Alternatív Lehetőségek Művészeti Akadémia
és a Jövő Zenéje Tehetségmenedzselési Program
Mivel a személyes és a digitális térben is nagy érdeklődés mutatkozott ALMA Közösségi Zene Ház Projekt – COncerto DEbrecen Dalház divíziós edukációs előadásaink iránt – amely csak a blogon sokezer nézettséget ért el csupán 3 hónap alatt – és személyesen is többször kérték foglaljam össze a lényegét úgy döntöttem engedek a kérésnek, hátha másnak is megjön a kedve az enyéimhez hasonló innovatív alapító ötletek gyakorlati megvalósításához. J
Ha egyszerűen szeretném magfogalmazni mi is az ALMA, azt mondom:
Lényege: új módszerek alkalmazása új eszközök segítségével.
Az ALMA Akadémia 2017-es indulásakor két projekthelyszínen kezdte meg működését; önálló művész-tehetségmenedzselési programmal és digitális tantervvel rendelkezik elsősorban a zenei tehetségek korszerű fejlesztése érdekében.
Az akadémiára történő bekerülés feltétele, hogy a résztvevő rendelkezzen azonosítható tehetségjegyekkel, amelyeket egyedi szempontok szerint határoztam meg.
Tehetségazonosítás az ALMA Akadémián:
Ahhoz, hogy egy zenei tehetséget az infokommunikációs kor elvárásai szerint azonosíthassunk az alábbi szempontok közül legalább egynek teljesülni szükséges:
- Kiemelkedő zenei teljesítmény
- Önálló szerepvállalás és tapasztalatszerzési szándék
- Társadalomkulturális érzékenység
- Készségszintű művészi alapfunkciók
- Sikerkereső, alkotó személyiség
- Közösségi hasznosulású kreativitás
- Sokoldalú megjelenés
- Kiterjedt képzelőerő
- Meghatározó kitartás és tűrőképesség
- Dinamikus fejlődőképesség
A tehetségazonosítás gyakorlati feladatai után további négy szinten folytatódik a tehetség készség- és rutinfejlesztése, amelyeket egyedi művésztehetség-modellben rögzítettem:
Domokos – Művésztehetség-modell (2017) - Tenyéralak
1. Tehetségkészség (gyakorlati tapasztalat) – begyakorlott legyen, ne csak információ szintű, TEHETSÉGAZONOSÍTÁS szintje
2. Nevelés (műveltség-, ismeret- és tudásszint) – értelmileg átlagos, érzelmileg elmélyült és szellemileg magas fokú legyen, TEHETSÉGGONDOZÁS szintje
3. Elismertség (általános megbecsültség) – egyensúlyban legyen, tehát ne alul-, vagy túlértékelt, TEHETSÉGMENTORÁLÁS szintje
4. Hasznosulás (gyakorlati illeszkedés) – hétköznapi, emberközpontú haszna legyen, TEHETSÉGMENEDZSELÉS szintje
5. Tér-idő (környezeti kiterjedések) – megfelelő legyen, jó időszakban, jó lokációban, TEHETSÉGKÖVETÉS szintje
több info:
ALMA SZÁR – Szolgáltatások Általános Rendszere
- a projekt megalkotója, kizárólagos tulajdonosa és jogos működtetője: a MŰVÉSZI ZENE KÖR vezetősége
- a projekt célja:
- az aktív és interaktív tablet-alapú digitális zeneoktatás előtérbe helyezése
- az élménygazdag, személyiségfejlesztő sikeres önkifejezés kialakítása dinamikus, fiatal előadók segítségével
- a művészi zene iránti érdeklődés felkeltése és fenntartása
- az egyetemes zenekultúra megőrzésével innovatív, korszerű problémamegoldási módszerek és eszközök tudatosítása
- művészeti értékmegőrzés, értékközvetítés és értékteremtés
- kohéziós csoportkooperáció kialakítása
- a magas- és multikulturális lehetőségbiztosítás és esélyteremtés
- a szabadidő koncentráltan hasznos és hatékony felhasználása
- egyedi módszer- és eszközrendszer ismertetése, tudatosítása és népszerűsítése
- a közösségi zene alkotó- és előadó-folyamatainak továbbfejlesztése
- a tanulás és a továbbtanulás szakmai támogatása
- a tanulmányi értékeredmények javításának motiválása
- a hasznosuló sokoldalúság kialakítása és fejlesztése
- tisztességes szakmai figyelem és személyes gondoskodás biztosítása
- fellépési lehetőségek biztosítása meghatározó rendezvényeken
- naprakész szakmai tapasztalatok és ötletek megosztása
- elméleti és gyakorlati fejlesztés kiegyenlítése
- versenyképes tehetségmenedzselés
- korszerű készségfejlesztés
- szakmai utánpótlás-nevelés
- vizsgára és felvételire való felkészítés
- közösségfejlesztés és közönségnevelés
- a projekt időtartama: 10 félév, a 10 program tematikája szerinti edukációs felosztásban;
a 3 alapprogram a teljes projektidőtartam alatt megjelenik, elmélyítő jellegű, választható irányspecializációval;
Az egymást követő programokba történő bekerülés feltétele a min. 3,0 tanulmányi átlageredmény megléte és annak folyamatos javulása!
Az egymást követő programokba történő bekerülés feltétele a min. 3,0 tanulmányi átlageredmény megléte és annak folyamatos javulása!
- a programok időtartama: 1 program 1 félév (6 hónap) időtartamú
- a projekt alapelve: a közösségi zene iránt érdeklődők számára korszerű és élményszerű közös zenei edukációs lehetőségek biztosítása
- a projektelőadások rendszere és rendszeressége:
a projektelőadások ciklus-rendszerben elérhetőek,
az A-ciklus 120 perc/alkalom, a B-ciklus 90 perc/alkalom, a C-ciklus 60 perc/alkalom időtartamban kínál fejlődési lehetőségeket;
a minden hónap páratlan heteiben megtartott előadások után a páros hetekben egyéni felkészülés, gyakorlati tudásszintetizálás következik;
az előadások praktikusan 2 heti rendszerességgel szerveződnek, tehát folyamatossá válhat a készségfejlesztés, de megfelelő szabadidő jut az egyéni önfejlesztésre, felkészülésre, kísérletezésre, alkotásra és egyéb szabadidős tevékenységekre is
- a csoportösszetétel: minimum 3 fő, dallam-akkord-ritmus szerepkörök szerint;
a szerepkörök műsoronként változnak, így minden játékos minden szerepkörrel megismerkedhet;
az alaplétszám megjelenése szükségfeltétel a közös fejlődés és a közösségi zenélés hatékonysága érdekében
- a projekt rendje:
- Augusztus: csoportszervezés; előadói bemutató előadások
- Szeptember – December: előadások (I. félév)
- Január: I. programzárás; beszámoló
- Február – Május: előadások (II. félév)
- Június: II. programzárás; beszámoló
- Július: promóció; jelentkezés
ALMA MAG – Minőségközvetítési Alapprogram Generáldimenzionálása
- Prémium minőségű művészeti szolgáltatásaink feltétele a kölcsönös támogató attitűd kiterjesztése, a partnerkapcsolatok ápolása.
- Élményalapú edukációnk célja a tudatos, tisztességes és takarékos fejlődésirányítás,
a dinamikus fejlődőképesség biztosítása.
- Kiemelkedő fejlődési teljesítmény kizárólag a korszerű tehetségmenedzselési programunkkal eredményezhető.
- Programjaink résztvevői számára kiemelt lehetőség az önálló szerepvállalási és tapasztalatszerzési szándék koordinált menedzselése.
- Szervezett társadalom- és magaskulturális érzékenyítési programjaink jótékony-hatékony többletismereteket és tapasztalatokat biztosítanak a teljes felhasználó háló számára.
- Készségszintű művészi alapfunkciók kialakításával hatékony rutinfejlesztés eredményezhető.
- A sikerkereső, kreatív alkotó-előadó személyiségek helyes irányú fejlesztését
a kis létszámú projektcsoportjaink biztosítják.
- Rövidtávú célzott eredményeink a közösségi hasznosulású, tudásintenzív kreativitás kialakítása és továbbfejlesztése.
- Hosszútávú célzott eredményeink a meghatározó kitartás, valamint
a tűrőképesség kialakítása és továbbfejlesztése.
- Akusztikus, elektronikus és digitális hangszereink, eszközeink és módszereink segítségével sokoldalú megjelenést biztosítunk.
- Egyedi, perspektivikus élményalapú szakmai minősítési szempontjaink alkalmazásával és előadóink személyes tapasztalatforrású különvéleményei alapján naprakész és objektív mérés-értékelés-továbbfejlesztési keretrendszert koordinálunk.
- Szervezett, közösségteremtő és közönségművelési értékű eseményeink kiemelten értékközvetítő céllal kerülnek megrendezésre.
Érzékelhetően az akadémikus gondolkodást felváltja az alkotó, kreatív művészi szemlélet, amely teret enged a tehetségmenedzselésben aktív alkotói kísérletezésnek.
Az ALMA Akadémia szándékaink szerint teret enged ezeknek a kreatív alkotófolyamatoknak, a helyes és korszerű személyfejlesztés érdekében.
Az alábbi összehasonlító táblázat tudatosítja a különbségeket a hagyományos zeneiskolai képzés és az ALMA edukáció között.
ALMA - összehasonlító táblázat
| ||
szempontok
|
hagyományos zeneiskolai képzés
|
ALMA edukáció
|
sikerközvetítés
|
előrögzített interperszonális mediálás
|
kreatív interaktív mediálás
|
célközönség-elérés
|
személyiségfejlesztő individuális képzés tapasztalt szaktanárokkal
|
szerepvállaló közösségi zenefejlesztő, tehetségmenedzselő edukáció sokoldalú, kreatív és tapasztalt előadó- és alkotó-művésztanár előadókkal
|
jellemző kulturális kiterjedés
|
zenekultúra és egyetemes kultúra
|
magaskultúra és társadalomkultúra
|
képzési szerepvállalás
|
szakmai alapfunkciókat tanul
|
személyes szerepköröket tanul
|
interpretáció típusa
|
motivált előadás
|
inspirált alkotás és motivált előadás
|
tanulási folyamat
|
passzív szabálykövető másolás
|
aktív tapasztalati önkifejezés
|
tudásintenzitás
|
klasszikus egyetemes ismeretanyag
és tudásmegosztás
|
korszerű és naprakész ismeretek
és gyakorlati kompetenciák
|
alkalmazott eszközök
|
akusztikus, vagy elektronikus
|
akusztikus, elektronikus és digitális
|
alkalmazott módszerek
|
külön elméleti és gyakorlati tanmenet
|
szintetizált és szinkronizált
elméleti és gyakorlati program
|
társadalomkulturális cél
|
értékmegőrzés - értékközvetítés, közművelés, közönségnevelés,
IQ - EQ készségfejlesztés
|
értékteremtés - értékközvetítés,
kooperatív hasznosulás,
szerepvállalás kialakítása,
IQ - EQ – SQ készség- és rutinfejlesztés
|
gyakorlati forma
és értékelés
|
formális oktatás, frontális nevelés
sztenderdértékeléssel
|
nonformális és informális képzés,
párhuzamos fejlesztés (az edukációs előadóval együtt zajlanak a folyamatok)
egyedi értékelési keretrendszerrel
|
érzékenyítés
|
kudarckerülés iránt
|
sikerkövetés iránt
|
bemeneti elvárás
|
zenei fogékonyság
|
nyitott személyiség
|
kimeneti elvárás
|
művelt személyiség,
klasszikus képzettség
|
sokoldalú szolgálóvezető,
kompatibilis képzettség
|
Az egyetemről minden egyes diplomám megszerzése után további kérdések merültek fel bennem, amelyekre nem kaptam választ az állami fenntartású zeneiskolák és művészeti iskolák művésztanáraként tevékenykedve és egyre nagyobb ambíciót éreztem a privát- és versenyszférában szerzett edukációs és interpretációs tapasztalataim felhasználására.
Mivel idén már 30 éve vagyok színpadon – tekintve, hogy koragyermekkoromtól az ének-zenei általános tanulmányaim mellett a zeneiskolában is rendszeresen felléptem – elérkezettnek láttam az időt széles körben, nyilvánosan megosztani tudásom és tapasztalataim.
Sikerkeresés = a sikeres programok, személyek módszereinek, eszközeinek felkutatása
Sikerkövetés = a sikeres programok, személyek módszereinek, eszközeinek edukációs elsajátítása
Sikerközvetítés = a sikeres programok, személyek módszereinek, eszközeinek megosztása
A JAZZ FIVE korszerű tehetségmenedzselési programja az új ismeretek elsajátítása mellett INGYENES fejlődési és szinten tartási lehetőséget biztosít a szakmai utánpótlásképzésben részt vevőknek, valamint a műkedvelőknek egyaránt.
A program célja a kiemelkedő tehetségek naprakész szakmai tanácsokkal, tapasztalatokkal való segítése, szakmai pályájuk követése.
A program során kiemelkedő teljesítményt nyújtó növendékek részére közös fellépési - magas szintű előadói rutinszerzési - lehetőségeket biztosítunk.
A közönségnevelési és közművelődési szempontok alapján összeállított – oktató és fejlesztő jellegű - magas társadalmi és művészi értékű interaktív előadás, hangszerbemutatóval és HD háttérvideókkal színesítve, a kor és a helyi igényeket szem előtt tartva fejleszti a tanulni és zenélni vágyó hallgatókat.
A zenei nevelés és a közös zenélés során kialakított kiegyensúlyozott légkör társadalmi értékfaktorával rendkívül kedvező feltételeket biztosít a közismereti tanulmányok során elsajátítani kívánt ismeretanyag rögzítéséhez, valamint a programban részt vevő tehetségek személyiségfejlődései és – szorgalommal párosulva - gyors fejlődési képességei példaértékű motivációs erővel bírnak társas kapcsolataik során.
A legmagasabb szintű zenei elvárásokra felkészülve a növendékek egyéni és társas kompetenciái jelentősen megerősödnek és stabilizálódnak a tanulmányok során, hiszen az aktuális feladatokat, vagy problémákat - a zenei nyelvrendszerben - közösen megoldva hatékony tapasztalatszerzési és módszermegosztási, valamint kiterjedt mentális értéknövekedés tapasztalható.
A JAZZ FIVE tehetségmenedzselési program zenei anyaga teljes mértékben illeszkedik a komolyzenei és szórakoztató zenei tanszakok alap- és középfokú tantervéhez , így a kitartó – és így jelentős repertoárt kialakító - növendékek hatékony segítséget kapnak – a szakmai szintjüknek megfelelő – műsoruk tudatos kialakításához, előadási darabjaik művészi szintre fejlesztéséhez, valamint bizonyítványaik egyszerűbb megszerzéséhez.
Művészeti intézmények és tehetségpontok számára tehetségmenedzselési, fejlesztő közművelődési rendezvényekre, közösségi, kulturális és művészeti programokra ajánlunk a kulturális szervezők, intézményvezetők figyelmébe!!!
A programzáró bemutató koncertek előtt lehetőség nyílik a legkorszerűbb zenei ismeretanyagok elsajátítására kötetlen, játékos tanulási és hatékonyan aktív kikapcsolódási formában - korszerű IKT eszközök segítségével -, elméleti és gyakorlati szinten egyaránt. Az elméleti – kottalejegyzési és alapvető zenei - ismeretanyagok elsajátítása után a növendékek gyakorlati szinten – a legmodernebb ingyenes digitális kottaíró és digitális hangszeres alkalmazások segítségével - hasznosítják a legfrissebb információkat.
Az ingyenes képzést követő koncert során a JAZZ FIVE zenekar professzionális szinten mutatja be a hallgatóknak a legújabb ismeretek alkalmazási területeit a közös zenélés örömével kiegészítve.
A programba elsősorban ÉNEK, FAFÚVÓS (furulya, klarinét, szaxofon, fuvola), RÉZFÚVÓS (trombita, kürt, tenorkürt, harsona, tuba), BILLENTYŰS (zongora, orgona, szintetizátor) és AKKORDIKUS (gitár, ütő) tanszakon tanuló növendékek jelentkezését várjuk!!!
A programok szellemi-, fejlesztői és megvalósítási tulajdonjogainak birtokosai a Művészi Zene Kör vezetői.
MŰVÉSZI ZENE KÖR tehetségmenedzselő szervezetem tevékenységei
Domokos Módszer Keretrendszer - a köznevelésben és az alternatív művészetoktatásban alkalmazható digitális zenei edukációs lehetőségek címmel nemzetközi jogvédelem alá vették zenepedagógiai módszereim.
Digitális zenetanulás tablettel:
Ez a Domokos Módszer-keretrendszer módszertani szolgál alapul a nagy érdeklődést generáló ALMA – Alternatív Lehetőségek Művészeti Akadémia számára, ahol a Közösségi Zene Projekten belül jelenleg a DALHÁZ Projektdivízió kezdte meg a zenei edukációs tartalmak megosztását, kimagaslóan nagy sikerrel.
a siker alapja a kreativitás és azon belül az alkotóművészet előtérbe helyezése, amely ebben a formában egyedülállóan hasznos módszer az amúgy is nagy alkotókedvvel rendelkező Z és ALFA generációk körében.
Mivel módszer-keretrendszerem a fiatalabb generációk erősségeit használja fel folyamatos a sikerélmény és a motiváció, valamint kiterjedt mértékű az inspiráció a digitális zenei előadásokon hétről hétre, ahol a hagyományos akusztikus és elektromos hangszereken kívül korszerű digitális hangszerek és tabletek is felhasználásra kerülnek az élményközpontú kreatív zenei alkotófolyamatok során.
Ezek a lehetőségek és a folyamatosan érkező művésztanári tapasztalatok hozzásegítettek a pozitív zenei digitalizációs jövőkép megalkotásához, ahol egyértelműen központi szerepet kap a robottechnika és az általános mesterséges intelligencia, mind az előadói, mind pedig az alkotóművészi szerepkörök dimenzionálásában, a személyes/emberi elméhez kapcsolódó, támogató jellegű robotizált és automatizált infokommunikációs technika (IKT) kiterjesztésében.
A mesterséges intelligenciát aktívan felhasználó folyamat hamarosan a köznevelési intézmények területén is megjelenhet, amennyiben nő azon vezetők száma, akik hajlandóak elállni a digitális fejlődés útjából.
A jövő edukáció-potenciálja:
1. teljes értékű, személyre szabott szereptematikus oktatás és nevelés
2. natívan hasznosuló tehetség- és alkotó jellegű tudásfelhasználás
3. robotvezérelt interaktív tartalommegosztás
4. mesterséges intelligencia-támogatás a mindennapokban
5. IKT okoseszközök monopóliuma
6. digitális intézményi IOT-keretrendszer
7. VR és min. 7D alkotói projekt- és közösségi környezet
8. információszükséglet-és szakmaorientált digitális tananyag
9. 24h aktivitású digitális tanárszerep és online-mentorálás
10. 24h aktivitású digitális vezetői szerep és online-menedzselés
Debrecen, 2018. Január 21.
Domokos János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester,
Nemzeti ösztöndíjas Zeneszerző, Szövegíró,
Szakvizsgázott pedagógus, Közoktatási vezető,
a Művészi Zene Kör tehetségmenedzselő szervezet és
az Alternatív Lehetőségek Művészeti Akadémia vezetője