Fordító - Translate

DOMOKOSMUSIC

DOMOKOSMUSIC Ars Poetica: Zeneszerzői küldetésem, hogy új hangvételű - Smooth Art stílusú - művek komponálásával befogadhatóbbá tegyem...

2020. január 18., szombat

Reputáció a köznevelés kriptovalutája 👩🏽‍🏫 👨🏽‍🏫📚 📖 🛤🌄♻️ ✅


Reputáció a köznevelés kriptovalutája

👩🏽‍🏫 👨🏽‍🏫📚 📖 🛤🌄♻️ ✅

 

            Az elmúlt időszakban sokat gondolkodtam milyen újabb hasznos témában oszthatnám meg gondolataim és arra jutottam, hogy a 2019. évet leghasznosabban szintetizáló téma a Belső Ellenőrzés lehet, hiszen ez az alapja az Önértékelést követő Minősítésnek, amelyek így együtt a Tanfelügyelet meghatározó szegmensei.

Mivel a teljes Intézményi Önértékelésben korábban csoportvezetői szerepet vállaltam, mára jelentős tapasztalati többlettel rendelkezem az Intézményi, az abból táplálkozó Vezetői és természetesen a Pedagógus Önértékelések területén is, amelyek segítségével folyamatosan fejlődhetek szakmai és személyes téren is.

Az idei év legfontosabb eseményei között az általános iskolai és a művészeti iskolai tanfelügyeletek szerepelnek a személyes gyakorlatomban, amelyek feltárták a legfőbb intézményi hiányosságokat, külön a közismeret és külön a művészeti területen is, hiszen két különböző tanfelügyeleti eljárásban is részt vettünk.

Ezek a közismereti és művészeti szegmentálással lefolytatott tanfelügyeleti ellenőrzések lehetőséget biztosítottak, hogy megismerjük a külső perspektívából érkező jelzéseket és megfigyelési eredményeket, amelyek segítségével azonosíthatóvá - és Intézményi Intézkedési tervben rögzíthetővé - válnak a fejlesztendő területeket.

A legkiemeltebb területként minden esetben a megbecsültség-érzet, tehát a reputáció fenntartása mutatkozott meg, ami számomra is meglepetést okozott, hiszen személyes nézőpontomból is ezt érzem a legnagyobb gyengeségnek.

A személyes beszélgetések alkalmával a feladatellátást negativizáló tényezőket elkerülöm, annak érdekében, hogy a sikerkövető attitűdöm megőrizhessem, de a papír alapú visszajelzésekben minden szerepkörben megjelentek.

Kiderült, hogy az általam kellemetlen mellékhatásként tapasztalt reputációs hiányosság jelen van a legtöbb generációnál, a legtöbb szinten és gyakran kedvezőtlen élethelyzeteket teremthet, vagy esetleg veszélyessé is válhat, ami meghatározó fluktuációs folyamatot idézhet elő a köznevelési intézményeknél.

Vezetői szemszögből érdemesnek tartom ezeket az intézményi exitpontokat meghatározni, hiszen segítségükkel a válságmenedzselés hatékonnyá tehető, konkrétabban fogalmazva érzékelhetővé válik a szenvedésben, vagy kedvezőtlen munkakörülményekben érintett munkatárs azon szándéka, hogy tudását és tapasztalatát egy másik intézményben, vagy másik pályán kamatoztatná.

A munkatársak perspektívájából nézve az exitpont akkor következhet be, amikor a befektetett energia, idő, kapcsolatok és pénz már nem térül meg a munkavégzés során és ezt a kiszolgáltatottsági helyzetet az érintett szándékozik a lehető leggyorsabban megszüntetni.

Ezt a szándékot akár el is fogadhatnánk, azonban vezetőként sokat tehetünk a megelőzése és annak érdekében, hogy a folyton változó körülményekben legalább a humánerőforrás területén biztonsági kapaszkodókat alakíthassunk ki.

Minden intézmény érdeke, hogy a képzett munkatársakat továbbképezze és az így megszerzett tudást az intézményen belül hasznosíthassa, amely feltétele a személyes exitpontok meghatározása és a fluktuáció megelőzése.

A korábbi gyakorlatban ezeket a válsághelyzeteket vezetői karizmatikussággal, esetleg kedvességgel is meg lehetett oldani, de ahogy a világszükségletek és a munkavállalói igények változnak - a kompenzálás érdekében – a kriptovaluták felhasználása is szükségessé válhat.

Mik lehetnek ezek a kriptovaluták?

Véleményem szerint a reputáció a köznevelés kriptovalutája, amely többféle valutanemmel is rendelkezhet, de ezekből a legfontosabbakat emelném ki, de juthat belőlük minden egyes napra J

-          személyes

-          közösségi

-          egyéni

-          szakmai

-          nyilvános

-          offline

-          online



… tehát érkezhet a fenntartótól, a vezetőtől, a kollégáktól, a szülőktől, a gyermekektől és a külső partnerektől, vagy egyéb érintett szereplőktől, passzívan, aktívan és interaktívan is.

Az infokommunikációs korban a hírnév és a megbecsültség kialakítása és védelme talán a legfontosabb tevékenységeknek számítanak, emiatt a reputáció fogalma kiemelten értékessé vált, amely mindkettőt szintetizálja.

Korábban már taglaltam, hogy a köznevelési intézmények esetében mennyire fontos a felhasználói-, a munkáltatói- és a tehetségmárka szegmentált kialakítása, de a reputációval történő értékmegosztás még ennél is fontosabb lehet, hiszen ez határozza meg a látens – főleg erkölcsi és szellemi – forráselosztások minőségét és mennyiségét.

Mivel a különböző intézményi szegmenseknek különböző reputációra van szükségük az élményfeldolgozás is eltérően – a korábbiakhoz képest személyre szabottabban – zajlik, tehát vezetőként fontos a történések naprakész nyomon követese és a változások korszerű menedzselése, egyszóval az élménymenedzselés.

Egy egyedi élménymenedzselési gyakorlat kialakításával az intézmény szervezeti kultúrája könnyen korszerűsíthető, amely elengedhetetlen a hosszútávú fennmaradás érdekében, hiszen egy intézmény korszerűségét nem (csak) a felhasznált módszerek és eszközök fejlettsége és aktualitása határozza meg, hanem a tanulási és tanítási folyamatokban megélt élménytöbbletek, amelyek megmutathatják az intézmény valódi dimenzióit.

Természetesen az átadott tudást felhasználó gyermekek és a tapasztalatokat azonnal hasznosító szülői partnerek elvárásai is túlmutathatnak azon, amit egy hagyományos köznevelési intézmény nyújthat számukra.

A lelkiismereti határon túlmutató kérések teljesítésének eldöntéséhez kiváló támpontot nyújthat egy intézményi etikai kódex, amely minden fontosabb kizáró okot hivatkozási alapként tartalmazhat.

Az ilyen esetek előfordulásának redukálása érdekében szintén a megelőzés lehet a legjobb taktika, ugyanis a szükségtelenül kiterjedt személyes igények teljesítése megrengetheti a fenntartott kedvező intézményi kondíciókat és hatására tömeges többletelvárások jelenhetnek meg nagyon rövid idő alatt, amelyeket az intézmény értelemszerűen nem képes teljesíteni, ezért a hírneve széles körben is támadások célpontjává válhat.

A kiemelt partnerek esetében azonban pontosan az ellenkezője tapasztalható, hiszen ők többletszerepvállalásaikkal sokat lendítenek az intézményi hírnév és megbecsültség – tehát együtt a reputáció – kiterjesztésében és gyakran az intézmény ezt a tevékenységet szűkös lehetőségeit figyelembe véve kevésbé képes kellően viszonozni.

Esetükben is kiváló értékközvetítési módszer lehet a viszont-reputáció, mint meghatározó kriptovaluta multiplatformos alkalmazása, amellyel az érintettek megfelelő figyelemhez és széleskörű érdeklődéshez juthatnak, ezáltal megjelenésük vonzóbbá és jelenlétük erősebbé válhat, összességében pedig társadalomkulturális tekintetben is példaértékűvé, valamint natívabb illeszkedésűvé fejlődhet szerepvállalásuk.

            A megyeszékhelyeken és nagyobb városokban – a 6 éves korosztály beiskolázása ellenére, vagy pont annak okán – erősödhet a verseny a köznevelési intézmények között. Ebből a versenyből a meghatározó vonzóerővel, valamint mérhető felhasználói-, munkáltatói- és tehetség-reputációval rendelkező intézmények kerülhetnek ki győztesként, ahol a vezetőség és a munkaközösség képes összefogva – a hétköznapi problémamegoldásokon túlmutató – értékfaktort biztosítani. Ezekben az intézményekben a reputáció építése már korábban elkezdődött és már csak a fenntartási, esetleg megőrzési tevékenységekre szükséges koncentrálni esetükben.

Ez utóbbiban egyébként nagy segítség lehet a reputációbiztosítás intézménye, amely a versenyszférában már közismerten és közkedvelten elterjedt szolgáltatás.

            Az infokommunikációs korban a valódi láthatóságot a személyes és a digitális térben történő hírnév-kiterjesztés biztosíthatja, amely a korszerű reputációmenedzsment része.

Azon intézmények esetében, amelyek nem rendelkeznek meghatározó online reputációval, vagy a személyes és az online térben is negativizáló – a belső, vagy a külső partnereket kedvezőtlenül érintő, jellemzően személytelen, hivatalos hangvételű - tartalmakat adnak közre, nem lesznek képesek valódi reputáció létrehozására, így a vonzóerejük – a jellemzően online térben tevékenykedő – fiatalabb generációi körében megszűnik. Ezzel együtt az online és a személyes térben elterjedő negatív véleménynyilvánításokkal is együtt járhat ez a folyamat, hiszen az emberek nem szeretik, ha megtévesztik őket és az ilyen incidenseket azonnal nyilvánosságra kívánják hozni.

A pozitív hatásoptimalizálás érdekében azonban a legtöbb korszerű platformot – rendeltetésüknek megfelelően – érdemes felhasználni a reputációs dimenziók hatásfokának növelése érdekében, tehát a legfontosabb közösségi oldalak, videomegosztók, blogok és adatbázisok kollektív használata erősen ajánlott a hírnév és megbecsültség

            A köznevelési reputációs gyakorlat fenntartásához elengedhetetlen a fejlesztésre szánt intézményi alapfunkciós területek meghatározása, amelyek az alábbiak lehetnek:

-          fogyasztói márkaismertség

-          munkáltatói márkaismertség

-          tehetség márkaismertség

-          elégedettségmérés

-          teljesítménymérés

-          hasznosulásmérés

-          pozitív megerősítés

-          pozitív értékelés

-          pozitív kommunikáció

-          élménymenedzsment

-          változásmenedzsment

-          válságmenedzsment

-          offline jelenlét

-          online jelenlét

-          digitális jelenlét

-          fizikai biztonság

-          szellemi biztonság

-          lelki biztonság

-         

            A köznevelésben a 2020.tanév is a közösségépítés témaköre köré fog szerveződni, amely elsőre könnyebb feladatokat ígér, mint amit valójában a problémamegoldás menedzselése tartogat.

Egy olyan társadalomkulturális helyzetben, amelyben jelenleg hazánk tartózkodik nem lesz könnyű feladat összefogni és együtt is tartani a kisebb-nagyobb embercsoportokat.

Mindannyian hallhattunk már róla, hogy a külső szemlélők, kiemelten a külföldiek kedvezőtlenül bírálják el az átlagos magyar sajátosságokat, szabályokat, hagyományokat és szokásokat.

A nyugati társadalmakban elfogadott kooperáció helyett nálunk kiterjedté vált a rosszindulat, az irigység, a hátráltatás és a megtévesztés gyakorlata, amely a korábban kialakult kisebb csoportok, családok, szervezetek és a nagyobb közösségek kohéziós erejét is gyengítheti.

Ezt a tendenciát látva az új szereplők nem mernek új közösségeket kialakítani, ezért a személyes innovációs faktor és a kollektív fejlődési potenciál sem mérhető az átlagemberek körében.

Az infokommunikációs kor sajátosságai tovább komplikálják a helyzetet, hiszen ez az időszak olyan digitális keretrendszerbe került, ahol az önmegvalósítás fontosabbá vált az összefogásnál, ezért az élményfogyasztók előszeretettel választják a személyes előrejutási lehetőségeket a kollektív fejlődési lehetőségekkel szemben.

A köznevelési intézmények kiemelt feladata tehát az lesz, hogy natív illeszkedési pontok kialakításával és kollektív élmény-helyzetek fenntartásával olyan szőnyeget biztosítson, amelyen a közösségek örömmel sétálnak végig és elsajátíthatják a kollektív problémamegoldás gyakorlatát.

Ezt a gyakorlatot a fiatalabb generációk továbbadhatják családtagjaiknak, akik akár közéleti, gazdasági, akár társadalomkulturális szempontból tekintve nagyobb hasznosulást érhetnek el a korábbiakhoz képest.

Hosszútávon ezáltal a reputáció – tehát a megbecsülés és a hírnév együttvéve – a köznevelés olyan nyilvános kriptovalutájává válhat, amely széles körben kiterjesztve alkalmas lehet a prémium értékmegosztásra, általa az átlagemberek megtanulhatják a lelkiismeretileg helyes döntések folyamatát és elsajátíthatják annak gyakorlatát.


 

Debrecen, 2019. December 15.

Domokos János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester,
Nemzeti ösztöndíjas Zeneszerző, Szövegíró,
Szakvizsgázott pedagógus, Közoktatási vezető,
     a Művészi Zene Kör tehetségmenedzselő szervezet és
az Alternatív Lehetőségek Művészeti Akadémia vezetője

2020. január 1., szerda

KELLEMES ÜNNEPEKET ÉS BÚÉK!!!

BOLDOG KARÁCSONYT!!!

ÉS

BOLDOG ÚJ ÉVET KÍVÁNOK!!!

2019. december 2., hétfő

X. JAZZKARÁCSONY-NAGYKARÁCSONY Jótékonysági Est 🤗👨‍👩‍👧‍👦🎵 🎶❄️🌃💖♻️

X. JAZZKARÁCSONY-NAGYKARÁCSONY Jótékonysági Est  🤗👨‍👩‍👧‍👦🎵 🎶❄️🌃💖♻️
2019. December 8. (Vasárnap) 16:30 DMK - Újkerti Közösségi Ház Delta Moziterem (Debrecen Jerikó u.17-19)
Idén 10. alkalommal rendezi meg a JAZZ FIVE – a MŰVÉSZI ZENE KÖR művésztanárai szervezésében – hagyományos jótékonysági estjét, JAZZKARÁCSONY-NAGYKARÁCSONY címmel, amelyre szeretettel meghívják Önt és kedves családját!!!

A belépés az online regisztrációt követően (FB csatlakozás) és a parkolás a helyszínen INGYENES!!!

PROGRAMCSOMAG:
- Ünnepi köszöntő
- Interaktív kortárs élménykoncert
- Kiemelkedő tehetségek bemutatkozása
- Karácsonyi élménydalok premiere
- JAZZ FIVE 3.0 projekt Ünnepi Jazztáncház
- Kísérőprogramok: Kottakiállítás, Ajándékvásár és Kézműves foglalkozások

Az est alatt a Szervezők a zeneművész tehetségek részére felajánlásokat gyűjtenek, személyes támogatásával most Ön is segíthet!
TEREMTSÜK MEG EGYÜTT A JÖVŐ ÉRTÉKEIT!

Ajánló: https://www.youtube.com/watch?v=c8axQ95h3YE
Promo: https://www.youtube.com/watch?v=70ClfHFUmGo

Csatlakozzon eseményünkhöz FB oldalunkon is!
LIKE: https://www.facebook.com/MUVESZIZENEKOR
https://www.facebook.com/events/1814346555539452/
http://muveszizene.blogspot.hu/
http://jazzfiveband.blogspot.hu/
http://artisticmusic-arm.blogspot.hu/
https://almakademia.blogspot.hu/
http://domokosmusic.blogspot.com/

Portfólió az Életről 👩🏽‍🏫 👨🏽‍🏫📚 📖 🛤🌄♻️ ✅


Portfólió az Életről

👩🏽‍🏫 👨🏽‍🏫📚 📖 🛤🌄♻️ ✅

           

            Az elmúlt hosszú hónapokban ezen a blogon nagy csendben voltam, ugyanis jelentkeztem Minősítő Eljárásra, a PEDII fokozat elérésének céljából és hatalmas mennyiségű szakmai tartalmat néztem, át több szemszögből is.

Mivel nem voltam benne biztos, hogy mindent a megfelelő gondossággal végzek el, Útmutatókat, Kézikönyveket, Kiegészítő köteteket és szakmai blogokat olvastam annak érdekében, hogy a legárnyaltabban megérthessem a részemről és az eljárástól elvárható feltételek teljesülésének sikermutatóit.

Először a kötelező, majd a szabadon választható dokumentumokkal kapcsolatban mélyítettem el ismereteim, amelyek együttes célja az eddigi szakmai életpálya szintetizálása és a továbbfejlődési lehetőségek kijelölése egy egységes szakmai portfólió megalkotásával, önkritikus attitűd fenntartása mellett.

A Pedagógus életpálya előmeneteli rendszerének kötelező eleme a szakmai portfólió elkészítése, feltöltése és a Minősítési eljárás (Gyakornokok esetében első körben Minősítő vizsga) lefolytatása.

Mivel a törvényi változások rám vonatkozó részének kedvező változására a közeljövőben nem számítok – konkrétabban arra, hogy a minősítési folyamat több diplomával, vagy Közoktatási vezető és Pedagógus szakvizsga képesítésekkel történő kiváltása lehetővé válik – még jobban beleástam magam az elméleti tudásanyag elsajátításába, majd elkezdtem megalkotni a szükséges dokumentumokat.

Őszintén megvallom, hogy a szakmai életutam ilyen átfogó dokumentumkészletét egyben szokatlan volt látni, hiszen többnyire előre gondolkodó és előre dolgozó szerepekben tevékenykedem, így a többévtizedes, tematikusan részletes visszatekintést megkövetelő folyamatokban nem volt gyakorlatom.

Mindig van 5 éves tervem és 10 éves programom az életszakaszaimban, azokon belül pedig naprakész adatbázisokat alakítottam ki a személyes és szakmai térben történtekről, amelyek ezáltal nagy segítségemre voltak abban, hogy a részemről vártnál korábban sikerült elkészíteni a kötelező és szabadon választott dokumentumokat.

Ahogy korábban írtam, az eljárás részleteiről több szakmai fórumon és blogon hitelesen tájékozódhatunk,

ezért azok nyilvános megosztása nem feladata ennek a bejegyzésnek.

Szándékaim szerint a változás-elfogadást és az információmegosztást szolgálják az alább olvasható sorok is:

A művészek, előadók, modellek és tartalomszolgáltatók számára nem ismeretlen a portfólió fogalma, azonban az átlagemberek még csak kezdenek megismerkedni vele. Ahogy a versenyszféra szolgáltatói szektorának elvárásai egyre szélesebb körben elterjednek, a fogyasztói közösségek és magánszemélyek is egyre több információhoz hozzájuthatnak a témában. Ennek egyik kedvező hatása, hogy a fogyasztók tudatosabban dönthetnek, az erőforrások kímélése és a fenntarthatóságot célzó magatartás, valamint a felelős szokások kialakítása mellett.

További hatása, hogy a fogyasztói vélemények nyilvános megosztása komoly minőségjavulást eredményezhet a szakmákban, ezért hosszú távon a tisztességes szolgáltatók hiteles brandeket fejleszthetnek, a közösség javára.

Mivel a fogyasztói szokások folyamatosan változnak, mindenki megtalálhatja a személyes illeszkedési pontjait a népszerűségért folytatott termék- és szolgáltatáspiacon, így bármikor bekapcsolódhat ebbe a folyamatba.

Saját – a közösség számára hasznos - szerepvállalásunk kialakítása előtt szükséges rögzíteni a feltételeket annak érdekében, hogy valóban a kívánt eredményeket érhessük el és később kedvezően értékelhessük tevékenységeinket.

 

Az alábbi tartalom 5 lépésben egyszerűsíti le a teendőket:

 

Az első lépés

Dolgozzunk!

De tényleg: DOL-GOZ-ZUNK!!!

A munka öröme és a munkaerkölcs kialakítása élménygazdag szegmensek a munkavállalók életében.

A legfontosabb, hogy elemezzük erősségeinket és lehetőségeinket és azok szerint határozzuk meg céljainkat.

Gyakori tévedés, hogy az álmok által kijelölt út valóra válhat, ez sajnos csak keveseknek sikerül, főleg azoknak, akik mernek dolgozni és szerepet vállalni a közösség életében. Az Y generáció felnőtté válása óta látjuk, hogy a kényelmes ”mamahotel” olyan érzelmi és egzisztenciális biztonságérzetet nyújt az érintetteknek, hogy abból önállóan már nem képesek kitörni, ezért akár évtizedeken keresztül is elkerülik a munka valóságát, emiatt nem láthatják át reálisan azt, ahogyan ez a világ működik. Főjövedelem-forrás, tehát állás helyett alkalmi – gyakran az otthon kényelmében végezhető, különösebb szaktudást nem igénylő – munkákat vállalnak és a családalapítás gondolatától kialakuló félelemérzet miatt házikedvencükkel és azok online videónézegetéseivel szórakoztatják magukat.

Ez is egy döntés, aminek következményei lesznek, de mire az érintett észleli saját hibáit, vagy külső irányból érkező kritikákkal szembesítik azokkal, gyakran már késő nagy változtatásokat elérni az életpályán.

Az útirány kijelöléséhez tehát a tudásbeli, tapasztalati és egzisztenciális forrásainkat szükséges elemzeni, majd kiválasztani, hogy:

-          munkavállaló (köz-, vagy versenyszférában állást vállaló, aki intézménynek, vagy szervezetnek dolgozik)

-          vállalkozó (köz-, vagy versenyszférában munkát vállaló, aki magának, vagy szervezetnek dolgozik)

-          üzletember (versenyszférában üzleti szerepet vállaló, akinek az üzletkötései dolgoznak)

-          befektető (versenyszférában befektetői szerepet vállaló, akinek a befektetései dolgoznak)

szerepkörben szeretnénk tevékenykedni.

 

A közélet és a versenyszféra is gazdagon tartogat munkalehetőségeket, ha megfelelően képesek vagyunk magunkat menedzselni, tehát hitelesen adminisztrálni a tevékenységeinket. Az így összegyűlt adatokat személyes, vagy szakmai portfólióba gyűjthetjük, amely lerövidítheti az utat a megrendelők irányába, tehát versenyképessé és tájékozottá válhatunk általa az elvárások, szükségletek, igények és feltételek tekintetében is.

 

A második lépés

Ha már dolgozunk, dolgozzunk jól!

Az, hogy mit dolgozzunk általában az érdeklődési körünk és az ahhoz társuló tanulmányaink meghatározzák.

Azt azonban, hogy hogyan dolgozzunk már kutatás útján deríthetjük kis, amelyhez kiváló támogatást nyújt az online elérhető adatbázisok, blogok és fórumok nyilvános tapasztalatmegosztása.

Minden szakmához tartozik meghatározott elméleti ismeretanyag, amelyek gyakorlati elsajátítása és annak tapasztalati megélése a készségfejlődés része. Ezáltal a szaktudástól eljuthatunk a gyakorlati kompetenciák megjelenéséig, majd a mindennapi rutin fenntartásáig, amely a teljes attitűdváltáshoz is elvezethet.

Egy kimagasló személyes teljesítményű munkavállaló közösségi munkatárssá szükséges alakuljon megfelelő idő elteltével, így a nagyobb csapat-, vagy a kisebb projekttevékenységek révén könnyebbé, egyszerűbbé válhat a mindennapi munkavégzés, a nagyobb eredményhez vezető tevékenységek felosztása mellett.

A jól elvégzett munka lassan, de biztosan elvezet a sikerélményhez.

 

 

A harmadik lépés

Ha már jól dolgozunk, legyen értelme!

Ennek a lépésnek egy valódi haszna van az, hogy élvezzük, amit csinálunk! A sikerélmények felkutatása és rögzítése nélkül nincs valódi fejlődés, ezért ezen a ponton sok munkavállaló feladja. Ahelyett, hogy megpróbálnának belső forrásból változtatni a helyzetükön - és megtalálnák a napi rutinban a megfelelő motivációs pontokat – gyakran munkahelyet váltanak, ahol kezdhetik előröl karrierjük felépítését. Ha csak nincsenek – átfogó perspektívából tekintve is – megoldhatatlan problémák, vagy fennmaradó konfliktusok, a munkahelyváltás kerülendő döntés szükséges maradjon. A sikeres feladatellátáshoz nagyfokú kitartásra is szükség van, amely érvényes a munkahelyi környezettel szemben tanúsított magatartásunkra és a stressztoleranciánk fejlődésére vonatkozóan is.

Ez a lépés tehát mondhatni fordulópont a karrierépítésben, hiszen ekkorra már sok energiát tettünk a teljesítményfokozásba és sok sikerélményhez is juthattunk tevékenységeink által, tehát csak akkor érdemes mindezt feladni, ha a következő lépés valóban több ponton is előmenetelt jelenthet számunkra.

És persze mindig jelenthet, mint ahogy azt a következő lépés is megmutathatja:

 

 

A negyedik lépés

Ha már van értelme a munkánknak, legyen haszna is!

A legértékesebb mindig a közösségi haszon, tehát a társadalomkulturális hasznosulás mértéke és minősége, de a filantróp hozzáállás megmutatkozhat akkor is, ha saját, vagy családunk gyarapodását vesszük figyelembe.

Ne legyünk álszentek! A mai infokommunikációs digitális világ visszafordíthatatlanul berögzítette üzenetét:

Valósítsd meg önmagad!

Ezt a többség persze félreértelmezi és - ahelyett, hogy a hasonló gondolkodású társakkal összefogna – keresi a tőle a legapróbb részletben is eltérő embereket, hogy azokat legyőzve, lelkileg lemészárolva megmutathassa fölényét.

Erőszakkal bármit is elvenni könnyű, hiszen ösztöneinkben erősen megjelenik ez a lehetőség, azonban valóban civilizáltan, diplomatikusan megszerezni a megbecsülést és a dicsőséget csak keveseknek adatik meg.

Azoknak, akik hajlandóak áldozni érte… Időt, tudást, pénzt, kapcsolatokat és önérzetet.

Ezekből ugyanis bőven kell rendelkeznie annak, aki ezen a bölcsességi szinten tenni szeretne a jövőért és széles társadalomkulturális körökben is hasznosítható szellemi termékeket kíván alkotni.

A szellemi termékek elménk olyan különleges alkotásai,

amelyek egyszeri megalkotással sokszoros hasznosulást érhetnek el.

Saját szemszögből tekintve nincs ezeknél ideálisabb gyarapodási lehetőség, hiszen csak egyszer dolgozunk velük és sokszor részesülünk az általuk képviselt – klasszikus emberi, értelmi, érzelmi, erkölcsi és egzisztenciális - értékekből.

Amikor csak tehetjük, alkossunk és tegyük szebbé embertársaink életét, hiszen a munkának az a legfontosabb értelme, hogy hasznossá válhassunk általa a közösség szempontjából, ami bőségesen meghálálja az odafigyelést.

 

Az ötödik lépés

Ha már van haszna a munkánknak, építsük ki a bizalmat, a hitelességet és a stabilitást!

A karizmatikusság és jóindulat fenntartása nélkül lehetetlen kialakítani egy állandó fogyasztói kört, akik nagyra értékelik a hitelességet is. A fogyasztók közötti szegmentáció lehetővé teszi, hogy mindenkit személyre szabottan, vagy éppen a kulturális illeszkedésének megfelelően érhessünk el, tehát ne zaklassunk senkit felesleges reklámkampányokkal, amelyek jelentősen lerombolhatják a termékünkről, vagy szolgáltatásunkról kialakult képet.

Tehát az alkotásunk mi magunk vagyunk!

Másnéven a saját bőrünket visszük a vásárra minden olyan tevekénységünkkel, amelyet munkáltatónk megbízásából, vagy belső indíttatásra önállóan kijelölt feladatként elvégzünk, munkavállaló, vállalkozó, üzletember, vagy befektető szerepkörben, bár ez utóbbi kívánja a legkevesebb személyes jelenlétet.

Bármit is végzünk, tegyük szívvel-lélekkel és legalább magunkkal szemben legyen meg az az igényünk, hogy csak prémium minőségű munkákat adunk ki a kezünkből. Fokozottan igaz ez a szellemi termékeinkre is, amelyek időtállóságukkal, maradandóságukkal generációk életét tehetik jobbá és szebbé.

 

Kívánom, hogy erre a fejlettségi szintre minél többen eljussanak és azt is, hogy a – jelenlegi felületes, a személyre szabottságot mellőző, de annál őszintébb és jóindulatúbb - tanácsaim sok embernek segíthessenek!

 

Ha egész életünket egyben - portfólióba rendezve – meglátjuk, kiderülhetnek a velünk történtek valódi jelentőségei, amelyeket az idő előrehaladtával ismét elemezhetünk és az újraértékelés révén helyes önértékelési modellek alakulhatnak ki a különböző szerepekkel és funkciókkal kapcsolatban.

Ez a blogbejegyzés pontosan ezt a tevékenységi kört kívánja inspirálni, hogy mindenki életében a lehető leghamarabb kialakulhasson a portfóliókészítés és az abban meghatározó szerepet betöltő reflexió gyakorlata.

 

 

Reflexió az Életről J

Életünk egyre gyorsuló világban, állandó változások megtapasztalásával éljük.

Ahhoz, hogy teljesértékű életet élhessünk szükséges kiegyensúlyozott viszonyokat kialakítani és fenntartani a munka-szórakozás tengelyen, amely így lehetővé teheti, hogy minden élményt a maga teljességében élhessünk meg.

Az általam közreadott öt lépés megtétele tudatos tervezést, proaktivitást és kiemelt szerepvállalást vár el az érintettektől, akik e szerint az értékrend szerint élik az élményekben, tudásban, tapasztalatokban és kapcsolatokban egyre gyarapodó életüket.

Ha minden lépésre egy évtizedet szánunk, idősebb korunkra olyan értelmi, érzelmi, erkölcsi és egzisztenciális biztonságban élhetjük az életünket, amely lehetővé teszi, hogy maradandó értékeket teremtsünk.

Mielőtt viszont a saját életünk professzionális továbbfejlesztése megkezdődhet, szükséges az alábbi kérdésekre pozitív választ adnunk:

-          Akarunk dolgozni?

-          Akarunk jól dolgozni?

-          Akarunk értelmesen dolgozni?

-          Akarunk hasznosan dolgozni?

-          Akarunk hitelesen dolgozni?

A valódi pozitív válaszok megerősítése azért sem könnyű feladat, mert ezeket a motívumokat a közvetlen és a közvetett környezetük is erősen befolyásolja, elég csak a személyes és a kollektív feltételekre, vagy a társadalomkulturális sajátosságokra gondolni.

Ha viszont az információs ködön és a kirekesztő különbségeken képessé válunk túltenni magunkat, az összefogás erejével leküzdhetjük saját és csoportos korlátainkat is.

Ez minden bizonnyal a klasszikus értékek képviselőinek hamarabb fog sikerülni, hiszen ők képesek globális perspektívából is felmérni tetteik hatását és valódi hasznosságát.

Ahhoz, hogy mi is képessé váljunk rá, meg kell hallanunk az üzeneteket:

Szabadulj meg a gonosztól! Tehát győzd le a korlátaid!

Tartsd be a törvényeidet! Tehát tartsd fenn a biztonságot!

A fent említett iránymutatások kiemelten igazak a legfontosabb olyan tényezőkre is, amelyek meghatározzák életünk, ezek alapján alakítottam ki az 5E – modellt:

-          Emberi szempont

-          Elme szempont

-          Emocionális szempont

-          Erkölcsi szempont

-          Egzisztenciális szempont

Az 5 kulcsfontosságú területen leküzdött hátráltató tényezők lehetővé teszik, hogy minden olyan célt elérhessünk, amelyekre feltétlenül szükségünk van a sikeres boldoguláshoz és a hatékony gyarapodáshoz.

A következő bejegyzésemben ezzel a modellel kívánok részletesebben foglalkozni.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!

 

Debrecen, 2019. November 2.

Domokos János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester,
Nemzeti ösztöndíjas Zeneszerző, Szövegíró,
Szakvizsgázott pedagógus, Közoktatási vezető,
     a Művészi Zene Kör tehetségmenedzselő szervezet és
az Alternatív Lehetőségek Művészeti Akadémia vezetője