Fordító - Translate

DOMOKOSMUSIC

DOMOKOSMUSIC Ars Poetica: Zeneszerzői küldetésem, hogy új hangvételű - Smooth Art stílusú - művek komponálásával befogadhatóbbá tegyem...

2018. január 16., kedd

Boldog új évet, boldog új szabályokat!

Boldog új évet, boldog új szabályokat!

2018 – Ahány vidék, annyiféle hagyományünneplési jubileum…
Ha a világ távoli kultúráit szemléljük, talán a kínai a legpopulárisabb, amely 2018-ban ünnepli a Kutya évét, amely tele van kihívásokkal, lehetőségekkel és szükséges változásokkal.
Ha viszont európai kultúránkat tekintjük, láthatjuk, hogy 2018 a valódi szakmai anakronizmus vége, mivel tapasztalhatóan elfogytak a korábbi erőforrások, főként az innovatív ötletek és a hétköznapi munkavégzésre képes és hajlandó generációk terén.
Az értelmiségi szektorban a plagizálási szándékgyakoriságok fokozódása bosszantó helyzeteket teremt, különösen, amikor egy vezető beosztású alkalmazott a nála alacsonyabb státuszú alkalmazott ötleteivel szerez előmeneteli sikereket.
Egy-egy gyakorlati módszer, vagy eszköz jogosított fejlesztője gyakran alkalmaz információs begyűjtő technikát, amely segítségével tökéletesítheti szellemi termékét.
Ez az elmúlt évszázadban tisztességes keretek között bevált gyakorlattá nőtte ki magát, így a hasznos találmányok egyre korszerűbbek, egyszerűbbek és használhatóbbá váltak.
A mai korban azonban előfordul, hogy a tisztesség és a tisztelet kiesik a szellemi termékek fejlesztését környező keretrendszerből és a kreativitásban szegény alkotók - helytelen viselkedéskultúra fenntartása mellett - erőszakos módszerekkel szerzik meg a kívánt ötleteket.
Helyes megítélésüknek és külső értékelésüknek nem kedvez a köznapi értékirányítási stratégia, ami az átlagemberek körében manapság nagy népszerűségnek örvend.
Segítségével olyan személyiségek juthatnak üzleti előnyökhöz, amelyek hajlanak a tisztességtelen módszerekben gazdag, megtévesztő értékszerzési stratégiák alkalmazására.
A szakpszichológia az elmúlt évtizedben kiemelten diplomatikusan foglalkozik ezzel a témával és segít felkészíteni a társadalom egyszerűbb gondolatmenettel működő tagjait a minden pillanatban rájuk leselkedő materiális és immateriális értékvesztési veszélyekre, amelyek komoly személyiség – siker- és önbizalom - romboló hatásokkal bírnak.
A kialakult helyzetért felelőssé tehetőek mind a jelenlegi társadalomkulturális- és üzleti vezetők, valamint az őket gyakorlati erőben és hatalmi pozícióban megtartó megfélemlített, vagy megjutalmazott alázatos és megalázott közösségek is, akik gyakran tudattalanul és a komfortérzet fenntartása érdekében nem tesznek semmit a válsághelyzetek megszüntetéséért.
Gyakori probléma főleg a közszférában, hogy a nyugdíjazási kort elért – gyakorlati szakmai szellemi és fizikai erőforrással már nem rendelkező, de személyes befolyásuk többletkiterjedéséhez ragaszkodó – személyek továbbra is fenn kívánják tartani korábbi intézményi státuszukat, a jelentős és tartós személyes népszerűség-, tisztelet- valamint a szakmai hírnév- és minőségcsökkenés ellenére.
A személyes döntésük eredményeképpen – miszerint az otthon passzívabb, de stresszmentes környezetben eltölthető idő helyett inkább a kiválóan jövedelmező korábbi státuszuk gyakorlati feladatvégzési feltételek nélküli formában történő megtartásával tevékenykednek tovább - egész közösségek szenvednek hiányt a szakmai fejlődés és új kapcsolatépítés lehetőségeiben az erőszakkal fenntartott anakronisztikus intézményi helyzetekben, tehát befolyásosnak tűnő időskorú szakemberek személyes érdekei fenntartása érdekében a diplomatikus közösségek feláldozzák a kollektív hasznosulást.
Ez a jelenség várhatóan a közeljövőben a közszférából a versenyszférába is átáramlik, hiszen nemrégiben létrejöttek a nyugdíjas szervezetek, amelyek bölcskorú honfitársainkat kívánják visszavonzani az ”aktív” munkavégzés világába, ezzel új, eddig ismeretlen látens szabályrendszerrel működtetett hagyománykultúrát teremtve az eredetileg rendezett feltételekkel rendelkező keretrendszerben üzemelő üzleti szektorban.
Az alapgondolat szerint ezzel fokozódna a fogyasztási szándék, hiszen több materiális eszköz marad az egyre gyarapodó lélekszámú – prémium kategóriájú termékeket is megfizető – nyugdíjas társadalmon belül.
A gyakorlati veszélyek azonban ennél kiterjedtebbek, hiszen ez a lehetőség – a fizikai és mentális életkori sajátosságok miatt - kizárólag azon idős közösségekben terjedhet el, ahol könnyű szellemi tevékenységekhez szokott, már nyugdíjban lévő tagok alkotják az opcionális felhasználók aktív táborát.
Az értelmiségi társadalom a legfőbb nyertese ennek a törvényi szabályozásnak, akik számára az anyagi többletforrás lehetősége kisebb vonzóerővel bír, mint a hivatástudatból fakadó gyakorlati hasznosulás lehetősége.
Az ő esetükben rendkívül helytelen stratégia a munka világába történő visszahívás, hiszen az őket alkalmazó intézmények többletfeladatait nyilvánvalóan már nem képesek maradéktalanul ellátni, a gyors kifáradás, a valójában szükséges, valamint mindenkitől egységesen elvárt koncentrált munkafegyelem és korszerű feladatorientált kitartás hiánya miatt.
Ha ezek a feltételek nem teljesülnek állandó intézményen belüli konfliktushelyzetek alakulhatnak ki, egészen a tartós válsághelyzet veszélyes stabilizálódásáig.
A formális kapcsolatok mellett az informális és nonformális környezet is megváltozhat néhány év alatt abban az esetben, ha a nyugdíjas szervezetek aktív nyugdíjasai az optimálisan nyugodt piaci egyensúlyt megborítják azzal, hogy többlettőkét halmoznak fel az elkölteni nem sikerült anyagiak koncentrálásával.
Befektetéseik – bár rövidtávra szólhatnak csupán – minden bizonnyal a legtöbb üzleti szektort erősen operatív formában érinteni fogják és egészen a társadalmi rétegek szélsőséges eltávolodásáig elvezethetnek ezek a szándékos, vagy esetenként tudattalan folyamatok.
            A művészeti és kreatív ipar jelene és jövője egyértelműen az egyre meghatározóbb nyugdíjas közösség potenciáljában rejlik, hiszen ők azok, akik megfelelően értékelik a művészek szépség- és értékmegosztásra tett kísérleteiket, valamint képesek a köztudatban haszontalan luxuscikként nyilvántartott magaskultúrát megfizetni.
Az – előadóművészetet, a köznevelést és a kulturális szektort is érintő - új törvényi szabályozások teret engedhetnek az idősebb korosztály folyamatos alkalmazásának a kreatív iparban is, amennyiben megfelelő képesítéssel és motivációval, példaértékű – tudás- és tapasztalatmegosztó - hasznosulással képesek ellátni a feladataikat, a fiatalabb korosztály szakszerű továbbképzése, valamint előmenetele segítése mellett.
2018 a népoktatási törvény 150.évfordulója, amely új lehetőségek és feltételek megjelenését teheti lehetővé a köznevelési rendszerben.
Maga a népoktatás fejlesztése többállomásos - állami irányítással lezajló - folyamat volt, amelyet Eötvös József kezdeményezett közvetlenül az 1848-as kiegyezést követően.
Tekintve, hogy a társadalomkulturális helyzet erre az időszakra jelentősen megváltozott, új rögzített és látens szabályok működtek, így a döntéshozóknak korszerű törvények keretében volt szükséges továbbfejleszteni a korábban egyházi gondozásban működő iskolákat.
Helyes döntés szerint több mint 20 éves időszakot hagytak a kezdeti köznevelési rendszer kialakulásának, még úgy is, hogy a legtöbb alapfunkciót törvényben meghatározott keretrendszerbe helyezték, de az önállóságot megtartva.
            Ennek az időszaknak a legfőbb változása a szellemi szabadságért és a stratégiai függetlenségért folytatott küzdelem megnyerése volt, így a köznevelés központosítása kiemelten elkerülendő szándékká vált.
Mivel a törvényhozás – a régóta áhított szabadság eszméjének tisztelete miatt - a közszférában történő állami hatalomgyakorlásnak bárminemű fokozását is elítélte, az állami népiskolák rendszere az egyházi iskolák lokális kiterjedésén kívül épült ki, megőrizve ezzel a korábbi edukációs egyensúlyt és az egyház hasznos támogatását.
Az állami szerepvállalás az irányított pedagógusképzés elindítása és a módszertanilag megfelelő tankönyvek kidolgozása mellett az ellenőrzésben teljesedett ki, amely gyakorlata alá rendelték az állami és az egyházi iskolák rendszerét is, tehát a minőségirányított fejlődés érdekében sztenderdizálták a feltételeket, a követelményeket és a lehetőségeket is, amely a népoktatási törvény formájában 20 év előkészület után született meg.
            Maga a népiskola legfontosabb célja az analfabetizmus mérséklése volt, amely Klebelsberg Kúnó intézményi hálózatosítási szándéka által a legfőbb társadalomkulturális erőforrássá vált, amely szándék mára az eredeti pozitív üzenetközvetítési céloktól rendkívül távolra került és még a közmédia által is méltatlanul meghurcolttá és hírhedtté vált néveredetű Klebelsberg Intézményfenntartó Központ gyors elnépszerűtlenedéséhez vezetett.  
A korábban sikeres népoktatási program napjaink köznevelésében igény szinten nem jelentetett meg natív illeszkedési pontokat, ami nem azt jelenti, hogy nincs is szükség rá.
Korunkban a digitális analfabetizmus ijesztő méreteket ölt, hiszen generációk nőnek fel úgy, hogy az őket fejleszteni szándékozó pedagógusok a mindennapi gyakorlatban képtelenek használni a korszerű digitális infokommunikációs eszközöket és intézményi használatukat erősen korlátozzák a tanulók részéről is.
Ha a mai fiatal felnőttek a számítástechnika és az internethasználat tiltásával nevelkedtek volna egészen biztosan néhány évtizeden belül őskori körülmények közé jutott volna az emberiség, az innovatív – életmentő és életkönnyítő – kutatások és találmányok helyett.
A mai korszerű eszközök folyamatos szakmódszertani előrehaladást is biztosítanak mind a társadalom, a diplomácia, a gazdaság, az egészségügy, a tudományok, a kultúra és az edukáció területén is, így a korlátlan szabadságot nyújtó digitális infokommunikáció nélkül az emberiség egyetemes tudása hatékonyan nem örökíthető tovább, valamint hiányuk – a XX. század elején tapasztalható társadalomkulturális - világválsághoz vezethet.
Az IKT eszközök használatának napjainkban történő korlátozása
tehát már nem csak helytelen, de veszélyes taktika is!
Egy hatékony pedagógus képes valódi tudást és hasznos tapasztalatot is motiváltan átadni inspiratív, korszerű digitális eszközök segítségével.
A vezetők feladata pedig, hogy támogassák ebben a pedagógus közösséget…
            A fejlődés és az azt szabályzó információs adatbázis legfőbb elérési lehetősége a digitális tér, ahol a tudás mellett a tapasztalatok is egyszerűen elérhetőek.
A különböző természetű adatok a bármilyen eszközzel és módszerrel könnyen közvetíthető információ segítségével terjedhetnek el diplomatikus formában.
A diplomatikus forma azonosítása, vagy betartása azonban az átlagosan viselkedő emberi közösségek, vagy önálló személyek számára gondot okozhat.
Ennek elkerülése és a személyes adatok kezelése során történő adatvédelem érdekében az Európai Unió létrehozta az Általános Adatvédelmi Rendeletet (GDPR –General Data Protection Regulation), amely az esetleges tisztázatlan helyzeteket is szabályozza, tehát sztenderdizált funkciói révén irányadóvá válik mind a versenyszféra, mind a közszféra szegmenseiben, így a köznevelésben is, ahol 2018. Május 25-től hatályossá válik a rendelet.
A köznevelési intézmények számára hasznos lehet egy Köznevelési Adatkezelési Rendszer (KAR) kiépítése, amely egyszerűbbé teheti az adatfelhasználást az érintett vezetők, pedagógusok, tanulók és szülők számára is.
A legegyszerűbb platformok kialakítása egyenlőre még csak szándék szinten mutatkozik meg, hiszen a jelenleg használatban levő rendszerek alkalmazásai az átlagemberek számára túl sok digitális kompetenciát és rendszerlátási-gyakorlatot követelnek meg, így gyakran még az átlag pedagógusok körében is elutasításra kerülnek idegen és zavaró megjelenésük miatt.
Rendkívül hasznossá válhat a Köznevelési Adatkezelési Rendszer amennyiben a Köznevelési Információs Rendszert és a KRÉTA platformot kiegészítve működhetne.
Már a beiskolázási adatszolgáltatásnál nagymértékű hasznosulást érhet el a KAR, hiszen a személyes – meghatározóan tanulói és szülői – adatközlés folyamatát sztenderdizálhatná az önálló információmegosztás egyszerűsített gyakorlata révén.
A szülők és tanulók által felvitt adatok kompatibilis digitális dokumentum-kiterjesztések segítségével – akár automatizálva, vagy mesterséges intelligencia segítségével ellenőrizve, robotizáltan is – egy magas hatásfaktorú támogató keretrendszer kiépítése realizálható, így az intézményi adminisztráció feladatköre is egyszerűsödhetne végre, az IKT eszközök információösszesítő és adatellenőrző szerepének pozitív dimenzionálásával.
            Maga a Köznevelési Adatkezelési Rendszer hatékony működésének alapfeltétele, hogy – a környezetterhelő papír alapú adminisztrációt mellőzve - az általánosan elérhető érintőképernyős okoseszközökre optimalizálva jelenjen meg.
Életképességét a KIR-t és a KRÉTÁ-t kiegészítő funkciói határoznák meg, amelyek a személyesebb vizuális megjelenés köré építve aktív személyes jelenlétet is lehetővé tesznek.
Az eltérő szerepkörű felhasználók személyes üzenet-megosztási lehetőségének – a határidő-jelzőrendszer mellé történő - beépítése kifejezetten előremutató fejlesztés lehet, hiszen natívan személyes illeszkedésűvé tehet egy alapvetően bioidegen digitális információs rendszert.
Törvényi követelmények ismerete –
törvényi szabályozások, követelmények és feltételek megismerése
Adatkezelési gyakorlat kialakítása és fenntartása
keretrendszerlétrehozás, intézményi, vezetői, tanulói, szülői adatgyűjtés,
rögzítés, tárolás és megosztás
Adatforma jellegének meghatározása –
szakmai és személyes jellegű adatok
Feladatmegosztás tudatosítása –
intézményi jogosultságok és szerepkörök felosztása, hatáskörök rögzítése és tudatosítása
Nyilvános tájékoztatás –
ismeret- és információmegosztás kapcsolati hálón keresztül
Személyes hozzájárulás –
digitális meghatalmazás szerkesztése és online kitöltése
Jogvédelmi alapfunkciók kiterjesztése –
személyes jogosultságok és szerepkörök rögzítése és tudatosítása kapcsolati hálón belül
Életkori sajátosságok priorizálása –
tanulói adatok kritikusan differenciált védelme
Dokumentáció rögzítése –
gyakorlati adatrögzítés, adminisztráció a szabály- és keretrendszerben
Belső ellenőrzés
ellenőrzés, helytelen funkciók meghatározása, továbbfejlesztés

A tanulói és a korszerű gondolkodású tanári és szülői közösségek legnagyobb kihívása az Old School és a New Age időszaki együttállása, mely az akadémikus teljesítmény-igényeknek és a korszerű kreativitás-szükségleteknek egyszerre felelteti meg a tanulókat.
Nem kérdés, hogy gyors változás szükséges, hiszen a fiatal generációk hasznosan sikeres példák nélkül nevelkedve töltik az idejüket, mivel az idősebbek nem ismerik ki magukat a korszerű digitális térben, amelyek a személyes tér normáitól eltérő szabályokkal és komplikáltabb problémahálóval rendelkezik.
A látens szabályok összegyűjtése és nyilvános közzététele szükségessé vált az önkéntes tudásmegosztásra épülő digitális infokommunikációs korban, ahol a fiatal generációk két világ közé ragadtak, mert mást vár el tőlük az oktatás és mást a valóság.
A legnagyobb problémájuk, hogy észlelhetően kevés a gyakorlatban is hasznos edukációs információ, amit az új szakmák megjelenésének kényszere még válságosabbá tesz, hiszen a pedagógusok gyakran nem képesek pozitív életpályaképet kijelölni a tanulók számára, akik így hosszú éveken keresztül tudattalanul és céltalanul bolyonganak a köznevelési előmeneteli rendszerben, ahol a rosszindulatú – szabadidő-megvonással járó tanulás-népszerűtlenítési - fegyelmezési gyakorlat erősebb a jutalmazásnál.
            Mindez egy olyan korban, ahol a kiterjesztett abszolút demokrácia – amelyben a magánszemélyek alakíthatják és ellenőrizhetik a törvényhozást – a digitális információ-megosztásra épülve egyszerűvé és könnyen elérhetővé teszi a használható és felhasználható tudást, amelyet hamarosan minden tanuló saját szükségletei és igényei szerint válogathat össze a saját, individuális tudás-adatbázisában rögzítve.
            2018 a hozzám hasonló – sokoldalú, fiatal, aktív és ambiciózus – művésztanárok számára a változáskövetés és az edukációs sikerközvetítés éve lesz, amikor a pedagógiai tevékenységek helyes döntéseken és valódi élményeken alapulhatnak.

Debrecen, 2018. Január 1.

Domokos János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester,
Nemzeti ösztöndíjas Zeneszerző, Szövegíró,
Szakvizsgázott pedagógus, Közoktatási vezető,
     a Művészi Zene Kör tehetségmenedzselő szervezet és

az Alternatív Lehetőségek Művészeti Akadémia vezetője

2017. december 16., szombat

Áldott, békés ünnepeket!!! Találkozunk 2018-ban is :)




Áldott, békés ünnepeket!!! Találkozunk 2018-ban is :)

2017. november 22., szerda

Jazzkarácsony-Nagykarácsony jótékonysági est 2017

MEGHÍVÓ!

Szeretettel meghívjuk Önöket a 2017. December 10-én a Debreceni Újkerti Művelődési házban, a MŰVÉSZI ZENE KÖR szervezésében, 16:30-tól - idén 8. alkalommal - megrendezésre kerülő Jazzkarácsony-Nagykarácsony jótékonysági estünkre!


A jótékonysági est fővédnöke: Dr. Széles Diána, Debrecen Megyei Jogú Város Alpolgármestere.


A belépés és a parkolás is ingyenes!

PROGRAMCSOMAG:
- Ünnepi köszöntő
JAZZ FIVE interaktív ünnepi ÉLMÉNYKONCERT
- Ünnepi versek a költők előadásában
- JAZZTÁNCHÁZ
- az est kísérőprogramjai: ARTISTIC MUSIC kottakiállítás és ajándéktárgyvásár

Az est alatt a Debreceni Karitatív Testület tartós élelmiszer- és anyagi felajánlásokat gyűjt a rászoruló családok és gyermekek javára!


FOGADJA EL AJÁNDÉKUNKAT, LEGYEN ÖNÉ AZ ÉLMÉNY, CSATLAKOZZON HOZZÁNK ÉS
TÖLTSÖN VELÜNK EGY KELLEMES ESTÉT A JÓTÉKONYSÁG JEGYÉBEN!


Csatlakozzon eseményünkhöz FB oldalunkon is!













2017. október 8., vasárnap

Domokos Módszer Keretrendszer - a köznevelésben és az alternatív művészetoktatásban alkalmazható digitális zenei edukációs lehetőségek

Domokos Módszer Keretrendszer
a köznevelésben és az alternatív művészetoktatásban alkalmazható digitális zenei edukációs lehetőségek


Elkészült a zeneoktatásban eltöltött közel másfél évtizedem első 78 oldala

2017. augusztus 4., péntek

Legújabb MZK programok az NKA támogatásával

Legújabb MZK programok az NKA támogatásával

Az elmúlt évek sikereire és a folyamatosan növekvő intézményi szükségletekre való tekintettel a művészi zenét népszerűsítő Koncertpedagógiai Előadásturnénk 3. évadát indíthatjuk már el a Művészi Zene Kör Tehetségmenedzselő Szervezetünkkel, amelyet a Nemzeti Kulturális Alap – sikeres pályázatainkon keresztül - folyamatos támogatásával tesz elérhetővé a köznevelési intézmények számára. 
Az 
INTERAKTÍV UTAZÁS A MŰVÉSZI ZENE VILÁGÁBAN című klasszikus zenei, interaktív koncertpedagógiai előadás a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával a régió rengeteg oktatási intézményébe, sokezer tanuló számára már korábban is eljuthatott, V.Szabó Ildikó festőművész csodálatos alkotásainak kíséretében és a - zenei világnap alkalmából megrendezett - Vizek-Ízek-Zenék VÍZ Terápiafesztivál helyszínén, felnőtt közönség előtt is hatalmas sikert aratott.


Az INTERAKTÍV UTAZÁS A MŰVÉSZI ZENE VILÁGÁBAN című – korszerű digitális elemeket tartalmazó - programcsomagunk 3. évada idén Szeptember 1.- December 15. közötti időszakban valósul meg, amely időpontokat - az intézmények ismételt túljelentkezése miatt -  ismét előre lekötötten rögzítenünk kellett és kizárólag egy adott intézmény szervezési feladatainak elmulasztása, vagy időpontváltozás esetén tudunk program-hozzáférhetőségi lehetőséget biztosítani a várólistánkon szereplő többi iskolának.
Az intézmények nevében hálával tartozunk a Nemzeti Kulturális Alap megtisztelő támogatásáért, amellyel lehetővé tette, hogy az iskolás közönség ingyenesen juthasson hozzá az általunk képviselt és oly nagy becsben tartott, védelmezve óvott nemzeti magaskultúrához.

Az általános iskolai előadások mellett idén Szeptember 30-án – a II.VÍZ Terápiafesztiválon – és Decemberben is - a JAZZKARÁCSONY NAGYKARÁCSONY - Jótékonysági Estünkön legújabb, az Örökség című – középiskolás közönség számára összeállított – nemzetkulturális projektünk is bemutatkozik az Arany János emlékév keretében.
Az Örökség című programunkban a legnagyobb magyar zeneszerzők által komponált és saját zeneszerzői munkásságomban szereplő, elmélyült hangvételű, egyetemes értékű magyar zeneművek mellett a JAZZ FIVE zenekarunk által létrehozott székely jazz műfaji hagyományai is továbbörökítésre kerülnek a Bukovina szvit, a Moldva szvit és a Hajdú szvit című könnyed hangulatú kompozícióimon keresztül.
A program különlegessége Csíki András székely-magyar költő gyönyörű és elmélyült tartalmú, örökség témájú költeményeinek interaktív interpretációja lesz, amely – szerepvállalásához híven - várhatóan a tizenéves közönség érdeklődését is felkelti kiemelten értékes nemzeti kultúránk, zeneművészetünk és irodalmunk iránt.
            A rendezvényeinkhez nyújtott segítségért és támogatásért köszönettel tartozunk támogatóinknak, partnereinknek és segítőinknek egyaránt!!!

Domokos János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester,
Nemzeti ösztöndíjas Zeneszerző, Szövegíró,
Szakvizsgázott pedagógus, Közoktatási vezető,
     a Művészi Zene Kör tehetségmenedzselő szervezet vezetője



2017. június 30., péntek

Stratégiafejlesztés a köznevelésben

Stratégiafejlesztés a köznevelésben

            Ez a bejegyzésem a megváltozott köznevelési gyakorlat fejlesztését szolgálja, ahol a versenyképesség kialakítása, fenntartása és továbbfejlesztése a közös cél!
Már megmutatkoztak a jövő hiányszakmái, mindenki, aki nyitott szemmel közlekedik a mindennapokban, észleli a változásokat és az egyes területeken – véleményem szerint a legszembetűnőbben a tehetségek hasznosítása terén - létrejött pazarlást, így el kell fogadnunk a változásokat az edukáció területén is, amelyek a hosszútávú, értékmegőrző és értékteremtő fenntarthatóságot eredményezhetik, közös összefogás és megvalósítás esetén.
Az alapvetően jól működő tevékenységek és folyamatok csak továbbfejlesztést igényelnek azonban több nevelési alapfunkció személytelenül elavulttá és idő-, valamint energia-pazarlóan feleslegessé vált, megváltoztak a munkaerőigények és a személyes szükségletek, tehát ma már nem a tanulókat kell integrálni az iskolába, hanem az iskolai nevelést szükséges a tanulói szükségletek szerint változtatni, ahogy a jelen legkorszerűbb munkahelyei is teszik a munkavállalóikkal, annak érdekében, hogy motiváltan végezzék feladataikat és fokozódjon a teljesítményük.
A feladat adott: a meglévő és évente újraalakuló, személyiségben és hagyományokban is eltérő gyermekösszetételhez mérten továbbfejleszteni az intézmény szervezeti kultúráját.
A tanulók részéről a több iskolai kapcsolódási pont több élményszerű edukációs lehetőséget biztosít a pedagógusoknak is, akik alapvetően azonos gondokkal küzdenek.
Előadó tevékenységeim révén szélesebb tapasztalatokkal rendelkezhetek az átlagpedagógusoknál, akik meghatározó – intézményen kívüli - szerepvállalás nélküli életvitelt alakítottak ki önmaguknak.
Tapasztalataim azt mutatják, hogy – a digitális tér veszélyforrásainak kiterjedésével – egyre általánosabbá válik a tudatos és felelős döntéseket és alapviselkedést megkövetelő személyes jelenlét, ami új típusú – szigorúbb digitális - erkölcsi normák rögzítését és tudatosítását kívánják.
            Ahogy a közoktatás mára közneveléssé vált ez a szerepkör-felvállalás elengedhetetlenné alakult a nevelőtestületek számára, amelyek jellemzően két fő keretproblémával küzdenek a szakember-összetétel területén:
1.      Elidősödés
Tapasztalható, hogy a karrierépítés szempontjából vonzóerő-hiányos provinciális területeken egész generációk hiányoznak a hazai szakmai végrehajtásból.
A szellemileg és fizikailag is aktív 40-50-es korosztály külföldi szerencsepróba miatt vagy hiányzik a vidéki köznevelésből, vagy pedig nem rendelkezik megfelelő képesítéssel, esetleg korszerűtlenné vált a tudása.
Ebből származik, hogy viszonylag kislétszámú pedagógustársadalom tartja fenn a rendet az intézményi hétköznapokban.
Összetételét tekintve – a Keleti-régió audiovizuális tapasztalataira alapozva - mára jellemzően határozott idejű szerződés keretei között alkalmazott kollegákkal találkozhatunk, ami rendkívüli pozitív hatást gyakorol az élettervezésre.
Életkori sajátosságokat nézve a vidéki iskolák jellegzetessége az 50+ korosztály megnövekedése is, amely az elmúlt 10-15 év szakmai változatlansága miatt alakulhatott ki és jelentős veszélyhelyzeteket teremthet napi szinten és hosszútávon is.
Ez az elidősödési problémakör együtt jár a motivációhiánnyal, a negatív kudarckerüléssel, az általános érdektelenséggel, a rugalmatlansággal, a változással szembeni elutasítással, a korszerű szakmai elmélet- és gyakorlatkövetés hiányával, a szakmai kiégés veszélyével és az intézményi népszerűtlenedéssel, tehát összességében az intézményi vonzóerő folyamatos csökkenésével.

2.      Feminizálódás
A nevelés fő irányadója az anyaszerep elterjedése, amellyel fenntartható a biztonságérzet és a gondoskodás az iskolákban.
A mai infokommunikációs kor gyermekeinek a szükségletei azonban túlmutatnak ezen a kellemesen szeretet- és figyelemgazdag környezetjellemzőn, hiszen aktív életüket szinte kizárólag a digitális térben, digitális eszközök segítségével élik.
Ebben a térben a legfontosabb a tudatosság, önállóság és a felelősségvállalás, tehát a klasszikus értelemben vett bölcs, érett gondolkodás, a veszélyforrások elkerülése érdekében.
A mai gyermekek számára felgyorsult a szellemi érettség megszerzésének folyamata, hiszen ellenkező esetben hátrányt szenvednek, vagy veszélybe kerülhetnek.
Kiemelten fontos tehát, hogy a szigorúbb apaszerep is megjelenhessen a nevelési ciklusukban, egyszerűbben fogalmazva kislányok és kisfiúk helyett – szellemi érettség tekintetében tudatosan döntésképes - felelős női és férfi személyiségek fejlődhessenek ki már az általános iskolai képzésben.  
            A női és férfi szerepek egyenlő elsajátításának lehetősége még nem áll fenn a legtöbb nevelési intézményben, hiszen a versenyszemléletű, férfias értelmi intelligencia a kommunikációvezérelt, nőies érzelmi intelligenciának adta át helyét az attitűd- és személyiségfejlesztésben.
A leghelyesebb út a két intelligenciatípus szintetizálásából származó spirituális, szellemi intelligenciafejlesztés tudatosítása, amellyel a gyermekek a teljes – kreativitáson, önállóságon és felelősségen alapuló - élet kialakításának lehetőségét szerezhetik meg.
Amennyiben ezeket a feltételeket nem vesszük figyelembe, kialakulhat a ráutaltság, kiszolgáltatottság és önállótlanság veszélye, az érzelmi túlterheltség, a következetesség mérséklődése, a praktikusabb könnyebb döntések miatt a stratégiailag és lelkiismeretileg helytelen döntések meghatározóvá válása, a strukturált ötlet-alkotás visszaszorítása a gyakorlatiasság javára, valamint a készséges kooperáció hiánya.
A jövő kulcsfeladata lesz tehát a helyes egyensúly visszaállítása, hiszen az iskola alapfeladata a közösségteremtés, amelyben a férfi gondolkodású folyamatirányítás ugyanolyan fontos, minta női hozzáállású kapcsolatépítés.
            Ehhez segítséget nyújthat a stratégiai modellek felállítása és használata.
            Az alábbi diagramban a Maximum Stratégiát modelleztem, amely alkalmazható szegmenseit tekintve Optimum Stratégiára (8 szegmens) és Minimum Stratégiára (5 szegmens) redukálható az adott intézmény szükségleteihez, teljesítményéhez és erőforrásaihoz mérten.

 
Optimum Stratégia: 1., 2., 5., 6., 7., 8., 10., 12.

Minimum Stratégia: 1., 2., 7., 8., 10.

Mint láthatjuk a köznevelési stratégia jövője a digitális edukáción alapul majd, amelyek globális kiterjedésű gondolkodást, natív személyiségfejlesztést és IKT alapú módszer- és eszközalkalmazást is megkövetel a köznevelési szereplőktől.
A személyes kommunikációs és szórakoztató eszközök elsődleges és általános platformjai lesznek a tudásmegosztásnak, amely történhet – a társakon keresztül – informálisan, a közösség révén nonformálisan és az intézményi edukáció segítségével formálisan is, a megvalósítást tekintve tabletek segítségével, vagy tableteken keresztül.
Tablettel Támogatott Tanulás (3T) – Tablet Alapú Oktatás (TAO)

indikátorok
3T
TAO
módszer
hagyományos
digitális
eszköz
hagyományos
digitális
továbbképzés
pedagógus indokolt
pedagógus szükséges,
tanuló indokolt
platform
papír alapú és digitális
digitális
tananyag
egyetemes
digitális
technikai feltétel
vállalható, hagyományos keretrendszer
korszerű, automatizált és önfenntartású keretrendszer
szükségletek
-          támogató kollektíva (ped és szülő)
-          IKT használat
-          célkitűzések (hol, mikor és ki a célközönség-alsó felső és ped)
-          sztenderdszempontok
-          látens szabályrendszer
-          eszközbeszerzés (akár 1 hónap, tartós tablet védelmi kiegészítőkkel, billentyűtok+ceruzák)
-          háttér- és keretrendszer kialakítása (terhelés nélküli sávszélesség, tanári gép wifi-tanulói gépek bluetooth, rendszergazda, fiókcsatlakozás, memória, tárhely, virtuális tér és valós osztályterem, felhőalap és rooterek, átlagtehetség, átlagkészségek, motiváció és dinamizmus)
-          eszközhasználat (felhőalap nagy sávszélességgel, a célközönség számára legszükségesebb hasznos applikációk, natív használat)
-          eszköz- és egészségvédelem (tároló, érintésvédelem, túlfeszültség-védelem, elosztók, virtuális védelem, adatvédelem)
-          egyenlő esélybiztosítás
-          pályázati forrás (állami, KK, EFOP, NTP, NKA, EMMI, NEA, MMA, EMET, KEOP, KEHOP, GINOP, IKOP, TIOP, TOP, VEKOP, MAHOP, KÖFOP,
Kreatív Európa Program,
Karitatív Tanács…, informatikai fejlesztés és digitális tudásfejlesztés erősítése)
-          fejlett kollektíva
-          célmegvalósítás (felső és ped)
-          IKT gondolkodás
-          eszközfejlesztés
-          modellkialakítás
-          rögzített szabályrendszer
háttér- és keretrendszer fejlesztése (minden gép wifi, állandó sávszélesség, sokoldalú tehetség, kialakult készségek, inspiráció és flexibilitás)
-          automata eszközhasználat
-          automata eszköz- és egészségvédelem
-          versenyhelyzet
-          szellemi forrás

hatás
-          manuális képesség
-          térlátás
-          olvasás, írás, számolás
-          koncentráció
-          önállóság
-          játékos gyakorlat
-          régi ismeretek
-          azonnali mérés-értékelés
-          motiváció
-          hagyományos oktatást kiegészítő
-          manuális készség
-          ritmusérzék
-          gyors döntés
-          kooperáció
-          elméleti és gyakorlati felhasználói élmény
-          új ismeretek, tudás
-          versenyhelyzet
-          végtelen lehetőség
-          inspiráció
-          hagyományos oktatást kiváltó
lehetőség (++)
korai életszakaszban játékosan elsajátítható
újszerű ismereteket, információkat és tudást biztosít
erősség (+)
azonnal adoptálható, nem igényel felkészülést
korszerű és jövőbemutató, a valós tanulói szükségletekre alapoz
gyengeség (-)
csak az egyetemes értékekre épít, nem helyettesíti, csak dúsítja a hagyományos programot, a szülői és a pedagógusi igényeket helyezi előtérbe
mérsékli az egyetemes értékeket
veszély (--)
elavuló tudás, lemaradás,
sikertelenség, kudarcállandósulás
elszemélytelenedés,
valódi életben ügyetlenné válás

             
Tapasztalataim szerint a legtöbb probléma a személyes tér digitalizációjából adódik a szellemi termékek és szolgáltatások kapcsán, tehát az immateriális értékek védelméből.
Míg a bevált old school módszer a szájhagyomány útján való terjedés volt, napjainkban – a tárgyi eszközökhöz hasonlóan – az ötleteknek, módszereknek, alkotásoknak és előadásoknak jelentős értéke lehet a szakmafejlesztésben, amennyiben tartalmasan kialakított, megvalósítható formában kerül közreadásra.
Ebből egyenesen következik, hogy amennyiben valaki rendelkezik egy korszerű, előremutatóan könnyítő jellegű meghatározó – világosan megkülönböztethető, részletesen megtervezett és kidolgozott - ötlettel, amely részletében, vagy egészében is változást hozhat az adott szakmai területen, vagy témakörben - a saját érdekében - vállalja fel a jogvédelemmel járó lehetőségeket és kötelezettségeket is.
Erre többféle jogi lehetősége van, az ötlet típusából adódóan szükséges a kívánt védelmi formát megválasztani:
-          Védjegy: azok számára nyújthat megoldást, akik megkülönböztethető termékeiket, eszközeiket, szolgáltatásaikat jól elkülöníthető módon kívánják jogvédeni.
-          Szabadalom: azok számára ideális, akik módszer-ötleteiket, találmányaikat és technológiai-eljárás jellegű innovációikat kívánják nemzetközi szinten szabadalmaztatni.
-          Oltalom: azok számára lehet fontos, akik működésjavító, belső szerkezet-fejlesztő ötleteiket kívánják oltalom alá helyezni 10, vagy 20 évre.
-          Adatbázis - Nyilvántartás: kevésbé ismert formája a védelem alá vonásnak a szakmai adatbázisban történő nyilvántartás lehetősége, amely elsőként a művészeti tartalmú és témájú szellemi termékek esetében vált sztenderdeljárássá, a papír alapon és digitális formában rögzített műalkotások révén.
-          Nyilvános megosztás: a legtöbb ötlet a nyilvános megosztás dátumától jegyezve a digitális térben védetté válik, azonban ember- és vetélytársaink – gyakrabban tájékozatlanságuk, ritkábban tisztességtelenségük okán – ezt a tényt figyelmen kívül hagyják.

A legmeghatározóbb hivatalok a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala, a Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület, az Előadói Jogvédő Iroda, az Amnesty Internartional Magyarország, a Filmszerzők és Előállítók Szerzői Jogvédő Egyesülete, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület, a Magyar Iparjogvédelmi és Szerzői Jogi Egyesület, az Állampolgári Jogvédő Központ, a Nemzeti Jogvédő Alapítvány és a Nemzeti Jogvédő Iroda…

A fenti listából látható, hogy a jogvédelem kiterjedt rendszer, tehát alkalmazása felelős döntést kíván.

A védés kérésnél fontos a jó időzítés, hiszen a túl korán elindított folyamat – a tájékozatlanság miatt – elégedetlenséghez és nem megfelelő személyes, vagy szakmai illeszkedésű védelemhez vezethet, a túl későn elindított védelmi mechanizmus pedig az elavulás veszélyét tartogatja.

A jogvédelem elsődleges célja a szellemi és erkölcsi elismerés, a méltó értékelés, a nyilvános megbecsülés kialakítása, valamint a szakmai hírnév és tisztelet megőrzése, azonban a menedzser-típusú alkotók és előadók meghatározott árképzéssel materiális formában is képesek értékesíteni meghatározó, jellemzően a közösség javára váló, maradandó szellemi termékeiket.

A szellemi termékek a köznevelés legkiemelkedőbb, folyamatosan megújuló értékforrásai, melyek kiemelten fontos szerepet töltenek be a köznevelési stratégiafejlesztésben.


Köszönöm, hogy megtisztelt figyelmével!

Debrecen, 2017. Április 25.

Domokos János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester,
Nemzeti ösztöndíjas Zeneszerző, Szövegíró,
Szakvizsgázott pedagógus, Közoktatási vezető,

     a Művészi Zene Kör tehetségmenedzselő szervezet vezetője