MŰVÉSZI ZENE KÖR Interaktív tavaszi élményhangversenyeink Gyakornokainkkal és Művésztehetségeinkkel
DOMOKOSMUSIC
DOMOKOSMUSIC Ars Poetica: Zeneszerzői küldetésem, hogy új hangvételű - Smooth Art stílusú - művek komponálásával befogadhatóbbá tegyem...
2023. május 25., csütörtök
Ablakok a művészeti nevelésben 👩🏽🏫 👨🏽🏫📚 📖 🛤🌄♻️ ✅
Ablakok a művészeti nevelésben
👩🏽🏫 👨🏽🏫📚
📖 🛤🌄♻️ ✅
Az
előző blogbejegyzésem Az erőszak, mint probléma a
köznevelésben címet kapta,
Most egy kis kitérőt teszünk a pszichológia szakterületére és két
ablakkal fogunk megismerkedni.
I.
A
Johari ablak
A
Johari ablak az elmélyült önismeret és az abból egyenesen következő tudatos
önfejlesztés lehetőségét biztosítja úgy, hogy az általa megvalósított
mérés-értékelés során megszerzett információk és adatok – tudatosítás és
nyilvános megosztás során - könnyedén felhasználhatók a kapcsolati háló
fejlesztéséhez, valamint a személyes és kölcsönös bizalom kialakításához és fenntartásához.
A módszer segítségével a kapcsolati hálón belül fokozható a megértés, az
elfogadás, az empátia, a tolerancia, a
kohézió, a támogató szándék, a jóindulat, a pozitív kép, valamint jótékony-hatékony
szintre emelhető a kommunikáció.
A Johari ablak
arra tanít minket, hogy merjünk megbízni a környezetünkben élő embertársainkban,
akikkel – a bizalmunk mértékétől függően – az információcsepegtetéstől az
információelárasztásig is eljuthatunk közösen.
A bizalmi
készségeink fejlődése során elsajátíthatjuk a környezetünkből érkező
jelzések felismerésének és felhasználásának módszerét, valamint az asszertív
kommunikáció képességét, amely gyakorlással, a tudás, a tapasztalatok, az
eszközök és a módszerek szintetizálásával magas készségszintre fejleszthető.
Az
asszertivitás elsajátítható kommunikációs készség, viselkedési és gondolkodási
mintázat, később szemlélet és attitűd, amely során az asszertív személy magabiztossá
és tudatossá válik a saját érzései, gondolatai, szükségletei, igényei, elvárásai,
feltételei, értékei, érdekei, motivációi, inspirációi, valamint erőforrásai
tekintetében és képessé válik ezeket tiszta önkifejezéssel, őszintén közreadni.
Emellett az
empátia készségét a legmagasabb szintre fejlesztve a környezetében élők, vagy a
kapcsolati hálójában található embertársai érzéseit, gondolatait,
szükségleteit, igényeit, elvárásait, feltételeit, értékeit, érdekeit, motivációit,
inspirációit, valamint erőforrásait is képes észlelni, elemezni és megérteni
aktív, értő figyelemmel.
Kommunikációs
stílusára jellemző a jóindulat, a pozitív gondolkodás, a holisztikus és
progresszív szemlélet, valamint az érintettek értékeinek és érdekeinek tiszteletteljes
figyelembe vétele úgy, hogy önmaga kerüli a szélsőségesen erőszakos és gyenge
beavatkozásokat, interakciókat.
A
tiszta önkifejezés és az értő figyelem hosszútávú alkalmazásának segítségével
elmélyíthető a bizalom és fokozható a kapcsolatok mennyisége és minősége,
megszilárdítható és kiterjeszthető a kapcsolati háló.
Az üzleti életben
és a befektetések területén, vagy esetleg a problémás, konfliktusdús
élethelyzetekben ennek a két készségnek a segítségével minden érintett fél érdekeit
és értékeit tiszteletben tarthatjuk és mindenki – még a közvetett környezet,
közösség, vagy akár a teljes társadalomkultúra - számára kedvező döntések és
kölcsönösen nyertes megvalósítások születhetnek a tárgyalások, megbeszélések
alkalmával.
Az asszertív
kommunikációt alkalmazó személy képes tudatosan kihasználni és az
élethelyzethez illeszkedően alkalmazni a dinamikai eszközöket is, tehát aktív –
tevékeny, karizmatikus, határozott, céltudatos, irányító és alkotó – és passzív
– visszahúzódó, befogadó, toleráns, nyitott, rugalmas, kompromisszumkész és simulékony
– viselkedési mintákat is képes széles dinamikai tartományban kiegyensúlyozottan
alkalmazni.
Az asszertivitás
tehát kiemelkedően magas szintje a hiteles önismeretnek annak, hogy mit tudunk,
gondolunk, feltételezünk önmagunkról és mások mit tudnak, gondolnak és
feltételeznek rólunk.
A Johari-ablak kiemelten alkalmas a
kapcsolati háló fejlesztésére, kiterjesztésére és megszilárdítására, ugyanis az
elmélyült önismeret és a tudatos önfejlesztés során elsajátított ismereteket és
tapasztalatokat kiválóan alkalmazhatjuk a társas kapcsolatokban és a közösségi
életben is.
Ehhez saját magunk
másokhoz viszonyított elhelyezkedését, valamint az ismert és ismeretlen
dimenzióinkat is szükséges azonosítani, tudatosítani és felhasználni a
továbbfejlesztéshez.
Ezek lehetnek
nyilvánosan, mindenki számára ismert, vagy csak általunk, esetleg csak mások
által ismert és mindenki számára ismeretlen információk, amelyeket különböző keretekbe
helyezhetünk a Johari-ablakon belül.
A keretek közötti
határok egymástól függenek és dominánssá, erőteljessé válhatnak, amennyiben az
adott személyiség, a társadalomkultúra és a szervezeti kultúra, az adott
élethelyzet, esetleg a kölcsönös kapcsolati dinamika megváltozik, vagy ezek
együttes hatására fokozott változás következik be.
A Johari-ablak négy fő dimenziójába tartozik:
1.
a nyílt én területe,
amelybe
az összes személyes tulajdonság, információ és adat beletartozik,
amelyekkel
önmagunk és mások is tiszában vannak velünk kapcsolatban
2.
a rejtett én területe,
amelyben
önmaga által ismert, de mások által ismeretlen információk jelennek meg
3.
a vak én területe,
amelybe
mások által ismert, de önmaga számára ismeretlen információk tartoznak
4.
az ismeretlen én területe,
ahová
a mindenki számára ismeretlen információk tartoznak
Miért hasznos a Johari-ablak a
művészeti nevelés tekintetében?
A
Johari-ablak egy – a művészeti nevelésben is jól alkalmazható - önismereti
modell, amely ablakot nyit a önmagunkba úgy, hogy segít elemezni és megérteni
személyiségünk felépítésének dimenzióit.
Ez rendkívül hasznos a
művésztanárok és a művészeti növendékek életében, hiszen akár előadó-, vagy
alkotóművész személyiséggel rendelkezünk, elmélyülten szükséges megérteni
önmagunkat ahhoz, hogy a lehető a saját művészetünk kiteljesedhessen.
Azok
az érzéseink, gondolataink, tevékenységeink, tulajdonságaink, képességeink,
készségeink, hozzáállásunk, szemléletünk, attitűdünk, érdekeink, értékeink,
motivációink és inspirációink, amelyek az önismeret során tudatosításra
kerülnek, idővel az erősségeinkké válnak és később hozzásegítenek a valódi
lehetőségekhez.
A
rejtett, látens oldalon sosem fellelt értékeink és erőforrásaink azonban mindig
egy elvesztegetett lehetőséget jelentenek majd az életünkben, tehát olyan
keresztek, amelyeket folyamatosan cipelnünk kell magunkkal.
Ezek
eleinte gyengeségként jelennek meg, majd hátráltató tényezővé válhatnak,
amelyek valódi veszélyforrásokká válhatnak. Tehát fontos, hogy minél több
adatot és információt megtudjunk magunkról.
Ehhez
segít hozzá, ha a külvilág, a környezetünkben élők – velünk kapcsolatos -
adatait, információit, tudását és ismereteit is megszerezzük, hiszen ők
kívülről szemlélnek bennünket, így reálisabb képet alakítanak ki rólunk.
Ha
a magunkról kialakított énkép a mások által realizált személyiségképünkkel egyezünk,
akkor valóban ismerjük önmagunkat és teljes tudatossággal végezhetjük művészeti
tevékenységeinket, feltehetően – a fejlett énképtudat, az önazonosság és
hitelesség miatt - nagyobb hatást is gyakorolva a közönségünkre.
A Johari ablak tehát a saját belső énképünktől
és a mások által kívülről észlelt személyiségképünktől nyílik ki, ekkor tárul
fel az ablak négy dimenziója.
A Johari-ablak (1
ismert és 1 ismeretlen belső énkép + 1 ismert és 1 ismeretlen külső énkép)
II.
Overton ablak
Az
Overton ablak segítségével a közéletben és a közvéleményben
társadalomkulturális szempontok alapján elfogadható javaslatokat, ötleteket,
véleményeket, gyakorlatokat és döntéseket mérhetünk és értékelhetünk.
Eredetileg
a közszféra közéleti tisztségei határainak, korlátainak felmérésére, tudatosítására
szolgált, a közhivatalt ellátó tisztviselők javaslatainak elfogadhatóságát és
szélsőségességét azonosították a segítségével.
Az
ablakban elhelyezkedő javaslatok társadalomkulturálisan elfogadottak, az ablak
szélén elfogadható, az ablakon kívűl pedig elfogadhatatlan szegmensbe kerülnek,
ahonnan szándékos és tudatos népszerűsítéssel kerülhetnek magasabb kategóriába,
tehát az elfogadható, vagy az elfogadott szegmensbe.
Ez
úgy érhető el, hogy a közvéleményt meggyőzik a javaslat, vagy ötlet értékeiről,
előnyeiről és a megvalósításának közösségi érdekéről, vagy pedig az ablak kiszélesítésével,
esetleg áthelyezésével új szabályokat, normákat fogadtatnak el, amelyek hosszú
távon lehetővé teszik az elfogadhatatlan javaslatok elfogadását is.
Ennek
természetesen az ellenkezője is alkalmazható, amikor az ablak szűkítésével a
jelenlegi döntéshozó szerepvállalók igyekeznek minden eszközzel változatlanul
tartani a helyzetet és minden újító szándékot, ötletet elfogadhatatlannak
állítanak be, ezzel hátráltatva a közösségi fejlődést, de megszilárdítva a személyes
pozíciójukat.
Az Overton ablak fejlődési
szegmensei:
- elképzelhetetlen
- radikális
- elfogadható
- ésszerű
- népszerű
- közéleti
Mire használhatjuk az Overton ablakot a művészeti nevelésben?
Az
Overton ablak strukturális, szándékosan létrehozott, stratégiai funkciójú,
tehát az adott élethelyzet, vagy tematika lehetőségeinek megfelelően –
ellenőrzött keretek között - irányíthatjuk rajta keresztül a célközönség
fókuszát, az érdeklődést, a tematikát, emiatt nevezzük beszédablaknak.
Tekintve, hogy
rugalmas tulajdonságú nekünk kedvezően szabályozhatjuk a kereteit, ezért is
nevezik lehetőség ablaknak és elfogadhatósági ablaknak. Alkalmas arra, hogy
szűk körben, vagy társadalomkulturális rétegekben elfogadott ötleteket,
gondolatokat, véleményeket, gyakorlatokat, szerepvállalásokat, vagy normákat
szélesebb célközönség körében is népszerűsíthessünk.
Ehhez startégiai,
taktikai és operítív célok megtervezésére, kidolgozására, megvalósítására,
fenntartására, ellenőrzésére és továbbfejlesztésére van szükség, tehát egy
teljesértékű folyamatmenedzselési program kialakítására.
Készítsük is el ezt a folyamatmenedzselési programot az
alábbi feltételek alapján:
♪
B2C: A közönség kedvező irányú
befolyásolása a digitális és a személyes térben.
♫
B2B: A szaktársak kedvező irányú
befolyásolása a digitális és a személyes térben.
Ha egy kiemelt közértéket – mint a
magaskultúra - az Overton ablak segítségével népszerűsítünk, kedvező irányba
befolyásolhatjuk a társadalomkultúránkat, általa sokkal türelmesebbé, kiegyensúlyozottabbá
és megértőbbé válhat a kiválasztott célközönség, majd később az egész társadalomkultúránk
is, tehát kiterjedhet a jótékony-hatékony hatás.
A magasművészet népszerűsítésének
7 lépéses módszere
az Overton ablak
segítségével:
(a szabadságfaktor
jelzi a társadalomkulturális rugalmasságot, vagy elfogadottságot)
♪
Elképzelhetetlen (kívűl
az ablakon/zárt ablak, -- szabadságfaktor)
(2015-ben alakított MŰVÉSZI ZENE KÖR
tehetségmenedzselő szervezetemmel
erről a szintről indultunk neki a
magaskultúraközvetítésnek az ország Észak-Keleti régiójában,
ahol a magaskultúra, de sok helyen még az
alapműveltség sem magától értetődő)
♪
Radikális (közeledve
az ablakhoz/átlátszó ablak, - szabadságfaktor)
(egyfajta hibrid módszert alkalmaztunk a
magaskultúra népszerűsítésében,
tudományosan és hétköznapi értelemben hasznosítható
módon kívántuk közreadni a magaskultúrát,
a célközönségünknek tudatosítottuk a számtalan jótékony-hatékony
felhasználási lehetőséget,
kiemelten a zeneművészet területén, majd később az
illeszkedő társművészetekben is)
♪
Elfogadható (közel
az ablakhoz/kinyíló ablak, -+ szabadságfaktor)
(az elfogadtatás szakaszában igyekeztünk a lehető
legtöbb nyilvános helyen, köznevelési és közművelődési intézményben, többféle megjelenési
formában személyesen is képviselni a magaskultúrát, így széles körben
megismerhették és alkalmazhatták az általunk kifejlesztett és közreadott magasművészeti
módszereket)
♪
Ésszerű (az
ablak peremén/nyitott ablak, + szabadságfaktor)
(abból az alaptézisből indultunk ki, hogy minden
embernek joga van a magaskultúrához,
ezért a zenénket ingyen adtuk az interaktív
tematikus előadásainkon, ezzel sikerült felkelteni a figyelmet, azonban a
hozzákapcsolt tudás és tapasztalat olyan speciális – máshol fel nem lelhető - magas
hozzáadott értéket képviselt, ami idővel prémium kategóriába értékelte informális
szervezetünket - lehetővé téve a mennyiségi és minőségi előmenetelt is - ezért
hamar az amatőr és a hivatásos zenészek támadási célpontjává váltunk, azonban a
valódi közönség észérveit és érdekeit nem lehet eltitkolni és letagadni,
tehát végül az általunk létrehozott értékek és
megosztott ismeretanyagok maradandó értékké váltak amiatt, mert a
közönségünknek a hétköznapokban is hasznosítható tudást és tapasztalatot kínálnak)
♪
Népszerű (az
ablakban/ kitárt ablak, ++ szabadságfaktor)
(visszaemlékezve az elmúlt évekre ezt a lépést volt
a legnehezebb megtenni, de a rengeteg befektettet erőforrásunk, tudásunk és
tapasztalatunk és az elnyert pályázati források segítségével néhány év alatt sikerült
megteremteni az igényt és lokálisan mondhatni felkapottá, trendivé tenni a magaskultúrát
és sok művész csatlakozott hozzánk, így a saját kortárs zenéink és programjaink
kiemelkedő szakmai figyelmet kaphattak, azonban előre nem észlelhető világválságok
alakultak ki és azt tapasztaltuk, hogy a magaskultúra válsághelyzetekben igen költségessé
válik, hiszen a társadalom pandémia, energia- és gazdasági válságok alatt az
alapvető létfenntartás felé fordul, emellett további hátráltató tényező, hogy –
reméljük csak időszakosan – de eltűntek az Uniós pályázati források, így a
magaskultúrára szánt fejlesztés is bizonytalanná vált,
tehát professzionális művésztanárként meg kellett
tanulnunk ilyen nehéz körülmények között is érvényesülni és megfelelően értékesíteni
a programjaink, tananyagaink)
♪
Közéleti (az
ablak közepén/ablak nélkül, +++ szabadságfaktor)
(a magaskultúra teljesértékű népszerűsítéséhez
elengedhetetlen lehet a teljes társadalomkulturális szemléletváltás megvalósulása,
a magasművészet legitimmé és legálissá válásának folyamata,
amikor a magaskultúra hatalmat, befolyást és
törvényes képviselőket, támogatókat kap a közéletben,
tehát a döntéshozók törvényeket, rendeleteket,
szabályokat és elvárásokat kapcsolnak a magaskultúrához, amik lehetővé teszik a
magaskultúra, mint szükséglet kialakítását és fenntartását)
♪
és a 7.napon megpihen…
(ez talán a legfontosabb lépés, amelyet személyesen én
adtam hozzá, ugyanis – ahogy a zenében a szünet
– az életben a kivárás is rendkívül fontos, ugyanis minden
folyamatnak megfelelő időre van szüksége
a hatásgyakorláshoz, tehát ha mindent megfelelően
menedzseltünk, pihenjünk és várjuk ki az eredményt)
III.
Az OK keret
Az
OK keret a tranzakcióanalízis (TA) irányzathoz kötődik, melynek célja, hogy az emberek
számára rögzítse és tudatosítsa az optimális élethelyzeteket, hasznos
tevékenységeket biztosítson, ami által tartalmasabb, eredményesebb és
teljesértékű életet élhet.
Ennek
alapfeltétele, hogy az érintett személy rendelkezzen egészséges önbizalommal és
élvezze embertársai bizalmát is, valamint mentálisan, fizikailag és lelkileg is
megfelelő (OK) állapotban legyen, tehát minden alapfeltétel adottá váljon, hogy
képessé váljon tervezni, szervezni, megvalósítani és továbbfejlődni.
Az OK keret
lehetővé teszi, az OK életérzés kialakítását és fenntartását, amellyel az
általános emberi kapcsolatok fejlődhetnek és kiterjedhet a kapcsolati háló,
amelyben minden érintett OK-nak találja és OK-ként kezeli a másikat, OK-n
viselkedik vele, tehát elfogadó viszonyban vannak.
A művészeti
nevelésben az OK keretre többféle hasznos felhasználási lehetőség is
megmutatkozik, amelyben az érintett személy – az élethelyzetének elemzése révén
főszereplőként - vezető szerepet tölt be, lehet intézményvezető,
munkaközösségvezető, osztályfőnök, vagy művésztanár.
A személyéhez
történő igazodás, illeszkedés és az ezek során kialakuló élethelyzetekben
megnyilvánuló embertársi, vagy közösségi (vezetőtársak, művésztanártársak, növendékek
és szülők) viselkedésének és viszonyulásának, tehát az elfogadás és az
elutasítás mértékének elemzésével mérhetjük és értékelhetjük a kialakult élethelyzetet.
Az elfogadás mellett az elutasítás is többféle mértékben
megjelenik az OK keretben,
amelyhez egy intézményi kapcsolati SWOT analízist is
csatoltam a vezető tekintetében:
++ lehetőség |
problémamegoldó
vezető (++) + elégedett
magával + elégedett a
munkatársakkal |
barátságosan
meggyőző vezető (-+) -
nem elégedett magával + elégedett a munkatársakkal |
+ erősség |
– gyengeség |
nyomást
gyakorló vezető (+-) + elégedett
magával - nem elégedett a
munkatársakkal |
sodródó
vezető (--) - nem elégedett
magával -
nem elégedett a munkatársakkal |
– – veszély |
A
++ helyzetben az érintett vezető rendelkezik önbizalommal és birtokolja a
közbizalmat is, tehát adottak a feltételek a gyors és hatékony
továbbfejlődéshez és az intézményi lehetőségek kihasználásához.
A
–+ helyzetben a vezető nem rendelkezik megfelelő önbizalommal, de
kölcsönös a bizalom a munkatársai és közte, ami erősségként jelenek meg,
tehát megfelelően működhet az intézmény.
A
+– helyzetben a vezetői önbizalom adott, azonban a munkatársai iránt nem
mutat bizalmat és ők ezt megérezve nem bíznak benne, tehát gyengeség
alakul ki, az intézmény folyamatosan gyengül és rosszul teljesít.
A
– – helyzetben egyik érintett oldaláról sem jelenik meg a bizalom, a
vezető nem rendelkezik önbizalommal, a munkatársaiban sem bízik és ők sem
bíznak benne, tehát veszélyhelyzet alakul ki, amely a legsúlyosabb
esetben oda vezethet, hogy az intézmény minden szereplője érdektelenné válik,
nem bízik a változás jótékony-hatékony erejében és végül a változatlan
veszélyhezetben ragadt egész szervezeti kultúra maradandó károkat szenved el.
A
szakirodalom az alábbiak szerint írja le a különböző vezetői mintákat:
Problémamegoldó
vezető
Vezetői
képességeit folyamatosan fejleszti. Ars poeticája, hogy vezetni csak annak
szabad, aki ért hozzá, és csak addig szabad betölteni azt a pozíciót ameddig
kreatív, döntésképes, és eredményt tud felmutatni. Az állandó fejlesztés –
fejlődés híve. Alap beállítottsága az együttműködés és az információ szabad
áramlásának biztosítása. Valódi csapatot alakít ki, ahol igényli a többiek, a
szakértők véleményét. Nyíltan kommunikál, a problémákat, konfliktusokat nem
söpri a szőnyeg alá, inkább felvállal-ja azokat, és igyekszik megoldani. Kerüli
a titkos alkukat, a manipulatív megoldásokat. Biztonságot és jó mikroklímát
nyújt munkatársainak. Környezete elismerését kivívja a következetes
magatartásával, féltékenymentes viselkedésével, követelménytámasztó és reális
értékelési rendszerével.
Barátságosan
meggyőző vezető
Konfliktuskerülő,
döntéseiben nagy szerepet kap az érzelem.
Barátságos, beosztottaival személyes kapcsolatra törekszik, lojális
és segítőkész a magánéleti problémák megoldásában is. Alapelve,
hogy folyamatosan tanulni kell, és ezáltal kivívni főnökeinek és beosztottainak
az elismerését. Úgy véli, hogy tudásával hatást tud gyakorolni másokra, és
végül nélkülözhetetlenné válik. Barátságos, de arra vigyáz, hogy ne kerüljön
senki igazán közel hozzá. Önmagáról annyit mond el, amennyi nélkülözhetetlen a
kellemes légkör kialakításához. Életeleme a jó csapat-munka. Ennek érdekében a
mindenáron történő jó benyomáskeltést igyekszik kialakítani. Ezt néha
természetellenes viselkedésnek fogja fel a környezete, és ezért mindez
bizalmatlanságot szül. Problémás esetekben kevés az önbizalma,
hatalomnélkülinek érzi magát, ezért igyekszik a nyílt döntéseket elkerülni. Fél
a felelősségtől. Becsületesen minden energiáját mozgósítja a feladatok
megoldására, de mivel az igazi célja nem a hatékonyság, hanem az érzelmi
biztonság megteremtése, beosztottai lassan eltávolodnak tőle. Főnökei előbb-utóbb
rájönnek, hogy hiányzik a teljesítménycentrikus hozzáállás, és ez gondot
jelenthet vezetői munkakörének megtartásában.
Sodródó
vezető
Szerencsére ma már
elég ritkán találkozunk az üzleti világban ezzel a típussal. Bár protekcióval,
lobbyzással elérhet pozíciókat a magas intelligenciaszintje, vagy kiváló
képzettsége, nyelvtudása révén, de vezetői adottságai hiányában tönkreteheti
mások életét és a sajátját is. Folyamatosan összeütközésbe kerül a
környezetével, és miután örömöt sem adni, sem elfogadni nem tud, kialakul benne
a feleslegesség és haszontalanság érzete. Elkeseredett és zárkózott lesz.
Soha ne feledjük:
protekcióval esetleg el lehet érni, hogy egy szerepet a színész megkapjon, de
ahogy a függöny felgördül, a közönség mindent észrevesz!
Nyomást
gyakorló vezető
Bizalmatlan
másokkal szemben. Elsősorban önmaga érdekeivel foglal-kozik. Barátságtalan, de
jellemző rá, hogy manipulál másokat. Visszaél a hatalmi pozíciójával, a
munkatársai bizalmával és azok „kiszolgáltatottságával”. Lényegében nem a
problémák megoldására törekszik, hanem a hatalmának mindenkori fenntartására.
Mindent túl akar élni. Mereven ragaszkodik a beosztásához, hogy az uralkodói,
hatalmi érzéseit, vágyait érvényesíteni tudja.
A kritikát
látszatra fogadja csak el, és ahogy módjában áll, azonnal visszavág. Önmagát
szereti dicsőíteni, önkritikát csak akkor mond, ha az érdekei megkívánják. A
társas kapcsolataiban az emberek általában csak eszközök számára a célja
eléréshez. Alapelve az oszd meg és uralkodj. Úgy érzi és gondolja is, hogy
sokkal értékesebb ember, mint a beosztottjai. A hátuk mögött mindig
megjegyzéseket tesz rájuk, ezzel is hangsúlyozva a saját nélkülözhetetlenségét.
Hízelkedőkkel veszi körül magát, akik mindig azt mondják, amit ő elvár. Akik
konfliktusokat okoznak számára, azoktól igyekszik megválni. Nem bízik senkiben,
a behódolókat kedveli, de csak addig, ameddig mindent úgy tesznek, ahogyan
elvárja tőlük. Az évek során mindenkitől elszigetelődik. A vezetőtársai és a
beosztottjai pletykálnak a háta mögött, és az első kedvező alkalommal
otthagyják. Önmagában ezeket az eseményeket úgy értékeli, hogy nem feleltek meg
az ő szintjének és követelményei-nek. A vezetői hatalommal való visszaélés a
beosztottakban nemegyszer gyűlöletet, elkeseredést válthat ki.
Fontos, hogy akár
vezetőként, vagy művésztanárként is megismerjük ezeket a mintákat annak
érdekében, hogy a megfelelőtől, az optimálistól és az elvárttól eltérő
élethelyzeteket időben felismerhessük és intézményünket jótékony-hatékony
eszközökkel, módszerekkel, tudással és tapasztalattal képessé váljunk
továbbfejleszteni.
Ha bármilyen kérdésed, kérésed, vagy észrevételed van,
keress fel bátran, minden segítséget készséggel megadok!
Legyen az idézhető mottónk:
”A múlt értékeit, a jelen eszközeivel, a jövő
szépségéért!”
Domokos // 2022
Ha további segítségre van szükséged, ennek a
blogbejegyzésnek
a teljes változatát ebook és podcast formában
is elérheted.
Hasznos kiegészítő információkért rendeld meg
az alábbi tananyagokat:
Karrierépítés zenészeknek promovideo
Karrierépítés zenészeknek digitális tananyag
Kultúramarketing promovideo
Kultúramarketing digitális tananyag
Kultúramenedzsment promovideo
Kultúramenedzsment digitális tananyag
Amennyiben bármilyen probléma, kérdés, vagy kérés merül fel, keress fel
bátran, mindenben segítek!
Extra tartalmak eléréséhez iratkozz
fel YT csatornámra és like-olj
a Facebookon!
Debrecen, 2023. Május Domokos
János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester,
Nemzeti ösztöndíjas Zeneszerző, Szövegíró,
Szakvizsgázott pedagógus, Közoktatási vezető,
a Művészi Zene Kör
tehetségmenedzselő szervezet és
az Alternatív
Lehetőségek Művészeti Akadémia vezetője