Fordító - Translate

DOMOKOSMUSIC

DOMOKOSMUSIC Ars Poetica: Zeneszerzői küldetésem, hogy új hangvételű - Smooth Art stílusú - művek komponálásával befogadhatóbbá tegyem...

2018. március 1., csütörtök

Köznevelés a digitalizáció küszöbén


Köznevelés a digitalizáció küszöbén
        
            A köznevelésben legtöbbünket foglalkoztat a kérdés: milyen lesz a jövő oktatása?
Az edukáció jövőjét a jelenéből lehet meghatározni a legkönnyebben, ahol nagy erőkkel megkezdődött a generációm által oly régóta várt digitalizáció.
De mit is jelent ez? Ezenkívül milyen formái lehetségesek az edukáció digitalizálásának?
Meddig tartható fenn a köznevelés akadémista anakronizmusa?
Jelenlegi írásomban ezekre a kérdésekre (is) keresem a választ.

Kezdjük az elején:
Digitalizáció – a fogalom-meghatározás sokrétű lehet, de megpróbálom saját perspektívából megközelíteni. A digitalizáció jellemzője, hogy a materiális megközelítés helyett immateriális, virtuális, vizuális, digitális, online, elektronikus, adat- és jelalapú… formában történik az információmegosztás, adatfeldolgozás és dokumentálás.
A digitalizáció előnye, hogy többféle eszközt és sokféle módszert tesz lehetővé a korlátlan alkotásra, másolásra, ellenőrzésre, javításra, továbbfejlesztésre, ezáltal széles körben elérhetővé és végtelenített szavatosságúvá válik a kollektív tudás-adatbázis.
Hatása globális és univerzális dimenziójú, felgyorsítja a szükséges folyamatokat.


Digitalizáció kezdete a köznevelésben:
Az első fecske – az online BECS kérdőív
Az OH felületén történő feltöltések első látásra ijesztően hatottak az adatfeltöltőkre, hiszen a papírformátumtól merőben eltérő platformmal álltak szemben.
Aki használt már adatgyűjtő, vagy statisztikai elemző adatbázisokat, annak semmilyen újdonságot nem jelentett a felület, hacsak az egyszerű, már-már puritánul fehér háttér és vörös modulok unalmassága nem.
Néhányperces áttekintés után összefüggéseiben is megmutatkozott a rendszer, így az idők alatt leegyszerűsödött követelményrendszer nagyban megkönnyítette a feltöltést, különös tekintettel a tematikusan hozzárendelt natív kézikönyvek dedikált elérhetőségével.

Na, de egy fecske nem csinál nyarat!

Digitalizációs gyakorlat jelenleg:
Jött az E-KRÉTA digitális napló – pozitív tapasztalatok, egyszerű felület, központi adatbázis, könnyen elérhető adatok, olcsóbb, környezetkímélőbb, hatékonyabb és hasznosabb adminisztráció jellemezte…
Ez persze mind szép és jó, lenne… ha a jelenleg státuszban lévő tapasztaltkorú vezetők nagy része - tisztelet és megbecsülés a kivételnek! - és az általuk irányított tantestületek nem ragadtak volna le a köznevelés múltjában, a szigorú szabályok, büntetések, félelmek és szankciók között köznevelt tanulók aranykorában.

Digitalizáció keltette generációs feszültségek:
Míg az átlagember okoseszközök csoportjával közlekedik nap, mint nap a – főleg vidéki – tantestületek – akiket jellemzően elkerült a digitális fejlettség - egyfajta ellenreformációképpen megpróbálják kitiltani a digitalizációt az iskola falai közül, így ahelyett, hogy a könnyen elérhető digitális eszközöket a tanórai sztenderd alkalmazásrendbe állítanák, a legújabb generációkat is – az előzőekhez hasonlóan - megpróbálják félelemkeltéssel letiltani a digitális kommunikáció minden formájáról.
Ez igen komoly stratégiai vétség, hiszen a jelenleg tanuló főtevékenységű Y végi, Z (net) és Alfa eleji generációk – ez utóbbiak a várhatóan eddig sosem látott hosszúságú - életük nagy részét a digitális eszközökön – ember-ember és ember-robot között - történő kommunikációval fogják tölteni.
Helyes döntés tehát, hogy a jövő kreatív humánerőforrását megfosztjuk a tapasztalatszerzési lehetőségektől, amire később elengedhetetlen szüksége lesz?!

A Z generáció és legfontosabb sajátosságai:
-       nonstop online
-       tudás-megosztás-függő
-       IKT gondolkodás és cselekvés
-       szerteágazó figyelem és rendszerlátó intellektus
-       individualitás
-       kizárólag digitális kapcsolattartás
-       tudatos életmenedzselés
-       hosszú várható élettartam
-       szabadidőhiány
-       üzleties hozzáállás
-       sikerkeresés
-       humor, erőszak és megaláztatás

Az újabb kérdés: mire neveljen az iskola?
A jelenhelyzet adott: infokommunikációs korszak, ahol információkkal kommunikálhatunk digitális eszközökkel.
A tudás nem változik, csak elmélyül, kibővül, az eszközök azonban folyamatosan fejlődnek, így egyszerűbbé válik a kommunikáció, a tudás- és tapasztalatszerzés is.

Az új eszközök új módszerek alkalmazását is lehetővé teszik.

A vezetők és a pedagógusok feladata tehát, hogy az átlagembereknél felkészültebb tudást biztosítsanak a tanulók számára, akik számára a digitális edukáció motiváció és inspiráció is.

Örök kérdés: milyen legyen a korszerű tanóra?
A frontális oktatás kudarca és a projektmunkák előzetes - naprakész szakmai - felkészültséget megkövetelő többletterhelése miatt gyakori probléma a passzív időeltöltés a tanórákon a tudásintenzív és élményalapú módszerek helyett; így is eltelik a nap, azonban azok az iskolák, ahol a vezetők ezt a hozzáállást támogatják, vagy – akut esetben – kérik, valódi pedagógiai szanatóriummá válnak hosszabb távon, persze a passzív pedagógusközösségek nagy örömére.

Az entrópia kezdete:
a legutóbbi vezetőválasztás eredménye:
-          mérsékelt hatalmú és hatáskörű vezetők
-          fokozott agressziójú és követelőkedvű tantestületek
-          megingott bizalmú szülők
-          következetlen nevelés miatt passzívvá vált tanulók

Elértéktelenedő tudás és szakmai szolgáltatások:
Minden intézmény meghatározza a saját értékét a kollektív szakmai tudás következményeként kialakuló eredmények, hagyományok és tartalommegosztás mértékének beszámításával, ez lehet az alapja az önértékelési programnak.
Az igazán fejlett iskolavezetés azonban a digitális megjelenést és az intézményi partnerkapcsolatokat egyensúlyban tartja, tehát érdeklik a külső szereplők véleményei, a partnerek igényei, a résztvevők szükségletei, valamint a támogatók feltételei és elvárásai, amelyek így együtt a továbbfejlesztés mindenkori alapjaként szolgálnak.
Ezzel szemben a vidéki tantestületek általános befogadáshiánnyal küzdenek és még mindig az elavult üzleti kapcsolataik és sztenderdeljárásaikon keresztül kívánják erőszakkal animálni a vezetőket saját érdekeik mentén.
Komoly hiányosságuk, hogy a képesség-, készség- és rutinfejlesztés helyett alkalmazott időeltöltést hosszú éveken át tartó folyamattá dimenzionálva a gyakorlatban hasznos valódi tudás hiányának kiterjedése válik sajátosságává az intézménynek.
Egyszerűbben fogalmazva – intézménytípustól függően – 8, vagy 4-5 év után is mérhetetlen az egyes tanulók személyiségfejlődése és megszerzett tudásfaktora.
Persze szép élményekkel gazdagodott minden tanuló az eltöltött évek alatt, de ez a mai korban már kevés, hiszen a valóságban nem vált igazán hasznossá a tudása, annak ellenére, hogy a piacorientált felfogású szülők célzottan választottak köznevelési intézményt gyermekük számára azért, hogy az üzletvezérelt világban a segítségük nélkül – kizárólag az iskolától kapott versenyképes tudás- és tapasztalatértékekkel – váljon önállóvá gyermekük.



Erre az önállóságra nagy szüksége is van,
hiszen a digitális térben található tartalomszennyezettségben eltájékozódni még felnőttként sem egyszerű, mégis a legtöbb tanuló naponta önállóan képes rá.


Új szereplők, új elvárások:
Megjelentek a fiatal szülői generációk, a felsővezető idős szülők és gyermekeik…
A fiatal generációknak sokkal nagyobb tisztelet és megbecsülés szükséges, hiszen egy olyan világban kell élniük, ahol a náluk idősebbek képtelenek összefüggéseket meghatározni, értékeket találni.
Aki pedagógusként nem képes átlátni a digitális tér látens szabályrendszerét képtelen lesz valódi és használható tudást biztosítani tanulóinak.
Erre jó példa az a dühítő folyamat, ami az intézményvezetők irányából áramló elszemélytelenedés mértékét jelzi és a kölcsönös tiszteletet kivívni és adni is képtelen pedagógusokkal történik, amikor az iskolaelhagyást követően egy-egy volt tanuló fejét elfordítva köszönés nélkül hagyja az utcán korábbi ”nevelőjét”, erre a nevelésre olyan büszkék sok intézményben…
Amikor egy-egy szülő kérdőre vonja a pedagógust ez a pedagógiai programmal és az intézmény hagyományaival válaszol, amelyek a kimondott pillanatban válnak értéktelenné,
ha a pedagógus:
-          a valóságban képtelen átadni a benne megfogalmazott tartalmakat
-          képtelen tisztelni a tanulót, de elvárja cserébe a tiszteletet
-          az iskolából kilépve már nem pedagógus többé, de az iskolában tekintélyt követel magának
-          tudattalanul kíván tudást átadni, de nem is szándékolja a fejlődést
-          elutasítja a fejlődést, az újdonságot, de feltételezi és elvárja a tudást
-          nem képes példát szolgáltatni, de parancsolja a neveltséget
-          eltiltja a korszerű módszereket és eszközöket, de ambicionálja az aktív tanórát
-          kiutálja a szülőt az iskolából, de igényli a támogatását

Amelyik intézmény képes a valóságban is használható, versenyképest szolgáltatni tanulói részére, annak hírneve a digitalizáció küszöbén is megingathatatlan marad.


avagy a köznevelési modell jövőbeli sztenderdjei:
Az - 5T Nevelés-Modell
Forrás: Domokos Módszer Keretrendszer a köznevelésben és az alternatív művészetoktatásban alkalmazható digitális zenei edukációs lehetőségek


A tanulók tanórai teljesítménye és annak adatelemzése kiemelten nagy fontosságú feladatkör lehet a jövőben, hiszen egyre nagyobb igény mutatkozik munkáltatói részről az összesített – digitális érettség-faktort is tartalmazó - tanulói portfólió elkészítésére, amelynek legfontosabb szegmensei a teljesítmény és az eredmények.

Sikerkeresés = a sikeres programok, személyek módszereinek, eszközeinek felkutatása
Sikerkövetés = a sikeres programok, személyek módszereinek, eszközeinek edukációs elsajátítása
Sikerközvetítés = a sikeres programok, személyek módszereinek, eszközeinek megosztása


Saját tapasztalatok:
Jómagam évek óta szorgalmazom a digitális eszközök használatát a zenész növendékek körében, azonban ehhez támogatást a mai napig nem kaptam intézményi szinten, ami arra enged következtetni, hogy a pedagógus/vezető kollegák sem fogadják el a digitalizációval járó előnyöket, csupán a problémákat látják az új módszerek és eszközök megjelenésében, azonban MŰVÉSZI ZENE KÖR tehetségmenedzselő szervezetem tevékenységei kiterjednek a zenei készség- és rutinfejlesztésre is, így mára széleskörű tapasztalatokat szereztem a különböző generációk digitális zenei fejlesztésében.
Ennek eredménye, hogy a művésztanárként eltöltött közel 15 év alatt gyűjtött módszereim és az azokat segítő eszköz-keretrendszer első 78 oldalának befejeztével az a megtiszteltetés ért, hogy Domokos Módszer Keretrendszer - a köznevelésben és az alternatív művészetoktatásban alkalmazható digitális zenei edukációs lehetőségek címmel nemzetközi jogvédelem alá vették zenepedagógiai módszereim.


Szakmai elzárkózás:
Az elavult szokások hátráltatják a korszerű tudásmegosztást;
a jelenleg hatáskörrel rendelkezők felelőssé tehetők a válsághelyzet-fennmaradásért, mert nem hajlandóak kilépni a komfortzónából, látványosan működésképtelen szakmai funkciókat működtetnek erőszakkal a személyes kényelem megőrzése érdekében.


Digitális zenetanulás tablettel:
Ez a Domokos Módszer-keretrendszer módszertani szolgál alapul a nagy érdeklődést generáló ALMA – Alternatív Lehetőségek Művészeti Akadémia számára, ahol a Közösségi Zene Projekten belül jelenleg a DALHÁZ Projektdivízió kezdte meg a zenei edukációs tartalmak megosztását, kimagaslóan nagy sikerrel.
a siker alapja a kreativitás és azon belül az alkotóművészet előtérbe helyezése, amely ebben a formában egyedülállóan hasznos módszer az amúgy is nagy alkotókedvvel rendelkező Z és ALFA generációk körében.
Mivel módszer-keretrendszerem a fiatalabb generációk erősségeit használja fel folyamatos a sikerélmény és a motiváció, valamint kiterjedt mértékű az inspiráció a digitális zenei előadásokon hétről hétre, ahol a hagyományos akusztikus és elektromos hangszereken kívül korszerű digitális hangszerek és tabletek is felhasználásra kerülnek az élményközpontú kreatív zenei alkotófolyamatok során.
Ezek a lehetőségek és a folyamatosan érkező művésztanári tapasztalatok hozzásegítettek a pozitív zenei digitalizációs jövőkép megalkotásához, ahol egyértelműen központi szerepet kap a robottechnika és az általános mesterséges intelligencia, mind az előadói, mind pedig az alkotóművészi szerepkörök dimenzionálásában, a személyes/emberi elméhez kapcsolódó, támogató jellegű robotizált és automatizált infokommunikációs technika (IKT) kiterjesztésében.
A mesterséges intelligenciát aktívan felhasználó folyamat hamarosan a köznevelési intézmények területén is megjelenhet, amennyiben nő azon vezetők száma, akik hajlandóak elállni a digitális fejlődés útjából.

A jövő edukáció-potenciálja:
1.      teljes értékű, személyre szabott szereptematikus oktatás és nevelés
2.      natívan hasznosuló tehetség- és alkotó jellegű tudásfelhasználás
3.      robotvezérelt interaktív tartalommegosztás
4.      mesterséges intelligencia-támogatás a mindennapokban
5.      IKT okoseszközök monopóliuma
6.      digitális intézményi IOT-keretrendszer
7.      VR és min. 7D alkotói projekt- és közösségi környezet
8.      információszükséglet-és szakmaorientált digitális tananyag
9.      24h aktivitású digitális tanárszerep és online-mentorálás
10.  24h aktivitású digitális vezetői szerep és online-menedzselés

Ne feledd a főszabályt!:
Egy biztos: az univerzum entrópia-főszabálya a nevelésre is érvényes, ahhoz hogy megértsük a jövő generációi szükségleteit és felmérhessük élet- és edukáció-igényeit az alkotás útján szükséges maradnunk, ami jellemzi a digitalizációt és rendet tesz a személyes és a digitális térben a főtörvényileg a rendezettségből a káoszba igyekvő információzajban, ami jellemzi mai életünket.
Különösen igaz ez a közelmúlt eseményeire, ahol a vezetőválasztások alkalmával kialakult válsághelyzet – amikoris a túl kevés, a túl sok, vagy a már több évtizede hivatalban lévő és mára megkopott tudású, vagy háttértámogatású pályázók közül ki nem nevezett vezetők intézményi hiánya - néhány hónap alatt a bizonytalanságig, a bizalmatlanságig, valamint a jövő- és célfosztottságig terhelte az érintett iskolák tantestületeit.
A megatározó vezető nélkül maradt iskolák rákerültek a hanyatlás és a szakmai elértéktelenedés útjára, ahonnan kiút csak a szakmailag kiemelkedő, fejlődést támogató, segítő szándékú, új generációs, sokoldalú szolgálóvezetők kinevezésével lehetséges, hiszen ők képesek átlátni a problémák forrásait és kreatív problémamegoldással menedzselni a kialakult válsághelyzetet.
Átlagemberként minél hamarabb elfogadjuk az univerzumban alaptörvényszerű hanyatlást, annál hamarabb elkezdhetjük az újjáalkotást, mint szolgálóvezető.
Így fejlődhetünk társadalom-kulturális szempontból is kiemelten hasznos, alkotó szerepvállalóvá, aki segít eligazodni társainak az entrópiás folyamatokban, amelyben így, vagy úgy, de mindannyian energiaközvetítő szereplők vagyunk.

Küldetésünk a tudásmegosztás:
A kulcsszempont: a káoszban ragadt edukációs energiákat újraalkotva és a tudást megújuló erőforrásként felhasználva segítsük és szolgáljuk a felnövekvő generációkat, hogy ők is méltóképpen nevelkedhessenek fel és megbecsülve értékelhessék igyekezetünket: a tudásmegosztás küldetését!
            A mindig naprakész tudásmegosztáshoz állandó siker- és változáskövetés szükséges, amit az intézményvezetők hivatali idejük hosszabbodásával hajlamosak nélkülözni, így a vezetők ciklusának – hasznos hatékonyságmegtartással történő indoklással – maximális 10 évben történő meghatározásával az intézmények szakmai előmenetelén keresztül a tanulók is hatékonyan fejlődhetnének.
Az elméletem szerint élvonalbeli hozzáállású intézmények 5 évente változtathatnak vezetőjük személyén és a gyakorlatban sikeresen működő tapasztalatokat - a közösség fejlődése érdekében - beépíthetnék a korszerű továbbfejlesztési tevékenységeikbe.
A gyakorlatban ez a lehetőség motiváltabb és ambicionáltabb pedagógusok megjelenését eredményezheti, hiszen lehetőséget teremt számukra kipróbálni vezetőként is magukat és min. 5, max. 10 év állhat rendelkezésre a megfelelő közoktatási vezető képesítés megszerzésére.
Ennek a változásnak is az anakronisztikus akadémista perspektíva a legfőbb hátráltató tényezője, mint minden meghatározó sikerkövető változás-kezdeményezésnek.
A digitalizáció és az azt követő abszolút demokrácia megjelenése friss ötleteket, korszakalkotó eszközöket és módszereket hoz majd a köznevelési rendszerbe, nekünk pedagógusoknak csak annyi a teendőnk, hogy ne kívánjunk ezzel a globális árral szemben úszva elégedetlenkedni a változásaival szemben.
A szabadon áramló információ internetes világában nem állhatunk útjában a tanulók tudatos önálló tudásszerzésének csupán az elutasító személyes sértődés fenntartása, vagy a digitális jártasság elégtelenségéből származó megalázottság-érzés elkerülése miatt, így a helyes döntés az, ha támogatjuk őket abban, hogy személyre szólóan legyenek képesek összeállítani tudásadatbázisukat, amely a későbbiekben választott szakmai életpályájuk legfőbb erőforrása lesz.
Szakmai hírnév- és pozícióféltésből bizonyára eleinte csak kevesen lesznek képesek meghozni ezt a helyes döntést, de a személyes fejlődés elengedhetetlen feltétele az átlagos viselkedéskultúrából történő kiemelkedés, a magaskultúra érvényesülése érdekében, amely segítségével vetélytársainktól eltérően készség szinten alkalmassá tesz az érzelmi-befolyásmentes, lelkiismeretileg helyes döntések meghozatalára és a legmagasabb értelmi, érzelmi és spirituális fejlettségi szintre történő felemelkedésre.    

Tárjuk szélesre a digitális világra néző ablakainkat,
legyünk befogadóak a napfényt jelentő tudással szemben
és adjunk lehetőséget a fiatal generációknak a személyes fejlődésre,
úgy ahogy korábban velünk szemben is eljártak jóindulatú nevelőink!


Debrecen, 2018. Január 13.

Domokos János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester,
Nemzeti ösztöndíjas Zeneszerző, Szövegíró,
Szakvizsgázott pedagógus, Közoktatási vezető,
     a Művészi Zene Kör tehetségmenedzselő szervezet és
az Alternatív Lehetőségek Művészeti Akadémia vezetője