembereket többszörösen túlterheltté tette.
Ehhez
képest a színpadon előadóművészként és zeneszerzőként is minden kedvező hatást
élveztem, több mint 35éves pályafutásom során, így a törvényadta távozási/felmondási
lehetőségek megkönnyítették a döntésemet.
De hogyan sikerült mégis 41évesen nyugdíjba
mennem???
Röviden
ezek kellettek hozzá:
1. tehetség
és tájékozottság
2. szorgalom
és kitartás
3. sokoldalúság
és elismertség
4. alkotó-
és előadóművészet
5. vállalkozószellem
és befektetés
Hosszan:
Valóban, 41 évesen nyugdíjba mentem, de
ez nem azt jelenti, hogy nem fogok többé dolgozni, hanem pont az ellenkezőjét:
a kötelező muszáj-munkák helyett mostmár meg tudom válogatni mire áldozom az
értékes szabadidőm, így ezeket a tevékenységeket még elhivatottabban és még
nagyobb szorgalommal leszek képes elvégezni a terveim szerint.
A
következő részletes részt csak kitartó olvasóimnak ajánlom, az elfoglaltak kérem
tekerjék ki a dőlt betűs szöveget!
Egy
kis visszaemlékezés:
Úgy alakult, hogy az
elmúlt pár évben 2 alkalommal is felgyorsult az életem, ugyanis a Covid
világjárvány során a digitalizációs terveim 10 évvel korábban teljesültek, nemrég
pedig az állami művészeti iskolában mondtam fel a tanári állásom, ami újabb 10
évvel korábbra hozta – az egyébként 50 éves koromra várt – szakmai nyugdíjazási
terveim.
Ezek a tervek arra
vonatkoztak, hogy 50 éves koromra már nem szándékoztam 3-4 munkavállaló helyett
1 fizetésért elvégezni a feladathegyeket, tehát egyfajta deaktivációs törekvést
valósítottam volna meg és a valóban fontos klasszikus értékekre kívántam
koncentrálni.
A klasszikus értékek
alatt a szerelem, szeretet, család, barátok, kötődés, támogatás, társadalomkulturális
szerepvállalás, filantrópia és az ezekhez hasonló pozitív tartalommal teli
kulcsszavakat értem, amelyek számomra valóban fontosak.
Sajnos azt
tapasztaltam, hogy ezek a legtöbb embernek nem mondanak semmit, mert önző
módon, csak magukkal törődve élik az életüket haszontalanul, mivel semmit nem
teremtenek, nem alkotnak, nem hoznak létre.
Ilyen emberek között
kezdtem meg a művésztanári pályám is és már a kezdetektől elkerült a szerencse,
ugyanis már az első zeneiskolai munkahelyemen a férfi felsővezető alfahímként tekintett
rám és folyamatosan taposott, hátráltatott.
Végül néhány év tűrés
után felmondtam és egy művészeti iskolában helyezkedtem el, szintén férfi
felsővezető irányítása alatt, tehát a körülmények nem változtak. Maradt a
taposás, hátráltatás, egrecírozás és állandó megfigyelés…
Ezt a képet árnyalja,
hogy főleg csak olyan vidéki növendékekkel találkoztam, akik még az alapkultúra
nyomaival sem találkoztak – a nagyvárosi műveltségtől messze elzárt - otthonaikban,
ezért mínuszból kellett a magaskultúrát átadni.
Emellett semmilyen
munkamorállal és szorgalommal nem rendelkeztek, tehát esélytelen volt
versenyeztetni őket, annak ellenére, hogy folyamatos elvárás és nyomás volt a
versenyhelyezés megszerzése az intézmény dicsőségére.
Szóval ebből az elmúlt
- a köznevelésben eltöltött - 20 évből azt tanultam, hogy nagyon tudatosan kell
megválasztani az olyan maradandó életértékeket, mint az álláshely, a lakóhely,
vagy akár egy autó is, mert a döntés után nagyon nehéz lesz megváltoztatni a
körülményeket, vagy az eszközöket és hosszútávon beleragadhatunk egy
kedvezőtlen élethelyzetbe.
De
most térjünk vissza a blogbejegyzés főtémájához, mert az olvasók nagy tömegét
eddig már elveszítettem, így a szerencsés kitartók jutalma lesz a „titok”
megismerése.
Ahhoz, hogy megértsük hogyan sikerült 41
évesen valóban nyugdíjba mennem és egy nyugdíjas nyugodt életvitelét élnem 20
évvel korábbra kell visszamennünk az időben.
Az
egyetemi éveim vége felé az egyik professzor elmondta, hogy ne is álmodjunk
államilag finanszírozott nyugdíjról, tehát hiába dolgozzuk végig az életünket,
nekünk már nem jár semmi cserébe az államtól.
Ez
a kinyilatkoztatás egyfajta kulturális sokként ért akkoriban és meghatározta a
későbbi gondolataimat, cselekedeteimet, szemléletemet és összességében a teljes
attitűdömet.
Rendkívül
elhivatott és szorgalmas szakember vagyok, de már a húszas éveim elején ezzel a
hatással kellett szembesülnöm, így rájöttem, hogy bizonyos – különösen a
kevésbé szorgalmas munkatársak helyetti – feladatkörök elvégzése többszörös terhelést
jelent számomra, még akkor is, ha jómagam gyorsabban, könnyebben és
egyszerűbben voltam képes a feladatokat elvégezni, akár mások helyett is.
A
köznevelésben töltött – 1 hónap híján – 20 évem ezt a szemléletemet csak
megerősítette, ugyanis a feletteseimnek és munkatársaimnak sosem voltam képes nemet
mondani és egy olyan halmozottan hátrányos helyzetet előidéző
lefolyóörvény-spirálba kerültem, amiből csak az állami tanári állásom
felmondásával kerülhettem ki.
Az
egyébként 40 órás munkahetet minden héten legalább 10 órával túlléptem és az
iskolában leadott művészeti óráim után azonnal rohantam haza, ahol adottak
voltak a körülmények – mint a nyugalom, nagysebességű internet, rendezett
dokumentumadatbázis… - ahhoz, hogy hatékonyan elvégezhessem a
többletfeladatokat.
Sajnos
ez a munkavégzésem szinte minden esetben láthatatlan maradt, ugyanis azon
kívül, hogy a szakmai környezetemnek megkönnyítettem a mindennapjait, semmilyen
kedvező visszajelzést nem kaptam és még csak egyre több feladatot bíztak rám,
mondván: Te úgyis könnyen megcsinálod!
Hosszú
évek múltán már ilyen kevés befektetésarányos megtérüléssel rendelkező,
monoton, láthatatlan és haszontalan tevékenységeket nem állt szándékomban
végezni, amit a pedagógusstátuszom megszüntetésével meg is erősítettem.
A
szemléletem ezzel kapcsolatban az volt, hogy állásom több is lehet, munkám is
lehet rengeteg, de egészségből csak egyet kaptam és arra fokozottan vigyázni
kell!!!
Azóta
ezt azzal egészítem ki, hogy fizetésből is egyet kaptam, de mások helyett is
megcsináltam a feladataikat, tehát úgy lett volna igazságos, ha ők kifizetik
nekem a helyettük elvégzett tevékenységek és időveszteség ellentételezését.
Ez
persze álomországban – vagy egy fejlettebb társadalomkulturális civilizációban
- így működhetne, de nem hazánkban és nem napjainkban.
Ahhoz, hogy időrendben is helyre
kerüljenek az események az előzményeket szükséges megérteni.
A
felnőtt életem szakaszait idővel elkezdtem felosztani 10 éves periódusokra,
amelyek végcéljai és exitpontjai csak évek alatt jelentek meg világosan, mivel
az azokhoz szükséges – szellemi, anyagi, tudás, tapasztalat, eszköz, módszer,
energia és időbeli - erőforrások is folyamatosan jelentek meg.
Az aktuális 10 éves
terveim kronologikusan így jelentek meg:
- 10
éves terv No1 (30 éves korig) – saját lakás hitelmentesen
- 10
éves terv No2 (40 éves korig) – ingatlanbefektetés, egzisztenciális
függetlenség
- 10
éves terv No3 (50 éves korig) – teljes függetlenség, kiszolgáltatottság-mentesség
és biztos önfenntartás
Azok, akik nem
rendelkeznek megfelelő szorgalommal és kitartással, ne is olvassák tovább ezt a
blogbejegyzést, hiszen számukra nem vagyok képes releváns információkkal
szolgálni!
Aki
viszont képes akár több ember munkáját is elvégezni és a szabadidejét is az
önfejlesztésre áldozni, egészen biztosan elérheti azt, amit én hosszú évek
alatt megvalósítottam.
Az első lépés az volt számomra, hogy
megalapoztam a szakmai karrierem, ismertté és idővel hitelessé is váltam
előadóművészként. Ezután a korábbi hobbimat professzionális szintre
fejlesztettem és már alkotóművészként is egyre több és nagyobb elismeréseket
értem el, tehát már a sokoldalúságom is megjelent.
Idővel
egyre többet komponáltam, saját
zenekarokat, kottakiadót, tehetségmenedzselési szervezetet,
majd saját zeneoktatási módszerrel működő magánakadémiát is alapítottam, így
több bevételi forrásból, önállóan teremtettem meg az egzisztenciális
biztonságot, ami nagyon zavarja a környezetemben élőket, akik jellemzően
képtelenek tenni az előmenetelért.
A harmadik lépés volt a legnehezebb,
hiszen olyan ismereteket kellett megszereznem, amihez egyáltalán nem értettem,
csak a szükség vitt rá az elsajátításukra, kiemelten az IKT eszközök és a
digitális kultúra területe volt az egyik ilyen szegmens, majd ezt követték
a menedzseri tevékenységek és a marketingismeretek.
Emellett
kényszerből gyakorlatot szereztem autófényezésben, javításban, majd
később az elektromobilitás és az elektromos autó divízióját is részletesebben megismerhettem,
amikor családilag azt a döntést hoztuk, hogy környezetettudatos, takarékos és
fenntartható formában folytatjuk a közlekedést.
Ez
a fenntartható tudatosság a táplálkozásban és az öltözködésben is megjelent
idővel, ugyanis a helyi élelmiszereket és a használt ruhákat részesítettük már
előnyben.
Ezzel
a szemlélettel nem csak vagyonokat spóroltunk meg, de óvtuk a környezetünket
is, hiszen mérsékeltük a fogyasztásunkat és mellőztük az új termékek vásárlását.
A következő lépés az volt, amikor
rájöttem, hogy nem elég a kiadásokat csökkenteni, hanem a bevételeket
is növelni kell, méghozzá úgy, hogy ne kelljen több erőforrást áldozni a
bevételszerzésre.
A
jövedelemgeneráláshoz szintén az előadó- és alkotóművészet volt a
segítségemre, amelyek lehetővé teszik azt, hogy egyszer végezzük el a
tevékenységeinket, amiért többször – az online tananyagok területén akár
korlátlan számban – fognak fizetni, az érdeklődéstől és a felhasználók számától
függően.
A
rengeteg vezetői, menedzseri és befektetői könyv elolvasása után ezen a
területen szereztem meg harmadik egyetemi diplomám, közoktatási vezetőként és
szakvizsgázott pedagógusként.
Ekkorra
már rendelkeztem több ingatlannal, garázsokkal és lakásokkal is, ugyanis nem
ijesztettek el a jelzáloghitelek magas kamatai és költségei, tehát idővel csak
növelni kellett a befektetési ingatlanok számát és megfizetni a tanulópénzt,
ami a professzionális ingatlanbefektetővé váláshoz szükséges volt.
Már
az első saját lakást is csak nagyon magas törlesztőrészletű jelzáloghitelre
tudtuk megvásárolni a feleségemmel, hiszen szülői oldalról nem rendelkeztünk az
ehhez szükséges forrásokkal.
A
rendkívül kedvezőtlen hiteleket idővel – és minden tartalékunk befizetésével - kiváltottuk
sokkal megfizethetőbb konstrukciójú hitelekre és ezek a döntések meghatározták
a későbbi sikerességet.
Ahogy
gyarapodott a gyerekeink, a munkáink és a lakásaink száma, már egyre nagyobb önerővel
és egyre kevesebb szükséges hitelforrással sikerült megvásárolni a következő –
jellemzően 1,5 szobás – kis lakást.
Ezeknek
a lakásoknak óriási előnye, hogy minimális költséggel fenntarthatóak, emellett
elegendő helyiséggel és élettérrel rendelkeznek akár egy vidéki családi házhoz
szokott bérlőnek is.
Tehát
egy idő után már nem a saját szemünkkel és saját fejünkkel vásároltunk lakást,
hanem elképzeltük, hogy milyen bérlőnek lenne ideális otthon az adott lakás és
az adatgyűjtéssel kialakult célközönség rendelkezik-e fizetőképességgel.
Sajnos
hamar rá kellett jönni, hogy egyes célközönségrétegek szállodának, munka- vagy bulihelynek
szeretnék használni a tulajdonunkat, amiért hajlandóak fizetni, de az
amortizációs költségeket már nem vállalják, ezért sokkal pontosabb célzási
módszert kellett bevezetni a bérlői célközönségazonosításnál.
A
következő felismerés az volt, amikor rájöttünk, hogy felesleges többcsillagos
szállodai szintre felújítani a lakásokat, hiszen ekkor a folyamatos felújítási költségek
is magasak lesznek, emellett szűkül az a célközönségréteg, aki hajlandó is
megfizetni és fenntartani, megbecsülni a prémium minőséget.
Szóval
egyfajta világos ablak nyílt ki a szemünk előtt, amelyben már csak a könnyen
felismerhető és alkalmazható sztenderdek jelennek meg az
ingatlanbefektetésekkel kapcsolatban.
Ezek
lehetővé teszik, hogy a saját tulajdonú ingatlanjaink kizárólag passzív
jövedelemforrásként jelenjenek meg az életünkben és sose váljanak munkahellyé,
vagy teherré, egyszerűen csak családilag élvezhessük a hasznukat és méltányosan
viseljük a terheiket.
A 20 év alatt tudatosan felépített
szakmai és személyes egzisztencia mára biztos alapokat nyújt a
továbbfejlődéshez, ezért jelentős számú irigykedőre, hátráltatóra és
rosszakaróra tettem szert, akik ugyan a befektetett erőforrásokat nem kívánják
maguknak, de az elért célokat és javakat magukénak akarják és képesek akár
erőszakkal is elvenni őket.
De
erről, a megelőzésről és a védekező stratégiáról, taktikákról és operatív
folyamatmenedzselésről majd egy későbbi bejegyzésben írok…
Ezennel 41 év után hivatalosan is
nyugdíjba mentem a közszférából,
tehát a következő
blogbejegyzéseimben már mellőzöm ezt a témát.
Azonban a továbbiakban is hasznos és hasznosítható ötletekkel, tervekkel, módszerekkel, eszközökkel tudással, tapasztalatokkal, taktikákkal és stratégiákkal, valamint helyes szemlélettel és attitűddel kívánom támogatni az olvasókat!
Ha bármilyen kérdésed, kérésed, vagy észrevételed van,
keress fel bátran, minden segítséget készséggel megadok!
Legyen az idézhető mottónk:
”A múlt értékeit, a jelen eszközeivel, a jövő
szépségéért!”
Domokos // 2022
Ha további segítségre van szükséged, ennek a
blogbejegyzésnek
a teljes változatát ebook és podcast formában
is elérheted.
Hasznos kiegészítő információkért rendeld meg
az alábbi tananyagokat:
Karrierépítés zenészeknek promovideo
Karrierépítés zenészeknek
digitális tananyag
Kultúramarketing promovideo
Kultúramarketing digitális
tananyag
Kultúramenedzsment promovideo
Kultúramenedzsment
digitális tananyag
Amennyiben bármilyen probléma, kérdés, vagy kérés merül fel, keress fel
bátran, mindenben segítek!
Extra tartalmak eléréséhez iratkozz fel YT csatornámra és like-olj a Facebookon!
Debrecen, 2023. Szeptember-December Domokos
János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester,
Nemzeti ösztöndíjas Zeneszerző, Szövegíró,
Szakvizsgázott pedagógus, Közoktatási vezető,
a Művészi Zene
Kör tehetségmenedzselő szervezet és
az Alternatív
Lehetőségek Művészeti Akadémia vezetője
2023. november 23., csütörtök
Digitális kotta ingyen!
🤩 👩🏽🏫 👨🏽🏫💬🎤 📲 🎷 🎺 ♻️ ✅
A zeneoktatás támogatása céljából a KARÁCSONYI TÖRTÉNETEK válogatáskottáját - amely tartalmazza a szólóstimmet és a zongorakíséretet is - ingyenesen felajánljuk!
Ahhoz, hogy valóban személyreszabott hangszerelésben kerüljön megosztásra a zenei anyag, kérjük válaszoljon az alábbi kérdésekre: