Célközönségelérés a köznevelésben
👩🏽🏫 👨🏽🏫📚
📖 🛤🌄♻️ ✅
A ZENE VILÁGNAP kapcsán különös dolgok jutottak
eszembe és rájöttem, hogy ezekről még nem írtam bejegyzést, amit ezzel az
írásommal szeretnék pótolni. A Digitalizáció a művészetoktatásban című előző bejegyzésemben már írtam arról, hogy az edukációs
tevékenységeinkkel Kinek miben segíthetünk meghatározásának fontosságáról, azonban a célközönségelérésről és a
szerepvállalásunk hasznosulásáról még nem ejtettem szót.
Ahhoz, hogy ezt a folyamatot megfelelően menedzselhessük egyszerre kell
változás- és válságmenedzserré válni és elfogadni az egyetlen állandót, a
változékonyságot.
Ez a szemléletváltás az alapja a fejlődésünknek a köznevelésben, hiszen enélkül nem válunk képessé
átlátni a szükségletek, igények, elvárások, feltételek, előnyök, kedvezmények
és lehetőségek köznevelési ökoszisztémáját.
Az infokommunikációs korban alapvetően 3féle döntési funkció határozhatja
meg a mindennapjainkat:
1.
IQ (értelmi intelligencia) –
hogyan lesz ebből hasznom?
2.
EQ (érzelmi intelligencia) –
hogyan érezzem jobban magam tőle?
3.
SQ (spirituális intelligencia)
– hogyan válhatok valóban hasznossá?
A spirituális intelligencia által biztosított lelkiismeretileg
helyes döntések garantálják, hogy valóban
hasznossá váljunk a célközönség számára és az egész köznevelési ökoszisztémát a
javunkra fordítsuk, tehát a legkedvezőbb hatást gyakoroljuk
szerepvállalásainkkal. Az értelmi és érzelmi alapon meghozott döntések sajnos
olyan kiszolgáltatott helyzetekbe hozhatnak bennünket, amelyekből nehéz lesz pozitív
irányba, kedvezően kijönni.
Ez azért van, mert az értelmi és érzelmi döntéseink csak az ösztöneinket
képesek megfelelően kiszolgálni, csak a túlélést szolgálják, de sosem a
hosszútávú fennmaradást.
A valódi hasznosulás eléréséhez azonban ki kell alakítani olyan klasszikus értékeket, amelyek
biztosítják a hosszútávú fennmaradást és értékmegőrzést, tehát maradandó
értékeket kell alkotnunk.
Ehhez szükségünk lesz egy sokkal szélesebbkörű szemléletre, amellyel
képessé válunk a saját érdekeink háttérbe szorításával a célközönségre
koncentrálni, ezáltal megtanulhatunk az ő fejükkel gondolkodni és empatikusan
beleérezni magunkat a helyzetükbe. Rendkívül fontos lesz ez a gyakorlat a
jövőnk biztosításához, hiszen ennek a gyakorlatnak az eredménye lesz majd, hogy
személyre és célközönségre szabott segítségnyújtást leszünk képesek biztosítani,
a valóban hasznos és a mindennapokban is hasznosítható problémamegoldási
gyakorlatunkkal.
Az alkotás során az értékteremtést kell szemelőtt tartanunk, amely alapelve az: értékért
értéket!
Személyesen ezt az alapelvet a művésztanári (amikor értéket osztok meg), az előadóművészi (amikor értéket közvetítek), az alkotóművészi (amikor értéket teremtek) és a befektetői (amikor értéket őrzök) szerepköreimben tanultam meg, amelyek tanulságait
folyamatosan beépítem az edukációs folyamataimba és gyakorlati tevékenységeimbe,
így már nem csak a túlélést szándékozom képviselni, hanem a hosszútávú
fennmaradást.
Ennek a szemléletnek a segítségével váltam képessé valódi értékeket
teremteni, alkotni és azokat megosztani úgy, hogy segíthessem mások életét,
fejlődését is általuk.
Sajnos a szakmai környezetemben igen kevés kollégám osztja ezirányú
szemléletem, ugyanis ők a mindennapi rutnifeladatokba belefulladba – az
időbeosztás hatékony és tudatosan előrelátó
beosztásának hiánya miatt - csak a túlélést tartják fontosnak, azt hogy
a mát túléljék és nem foglalkoztatja őket semmilyen stratégiai innováció, amely
a jövőt – egy 5-10 éves programmal - megalapozná a jelen fejlesztésével együtt.
Számomra ez a kiszolgáltatottságot,
kapkodást és hibalehetőségeket tartalmazó életvitel nem megfelelő, ezért a
sikerkövető módszereket preferálom, tehát számomra a hosszútávú fennmaradást a helyes
kérdésfeltevések garantálják, az én helyes
kérdéseim a mit csináljak helyett a: hogyan csináljam? kezdéssel indulnak.
A növendékeim és a szüleik elégedettségének mérései azt mutatják, hogy a
helyes kérdések mindig elvezetnek a helyes döntésekhez és a művésztanári
tevékenységeim hozzáadott értéke folyamatosan magas értéktöbbletet ad nekik.
Még viszonylag fiatal művésztanárként számomra az a fontos, hogy széleskörben
terjesszék a szakmai hírnevem és minél több embernek segíthessek, legyen az
gyermek, vagy felnőtt korú, növendék, szülő, vagy nagyszülő.
A hétköznapokban is igyekszem úgy élni, hogy személyesen is képviseljem
azokat az értékeket, amelyeket a zenei nevelésben megszereztem, ahol már 32 éve
aktívan tevékenykedem, ami azt jelenti, hogy nyilvános szerepléseimen és önálló
alkotásaimon keresztül népszerűsítem a magaskultúrát.
A zene világnap valódi üzenete véleményem szerint
az, hogy fogjunk össze és közösen valami meghatározóan
értékeset, kiemelt jelentőséggel bírót alkossunk, amivel mások életét jobbá, szebbé, könnyebbé, tartalmasabbá, vagy
egyszerűen élménygazdagabbá tehetjük.
Ezt a legkönnyebben szellemi termékeken és szolgáltatásokon keresztül valósíthatjuk
meg.
Termék és szolgáltatás
Ezen a szinten kezdődik el az értékteremtés!
A termékek és szolgáltatások területén az ötletek
helyett már kidolgozott tervek kellenek, méghozzá tudatosan felépített modellre
kidolgozva, amely meghatározza, hogy melyik célközönségszegmensnek hogyan
segíthetünk.
A segítség valódi hasznosulása a gyakorlati problémamegoldásban rejlik,
ugyanis az emberek - így a tanulók és a szülők is – azonnali és kényelmes
megoldásokat várnak el az intézménytől és a tanároktól.
Az, hogy a problémamegoldási ötlet miért nem elegendő a mai korban azt mi
sem szemlélteti jobban, mint azoknak a befolyásoló tényezőknek a mennyisége, minősége és kiterjedtsége, amelyek az ötleteket nem
engedik tervvé alakulni. Ilyen lehet a piaci rés jelenléte, a szükségletek,
igények, elvárások, feltételek, előnyök, kedvezmények és lehetőségek megjelenése,
amelyek így együttesen a köznevelés ökoszisztémáját is adják.
Tehát csak olyan ötletből válhat termék és szolgáltatás, amely képes először
kidolgozott tervvé konvertálódni, mert az előbb felsorolt befolyásoló tényezők
kedvezően alakítják és piaci igény mutatkozik rá.
A célközönségelérés a köznevelésben nem
koncentrálódhat kizárólag a külső szereplőkre, felhasználókra, hanem a szakmai
közösség számára is értékes tartalmakat szükséges alkotnunk.
Az intézmények, a vezetők és a kollégák számára is biztosíthatunk
korszerű videotananyagokat, ebookokat és podcastokat, vagy egyszerű képek
formájában is elérhetjük őket úgy, hogy a tartalmainkat fel tudják használni a
mindennapi gyakorlatukban. Ezzel hozzásegítjük őket a fejlődéshez és ahhoz,
hogy hasznosabbá váljanak a közösség számára, korszerűbb eszközöket és
naprakész módszereket alkalmazhassanak.
A szülők és a tanulók (művészeti képzésben a növendékek) számára olyan
tartalmaink válhatnak valóban hasznossá, amelyek a tudás és a gyakorlati
tapasztalatok hasznosítását egyértelműen és közérthetően edukálják, tehát
megtanítják használni, fel- és kihasználni a tudást a tanulók és szüleik személyes
fejlődése érdekében.
Attól függően, hogy – szakmai felhasználásra - szakmán belül, vagy –
személyes felhasználásra – szakmán kívül szándékozunk célközönségeket
megcélozni tartalommarketing segítségével, B2B és B2C szegmenseket
különböztetünk meg, akik számára a termékeink és szolgáltatásaink
különbözőképpen hasznosulnak.
termék – szellemi termékek, könyv,
kotta, tematikus blog, szerkesztett kép, videotananyag, podcast…
szolgáltatás – képességfejlesztés,
készségfejlesztés, tehetségfejlesztés, művészetoktatás, sporttevékenység…
B2B (intézmény, vezetők, munkaközösség, kollégák,
szakmai érdeklődők)
– hogyan lesz hasznos számukra a
szerepvállalásunk, a termékünkön és szolgáltatásunkon keresztül
B2C (tanulók, szülők, külső segítők, partnerek,
támogatók, szponzorok)
– hogyan lesz hasznos számukra a szerepvállalásunk,
a termékünkön és szolgáltatásunkon keresztül
A termékek és szolgáltatások megrendelése csak akkor valósul meg, ha a
célközönség érdeklődés és vágy szintjén is elképzeli azok használatát,
felhasználását. Ezt igen nehéz elérni, hiszen a köznevelésben minden termék és
szolgáltatás elsősorban a jövőben hasznosul, így nehéz motiválni a
célközönséget a felhasználásra, tehát a legfőbb tevékenységeink a későbbi
előnyök, kedvezmények és lehetőségek elérésére kell, hogy koncentrálódjon annak
érdekében, hogy rendeljenek a kínálatunkból. Tehát egy pozitív jövőképet kell
felvázolnunk, majd azt folyamatos dúsítással életben is kell tartanunk a
termékeinken és szolgáltatásainkon keresztül.
Amennyiben a kínálatunk a jelenre koncentrál, vagy legalábbis belátható
időn belül hasznosulnak és az általuk beteljesített vágy is kedvező
elbírálásban részesül, szinte azonnal megtörténik a megrendelés és a
felhasználás, de ezeket különböző üzleti modellekkel is elősegíthetjük.
Üzleti modell
Ezen a szinten zajlik az értékmegosztás!
Az üzleti modell tekintetében szintén szakmai szegmentálást
kell végeznünk, méghozzá a felhasználás módja tekintetében, tehát hogy melyik
köznevelési célközönség hogyan kívánja felhasználni a tartalmainkat.
Amennyiben megtanulunk a szegmentált célközönség fejével gondolkodni,
könnyebben megérthetjük a problémáikat, igényeiket és szükségleteiket és a
termékeink és szolgáltatásaink könnyebb elérését is megtervezhetjük, majd
ezután meg is valósíthatjuk. Az üzleti modell lénye, hogy minden célközönséget
a legegyszerűbb felhasználási lehetőségekkel érünk el és a legkönnyebbé tesszük
számukra a felhasználáshoz történő hozzájutást, a megrendelést.
Az üzleti modell jelentősége nem csak abban áll, hogy hogyan rendeli meg,
hogyan veszi igénybe a célközönségünk a termékeinket és szolgáltatásainkat,
hanem hogy egyértelműsíti hogyan fogja felhasználni azokat.
Ebben a tekintetben is B2B és B2C felhasználói célközönséget
különböztetünk meg.
B2B (intézmény, vezetők, munkaközösség,
kollégák, szakmai érdeklődők)
– hogyan érik el a legkedvezőbben
szerepvállalásunk a termékünk és szolgáltatásunk
B2C (tanulók, szülők, külső segítők, parterek,
támogatók, szponzorok)
– hogyan érik el a legkedvezőbben
szerepvállalásunk a termékünk és szolgáltatásunk
Marketingstratégia
Ezen a szinten valósul meg az értékmegőrzés!
A tartalommarketing
gyakorlat fenntartásához marketingstratégiára lesz szükség, amelyben a
népszerűsítés – népszerűtlenebb nevén reklámozás – célzási és elérési
folyamatfunkcióit határozzuk meg.
A tartalommarketing célja lehet az alkalmi megjelenés (túlélés), de a
folyamatos jelenlét (hosszútávú fennmaradás) is, ez utóbbit képviselem
személyesen és igyekszem széleskörben is edukálni, elfogadtatni és népszerűsíteni.
A hosszútávú fennmaradáshoz a B2B és a B2C célközönségszegmenseinknek is
tudatosítani kell a termékeink és szolgáltatásaink előnyeit, a kedvező
feltételeit és a bennük rejlő lehetőségeket is.
B2B (intézmény, vezetők, munkaközösség,
kollégák, szakmai érdeklődők)
– hogyan lesz előnyös, kedvező és valódi
lehetőség a termékünk és szolgáltatásunk
B2C (tanulók, szülők, külső segítők, parterek,
támogatók, szponzorok)
– hogyan lesz előnyös, kedvező és valódi
lehetőség a termékünk és szolgáltatásunk
marketingpotenciálok, amelyekre a
marketingstratégiát építeni lehet/kell:
-
szokások
-
hagyományok
-
tudás
-
tapasztalat
-
kompetencia
-
attitűd
-
hozzáállás
-
szemlélet
-
érvényesülés
-
hasznos szerepvállalás
az előnyökből valódi lehetőségek válhatnak
Az alábbi táblázatban
összegyűjtöttem néhány intézményi szolgáltatást, amelyek a tanuló szemszögén
keresztül tekintve előnyökből, kedvező feltételeken át lehetőségig fejlődhetnek
a későbbiekben.
Intézményi szolgáltatások
átalakulása tanulói szemlélettel
|
||
ELŐNY
|
KEDVEZMÉNY
|
LEHETŐSÉG
|
művészetoktatás
|
délutáni foglalkozásokról történő mentesülés
|
érvényesülési és kitörési lehetőség
|
társadalomkulturális oktatás
|
emberek, közösségek, csoportok és tömeg megértése
|
tudatos szerepvállalás
|
sportoktatás
|
feszültséglevezetés
|
aktívabb életmód
|
nyelvoktatás
|
idegen kultúrák megismerése
|
könnyebb beilleszkedés
|
hitoktatás
|
helyes döntések
|
lelki nyugalom
|
gazdasági oktatás
|
monetáris szabályok és törvényszerűségek
megismerése
|
takarékosság és környezettudatosság
|
környezeti oktatás
|
személyes és online környezet megértése
|
környezetesztétikai igény kialakulása
|
marketingoktatás
|
marketingfolyamatok megismerése és megértése
|
önmenedzselés kialakulása
|
IKT oktatás
|
digitális rendszerek, platformok és tartalmak
szerepeinek megértése
|
tudatos online jelenlét
|
uszoda
|
különleges közegmozgás megismerése
|
terápiaértékű egészségfejlesztés
|
fitnesz- és konditerem
|
személyre szabható mozgási gyakorlat
|
egészségesebb fejlődés lehetősége
|
minőségi ételek választéka
|
nem kell a hagyományos menzai ételeket fogyasztani
|
jobb közérzet a mindennapokban
|
büfé
|
kondicionálás
|
nagyobb koncentráció
|
tehetségprogram
|
tematikus tehetségfejlesztés
|
tudatosan tervezhető tehetségmenedzselés és
későbbi karrierút
|
tematikus szakkörök
|
szakmák megismerése
|
széleskörű tájékozottság
|
pályázatok
|
személyes támogatások hozzáférhetősége
|
gyorsabb tehetségszegmentált fejlődés
|
belföldi és külföldi utazások
|
maradandó élmények
|
gazdagabb életminőség
|
pályaválasztási coaching
|
életpálya-megismerés és választás
|
tudatos és fokozott felkészültség
|
személyes márkaépítés oktatás
|
önbizalom-kialakítás és fenntartás
|
személyes hitelesség és hírnév
|
karrierépítés oktatás
|
valódi értékekre koncentrálás szemléletének kialakítása
|
kiegyensúlyozott és hasznos életvitel
|
A fenti táblázatban
jónéhány (20 különböző) edukációs funkciót összegyűjtöttem, amelyeket
kifejezetten a tanulói felhasználók szemszögéből határoztam meg előnyök,
kedvezmények és lehetőségek tekintetében.
Remélem ez a bejegyzésem is sikeresen hozzásegít minden érintettet a
célközönségeléréshez a köznevelésben és a tekintélyelvűségen túlmutató, valóban
hasznos szolgáltatások alakulhatnak ki, vagy a már meglévő edukációs termékeket
és szolgáltatásokat sikerül a felhasználók szemszögéből továbbfejleszteni.
Amennyiben bármilyen probléma, kérdés, vagy kérés merül fel, keress fel
bátran, mindenben segítek!
Extra tartalmak eléréséhez iratkozz
fel YT csatornámra és like-olj
a Facebookon!
Debrecen, 2020. Október
1. Domokos
János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester,
Nemzeti ösztöndíjas Zeneszerző, Szövegíró,
Szakvizsgázott pedagógus, Közoktatási vezető,
a Művészi
Zene Kör tehetségmenedzselő szervezet és
az Alternatív Lehetőségek Művészeti Akadémia vezetője