Az erőszak, mint probléma a köznevelésben
👩🏽🏫 👨🏽🏫📚
📖 🛤🌄♻️ ✅
Az
előző blogbejegyzésem a Február 8. A biztonságos internetezés világnapja
címet kapta,
amihez szervesen illeszkedik ez a bejegyzés is. A témához a cyberbulling áll a
legközelebb, azonban még mindig ott tart a magyar tanulói és szülői társadalom,
hogy a személyes tettek okozta károkról kell beszélnünk.
Így végül a téma: ”az erőszak, mint probléma a köznevelésben” lett,
ugyanis ez egy olyan meghatározó probléma, amit már a köznevelés minél korábbi szintjein
meg kell oldani, tudatosítani az ide vonatkozó törvényeket, rendeleteket és
szabályokat, hogy később a tanulók már tisztában legyenek a kötelességeikkel és
jogaikkal.
Nem kellett messzire mennem a téma személyes
megtapasztalásáig, ugyanis legnagyobb lányom éppen a napokban esett áldozatául általános
iskolai testi sértésnek, amikor egy lány osztálytársa megütötte azért, mert nem
tetszett neki, hogy a lányom a tanóra előtti szünetben arrébb rakta a táskáját.
A szája azonnal vérezni kezdett és estére úgy bedagadt, hogy nem tudott
rendesen enni, a beszédben, a klarinétozásban és a furulyázásban is
akadályoztatott lett, a lelki sérülésekről nem is beszélve…
Természetesen ez néhány nappal az évvégi nagykoncert előtt történt,
amely időszakban rengeteg nyilvános fellépése is lett volna, több hangszeren
történő játékkal.
A támadás körülményeit súlyosbította, hogy sajnos szülőként semmilyen
jelzést nem kaptunk a sérülésről, ezért másnap kértünk az intézményvezetőtől
egy alkalmat a támadás megbeszélésére. Meglepődve tapasztaltuk, hogy nem
értesült az esetről, csak miután szülőként felkerestük ez ügyben. Még
megdöbbentőbb volt, hogy érzéketlen és érdektelen volt az egész megbeszélés
alatt és nem mutatott hajlandóságot a segítségnyújtásra, az ügy elintézésére és
a probléma megoldására.
Végig próbálta magát kivonni a felelősség alól és az érintett
pedagógusra, valamint az osztályfőnökre terelte a figyelmet, emellett az
ügyintézést is ezen a szinten kívánta megoldani.
Ezt szülőként nem fogadtuk el és azt javasoltuk, hogy egy igazgatói megrovással
és egy nyilvános – részletes – bocsánatkéréssel szankcionálja az elkövetőt.
Erre eleinte nem volt hajlandó, majd közel egy órás – minden
társadalomkulturális részletre és jogi vetületre kitérő – szuggesztív beszélgetés
után ígéretet tette, hogy a javaslatunk szerint jár el az ügyben és mégis
felelősségre vonja az elkövető diáklányt.
Utólag önkritikát gyakorolva már belátom, hogy visszafogottabban
is intézhettem volna a beszélgetés lefolytatását, azonban – bár szinte minden
esetben képes vagyok higgadt maradni és ritkán veszítem el az önuralmam – ebben
az esetben annyira érintett voltam érzelmileg, hogy fokozottan feldúlva éreztem
magam.
Az élethelyzet ekkor az volt, hogy már közel 6 éve szenvedett a
nagylányunk a támadásoktól, amelyek legalább heti 1 alkalommal előfordultak. Ennek
következményeképpen közel 6 éve minden este a megnyugtatásával telt, amikor több,
mint 1 órán keresztül nyugtattuk és biztosítottuk, hogy másnap minden rendben
lesz, semmilyen támadás nem fogja érni. Persze mindig voltak kisebb fizikai és
lelki támadások, de ez most túlment a tolerálható határon és elfogyott a
türelmünk. Ezt az élethelyzetet még tovább rontotta, hogy az intézményvezető érzékelhetően
nem volt hajlandó eljárni az ügyben és – mivel nyugodt és toleráns szülőknek
ismert minket – nem is vette komolyan a szavaink, ezzel még jobban fokozva az
indulatokat, még nagyobb feldúlt hangulatot okozva.
Őszintén szólva nagyon nehezemre esett visszafogni magam és
tárgyilagosan kommunikálni, de végülis a saját lelkiismeretemmel megegyezően
jártam el, megvédtem a lányom és kieszközöltem a mindenki számára elfogadható fokozatú
büntetés kiszabását, ami az igazgatói megrovás és nyilvános bocsánatkérés lett.
Mivel az érintett elkövető néhány hónap múlva töltötte be a
14.életévét, így akár rendőrségi feljelentést is tehettünk volna szülőként,
vagy egy kórházi vizsgálat során az érintett orvos hivatalból kénytelen lett
volna megtenni azt.
Ettől szerettünk volna eltekinteni és továbbra is biztosítani az
elkövető lány jövőjét azt, hogy maradjon meg a lehetősége az általa
kiválasztott álomiskolában továbbtanulni.
Egyszerűen csak az volt a naiv elképzelésünk, hogy a büntetés ez
esetben kollektív hatást is gyakorolhat, tehát az egész közösséget
elrettentheti attól, hogy hasonló cselekedetet kövessenek el.
Ez természetesen csak akkor sikerülhet, ha
néhány elvárás teljesül:
-
a szülők felelősséget vállalnak a
cselekedeteikért
-
a szülők felelősséget vállalnak a
gyermekük cselekedeteikért
-
a pedagógusok határozottabban
megkövetelik a tiszteletet
-
a pedagógusok határozottabban
kiállnak az őket megillető jogokért (szülőkkel és tanulókkal szemben)
-
az intézményvezető felelősséget
vállal akkor is, ha ezzel népszerűtlenné válik
-
az intézményvezető képessé válik
rendet kialakítani és fenntartani
-
a tanulók megismerik és
tudatosítják a felelősségeiket és a kötelességeiket
-
a tanulók képessé válnak értelmezni
és betartani a kollektív szabályokat, emberi és egyetemes normákat
Jelenleg ez csak egy szép vízió, mert a szülők gyakran magukra hagyják
a gyerekeiket, még akkor is, ha éppen otthon tartózkodnak mindannyian, emellett
az intézményre és a pedagógusokra hárítják a nevelés feladatait, fontosabb
lépéseit és végül, de nem utolsósorban nevetségessé teszik a pedagógusokat
maguk között is és gyakran nyilvánosan is, ezzel aláásva a köznevelés
tekintélyét és elrabolva a gyermekeiktől a normális, kulturált körülmények
között történő nevelkedés lehetőségét, hosszú távon pedig a méltó felnőtt élet
esélyét.
Kijelenthetjük,
hogy jelenleg a szülők többsége érdektelen a gyermeke nevelése és jövője iránt,
részben talán azért, mert a munkahelyi és otthoni problémák annyira lekötik a
rendelkezésre álló erőforrásaikat, hogy nem hajlandóak többletenergiát és időt
áldozni gyermekük ügyeinek intézésére.
Egy nemrégiben megjelent tanulmány
szerint a – jellemzően visszahúzódó és magányos, vagy az átlagtól eltérő - felső
tagozatosok kétharmadát diáktársaik rendszeresen támadják, megsértik,
bántalmazzák tettekkel, szavakkal és általános viselkedési attitűddel is a
köznevelési intézményekben.
Sajnos a
tanulók 10%a már pedagógus részéről is megtapasztalt, elszenvedett ilyen támadó
hozzáállást.
Ezen adatok
olvasása közben felmerül a kérdés, hogy engedhetjük ezt az atrocitást ennyire
elterjedni a magyar köznevelési intézményekben?! A tekintélyparancsoló
problémakezelés természetesen ugyanúgy kerülendő, mint a passzív, érdektelen
hozzáállás, mert mindkettő további ellenségeskedést, erőszakot, feszültséget
okozhat.
Sajnos az
általános érdektelenség mellett a döntéshozói oldalon megjelenik a
következményektől való félelem is, az iskola hírnevének csorbulása, a
statiszták elrontása, esetleges vezetői bónuszoktól történő megfosztás.
Tehát sok
esetben a vezetők a pedagógusokra terhelik a felelősséget és megmaradnak ezeken
az alsóbb - szinte adminisztratív szempontból is láthatatlan - szinteken az
eljárások és a következmények is.
Mondhatni szinte
nem történik semmi, mert gyakran vezetői szinten szemet hunynak a mindenki
számára kellemetlen események felett, ezzel fenntartva és fokozva a kialakuló helyi
szociális és társadalomkulturális problémákat.
Kellemetlen
események, élethelyzetek könnyen kialakulhatnak a tanulói közösségekben,
köznevelési intézményekben, hiszen mikro-multikulturális szokások, szemléletek,
attitűdök, igények, szükségletek, feltételek és elvárások találkoznak nap, mint
nap a falakon belül, ahol a hosszú együtt töltött idő alatt versengés,
indulatosság, egyszeri erőszakos tevékenység és folyamatos bántalmazás is
megjelenhet.
Vizsgáljuk meg részletesebben milyen
kellemetlen eseményekről is van szó:
-
általános zaklatás, zsarolás, erőszak, közveszéllyel
fenyegetés, károkozás, garázdaság, rongálás, rablás, zsarolás, személyi
szabadság korlátozása, kényszerítés…
-
társadalomkulturális szabályok, normák megszegése
-
társadalomkulturális perifériára sodródás után kártékony
tevékenységek megvalósítása
-
nyilvános és rejtett támadás a közösség és a személyek
ellen
-
véletlen, vagy szándékos könnyű, vagy súlyos testi
sértés
-
erőszakos verbális, vagy fizikai tevékenységeken
keresztül történő becsületsértés, vagy karaktergyilkosság
-
bulling: folyamatos erőszakos viselkedés,
megfélemlítés önvédelemre képtelenek ellen a személyes térben
-
cyberbulling: fenyegetés, gúnyolódás, kiközösítés,
nevetségessé tétel a digitális térben
-
mobbing: pszichoterror, zaklatás, molesztálás, támadás
Hogyan előzhetjük meg a társadalomkulturális erőszakos veszélyhelyzetek
kialakulását?
-
világos és
közérthető szabályok, határok rögzítése, tudatosítása és számonkérése
-
alacsony erőszak-ingerküszöb kialakítása és
fenntartása
-
empatikus, türelmes hozzáállás kialakítása
és fenntartása
-
bizalmi, támogató és elfogadó légkör
kialakítása
-
aktív, szabálykövető közösségi
szerepvállalás motiválása és inspirálása
-
problémaforrások kollektív rögzítése és
tudatosítása
-
tájékozottság fokozása továbbképzések szervezésével
vezetőknek, pedagógusoknak, szülőknek és tanulóknak
-
támogató, érdekelt és érdeklődő családi
háttér, valamint szülői felelősségvállalás motiválása
-
az iskolai hírnév háttérbeszorítása a
személyiségi jogokkal szemben
Intézményi környezet (szülők,
segítők, partnerek, támogatók) edukálása a hét minden napján adott tematika
szerint:
1.
az internet látható és látens szabályainak megismerése
és alkalmazása
2.
otthoni környezetben, saját digitális eszközök
használati szabályainak kialakítása
3.
személyes és közös adatvédelmi protokoll kialakítása
és alkalmazása
4.
digitális térben megszerzett tudás- és tapasztalatmegosztás
alkalmazása
5.
a személyes és digitális térben történtek napi szintű
megbeszélése
6.
potenciális segítők, támogatók, ellenőrzők és büntetők
megismerése a digitális térben
7.
adat- és személyiségvédelmi, valamint blokkoló
szoftverek, alkalmazások megismerése és alkalmazása
Hogyan segíthetünk a támadásokat elszenvedő érintetteken?
-
példamutató tanári személyiségek kohéziójának kialakítása
és fenntartása
-
személyes motiváció és szakmai inspiráció kialakítása
és fenntartása
-
fokozott szellemi és fizikai terheltség biztosítása a
tanulóknak
-
IQ (értelmi), EQ (érzelmi) és SQ (lelkiismereti)
intelligencia fejlesztése
-
szociális és kohéziós képességek fejlesztése
-
közösségi empátia, elfogadás kialakítása
-
személyes önértékelés és önbizalom fokozása
-
negatív gondolatok, érzések, döntések és tevékenységek
átalakítása pozitívvá
-
segítő, támogató légkör és kondíciók kialakítása és
fenntartása
-
a közösségi elvárásoknak és személyes véleményeknek
való kitettség mérséklése
-
önagresszió és önhibáztatás megelőzése és megszüntetése
-
valódi személyes kapcsolatok kialakítása és
fenntartása
-
személyes értékek, elfogadottság és népszerűség
kiterjesztése
-
etikus önvédelmi módszerek és eszközök tudatosítása és
használata
-
konfliktusmegelőzési és problémamegoldási stratégiák
kidolgozása és megvalósítása
13 hasznos kérdés az erőszakos
élethelyzetek során (minden érintett számára):
1.
Mi történt pontosan?
2.
Hogyan történt?
3.
Miért történt?
4.
Mikor történt?
5.
Kivel történt?
6.
Milyen gondolatok jelentek meg az eset előtt, közben
és utána?
7.
Milyen érzések jelentek meg az eset előtt, közben és
utána?
8.
Hogyan viszonyulnak az érintettek az eset előtt,
közben és utána?
9.
Hogyan viszonyul a közösség az eset előtt, közben és
utána?
10. Mi volt a
legrosszabb az esetben?
11. Mi a tanulsága
az esetnek?
12. Hogyan
kerülhető el, hogy legközelebb megtörténjen?
13. Hogyan lehet
rendbe hozni a testi, érzelmi és lelki károkat?
Az adott
élethelyzetben előfordulhat, hogy külső segítséget szükséges és kell is kérni
hivatalos úton, így fontos,
hogy képessé
váljunk felismerni a helyzet súlyosságát, az adott probléma, vagy bűncselekmény
mértékét.
Garázdaság,
rongálás, károkozás, zaklatás, könnyű testi sértés, mérsékelt fizikai, vagy
verbális támadás esetén lehetőség van a hivatalos segítség, tehát a rendőrség
értesítésének mellőzésére.
Ez a
protokoll csak abban az esetben alkalmazható, ha az intézményvezetés, a
pedagógus és az érintett szülők is megegyeznek abban, hogy nincs szükség
rendőri beavatkozásra, vagy jegyzőkönyvezett feljelentésre.
Azonban
léteznek olyan élethelyzetek, amikor szükségessé válik és elvárás is a
rendőrség bevonása, mint, amikor több elkövető szervezetten hajtja végre a
támadásokat, esetleg a kedvezőtlen helyzetbe került érintett megsérül és
ellátásra kényszerül, tehát jogilag már sértetté válik.
Emellett egyes
esetekben az elkövetők annyira érdektelenek, hogy a támadásokat folyamatosan és
zavartalanul megvalósítják az intézményi szankciók ellenére, tehát hivatalos
segítségre szorulnak a pedagógusok.
Ezek a
súlyosabb kategóriába sorolható bűncselekmények a rablás, zsarolás, kényszerítés,
személy elleni erőszak és a súlyos testi sértés, amelyek megvalósulásakor az
iskolarendőr hivatalból beavatkozik.
A
rendvédelmi tisztségviselő feladatköreibe tartozik a normáktól eltérő
magatartásformák és viselkedési minták észlelése, feltárása, valamint a
kialakuló problémák, konfliktusok kezelése.
Gyakran a
tekintélytparancsoló megjelenés is elég a megelőzéshez, de egyes esetekben még
ez is kevés, sőt az is előfordulhat, hogy az iskolaőr jelenléte általános
félelmet és krónikus szorongást vált ki a tanulóközösségből és – általában a
családból, esetleg egyéb személyes, vagy digitális térből hozott – elfojtott
indulatokat is felszínre hozhat.
A békés, türelmes és megértő hozzáállást
képviselő konfliktuskezelési technikák alkalmasak lehetnek arra, hogy hosszútávon
is megszűntessék a problémaforrásokat, ezért a köznevelési intézmények legfőbb
érdeke, hogy a gyakorlatban is alkalmazható és jótékony-hatékony konfliktuskezelési
protokollt alakítson ki és valósítson meg.
Ez csak
akkor lehetséges, ha az intézményvezetés nyitott, progresszív és proaktív szemléletű,
tehát a külső környezetében található személyes segítőket és szakmai
támogatókat is hajlandó bevonni az adott élethelyzetben kialakult probléma korszerű
és szakszerű megoldásába.
A
leggyorsabb konfliktuskezelési módszer a gyakori mozgás, mint terápiás módszer
alkalmazása, amely sajnos legtöbbször a pedagógusok esetében mozgásmegvonással
kerül be a szankciós eszközök közé, tehát ha az osztály, vagy a tanuló nem az
elvárásoknak megfelelően viselkedik, az óraközi szünetekben megvonják a mozgás
lehetőségét.
Ez a
gyakorlat rendkívül nagy károkat okoz, hiszen amellett, hogy az amúgy is mozgásszegény
környezetben nevelkedő tanulói generációkat leszoktatja az aktív életmódról és
megfosztja a szabad mozgásos játék örömétől, még dühöt, ingerültséget és
agressziót vált ki ahelyett, hogy segítene azok leküzdésében.
Nagyobb türelmet és kiatartást
igénylő, de rendkívül hatékony konfliktuskezelési módszer a tudatos és
irányított beszélgetés, amikor a tanulók elsajátítják a szavaikon keresztül
történő érzéskifejezés képességét.
Ez a módszer
megfelelő gyakorlással odáig fejlesztheti a tanulókat, hogy kialakul az empátia
képessége, tehát képessé válnak mások helyzetébe beleélni, beleérezni magukat
és megtapasztalják az együttérzést, valamint alkalmassá válnak a párbeszédre és
az együtműködésre is.
Véleményem szerint ennek három szinje is azonosítható:
I.
IQ (készségfejlesztés értelmi intelligenciával)
II.
EQ (készségfejlesztés érzelmi intelligenciával)
III.
SQ (készségfejlesztés lelkiismereti intelligenciával)
A Rendőr-főkapitányság ajánlásai:
1.
Körültekintő barátválasztás. A Szülők ismerjék
gyermekük barátait, tudják azok elérhetőségét és lakcímét.
- Sokszor
és sok beszélgetés! Otthon minden nap beszéljék meg, kivel mi történt
aznap!
- A
felgyülemlett feszültséget nap mint nap le kell vezetni!
- Meg
kell különböztetni a jó heccet a bűncselekménytől! Ne feledjék, baj lehet
belőle!
- Nem
csak saját biztonságukért, társaik testi épségéért is felelősek!
Keress fel bátran, minden segítséget készséggel megadok!
Legyen az idézhető mottónk:
”A múlt értékeit, a jelen eszközeivel, a jövő
szépségéért!”
Domokos // 2022
Ehhez is minden segítséget készséggel megadok, keress fel bátran!
Ha további segítségre van szükséged, ennek a
blogbejegyzésnek
a teljes változatát ebook és podcast formában
is elérheted.
Hasznos kiegészítő információkért rendeld meg
az alábbi tananyagokat:
Karrierépítés zenészeknek promovideo
Karrierépítés zenészeknek digitális tananyag
Kultúramarketing promovideo
Kultúramarketing digitális tananyag
Kultúramenedzsment promovideo
Kultúramenedzsment digitális tananyag
Amennyiben bármilyen probléma, kérdés, vagy kérés merül fel, keress fel
bátran, mindenben segítek!
Extra tartalmak eléréséhez iratkozz
fel YT csatornámra és like-olj
a Facebookon!
Debrecen, 2023. Március-Április Domokos
János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester,
Nemzeti ösztöndíjas Zeneszerző, Szövegíró,
Szakvizsgázott pedagógus, Közoktatási vezető,
a Művészi Zene Kör
tehetségmenedzselő szervezet és
az Alternatív
Lehetőségek Művészeti Akadémia vezetője