Fordító - Translate

DOMOKOSMUSIC

DOMOKOSMUSIC Ars Poetica: Zeneszerzői küldetésem, hogy új hangvételű - Smooth Art stílusú - művek komponálásával befogadhatóbbá tegyem...

2018. május 24., csütörtök

A digitális kultúra szerepe a köznevelésben


A digitális kultúra szerepe a köznevelésben

            A korábbi ígéreteknek megfelelően lassan megérkezhetnek a köznevelési intézményekbe az EFOP-3.2.4-16 a digitális kompetencia fejlesztését célzó, európai uniós támogatási projekt keretében előjegyzett pedagógusi laptopok.

Az IKT eszközök használatához azonban szükséges előtájékozottság is, legalább az eddigi ismeretek és tapasztalatok elsajátításával megszerzett készségek egyéni szintfelmérése.

Ehhez segítséget nyújt az InfoKommunikációs Egységes Referenciakeret, amely 4 különböző IKER-szintben rögzíti a felhasználói tudást a digitális készségek területén.

A digitális alapfunkciók tekintetében azonban jelentős tájékozatlanság jelenhet meg a szakmai kapcsolati hálón belül, amelyet ezzel a bejegyzésemmel szándékozom menedzselni.

 

IKER kategóriák:

1.      szint: Megszokott digitális eszközök egyszerű, begyakorolt funkcióit önállóan használja
2.      szint: Megszokott digitális eszközt önállóan működtet, ismert, egymással kapcsolatban lévő funkcióit, több lépésből álló műveletsorral önállóan használja.
3.      szint: Komplex feladatok ellátásához önállóan választja ki a megfelelő, megszokott digitális eszközöket, melyek bonyolultabb funkcióit használja
4.      szint: Új ismeretek önálló megszerzését is igénylő feladathelyzetekben önállóan, csoportban, vagy kisebb csoport irányítójaként jár el

 

Digitális kompetenciák:


1.      Információgyűjtés: digitális információk felkutatása, azonosítása, csoportosítása, elemzése, tárolása és felhasználása

2.      Digitális kommunikáció: digitális kommunikáció, online információmegosztás, digitális kapcsolati háló és kooperáció fenntartása, közösségi szerepvállalás,
natív társadalomkulturális megjelenés és jelenlét

3.      Digitális tartalomszolgáltatás: kreatív, interaktív, proaktív, progresszív, szabálykövető, valamint személyre szabott tartalomalkotás és szerkesztés
(szöveges, képi és video dokuk), naprakész tudás és korszerű tartalom-felhasználás

4.      Gyakorlati problémamegoldás: szükségletek, igények és feltételek tudatosítása, feladatprioritált módszer- és eszközválasztás, digitális elméleti és gyakorlati problémamegoldás, digitális kompetenciafejlesztés

5.      IKT biztonság: személyes identitás- és kollektív szervezeti entitás-adatvédelmi biztonság kialakítása és fenntartása, protokollrendelkezésekhez és működési folyamatokhoz szükséges hatáskörök és felelősök meghatározása,
felelős és fenntartható felhasználói viselkedéskultúra kiterjesztése
            Talán ma már – hétköznapi rutinná vált digitális infokommunikációs szokásaink révén - egyre kevesebb fórum előtt szükséges ismertetni a digitális kor jelentését, vagy megértetnünk a digitális forradalom jelentőségét.
Ha a korosztályomban körbe nézek elhivatott élménypedagógiát folytató lelkes művésztanárokat látok, azonban az idősebb generációk rettegésig fokozzák a digitális eszközök használatának tapasztalati hiányából származó változásfélelmüket.
Félelmük forrása az a tájékozatlanság-kiterjedés, amellyel a digitális eszközök és módszerek segítségével történő oktatásirányítást saját korosztályukban alapvetően ellenszenvessé teszik.
Ennek következménye, hogy a digitális térben egyszerűbben alkalmazható innovatív – stratégiai egyszerűsítő-gyorsító szkimmeléses, szkenneléses, szkippeléses és audiovizuális - észlelés-feldolgozás-megértési módszer-modellek nem terjedhetnek el, így a tanulók nem is válhatnak motiválttá az értő és hasznosító infokommunikációs készségek megszerzésében, amelyekkel a kritikus gondolkodásuk és felelős viselkedéskultúrájuk, valamint a korunkban talán legfontosabb aktív alkotói és vállalkozói képességük kialakulhatna.
            Az elmúlt időszakban elmélyültebben kutattam a köznevelési változásdinamikát és tapasztalataim azt mutatják, hogy az idősebb – és az egyéb tekintetben meghatározó tevékenységekkel, vagy jelentős ötletekkel nem rendelkező - vezetők, valamint pedagógusok erősen érdekeltek a változatlanság fenntartásában, hiszen általa megőrizhetik a társaikat megalázó helyzetbe kényszerítő hatáskörüket, évtizedek alatt berögzült munkaszokásaikat, elavult nevelési hagyományaikat és komfortérzetüket biztosító oktatási passzivitásukat.
A személyes térben alkalmazott kiterjedt zavarkeltés-modellt a digitális térben kényszerítetten is alkalmazni kívánják, így újabb generációkat megmérgezve a közéleti személyiségek gátlástalan tevékenységeiről példavett viselkedési normákkal.
Tájékozatlanabb közösségek szemében a saját maguk által keltett zűrzavarból karizmatikus, eltántoríthatatlan határozottsággal kiemelkedő vezetők valódi hőssé válhatnak, hiszen a legnagyobb problémamegoldó képét tárják gyengéd erőszakkal befolyásolt közösségük elé.  
Ez a jelenség olyan első észlelésre érthetetlen eseményeket eredményezhet, amely egyéb tekintetben a társadalomkulturális normák tömeges megszegését jeleníthetik meg, a közmegítélés szerint tisztességtelen formában.
Ilyen esetekben a társadalmi bizonyíték elvét kihasználva a vezetők közösségeiket - tömegként irányítva - az általuk elfogadhatatlan cselekedetekre is könnyedén rávehetik, egy-egy népszerűbb csoporttag látens lobbitevékenységén keresztül.
Az ilyen anakronisztikus viselkedéskultúrát követő személyek alkalomadtán saját támogatóikkal és partnereikkel szemben is készséggel alkalmazzák ezt a bevált stratégiát, saját érdekeik érvényre juttatása, vagy priorizálása érdekében.
Az ehhez hasonló jelenségek a digitális kultúra abszolút demokráciájában elfogadhatatlanok és nyilvános dimenzióban terjedve, maradandó hatású azonnali következményekhez vezethetnek, amelyek a tájékozatlan szakmai körökben látens módon jelennek meg.
            Egy másik jelentős problémaforrás, hogy a státuszban lévő vezetők néhány ciklus alatt a zűrzavarkeltés-modellt a kapcsolataik és háttértevékenységeik kialakítására is alkalmazzák, így átláthatatlanságba burkolózva próbálják megtéveszteni környezetüket.
Ez akkor válik kiterjedt válsághelyzetté, mikor egy vezető már nem csak a társadalomkulturális normák etikátlan alkalmazását kívánja fenntartani, hanem a köztörvényeket is rugalmasan, a saját – és sosem a közösség - érdekei szerint alkalmazza.
            Ebben a tekintetben rögtön három csoport is azonosítható:
1.      véletlen károkozók, akik tájékozatlanságuk, vagy kényelmük fenntartása okán távolodnak el a szabálykövetéstől
2.      kényszerített károkozók, akik külső, vagy belső kényszerhatás-forrás megjelenése miatt rákényszerülnek a szabálysértésre
3.      szándékos károkozók, akik pusztán rosszindulatukból, vagy/és érdekérvényesítésükből eredően flexibilis szabályalkalmazást vezetnek be

Mindhárom csoporttípus alkalmas az innovatív változások rövidebb-hosszabb időtartamú fagyasztására, vagy megállítására, így a közösségeknek igen körültekintően szükséges eljárni ezekben a veszélyhelyzetekben, ha nem kívánják a korszerűtlen és erőszakkal fenntartott változatlanság-helyzetet konzerválni maguk, vagy az utókor számára.
A digitalizáció algoritmizáló gyorsabb, hatékonyabb, egyszerűbb, takarékosabb és erőforrás-kímélőbb eszközei és módszerei a változáshátráltatás és a változatlanságőrzés miatt nem kerülhetnek széles köznevelési közönségrétegek elé, ami rendkívül helytelen folyamat, hiszen a világ fejlődésének az útjában áll.  
A mai kor legfontosabb értéke a változás és kiemelt edukációs változása, hogy a MIT helyett a HOGYAN került a sikeres oktatásfejlesztés tanulástanító prioritásába, amellyel minden alkalommal natívan, személyre szabott lehetőségek kialakításával és alkalmazásával válhat hatékonyabbá a problémamegoldás, az új módszerek és eszközök megjelenésével.


Digitális személyiség

            A felnövekvő generációk edukációs fejlesztési technikái tehát a hogyan kulcsszó köré csoportosulnak, amely tudatos jelenléttel és megtervezett megjelenéssel rendelkező fejlettebb digitális személyiségtípust eredményezett, hiszen már korábban megjelent a Z generáció, avagy a digitális bennszülöttek korosztálya.
A legújabb személyiségtípus – ALFA generáció – tankötelezetté válása sokoldalú interaktív információszerzést és feldolgozást követel meg a menedzserpedagógusoktól is, hiszen tudásuk naprakész információkkal történő dúsítása a 2010 után születtek számára alapkövetelmény a kölcsönös tisztelet fenntartásához.


Digitális kultúra
A pro- és interaktív digitális tevékenységek révén kialakult a tudásalapú digitális társadalomkultúra, amely a korszerű közösségteremtő gyakorlatot helyezi előtérbe.
A látens helyett natív normarendszer kialakulása kezdte meg hatáskifejtését, az abszolút demokrácia pozitív hatásfaktorának köszönhetően.
Bátran kijelenthető, hogy a digitális kultúra rohamos terjedésével tisztességesebb és igazságosabb digitális közösségek, terek és platformok jelennek meg, amelyek lassú behatással a személyes dimenziókra is kifejthetik hasznosságukat a későbbiekben.
Az egyik legfontosabb pozitív hatású digitális sajátosság a proaktivitás, amely önmegvalósító, előregondolkodó személyes és közösségi hasznosulású progresszív felelősség- és szerepvállalás kialakítását teszi lehetővé, az előremutató személyes- és a közösségi fejlesztési érdekek figyelembe vételével.
A progresszív alkotófolyamatok a pozitív jelzésekre azonnal reagálva tartják fenn a fejlesztő jellegű munkafolyamatot, a tudatos algoritmikus gondolkodás kialakítása és fenntartása során.
A digitális kultúra alapanyaga az információ, amely az immateriális kiterjedés legfőbb értékévé vált az elmúlt évtizedekben.
Az adatszerzés-adatelemzés-adatfelhasználás modell az innovatív, aktív tudatos üzleti szükséglet-szolgáló kezdeményezéseket vitte sikerre az átlagember-tömegek látszólagos hétköznapi igényeit kiszolgáló passzív vállalkozások helyett.
            Az innováció alapja a tudatosan aktív digitális üzletben gyakran az – elfogadó és tudatosan felhasználó jellegű - automatizálás, a robotizálás és a mesterséges intelligencia energia-, forrás- és időmérséklő felhasználása lett, amely több ponton is illeszkedést biztosít a digitális kultúra proaktív szereplőinek, így a határtalan lehetőségeket kihasználva lokál- és érdek-függetlenül lettek képesek a hasznos kooperáció kialakítására.
            A jelenleg személyes érdekekből erőszakkal fenntartott – kiemelten a közszféra szektoraira jellemző - materiális folyamatok meggátolják a humánerőforrás-tevékenységek egyszerűsítését és költségcsökkentését.
Ennek egyik oka, hogy az anakronisztikus passzív munkafolyamatok a sztenderdizált munkaidő-eltöltésen alapulnak a problémamegoldó, hatékony - energia-, forrás- és időkímélő – aktív feladatelvégzés helyett.
Amíg az időtöltés-alapú gondolkodás monopolizált pozíciót foglal el az alkalom-, vagy feladat-alapú hozzáállással szemben a digitális kultúra hasznos dimenziói nem terjedhetnek megfelelő ütemben, a fejlődésért vívott siker-küzdelem legnagyobb gátlótényezőjeként.

Digitális állampolgár

A digitális társadalomkultúra jellemzője lehet a személyes és digitális tér egyensúlya, azonban a tudásfejlődés alapú változással - a globalizációval - terjedő digitalizáció környezeti hatásai meghatározóbbá válhatnak.
Az energia-, idő- és forrástakarékos tevékenységek kialakítása miatt kiterjedhet a digitális kapcsolati háló és széles körben népszérűsödve meghatározóvá válhat a szabad otthoni munkavégzés a digitális állampolgárok körében.
Ez a folyamat a gazdaságnak már rövidtávon is kedvezhet, hiszen a digitális készségekben erős fiatalabb generációk rövid továbbképzéssel sikeresen elvégezhetnek kisebb hatáskörökhöz tartozó kiegészítő feladatokat, tehát alapvetően szűnhet meg a mára általánosan elterjedté vált szakmai humánerőforrás-hiány.
A digitális állampolgárok és a mesterséges intelligencia elterjedése korszerűen jövőbe mutató új szakmai tevékenységeket és beosztásokat hív majd életre, amelyek személyre szólóan az ügyfelek igényeinek és szükségleteinek megfelelően szolgálhatják ki a társadalmat.

Szükséglet lett a szolgálóvezetők megjelenése!

Feltételek:
- lelkiismeretileg helyes döntések
-          új hagyományok elterjedése
-          egységes értékelés alkalmazása
-          abszolút demokrácia kiterjedése
-          sokoldalú szerepvállalás kialakítása
-          digitális, személyre szabott edukáció monopóliuma
-          anakronisztikus akadémikus attitűd megszűnése
-          közösségi érdekek prioritása
-          erőforrás-kímélő tevékenységek fenntartása
-          algoritmikus gondolkodás
-          aktív alkotó szerepvállalás
-         

A digitális állampolgár a személyes és a digitális térben is tájékozott, képes kollektív hasznosulással felhasználni a megszerzett információkat, digitális értékeket.
Életfejlesztésére jellemző a kreativitás és a kritikus, elemző gondolkodás, valamint az észlelés-feldolgozás-megértési modellek alkalmazásával meghozott felelős döntéshozatal.
A digitális állampolgárság tehát a digitális műveltség kialakulásához és gyakorlati fenntartásához vezet, amely nélkülöz minden anakronisztikus eszközt és módszert, ugyanakkor főszabályként az abszolút demokrácia elemeit széles körben tudatosítja.


Digitális műveltség
médiaműveltség, információs műveltség, számítógépes műveltség
            A korszerű digitális műveltség kialakítása a köznevelési és a közművelődési intézmények közös, kiemelten fontos feladata lesz, annak érdekében, hogy a digitális térben is könnyen tájékozódó, felelős személyek képzése valósulhasson meg.
A digitális tér látens szabályai sokéves tanulással elsajátítható készségkörnyezetben stabilizálódnak, így – a személyes tér sztenderd normamodelljeihez hasonlóan – készségszintre fejleszthetőek, művelt és tájékozott menedzserpedagógusok segítségével.
Már ma is a legtöbb versenyképes, sikerkövető fiatal pedagógus napi 24 órás online kapcsolattal rendelkezik okoseszközei segítségével, így nem meglepő, ha néhány évtized múlva mind a tanulók és a pedagógusok, mind a szülők és a vezetők egyaránt kiterjedt tapasztalatokkal rendelkeznek majd a digitális térben, így a műveltség megszerzésének minősége és iránya is alapvetően megváltozik.
            A digitális műveltség – amely főbb szegmensei a médiaműveltség, az információs műveltség és a számítógépes műveltség - alapfeltétele a személyre-, illetve helyzetre szabott hatékony, céltudatos és előregondolkodó, proaktív módszer- és eszközhasználat, a korszerű tudás naprakész információszerzéssel történő dúsítása mellett.

A köznevelés iránya az igények felé változik, jellemző platformjai a következőek lesznek:
IQ – Értelmi intelligencia a köznevelésben
EQ – Érzelmi intelligencia a művészeti nevelésben
SQ – Spirituális intelligencia a teljes értékű nevelésben
DQ - Digitális intelligencia a digitális nevelésben

A digitális műveltségre történő érzékenyítés a köznevelés alapvető keretfeltétele lehet, amely a teljes értékű nevelés minden szakterületén átível és prioritást nyer az inspirált alkotó tudásmegosztás és a közösségileg hasznos, motivált tartalomszolgáltatás.


Digitális intelligencia – DQ


            A fenti ábra kiválóan kifejezi a digitális intelligencia 8 készségcsoportját tartalmazó modelljét, amelyek az ez idáig azonosítható digitális térterületeket mutatják be.
Tekintve, hogy a digitális környezet milyen ütemben fejlődik időről-időre szükséges naprakésszé fejleszteni a modell minden területét, amelyhez a korszerű - személyes és digitális térben szerzett - tapasztalatok beépítése elengedhetetlen lesz.
A különböző területek proaktív menedzselése kiemelt szerepkörré válhat minden aktív – az abszolút demokráciában szocializálódó – digitális állampolgár számára, a felelős digitális viselkedéskultúra hosszú távú és széleskörű fenntartásához, a - digitális kiegyensúlyozottsághoz vezető - valódi tudásmegosztás érdekében.  
A digitális megjelenés és állandó jelenlét a pozitív kapcsolati háló fenntartását is megköveteli, amely a rögzített és tudatosított norma- és szabályrendszer továbbfejlesztésével történhet meg.

Digitális Kompetenciarendszer és sztenderdek
A digitális környezetben való hatékony alkalmazkodáshoz szükség van a sztenderdek rögzítésére és széles körű tudatosítására is, amely a köznevelésben is fejlettebb tájékozottságot és tapasztalat-megosztást követel meg.
A nevelési folyamatokban az ISTE (International Society for Technology in Education) által kidolgozott kompetencia-keretrendszer használható a leghatékonyabban,
amely kilenc kompetenciaelemet tartalmaz: 
  1. digitális hozzáférés
  2. digitális műveltség
  3. digitális kommunikáció
  4. digitális kötelezettség és felelősség
  5. digitális etikett
  6. digitális biztonság
  7. digitális kereskedelem
  8. digitális jog
  9. digitális egészség és közérzet

A digitális kultúra szerepe a köznevelésben adott, hiszen olyan sztenderdizált keretrendszert és élménypedagógiai platformot biztosít a felhasználók számára, amelyben a pro- és interaktív környezet hatékonyan fenntarthatóan biztosított.
Az innovatív értékelési módszerek bevezetésével a digitális tudásmegosztás-alapú önfejlesztés nem csak kényelmes megélhetést biztosít – mint, ahogy a köznevelés feladat-meghatározásában rögzítésre került – hanem jellemi és szellemi értékgyarapodást is biztosít a digitális tudás-felhasználók számára, akik általa hatékonyabban menedzselhetik tevékenységeiket, az állandó változásait tudatosító infokommunikációs korban.
Tapasztalható, hogy a történelemben talán sosem volt ekkora elszigetelődés a különböző generációk között, amely a digitális (ipari) forradalom és a korszerű megújuló (energetikai) forradalom együttállásának és gyors változásgenerálásának köszönhető, amelyből rögtön következik, hogy a digitalizáció-tagadó változatlanság-őrzők hamar tévúton találhatják magukat, kirekesztve a dinamikus sikerfolyamatokból.
Tekintve, hogy a gazdasági és társadalmi folyamatok egyaránt megkövetelik a digitalizáció továbbfejlődését a mesterséges intelligencia gyakorlati alkalmazásának irányába, a köznevelés praktikus implementációja is ebbe az irányba kényszerül, akár tetszik, akár nem a jelenlegi folyamatrésztvevőknek, akik egyetlen lehetősége az elfogadó digitális kogníció.
Új típusú, biztonságosabb, könnyebb, gyorsabb, egyszerűbb, olcsóbb, tisztességesebb, megbecsültebb, proaktívabb és tisztább munkafolyamatok jelennek meg, amelyek hatékonyabban használják fel a rendelkezésre álló erőforrásokat, így többletértéket termelnek, amelyek a naprakész tudás megszerzésével korszerű tapasztalatokat nyerő emberi erőforrás magasabb értékű és minőségű bevételeihez vezethet, a munkafolyamatokat gyakorlatban kiszolgáló – robotizált és automatizált - mesterséges intelligencia támogatásával.
A köznevelés jövőbeli célja lesz, hogy olyan generációkat állítson munkába, akik – a digitális látens normák alkalmazásával - képesek az IKT eszközöket a digitális módszerekkel és a mesterséges intelligenciával együtt az emberiség szolgálatába állítani és a változástól való félelem helyett az irányítás megtartásával menedzselhetik a fejlődést.
A fejlődés elfogadható következménye, hogy a gépek kiszorítják az emberi erőforrásokat a munkafolyamatokból, nem volt ez másként a múltban sem, így a jövőben is ez várható.
Aki képes továbbfejleszteni tudását és sokoldalú tapasztalatokat szerez személyes és szakmai nyitottságával, sikerekben gazdag, hasznosan eredményes és kiegyensúlyozott életet biztosíthat önmaga és környezete számára egyaránt, anélkül, hogy attól kellene tartson, hogy munkáját robottechnikával helyettesítik majd.
Aki a személyes tehetségét szakmai ambícióval, kimagasló szorgalommal fuzionálja a jövőben is kiemelkedően sikeres maradhat, ez a mai digitális kultúra valódi üzenete, amit a köznevelésben széles körben szükséges – közérthető népszerűsítéssel – közreadni.



Debrecen, 2018. Március 9.

Domokos János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester,
Nemzeti ösztöndíjas Zeneszerző, Szövegíró,
Szakvizsgázott pedagógus, Közoktatási vezető,
     a Művészi Zene Kör tehetségmenedzselő szervezet és
az Alternatív Lehetőségek Művészeti Akadémia vezetője


2018. március 29., csütörtök

Legújabb MZK élményprogramok és Domokos művek az NKA támogatásával 2018 tavasz

Legújabb MZK élményprogramok és Domokos művek
az NKA támogatásával 2018 tavasz

            Eljött a tavasz és váratlanul sok hóval lepett meg mindenkit, ahogy a 2018-as évet mi is ehhez hasonló váratlan családi élményprogramok szervezésének szenteltük a Művészi Zene Kör Tehetségmenedzselő Szervezetünkkel.
Az idei év több okból is különleges, hiszen mind személyes mind szakmai dimenzióban több illeszkedési pont is szolgálja a szervezeti és intézményi fejlődésünket.
A 2018-as újévkor 30. éve álltam színpadra, ami egy bölcsebb, a teljességet priorizáló attitűd kialakításához vezetett alkotóként, előadóként, vezetőként, művésztanárként és nagycsaládos apaként egyaránt, hiszen mostanra érett meg bennem az a sokoldalú ismeretekből és tapasztalatokból kifejlődött társadalomkulturális szerepvállalás, amellyel kiemelten hasznosan vagyok képes segíteni a környezetem.
Ez magában nagy felelősség, hiszen többtucat ember függ az innovatív ötleteimtől, amelyek – az utóbbi időben meglepően sok platformon kerülnek egyoldalú érdekfelhasználásra mások által, tehát ezek - segítségével a személyes és a szakmai hálózat kollektív ingerküszöbét is sikerült meghatározó formában átlépnem.
Megszokott érzés volt számomra az elmúlt 30 évben ez a fajta nyomon követés, vagy folyamatos közeltartás, hiszen gyerekkoromtól kezdve sokoldalú tehetségként tartottak számon, így figyelemmel kísérték életpályám, egyesek jó-, míg mások rosszindulattal.
A fejlődésem tehát a kezdetektől úgy irányította a megbecsülés, mint az irigykedés, érdekféltés, amik által sikeressé váltam a szakmai problémamegoldásokban.
Az elfogadás és a pozitív fejlődésre koncentrálás mindennapossá vált számomra, hiszen ezek voltak legfőbb erőforrásai a karrierem hátráltatásában érdekeltekkel szemben tanúsított passzív viselkedéskultúrám kialakításának és fenntartásának.
Örülök, hogy már fiatalon ennyi megpróbáltatáson át estem, hiszen tapasztaltabbá és sikeresebbé tett az átlagembereknél, így vezetőként is alkalmassá tett a művészetemhez lojális szakemberek támogatására, szellemi és gyakorlati vezetésére egyaránt, tehát hasznos tevékenységeim által folyamatosan kitűnhetek a tömegből és aktívan hallatszódhatok a napjainkat jellemző, átható üzletérdek-vezérelt információs zajban is.

Idén JAZZ FIVE zenekarunk fennállásának 10 éves jubileumát ünnepli, ennek fényében 10 élménykoncertet rendezünk, 10 vendégelőadó meghívásával.
Az idei műsoraink is a prémium minőségű művészi szórakoztató zenét képviselik, amely az egyedi hangképű recycling jazz és ecoustic art jazz feldolgozásokkal egyesíti a komolyzene igényességét a szórakoztató zene populáris elemeivel, így egyszerre használja a két zenei keretrendszer pozitív hatásait - tehát a testet pihenteti és az elmét fejleszti - egyfajta meditációs jazz hangzásvilággal, kreatív improvizációk és crossover zenei megoldások kíséretében, amelyben a mai kor értelmes közönsége egyszerre találhatja meg a kikapcsolódás és a feltöltődés lehetőségét.
Márciusig két crossover koncertet is adtunk, I. CROSSOVER JAZZ (Klasszikusok Jazzjelmezben) Farsangi koncert a Csonka templom Gyülekezeti termében és II. BAROQUE JAZZ (JAZZFIVE plays Bach) koncert a BACH24 – Bach mindenkinek
http://bachinthesubways.org/ )nemzetközi rendezvénysorozat keretében a Zöld Kilincs Művészeti Kávézóban.

BACH az 5. JAZZ FIVE tag :)


Crossover műsorunk egy valódi zenei recycling, amivel sikerült – az egyetemes zenekulturális értékek és hagyományok átörökítésével - a fiatal közönség tetszését is elnyerni, köszönhetően a modern jazz-hangképünk kialakítása mellett egyedi művészi igényességgel kidolgozott klasszikus műveknek. 

Egyedi élménykoncertjeink mellett a Nemzeti Kulturális Alap jóvoltából folytatódnak interaktív koncertpedagógiai előadásaink is, az Interaktív utazás a művészi zene világában című népszerű előadásunkkal immár a IV.évaddal örvendeztethetjük meg a köznevelési intézményeket hamarosan.
Ez a programunk eredetileg igényként mutatkozott meg a felhasználó köznevelési és művelődési intézmények részéről, azonban mára a tapasztalataink alapján inkább a szükséglet szó a helyes kifejezés a kialakult kulturális krízishelyzetre.
Küldetésünk így továbbra is folytatódik, hogy provinciális, magaskulturálisan szegregált területekre is eljuttassuk a jellem- és szellemfejlődés lehetőségét.
Az intézmények további túljelentkezése miatt idén ismét előre lekötötten rögzítenünk kellett a programunkhoz történő hozzáférhetőség lehetőségét, amit kizárólag az adott intézmény szervezési feladatainak elmulasztása, vagy időpontváltozás esetén tudunk átadni a várólistánkon szereplő többi iskolának, az előző évekhez hasonlóan, amelyik intézmény lemond az előzőekben megbeszéltek szerint kialkudott előjogáról, a későbbiekben már csak a teljes előadói tiszteletdíj megfizetésével lesz képes hozzájutni programunkhoz.
Ezt a feltételt szükséges volt bevezetnünk a rendkívül szoros előadó- és alkotóművész-tanári ütemtervünk professzionális megvalósítása és a folyamatosan jelentkező intézmények érdekeinek megfelelő elégedettséget elérő priorizálása érdekében.
Az intézmények nevében hálával tartozunk a Nemzeti Kulturális Alap megtisztelő támogatásáért, amellyel lehetővé tette, hogy a sokezer tanulóból álló iskolás közönség – az adott idényben megrendelt előadásaink közül több alkalommal is - ingyenesen juthasson hozzá az általunk képviselt és oly nagy becsben tartott, védelmezve óvott nemzeti magaskultúrához, interaktív koncertpedagógiai előadásainkon keresztül.


Az új programunk Interaktív utazás a kortárs zene világában címmel jött világra, amely kifejezetten az infokommunikációs kor natívan személyre szabható és tömegesen elszemélyesedő értékeivel, valamint a látens társadalomkulturális normák kialakulásával foglalkozik az egyetemes értékek és hagyományok átörökítésére hivatott kortárs zene – az előadás során - közérthetővé váló eszközein keresztül.
Ezzel az előadással szervesen kapcsolódunk a köznevelés kiterjedt szolgáltatásrendszeréhez, tehát korszerű ismereteket és naprakész tapasztalatokat adunk közre a kortárs zene által érintett magaskulturális témakörterületekről.
Személyes példánkon keresztül, közérthetően és rövid példákkal mutatjuk be a kreatív alkotás folyamatát, így néhány kompozíció a színpadon születik meg, a közönség előtt.
Üzenete, hogy az alkotás és az előadás szervesen összetartozó tevékenységek, így maga az alkotó az alkotás leghitelesebb előadója.
Szervezetünkkel és az időközben hozzánk csatlakozó művészekkel együtt fontosnak tartjuk, hogy a fiatal közönség már gyermekkorban találkozzon ezzel a sokoldalú alkotó-előadó modellel, így a későbbi szakmai életének meghatározó sikerszegmensévé válhat, így a kortárs zene valóban hasznos eszközévé válhat a korszerűen tudatos jellem- és szellemfejlődésnek.

Tovább gyarapodnak a kortárs zenei ősbemutató előadások is, hiszen két új művel is elkészültem szintén a Nemzeti Kulturális Alap megbecsült támogatásával.
Mivel művészetem arra használom, hogy a fiatal generációk számára átörökítsem a hasznos alkotás élményét és megbecsültség-érzetét, a környezetemben élők folyamatos pozitív visszajelzésekkel támogatnak a folytatásban.
Számomra a kortárs zene a tiszta, valódi megújuló energiaforrást jelenti, amely az alkotóknak biztosítja a kreatív ötletekből származó óriási értékteremtés lehetőségét, amelyet a jelenlegi anakronisztikus gondolkodású üzleti vezetők – immateriális tájékozatlanságukból és kulturális műveletlenségükből fakadóan - képtelenek kiaknázni.
A mai fiatal felnőttek és az ő jellemi és szellemi vonzáskörzetükben nevelkedő generációk rendkívül fogékonyak a kreatív művészetekre, azonban csak a rövid, gyors, hatékony, világos, tiszta, tisztességes, hiteles, teljesség értékfaktorú és elmélyült tematikájú kompozíciókon keresztül gyakorolhat hatást rájuk a korszerű alkotó.
Gyakran egy-egy zenei részre néhány pillanat, de legfeljebb 1 perc áll rendelkezésre, így egy adott téma maximum 3 percben válhat tömören, közérthetően kidolgozottá.
Sajnos ennél hosszabb időlekötöttséggel az alkotó a közönség megterhelését váltja ki, amely érdektelenséghez és megbecsültség-vesztéshez vezethet.
            Ezek az előadóként, művésztanárként és 3 gyermekes apaként szerzett tapasztalataim rendkívül hasznosak a zeneszerzőként elmélyíteni kívánt gondolataim gyakorlati megvalósításaikor, hiszen ezek segítségével közel maradhatok a sikerkövető alkotói tevékenységek hatékony fenntartásához, tehát mindig korszerű és naprakész tájékozottsággal lehetek képes művészetemmel feldolgozni egy-egy időszak problémáit.
            A kortárs zene számomra tehát az abszolút demokrácia széles perspektívájú tudásának és közérthető tapasztalat-megosztásának hatékony közreadó eszköze.
Ezzel a módszerrel a fiatal generációk megszerezhetik a valódi kulturális választás lehetőségét, amely a szórakozás mellett az aktív szellemi rekreáció élményét is teljesíti.

Két új művem ennek szellemében keletkezett még 2016-ban, azonban a befejezésükhöz az NKA adta meg a megfelelő motivációt a pályázat leadási határidő betartásával.
Mindkét mű 2017-ben került be az ARTISTIC MUSIC Kottakiadó nyilvántartásába, mint előkészületben lévő kiadványok és ennek eredményeképpen egyedi azonosítót is kaptak.


Gyermekopera Narrátorra, Szólistákra, Kórusra, Kombózenekarra, Szintetizátorra és Ütőhangszerekre
-          Cselekményterv –

Szereplők:
1 Főszereplő, 1 Narrátor, 6 Szólista, Kórus, Kombózenekar, Szintetizátor és Ütőhangszerek
Pupilla (szöveg nélküli kommunikáció Szopranínó-furulyával)
Narrátor (átvezető szöveg)
Kislány - Szoprán szólista
Lány – Alt szólista
Fiú – Tenor szólista
Anya – Szoprán szólista
Nagymama – Alt szólista
Apa – Basszus szólista
- Gyermekkórus (Szoprán – Mezzo – Alt, tapasztalat-szintetizálás)

Műfaj: Gyermekopera 7 jelenetben

Időintervallum: 50 perc

Hangszerelés: 1 Címszereplő (Szopranínó-furulya), 1 Narrátor, 6 Szólista (lehetőség szerint gyermekszereplő(Kislány - Szoprán, Lány – Alt, Fiú – Tenor, Anya – Szoprán, Nagymama – Alt, Apa – Basszus), Gyermekkórus – SMA, Kombózenekar, Szintetizátor (vonós), Ütőhangszerek

Szerkezet: Nyitókép (Ház-Délután) - 7 helyszínjelenet
(7 digitális díszlet – 1. Nappali-Este, 2. Kert-Reggel,3. Udvar-Délelőtt, 4. Nappali-Délután,
5. Nappali-Este, 6. Ház-Éjjel, 7. Nappali-Reggel) – Zárókép (Ház-Délben)

Célja: A gyermekopera kiemelt célja a gyermekközönség koncert- és operalátogatási szándékának fokozása, valamint az ezen keresztül történő magyar zenei nagyhatalmi státusz széleskörű rögzítése, korszerű stílusú és naprakész témájú, nagyapparátusú interaktív edukációs színpadi művekkel történő újrapozícionálása és a nemzeti kulturális hagyományok újgenerációs átörökítése.
A mű látens célja az európai keresztény kulturális ikonok – fiatal közönség számára történő - tudatosítása és továbbörökítése a magaskulturális értékmegőrzés segítségével, valamint a nemzeti identitástudat megalapozása, a nemzeti társadalomkulturális normarendszer rögzítése a nemzeti témájú, edukációs jellegű Pupilla, a háziangyal című gyermekopera katartikus művészi tartalmán keresztül.
Az infokommunikációs kor látens digitális társadalom-kulturális szabályainak rögzítése a helyes döntés elvének követésével, valamint a közösségi kohézió kialakítása és megerősítése széleskörű pozitív példaközvetítéssel,
1 Főszereplő (spirituális segítő, döntés-facilitátor), 1 fő Narrátor (átvezető beszéd), Gyermekkórus (tapasztalatszintetizálás) és Kombó (populáris hangszerek) zenekar segítségével.
A történet a szereplők helyes útkeresésének fontos eseményeit mondja el 7 jelenetben, 7 digitális helyszínen, a főszereplő család nézőpontjából. Minden jelenetben bemutatkozik egy szereplő, a meghatározó kompetenciájával és karakterének jellegzetes hangszere, háttérben támogatja a kórus.
A zene segítségével kulturális világősközösség és közös gyökerek, ösztönös összetartó-erők feltárása.
A spirituálisan helyes döntések bemutatása a különböző életkori sajátosságokkal rendelkező személyes szerepkörökben.
A főrészek között szólórészek vezetik át a jeleneteket, amelyek teret engednek az improvizatív színpadi alkotásnak is, így az előadók saját zenei gondolataikkal is hozzájárulhatnak az előadás sikeréhez.

Korszerepe: 
A nemzeti és európai egyetemes értékek tudatosítása és megőrzése a fiatal generációk számára.
A materiális térben kialakult társadalomkulturális krízishelyzet magasművészettel történő sikeres feloldása, a zenei katarzisélmény kiterjesztése a kreatív problémamegoldás biztosítására.
A művészi értékű és tartalmú zene népszerűsítése a gyermekközönség körében.
A populáris kultúra individualista hatásának ellensúlyozása a művészi zene kohéziós erejével.
A Spirituális Intelligencia (SQ) szintjeinek tudatosítása az infokommunikációs kor fiatal generációival.
A változások elfogadása, elfogadtatása, a célok és (tehetségen alapuló) szerepvállalások kialakítása, az új jövőkép megalkotása és megalapozása, a digitális kor elidegenítő és elszemélytelenítő hatásaira és a kulturális közösségek, közös célok és programok kohéziós kialakításának fontosságára hívja a figyelmet.
A tehetségek, mint szolgáló vezetők helyes döntései által nyert példaértékű tudás és tapasztalat széleskörű edukálása, közvetítése kiemelten megmutatkozik a gyermekopera üzenetében.

Előnyei: 
- populáris – hatásos és változatos - művészi zene
- tanítási órákon, koncerteken, előadásokon és rövid találkozókon is előadható
- korosztály-függetlenül nagy hatást gyakorol
- korszerűen változatos – a színpadi alkotást motiváló - zenei anyagaival fejleszti a közönség koncentrációs készségét, rövid idő alatt hosszú távú élményt és értéked ad
Kulcsszempontok/indikátorok:
- 7 jelenet - 7 digitális helyszín
- 1+6 aktív énekes szólista szereplő, gyermekkórus
- populáris hangszerek – spirituális megerősítés
- 2 és fél napos teljes történeti idősík, önmagát beteljesítő jóslat a főszereplő segítségével, cselekményt lezáró, szintetizáló üzenetmegosztás
- Spirituális Intelligencia és a lelkiismeretileg helyes döntés tudatosítása
- a közösséget szolgáló személyes szerepkörök rögzítése



Tételek: I. Soul out, II. Open secret, III. Messenger of new times, IV. Unequal evaluation, 
V. Talent attack, VI. Disappearing remembrance, VII. Sound of Silent – passzív tétel – 
A hét tételből az utolsó ”passzív tétel” hagyományosan ”A Csend Hangja” címet viseli, amely 60 másodperces csendet ír elő a koncertteremben, ezáltal lehetővé teszi, hogy a résztvevők teljes lelki nyugalommal dolgozhassák fel az elhangzott művet, így - a maradandó hatású zenén kívül további - különleges élménnyel gazdagodnak a - smooth art stílusú - művészi kortárs zenét kedvelő művelődni vágyók.
A közönség és az előadók jutalma ez a tétel egyaránt, hiszen a - legtöbbször magányosan, digitális és elektromos zajszennyezésben töltött hétköznapi - felgyorsult világunkban ritkán kerül a mai ember a koncertteremhez és a hangverseny atmoszférájához hasonló zaj-tiszta, digitálisan steril és fokozottan nyugodt környezetbe.

Hangszerelés:
Trombita,
Szintetizátor (Billentyűs, Vonós és Pengetős hangszínek)
A tételek során a hangszerjátékosok különböző hangszínek és megszólaltatás módok segítségével érik el a legkifejezőbb személyes előadásmódot.

Célja: A mű kiemelt célja az egyetemes zeneművészet és a magyar zenekultúra értékeinek szintetizálása és továbbörökítése korszerű zenei eszközrendszer segítségével, valamint az új típusú hangszerek segítségével történő zenetanulási szándék fokozása a tanulók körében.
A digitális világ lehetőségeinek és veszélyeinek feltárása és – gondolatteremtő szándékkal történő - tudatosítása a szerző kiemelt és hosszú távú célja.
A látens célmeghatározás része a Trombita – mint a királyok hangszere – szerepének újrapozícionálása az infokommunikációs korban, ahol a klasszikus fúvós hangszerek háttérbe szorulása globális dimenziójú jelenséggé vált a digitális hangkeltő eszközökkel szemben.
A Trombita olyan motiváló, ambicionáló hangszer a XXI. Században is, amely különböző személyiségű játékosainak segít az egységes, példaértékű társadalomkulturális szerepvállalás kialakítására és kiterjesztésére, valamint - praktikus szempontból tekintve - akusztikus adottságai miatt kiválóan illeszkedik a korszerű zenei projektekbe is.

Korszerepe: A Szemiotikus Szonáta Trombitára és Szintetizátorra olyan szonátasorozat legújabb darabja, amely a XXI. Századi notációs jeleket felhasználó kottakép a korábbi stílusok jelrendszerének legértékesebb elemeinek továbbfejlesztésével, valamint új elemek rögzítésével és tudatosításával korszerűen határtalan zenei önkifejezési eszközrendszer kialakítását eredményezi.
A tételrészek a XXI. században – az ember által teremtett valóságban – meghatározó látens tényezők tudatosítását teszi lehetővé, művészi eszközrendszer segítségével.
A korszerű hangszerelés segítségével a közönség és a hangszerjátékosok is új művészi dimenziókat ismerhetnek meg, hiszen - a Szintetizátor végtelen digitális megszólalási lehetőségei mellett - a Trombita – akusztikusan képes megszólaltatni a természetes hangokat, így új élményeket adhat a korszerű előadóművészeti és hangszerjáték-gyakorlatban, emellett fokozottan nagy kamarazene-hasznosulási szerepei segítségével egyszerűen bemutatható és pozitív példává emelhető a – magas szintű élményt eredményező - sokoldalúság.
A mű valódi különlegessége, hogy 4 billentyűs C-trombitára íródik, amely a hangszer fejlődéstörténetének legújabb állomása, legkorszerűbb formájú felépítménye.

Előnyei: A rövid – párperces - tételek nem terhelik meg az Infó-kommunikációs korszak különböző korosztályú hallgatóságát, azonban – rövid időtartamukon belül - azonnali hatásfaktorral teszik katartikussá a különböző karakterű tételrészeket.
Az eltérő művészi tartalmú és üzenetű tételek önálló nevet kaptak, így a tételcímek szóbeli előre rögzítésével irányítható a közönség képzelete, amit – a zene hallatára - minden hallgató a saját személyiségének megfelelően képzel tovább.
Az infokommunikációs korszakban is folyamatosan fejlődő klasszikus, akusztikus hangszerek – mint, amilyen a Trombita - és a modern digitális Szintetizátor segítségével megszólaltatott tételek különböző hangterjedelembeli adottságai miatt a mű más hangszereken (pl. Kürt, Oboa, Hegedű, Gitár, Zongora…) is könnyedén előadható, ezért kiváló tananyag-illeszkedést biztosít a zeneiskolák és művészeti iskolák didaktikailag megalapozott, korszerű tantervéhez.
A fokozódó előadóművészi felkészültséget megkövetelő tételek különböző életszakaszban lévő játékosok szakmai és személyiségfejlődését egyaránt szolgálja, hiszen - a világhírű magyar nemzeti zeneoktatási rendszeren belül - az alapfoktól a professzionális szintig elhelyezkedő hangszerjátékosok készségfejlődését hatékonyan nyomon követi.

Idén először a kapcsolatelmélyítést érzékenyítő célú kortárs élmény-koncertsorozattal is kiegészítjük a zenei kínálatunkat a jelenkori közönség magaskultúra-szolgáltatása és a jövő generációinak élményforrás-megalapozása érdekében, Kortársművészek kortársművészetben címmel, amelyben zeneszerzőként, előadóként és közreműködőként is vállaltam szerepeket.
Csíki András költő és V.Szabó Ildikó festő alkotásai színesítik ezt a vállaltan közönségnevelő és közművelődési programot, amely szándékaink szerint eltérő kulturális környezetből érkező széles közönségrétegek számára teszi közérthetővé, valamint népszerűbbé a kortárs alkotók határtalan mindennapi szakmai tevékenységeit a szabad önkifejező nem mindennapi alkotásaik segítségével.
            A rendezvényeinkhez nyújtott segítségért és támogatásért köszönettel tartozunk támogatóinknak, partnereinknek és segítőinknek egyaránt!!!

            Idéntől lehetőség van fiatal tehetséges művészek csatlakozására is, egyedi ösztöndíjprogramunkon keresztül, amellyel két hasznos szellemi termékeket alkotó világnyelv jelrendszerét, a zenéét és az infokommunikációs térét leszünk képesek fuzionálni a korszerűen kreatív, proaktív és interaktív értékteremtő, információ-megosztó és tartalomszolgáltató alkotó- előadó tevékenységek kialakulása és fenntartása érdekében.

Kiemelt szerepvállalásunk – egyedi ösztöndíjprogramunkon keresztül - a fiatal zenei tehetségek támogatása valódi szakmai lehetőségek biztosításával, amelyben megrendelésével és felajánlásával Ön is segíthet.
TEREMTSÜK MEG EGYÜTT A JÖVŐ ÉRTÉKEIT!

A MŰVÉSZI ZENE KÖR ösztöndíjprogramja a Jövő Zenéje tehetségmenedzselési programunkon keresztül valósul meg.
Alkotó- és előadó-művésztanárként, az ALTERNATÍV LEHETŐSÉGEK MŰVÉSZETI AKADÉMIA és az ARTISTIC MUSIC KOTTAKIADÓ vezetőiként a MŰVÉSZI ZENE KÖR tehetségmenedzsereiként, valamint a JAZZ FIVE professzionális zenekar előadóiként fontosnak tartjuk, hogy a fiatal művésztehetségek valódi lehetőségekhez juthassanak, ezért kollektív megrendeléseinkből származó forrásainkat erre a jótékony – hatékony célra fordítjuk.
Segítsen nekünk ebben a küldetésben, támogassuk együtt fiatal tehetségeinket!

Ösztöndíjprogramunk az alábbi támogatásokkal valósul meg:
-          életpálya tanácsadás
-          alkotó- és előadóművészeti alapképzés
-          kiemelt szerepvállalású sikerkövető élmény-edukáció
-          előadás felkészítés
-          versenyfelkészítés
-          felvételi felkészítés (közép- és felsőfok)
-          alkotó- és előadó szakmai továbbképzés
-          interpretációs gyakorlat
-         magaskultúra közvetítő tevékenység
-          kapcsolati hálózatosodás
-          hangszer- és eszköztámogatás
-         teljeskörű zenei tehetségmenedzsment (tehetségazonosítás, tehetséggondozás, tehetségmentorálás, tehetségmenedzselés, tehetségkövetés)

Az ösztöndíjprogramunkba történő bekerüléshez kérjük, érdeklődjön elérhetőségeinken:
Kapcsolat -
Tel: +36/30-4490197


Domokos János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester,
Nemzeti ösztöndíjas Zeneszerző, Szövegíró,
Szakvizsgázott pedagógus, Közoktatási vezető,
     a Művészi Zene Kör tehetségmenedzselő szervezet és
az Alternatív Lehetőségek Művészeti Akadémia vezetője