Befektetésarányos megtérülés a művészeti nevelésben
👩🏽🏫 👨🏽🏫📚
📖 🛤🌄♻️ ✅
A művészeti neveléssel több bejegyzésem is
foglalkozik, a legfrissebb a Digitalizáció a művészetoktatásban című, emellett a közneveléssel foglalkozó írásaim – mint, amilyen az
előző Célközönségelérés a köznevelésben témájú - is
igen hasznos előtanulmányai lehetnek ennek a blogbejegyzésnek.
Ezekben közreadtam a gondolataim a szemléletváltásról, a lelkiismeretileg
helyes döntésekről, a helyes kérdésfelvetésekről, a valódi hasznosulásról, az
értékteremtésről, a termékekről, szolgáltatásokról, alkotásról és előadásról,
az üzleti modellről, a marketingstratégiáról, az előnyökről, kedvezményekről és
a lehetőségekről, összességében tehát arról, hogy kinek miben segíthetünk.
A mostani bejegyzésem
már a konkrét befektetésarányos megtérülésről fog szólni
és a különböző szerepkörök nézőpontjából vizsgáljuk meg a folyamatokat. Feltehetjük
a kérdést, hogy miért van szükség a művészeti neveléssel kapcsolatban gazdasági
kifejezéseket, folyamatokat kapcsolatba hozni, azonban ez egy tipikusan olyan
helytelen kérdés a mai infokommunikációs korban, amely nem vezet előre, így azt
javaslom, hogy aki ezt a kérdést tette fel magában az ne olvassa tovább ezt az
írást, mert neki nem tudok segíteni, hiszen fejlettlen szinten áll.
A befektetésarányos megtérülések elemzésével azoknak kívánok segítséget
nyújtani, akik szeretnék a művésztanári tevékenységeiket eredményesebben
végezni, akik fejlődni kívánnak és érvényesülni szándékoznak a jövőben is.
Jelenleg a tőkeorientált – a monetáris jelentésén túl,
társadalomkulturális és edukációs jelentéssel is bíró - szemlélet irányítja a
legtöbb folyamatot már a közszférában is, tehát a versenyszférából származó
tapasztalatok begyűjtése, elemzése és felhasználása fokozottan indokolt.
Azt, hogy milyen tőkét, milyen erőforrásokat (idő, energia, pénz, pályázat, személy, szakma, közösség, partner,
segítő, támogató, eszköz, módszer, tudás, tapasztalat…) vonunk be az edukációs
folyamatainkba, nagyfokú tudatosságot vár el mind az
intézmény, a művésztanárok és a művésznövendékek részéről is.
Először akkor tisztázzuk azt, hogy mi is az a befektetésarányos
megtérülés?
A
befektetésarányos megtérülés az adatelemzés olyan hasznos teljesítménymutatója,
amelyet segítségével a befektetés hatékonysága kimutathatóvá válik, emellett
alkalmas több befektetés összehasonlítására is.
A mérés-értékelés
révén olyan adatok gyűjthetőek, amelyek a befektetést a bekerülési költségeihez
mérten számított megtérülését mutatják meg úgy, hogy a befektetési megtérülést a
befektetési költségekkel elosztva határozzák meg a befektetésarányos megtérülés
mértékét.
Az így megkapott
százalékos eredmény alkalmas lesz arra, hogy a különböző -főleg idő és energia
- befektetési tőkéket összehasonlíthatjuk, így megkaphatjuk azok valós értékét.
De hogyan
hasznosítható ez a művészeti nevelésben?
Ha pl.: egy adott
tevékenységet kívánunk továbbfejleszteni és nem vagyunk képesek meghatározni
annak fejlesztendő területeit, a befektetésarányos megtérülés megmutathatja
ezeket a szegmenseket.
Az így kapott
eredménnyel tehát kiegyensúlyozhatjuk a tevékenységünk tőkeszegmenseit és
optimalizálhatjuk a befektetett erőforrásokat az exponenciális fejlődés elérése
érdekében.
Az egyszerűség
kedvéért azt javaslom, hogy 25-25%ban határozzuk meg a tőkeszegmenseket úgy,
hogy az idő, a pénz, az energia és minden egyéb szegmens együtt (pl.: tudás,
tapasztalat, eszköz, módszer) 25%os értéktényezőt jelentsen az adatelemzések
során, így világos és megfelelően árnyalt képet adhatnak az eredmények.
Tegyük fel, hogy
az idő tekintetében 40%, energia tekintetében 40%, pénz tekintetében 10% és
egyéb tekintetben
is 10%
befektetés szükséges egy rendezvény megszervezéséhez. Ebben az esetben
láthatjuk, hogy az idő és az energia dominál ennél a tevékenységnél, amelyek
megtérülése ilyen mértéknél már nem biztosítható, tehát csökkenteni szükséges ezek
arányát a továbbfejlesztés érdekében.
Az így
felszabaduló időt és energiát valódi hasznosulású, tehát kiemelten értékes
tevékenységekre fordíthatjuk.
Ebből a példából
is látható, hogy megtakarításokat nem csak monetáris értelemben halmozhatunk
fel, hanem – a tudatos folyamatmenedzseléseken keresztül - társadalomkulturális
és edukációs tekintetben is, amelyek hozzásegítenek a válsághelyzetek
túléléséhez és a változásokon keresztül elérhető hosszútávú fennmaradáshoz.
A művészetek területén a
maradandóság, a klasszikus értékek és a hosszútávú megtérülés a jellemző
fogalomkör, amelyek az idő múlásával megsokszorozzák értéküket, azonban a mai
gyorsuló világban azonnali, vagy legalábbis a rövid távú eredményekre van
szükség, amelyeket a fenntartó és a felhasználók is megkövetelnek.
Akármennyire is
nehezünkre esik a művészeti nevelésben rövid távú értékekről, tehát előnyökről
és kedvező feltételekről beszélnünk, a felhasználói szemléletben ezek
mind jelen vannak, tehát meghatározzák, hogy a művészeti szolgáltatásainkat és
termékeinket hogyan fogják felhasználni a különböző B2C (növendékek és szülők
oldali) és B2B (szakmai érintettek oldali) célközönségszegmensekben.
fogalom, referenciák, kapcsolódások a
neveléssel…
Rövid távú megtérülés: előnyök, kedvezmények,
mint profitmutatók befektetett erőforrásokhoz viszonyított aránya
Hosszú távú megtérülés: lehetőségek,
mint profitmutatók befektetett erőforrásokhoz viszonyított aránya
A befektetésarányos megtérülések mellett a
saját-tőke megtérülések is fontosak, azonban ez a terület annyira személyes
jellegű, hogy egy ilyen általános blogbejegyzésen nem célravezető elemezni.
Ha ezen a saját-tőke megtérülésekkel kapcsolatban szeretnél segítséget
kérni, keress fel személyesen!
Most vizsgáljuk meg a befektetésarányos
megtérülések különböző területeit a szerepkörszegmensek alapján,
amelybe a folyamatok és tevékenységek
tekintetében aktív szereplőket foglaltam bele:
Az intézmény befektetésarányos megtérülése a művésznövendékben
ügyfélmárka 1. szint (B2C)
Hogyan vélekedik a növendék az intézményről,
egyező a véleménye a belé fektetett erőforrásokról?
Hogyan vélekedik az intézmény a növendékről?
Érdemes-e erőforrásokat fektetni abba a
művésznövendékbe, fokozódik-e általa az intézményi reputáció?
A növendéket látva/hallva mit gondol és érez
a külső célközönség,
hogyan közvetíti a növendék az intézményt a
személyes térben?
Az intézmény befektetésarányos megtérülése a művésztanárban
ügyfélmárka 2. szint (B2B)
Hogyan vélekedik a művésztanár az
intézményről, egyező a véleménye a belé fektetett erőforrásokról?
Hogyan vélekedik az intézmény a
művésztanárról?
Érdemes-e erőforrásokat fektetni abba a
művésztanárba, fokozódik-e általa az intézményi reputáció?
A művésztanárt látva/hallva mit gondol és
érez a belső célközönség,
hogyan közvetíti a művésztanár az intézményt
a szakmai térben?
A művésznövendék befektetésarányos megtérülése az intézményben
tehetségmárka 1.szint
Hogyan vélekedik a művésznövendék az
intézményről, megfelelő támogatást kap?
Megéri-e abban az intézményben tevékenykedni,
fejlődik-e a személyes életpálya és a szakmai karrierút?
A művésznövendék érzékeli, észleli, hogy az
intézmény támogató, motiváló és inspiráló
hozzáállással fordul felé és ez meglátszik a
teljesítményen is?
A művésznövendék befektetésarányos megtérülése az művésztanárban
tehetségmárka 2.szint
Hogyan vélekedik a művésznövendék a
művésztanárról, megfelelő támogatást kap?
Személy szerint megéri-e annál a
művésztanárnál tanulni, megvan-e a személyes és a szakmai illeszkedés?
A művésznövendék érzékeli, észleli, hogy a
művésztanára támogató, motiváló és inspiráló
hozzáállással fordul felé és ez meglátszik a
teljesítményen is?
A művésztanár befektetésarányos megtérülése az intézményben
munkáltatói márka 1.szint
Hogyan vélekedik a művésztanár az
intézményről, pozitív a kölcsönhatás?
Megéri-e abban az intézményben dolgozni?
A művésztanár érzékeli, észleli, hogy az
intézmény támogató, motiváló és inspiráló
hozzáállással fordul felé és ez meglátszik a
teljesítményen is?
A művésztanár befektetésarányos megtérülése a művésznövendékben
munkáltatói márka 2.szint
Hogyan vélekedik a művésztanár a
művésznövendékről, pozitív a kölcsönhatás?
Megéri-e az(oka)t a művésznövendék(ek)et
tanítani?
A művésztanár érzékeli, észleli, hogy a
művésznövendék támogató, motiváló és inspiráló
hozzáállással fordul felé és ez meglátszik a
teljesítményen is?
A különböző szereplők és szegmensek tekintetében
legfontosabb főhatások és az azokat feltáró helyes kérdések feltétele után
sokkal gyakorlatiasabb területen folytatjuk a befektetésarányos megtérülés elemzését.
A valósághoz nagyon hasonló, de leegyszerűsített gyakorlati példákon
keresztül összehasonlíthatjuk két edukációs szolgáltatás valódi
befektetésarányos megtérülését.
A B2C (fogyasztói) szegmens oldalán egy adott rendezvény egyszeri és éves
megrendezésének adatait vezettem le, a B2B (szakmai) szegmens oldalán pedig egy
adott tananyag egyszeri és éves megalkotásának adatait elemeztem.
Az egyensúly kedvéért évi egyszeri 200.000.- értékű pályázati forrást is
rendeltem a projekttípusokhoz és a marketingköltségeket külön nem jeleztem,
ugyanis előfordulhat, hogy saját tudás, tapasztalatok, módszerek és eszközök
segítségével különösebben megterhelő önerő nélkül is hirdethetővé válik az
adott projekt.
Megjegyzésként itt szót ejtenék arról, hogy ez manapság egyre kevésbé
igaz, hiszen a marketingplatformok elterjedésével és számuk növekedésével egyre
kevesebb információ juthat el a célközönséghez, tehát egyre nagyobb
marketingköltségekkel egyre kisebb célközönséget érhetünk el a valóságban.
Most a példa – és a reális, művészeti nevelésre jellemző marketingigények
- kedvéért az egyéb befektetések területén a marketing, az eszközök és az
esetleges szállítási költségeket figyelmen kívül hagyhatjuk, ezeket a
valóságban igyekszik mindenki a nullához közeli költség szintjén tartani.
A fizetőképes
közönség tekintetében a rendezvényi oldalon 0%, a tananyagoldalon 10% fizetési
hajlandóságot adtam meg, amely sajnos erősen képviseli a saját
tapasztalataimat.
Összefoglalva a befektetésarányos megtérülés
egyszerűen kiszámítható az alábbi képlet segítségével:
profit (bevétel – kiadás) / kiadás x 100
a fejlődési potenciál pedig ezzel a képlettel:
profit (bevétel
– kiadás) / bevétel x 100
Befektetésarányos megtérülés egyszerűsített
gyakorlati példákon keresztül
|
||
projekttípus
|
B2C - rendezvény
|
B2B - tananyag
|
befektetett
erőforrások
|
előkészítési idő,
felkészülési idő, felkészülési energia,
elkészítési idő, elkészítési energia,
terjesztési idő, terjesztési energia
|
előkészítési idő,
elkészítési idő, elkészítési energia,
terjesztési idő, terjesztési energia
|
egyéb
befektetés
(pl.:
munkaerő, marketing)
|
munkaerő, marketing, eszközök, hangszerek,
szállítási költség
|
marketing, eszközök
|
saját
forrás
|
20.000.-
|
0.-
|
pályázati
forrás
|
200.000.-
|
200.000.-
|
egyéb
forrás
|
20.000.-
|
0.-
|
résztvevők
száma/
fizető
résztevők száma (%ban is)
|
100/0 (0%)
|
50/10 (20%)
|
bevétel/fő
|
0.-
|
20.000.-
|
projekt
összes kiadás
|
20.000.-
|
0.-
|
projekt
összes bevétel
|
220.000.-
|
220.000.-
|
projekt
összes profit
|
200.000.-
|
220.000.-
|
befektetésarányos
projektmegtérülés (%ban)
(projekt összes profit/
projekt összes kiadás x 100)
|
1000%
|
22 000 000%
|
projekt
fejlődési potenciál (%ban)
(projekt összes profit/
projekt összes bevétel x 100)
|
90%
|
100%
|
éves
maximális projektszám
|
12
|
6
|
éves
összes kiadás
|
240.000.-
|
0.-
|
éves
összes bevétel
|
440.000.-
|
1.400.000.-
|
éves
összes profit
|
200.000.-
|
1.400.000.-
|
ÉVES
PROFITPOTENCIÁL
(évente
1 pályázati forrással)
|
200.000.-/12
alkalom
|
1.400.000.-/6
alkalom
|
éves
befektetésarányos megtérülés
(éves összes profit/
éves összes kiadás x 100)
|
>83%
|
>3 666 666%
|
éves
fejlődési potenciál (%ban)
(éves összes profit/
éves összes bevétel x 100)
|
45%
|
636%
|
A táblázatból világosan kiolvasható, hogy amíg egy
projektalkalomnál nincs meghatározóan nagymértékű különbség a fejlődési potenciálban,
de amint egy éves időintervallumot vizsgálunk meg, különösen szembetűnő
arányokat kaphatunk, tehát a költséghatékony és kiadásminimalizált tananyag
oldal több, mint 1400%os különbséget mutat a rendezvényi oldalhoz képest,
ugyanis az éves profit – az évente kizárólag egy alkalommal elnyert pályázati
forrás miatt – hatalmas különbségeket mutat, így a fejlődési potenciál és a befektetésarányos
megtérülés is ehhez kapcsolódóan változik, ami azt jelenti, hogy a valódi
profit tekintetében is jelentős különbségek realizálódnak.
Algoritmikus
gondolkodással meghatározhatjuk milyen fontos teendők szükségesek
a befektetésarányos megtérülés kiszámításához:
-
bevételek kiszámítása
-
kiadások kiszámítása
-
profit kiszámítása (kiadások kivonása a
bevételekből)
-
a profit elosztása a kiadásokkal
-
a kapott érték százalékosítása
(felszorzás 100-zal)
-
a százalékos adat elemzése
-
fejlődési potenciál értékelése
A személyes kedvencem, a fejlődési potenciál
könnyedén
kiszámítható algoritmikus gondolkodás segítségével:
-
bevételek kiszámítása
-
kiadások kiszámítása
-
profit kiszámítása (kiadások kivonása a
bevételekből)
-
a profit elosztása a bevételekkel
-
a kapott érték százalékosítása
(felszorzás 100-zal)
-
a százalékos adat elemzése
-
hosszútávú fennmaradás potenciáljának
értékelése
Most
érkeztünk el ennek a blogbejegyzésnek a legfontosabb üzenetéhez, amely azok
jutalma, akik ideág figyelemmel követték a blogtörténéseket. A
befektetésarányos megtérülés adatainak begyűjtése, elemzése és értékelése azért
kiemelten fontos feladat, mert segítségével a rövidtávú túlélésről a hosszútávú
fennmaradásra tehetjük át a perspektívánkat, tehát kiderülhet mi az, ami megéri
és mi az, ami nem a tevékenységeink közül.
Ha több időnk
lenne az életben sokkal több lehetőség állna rendelkezésünkre, de ahogy a
jelenlegi - világjárvány által meghatározott - élethelyzet is megtanította
nekünk, csak a legfontosabb, legértékesebb dolgainkra, tényezőinkre és tevékenységeinkre
érdemes koncentrálnunk és azoknak a legfontosabb szegmenseire fókuszálnunk.
Így sikerülhet
valóban lelkiismeretileg helyes döntést hoznunk és időnket valóban értékes
dolgokra áldozni.
A hosszútávú fennmaradás potenciáljának mutatói:
1.
Korszerű szemlélet, attitűd
2.
Naprakész felkészültség, tájékozottság
3.
Piaci rés felkutatása, kihasználása
4.
Értékazonosítás
5.
Értékteremtés
6.
Értékmegosztás
7.
Értékmegőrzés
8.
Értékkutatás
9.
Értékközvetítés
10. Értékkövetés
11. Igények
12. Szükségletek
13. Elvárások
14. Feltételek
15. Előnyök
16. Kedvezmények
17. Lehetőségek
18. Bevétel
19. Profit
20. Partnerek
21. Szponzorok
22. Segítők
23. Támogatók
24. Befektetők
25. Gyakornoki
program
26. Tehetségmenedzselési
program
27. Támogatói
program
28. Új
ügyfelek megszerzési ereje
29. Régi
ügyfelek megtartási ereje
30. Pozicionálás
31. Elérhetőség,
rendelkezésre állás, készségesség
32. Reakcióidő
33. Kommunikáció
és infokommunikáció
34. Termék-
és szolgáltatásstratégia
35. Marketingstratégia
36. Üzleti
modellstratégia
37. Segítségnyújtás,
problémamegoldás mennyisége és minősége
38. Üzenet
közérthetősége és elfogadottsága
39. Társadalomkulturális
szerepvállalás sokoldalúsága
40. Tervezés,
szervezés, koordinálás, ellenőrzés, fejlesztés
41. Stratégiai,
taktikai és operatív szintű vezetés
42. IQ-értelem,
EQ-érzelem, SQ-lelkiismeret egyensúlya
43. Továbbfejlesztés
lehetőségei (tudás, tapasztalat, eszközök, módszerek, erőforrások,
környezeti tényezők, kapcsolati háló, szemlélet,
elhivatottság, hatékonyság, teljesítmény…)
44. Csökkentés
(--)
45. Elvétel
(-)
46. Hozzáadás
(+)
47. Növelés
(++)
48. Kutatás
és innováció
49. Ügyfélmárka
50. Munkáltatói
márka
51. Tehetségmárka
52. Fejlődési
inspiráció (B2B)
53. Pénzköltési
motiváció (B2C)
54. Aktivitásnövelés
55. Interaktivitásnövelés
56. Proaktivitásnövelés
57. Jelenlegi
és jövőbeli kapacitás
58. Profitfelhasználás
minősége és mennyisége (mire hogyan mennyit kell költenünk)
59. Reputáció
60. Elégedettségmérés
61. Önértékelés
62. Szegmentált
célközönségelérés
63. Értékforrások
és eszközök (adat, info, monetáris, reál, eszmei, kulturális…)
64. Rövidtávú
túlélésbiztosítás (profitrealizálás)
65. Hosszútávú
fennmaradásbiztosítás (automatizáció)
A fenti részben 65 fontosabb mutatót azonosítottam
és soroltam fel, amivel reményeim szerint sokaknak segíthetek abban, hogy a
hosszútávú fennmaradás lehetőségeit beépíthesse a mindennapjaiba.
Segítségükkel új célok kerülhetnek meghatározásra, így a rövidtávú
túlélésről valóban a hosszútávú fennmaradásra kerülhet át a figyelem, amivel új
perspektívák, széleskörű nézőpontok nyílhatnak meg, tehát már rövid távon is fejlődhet
a személyiség a korszerű és fókuszált szemléletváltás miatt.
Amennyiben a fent említett 65 mutatót részletesebben is szeretnéd
megismerni,
vagy bármilyen kérdésed van keress fel személyesen az elérhetőségeken!
Ha további segítségre van szükséged, ennek a
blogbejegyzésnek
a teljes változatát ebook és podcast formában
is elérheted.
Ezek után a legfontosabb gyakorlati feladat egy
Befektetésarányos Megtérülésmenedzselési Stratégia kidolgozása, amely lehetővé
teszi, hogy a fejlődéshez, a hosszútávú fennmaradáshoz szükséges adatokat
megszerezzük, elemezzük, mérjük-értékeljük és felhasználjuk.
Ehhez minden segítséget készséggel megadok neked, keress fel bátran!
Hasznos kiegészítő információkért rendeld meg
az alábbi tananyagokat:
Karrierépítés zenészeknek promovideo
Karrierépítés zenészeknek digitális tananyag
Kultúramarketing promovideo
Kultúramarketing digitális tananyag
Amennyiben bármilyen probléma, kérdés, vagy kérés merül fel, keress fel
bátran, mindenben segítek!
Extra tartalmak eléréséhez iratkozz
fel YT csatornámra és like-olj
a Facebookon!
Debrecen, 2020. Október
10. Domokos
János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester,
Nemzeti ösztöndíjas Zeneszerző, Szövegíró,
Szakvizsgázott pedagógus, Közoktatási vezető,
a Művészi
Zene Kör tehetségmenedzselő szervezet és
az Alternatív Lehetőségek Művészeti Akadémia vezetője