Fordító - Translate

DOMOKOSMUSIC

DOMOKOSMUSIC Ars Poetica: Zeneszerzői küldetésem, hogy új hangvételű - Smooth Art stílusú - művek komponálásával befogadhatóbbá tegyem...

2017. január 23., hétfő

Humánerőforrás menedzsment a zeneművészetben



Humánerőforrás menedzsment a zeneművészetben

            Korunk legnagyobb kihívása a szakmai menedzsment HR és PR ágazatának menedzselése, hiszen a változásmenedzsment mellett időről-időre válságmenedzsment-beavatkozásokat is szükséges alkalmazni.
Ezek a beavatkozások jelentősen rontják a vezetők népszerűségét, azonban korszerű és versenyképes HR-fejlesztési megoldásokkal minden program és törekvés sikeressé válhat, így az azokat elindító vezető hosszú távon visszanyerheti népszerűségét, hiszen szervezete számára folyamatos fejlődést és naprakész tudást tud biztosítani, a szakmai státuszok megőrzésével és a szervezeti teljesítmény fokozásával.
Napjainkban a legnagyobb problémák a hatékonyság és a teljesítmény kapcsán merülnek fel, hiszen kevésen vállalják személyesen, hogy önszorgalomból kiterjedt szakmai életművet, kapcsolati hálót, vagy adatbázist hozzanak létre.
Ehhez elengedhetetlen lenne ugyanis a folyamatos, céltudatosan előrelátó és előregondolkodó tervezői-megvalósítói folyamatszervezés, valamint a személyes komfortzóna feláldozása a közös szakmai fejlődés érdekében.
Egy másik jelentős probléma, hogy a tapasztaltabb szakemberek egyik része a tudatosság kizárása mellett tevékenykedik, így nem ismeri életpályája következő fejlődési szintjét, a másik részük szakmai titkokként kezelik saját ismereteiket és tudásukat, ezért nem is mutatnak hajlandóságot a fiatalabb generációk edukálására, a szakmai értékek átadására.
            Az EU egyik alappillére a LLL – élethosszig tartó tanulás – elve, amely a művészszakmában is elengedhetetlen, hiszen a gyors változások követése teszi lehetővé, hogy a magasművészet mindig emberközeli állapotban maradhasson.
Ennek érdekében a közeljövőben szükségessé válik a művészeti sztenderdek rögzítése és tudatosítása, mind az alkalmazott módszerek, mind a felhasznált eszközök tekintetében.
Talán a legelső lépés lehetne egy Művész Akkreditációs Program – MAP, angol nevéből eredően akár egyfajta művészszakember- és program-térképként is funkcionáló adatbázis – kidolgozása, a speciális művész-programok és specialista művész-szakemberek lokális térképével. A legfontosabb programrészek praktikusan a Tervezés – Teljesítés – Minősítés – Értékelés – Akkreditáció folyamatstruktúrában jelennének meg, így az előkészítéstől a címszerzésig minden fontos állomás megjelenik, amelyek ehetővé teszik, hogy a különböző rangú rendezvényekhez megfelelő kategóriában akkreditált művészek szolgáltathassanak, a minőségi szakmai jelenlét fokozásával.
Ez a kezdeményezés a szakmai konfliktusok megelőzését célzó feladatteljesítéssel jár, így segítségével elkerülhetőek a színvonalon aluli műsorszolgáltatások és pozitív versengés alakulhat ki a szakmai fejlődés érdekében.
A pozitív szakmai versengéseket a szakmai vezetők képesek legjobban menedzselni, hiszen szerepeik között a mentori, a leaderi és a menedzseri szerepkörök egyaránt megtalálhatóak.
A legfontosabb feladat az általános megbecsültség - hiánytól szenvedő szervezetek tagjainak önbizalomépítése, amely a teljes szervezeti kultúrára hosszú távú pozitív hatást gyakorol.
A HR folyamatok sajátossága, hogy folyamatos, építő jellegű fejlesztést igényelnek, az emberi erőforrás sajátos képességeire alapuló, teljesítményfüggő célkitűzési-, majd fejlesztési-, karriertervezési- és végül a jutalmazási rendszer fenntartásával.
A szakmai megbecsültség a teljes folyamatban nélkülözhetetlen, szinte a HR menedzsment egyetlen ingyenes folyamat-motivációs forrása.
Amennyiben a szervezeti kultúrán belüli egyéni szerepek az adott feladatkörhöz illeszkedően kerülnek önkéntes vállalásra az adott szervezet fenntartható fejlődés elé néz, hiszen az önállóan vállalt – személyes képességekhez, felelősséggel és hatáskörrel megválasztott – feladatellátási tevékenységek alapvető örömforrásként generálják a sikert.
A művészi tevékenységek folyamatos ellenőrzése, időszakos értékelése és a közönség visszajelzése fontos szegmense a fejlődésnek.
A legpraktikusabb és legkorszerűbb hozzáállás, ha a koncerttermi jelenlét mellett a digitális fórumokon, a videomegosztók globális ”nagyszínpadán” történő megjelenés is kiemelt szerepet kap a közönséghez való eljutás érdekében, így az elismerés és az önbizalom erősítése is meghatározó lesz.
            A legkorszerűbb munkahelyekhez hasonlóan – ahol a munkavállaló saját otthoni környezetén belül végezheti projektmunkáit – a zeneművészek is könnyedén javíthatják munkafeltételeiket, így egy-egy okosotthon kiváló eszközfelszereltsége kiváló eszközeként szolgálhat a művészi projektek steril megalkotásának és sokdimenziós rögzítésének.
            A versenyképességet tovább növeli a nemzetközi pályázatokon történő részvétel és az innovatív fejlesztések kidolgozása a zeneművészetben.
Azontúl, hogy ezek az alkalmak segítik a szervezeti klímafejlesztést, motivált és inspirált atmoszférát teremtenek a zeneművészek részére.
Egy-egy speciális készségeket igénylő projekt, vagy pályázat elindításánál külső szereplők bevonása is lehetséges, amely újfajta szemléletű gondolkodásmód, gazdag inspirációs- és fokozott motivációs erő elsajátítását teszi lehetővé.
Ahogy a személyes elvárások a zeneművészek részéről a szervezetekkel, intézményekkel szemben fokozódnak úgy mérséklődik az ellentételezés gyakorlati értéke.
Zeneművész-elvárások:
-          kiváló hangulat a próbákon, fellépéseken
-          baráti hozzáállás
-          kiszolgálás, segítség, támogatás
-          ingyen reklámozás, népszerűség-növelés
-          nemzetközi hírnév
-          gyors fejlődés és előrejutás kevés befektetett erőforrás mellett
-          személyes érdekek beépítése
-          középszerű teljesítményért is elismerés
-          könnyen teljesíthető feladatok
-          értékszerzés elköteleződés nélkül
-          mobilitás és gyors reagálás fenntartása
-          különleges, kiemelt bánásmód
A lista még további elvárásokkal is könnyedén kiegészíthető, de ezek a legelterjedtebb művészi munkaigények, amelyek ellentételezése gyakran nagyon kevés, szinte csak az elvárható művészi előadásra korlátozódik, tehát a művész így nem igazán válhat vonzó humán-erőforrásossá egyetlen művészi szervezet, vagy intézmény számára sem.
            A klasszikus értelemben vett humánerőforrás ismérvei:
-          kreatív
-          motivált
-          inspirált
-          alkotó
-          előadó
-          mobilis
-          befogadó
-          változáskész
-          fejlődőképes
-          készségesen segítőkész
-          tudatos
-          sikerkereső
-          biztonságkereső
-          kooperatív
-          kapcsolatépítő
-          tisztességes, megbízható
-          őszinte, hiteles
-          informatív
-          edukatív
-          kommunikatív
-          adminisztratív
-          hasznosan sokoldalú
-          globális dimenziójú
-          magasan képzett, művelt
-          korszerűen versenyképes
-          hatékony
-          kiváló szervező, tervező és megvalósító
-          lojális
-          egészséges önbizalommal rendelkezik
-          önálló
Ezek közül a zeneművészetben hasznos HR készség-szükségletek a mai korban a tudatos teljességet követelik meg a művészektől, tehát egy mai művésznek szinte az összes meghatározó tulajdonsággal rendelkeznie kell ahhoz, hogy fenntartható maradjon a fejlődési ciklusa és megfelelő mértékű – nyilvános megjelenésű - promotálással is alá legyen támasztva munkássága.
A nyilvános megjelenésekben kulcsfontosságú szerepet tölt be a zeneórák nyilvános dokumentálása, legalább HD minőségű audiovizuális anyaggal, hiszen ezeken az alkalmakon mutatható meg a legalkalmasabb formában a készségfejlesztés gyakorlata, maga a tudásmegosztási folyamat.
A zeneművész különleges készsége a tudása magas szintű - adott tér-idő dimenzióban rendezetten megjelenő - szervezettsége, azonban a mai zeneóra tanítási formák korszerűtlenségük okán alkalmatlanok a hatékony tudásátadásra, ezáltal a zeneművész-tanár tartós depresszió- és bezártság-érzetet tapasztalhat.
A zeneóra feszültségei mellett a nyilvános jelenlét folyamatosan változó irányainak követése is komoly terhet ró a zeneművészekre, akik – az egyetemes örök tudást alázatosan tisztelő - hivatásukból adódóan idegenkednek, olykor el is zárkóznak a korszerű irányváltozásoktól, így eleve hátrányból indulnak a versenyszféra szabályaihoz kötődő – jelenlétét fokozó - kulturális és kreatív iparral szemben.
A média világában a PR-folyamatokra alkalmazott népszerű 80% marketing - 20% tartalom modell a művészet-menedzsmentben 90%-10% arányban fokozódott, hiszen a tömegkultúra-terjedés hatásainak, a digitalizációnak, a globalizációnak és a kulturális válságnak köszönhetően megváltoztak a közönségszokások, valamint érezhetően a hétköznapi problémamegoldó gyakorlatban is hasznosuló művészeti formák iránt nőtt az érdeklődés.
Egyes területeken kizárólag ebben az igényelt formában maradhatott fenn a zeneművészi magaskultúra.
            Az otthonokból kikerült magaskultúra szerepe is megváltozott, hiszen magas edukációs-információmegosztó tartalommal kiegészülve vált sikeressé az elmúlt években.
Míg az előző korokban szinte a kötelező dress-code-nak megfelelve volt illendő megjelenni a művészi zenét megszólaltató koncerteken, mára már a műveltebb fogyasztók öltözés közben, feltöltődéshez, vagy csupán háttérszolgáltatásként használják a művészi zenét.
A provinciális jellegű területeken kizárólag a populáris zeneszerzők egy-egy alkotását ismerik az ott élők, azonban elmélyült tudással nem rendelkeznek azokkal kapcsolatban, rosszabb esetben nem is igénylik, vagy esetleg elzárkóznak azok megismerésétől.
A megváltozott – az átlagművészek számára - ismeretlen igények megjelenése kritikus, már néha válságos élethelyzeteket teremt az előadók és alkotók fejlődésében.
Általánosságban elmondható, hogy többségében nem képesek tartani a tempót a versenyképesség területén a vezető szellemű, kiemelkedő szakmai tehetségekkel.
A technikai tudást legmagasabb szinten birtokló művészek mára veszélyforrások közepette folytatják tevékenységeiket, hiszen specialistaként, általában egy módszert, vagy eszköz használatát emelték világszínvonalúra, így a sokoldalú hasznosulás és illeszkedés helyett kizárólag egy adott szegmens számára nyújtanak nélkülözhetetlen ismereteket és pozitív példát. Az infokommunikációs korban azonban a technikai tudás és kondíció megőrzése mellett a menedzselési folyamatok professzionális vezetése is elvárás.
A nem megfelelő szakmai attitűd és a korszerűtlen ismeret- és tudásanyag, valamint a kudarckerülő magatartásformák ragaszkodó birtoklása miatt nagy a művészi fluktuáció, amely elsősorban az alkotó-, másodsorban az előadóművészetet érinti.
A lokáció-, a szakma- és a pályaelhagyás miatt lecsökkent a karizmatikus, közösségüket szolgáló vezetők száma a szakmában.
Még kevesebben hajlandóak tudásukat megosztani szaktársaikkal és a felnövekvő tehetségekkel. Ennek a legfőbb oka, hogy a mára általánossá vált elismertség-hiány nagyfokú megbecsületlenség-érzés által meghatározott érzelmi válságba kényszerítette az egyéb tekintetben kulturális alapszükségleteket biztosító művészeket.
Szerepvállalásaik csökkenésével mérséklődtek a közönség kulturális választási lehetőségei is, így a könnyen és azonnal elérhető tartalommegosztó fórumokhoz fordultak szükségleteik kielégítése érdekében.
Meghatározó lett a szakmai féltékenység kiterjedése a jellemzően kooperatív formában működő művész-szervezeti kultúrákban is. Nemzetközi hírnevű intézmények, együttesek és szervezetek munkamorálja vált válságossá az elmúlt időszakban, hiszen a célközönség fokozatos eltűnésével a közösségi célok is lassan elhomályosultak.
Már nem egyértelműek a katartikus hatások az egyetemes értékek tekintetében, hiszen a meghatározó jelképek helyett globális idolok lettek a közösségi kohézió és tömegtudat formálói.
            A digitális társadalom közönsége már egyedi, populáris kultúra által tömeggyártott ipari jelképeket tekint élete meghatározó motívumának.
A művészek célja, hogy az emberekhez közel maradva magasabb eszmék elsajátítását tegyék lehetővé, amelyek értelmileg, érzelmileg és szellemileg is képesek emelni a különböző személyes és kollektív fejlődési szinteket.
A művészi programok specializálódása és széleskörű - stilisztikai, formai, módszertani és eszközalkalmazási – kiterjedése elősegíti az adott művész célközönséghez történő eljutását.
Ezek a programok tartalmilag a legritkább esetben egyeznek az előadó-, vagy alkotóművész törekvéseivel, viszont nagyközönség előtti gyakori megjelenést és aktív jelenlétet tesz lehetővé számára, amelybe beletartozik a tudatosan megtervezett és megvalósított digitális és virtuális tartalom-megjelenés és információmegosztás is.
            A mai kor tehetségei már tudatosan kell, hogy felépítsék életpályájukat, amelyekhez elengedhetetlenül szükséges a professzionális tehetségmenedzselés.
A különböző tehetségmodellek eltérő látásmód szerint tekintenek a tehetségek szerepköreire, így a modelleket felépítő feltételek és tényezők is változóak a megközelítés szerint.
A művészek tehetségekre – azon túl, hogy az általános tehetségmodellek minden feltétele igaz rájuk - sajátságos tehetségmodell vonatkozik, hiszen az átlagtehetségektől eltérően magasabb kulturális és társadalmi szerepvállalással rendelkeznek, már a kori életszakaszokban is.






Általánosan elterjedt Tehetségmodellek:
-          Mönks–Renzulli-féle tehetségmodell (1992)
1.      Iskola, 2. Társak, 3. Család
Tehetség= Motiváció, Kreativitás, Kivételes képességek

-          Czeizel Endre 2 × 4 + 1 faktoros talentummodellje (1997)
1. Család, 2. Iskola, 3. Kortárscsoport, 4. Társadalom +1 Sors
Tehetség= Motiváció, Kreativitás, Specifikus képességek, Általános értelmesség



Domokos – Művésztehetség-modell (2017) - Tenyéralak

1.      Tehetségkészség (gyakorlati tapasztalat) – begyakorlott legyen, ne csak információ szintű, TEHETSÉGAZONOSÍTÁS szintje
2.      Nevelés (műveltség-, ismeret- és tudásszint) – értelmileg átlagos, érzelmileg elmélyült és szellemileg magas fokú legyen, TEHETSÉGGONDOZÁS szintje
3.      Elismertség (általános megbecsültség) – egyensúlyban legyen, tehát ne alul-, vagy túlértékelt, TEHETSÉGMENTORÁLÁS szintje
4.      Hasznosulás (gyakorlati illeszkedés) – hétköznapi, emberközpontú haszna legyen, TEHETSÉGMENEDZSELÉS szintje
5.      Tér-idő (környezeti kiterjedések) – megfelelő legyen, jó időszakban, jó lokációban, TEHETSÉGKÖVETÉS szintje
A tehetségkészség, tehát a gyakorlati tapasztalat az első olyan tényező, amely a korszerű tehetségazonosítást megkönnyíti, hiszen abban az esetben, ha a gyakorlat hiánya miatt egy tehetség rejtve marad a nyilvánosság elől képtelen lesz bekerülni a meghatározó szakmai támogató körökbe.
Ahhoz, hogy egy tehetség gyakorlatot szerezhessen, először ismereteit kell, hogy tudássá rendezze. A begyakorlott tudás lényege, hogy a megszerzett információkat megfelelő időben és helyen koncentrálva, láthatóan juttassa érvényesüléshez a tehetség.
A tehetségkészség tehát a Tehetségazonosítás szintjén segíti a tehetség-megjelenést.
A nevelés a második tényező a tehetség megjelenéséhez.
Az otthonról származó általános műveltség-, az elmélyített ismeret- és tudásszint lehetővé teszi az értelmileg átlagos, érzelmileg elmélyült és szellemileg magas fokú tehetség fogyasztói társadalomba történő beilleszkedését, aki az általános normákhoz, a szakmai és a digitális társadalomkulturális szabályokhoz a fegyelmezett igazodás révén juthat csak erkölcsileg és etikailag is magas szintre.
A nevelés tehát kulcsfontosságú a Tehetséggondozás szintű tehetség-megjelenéshez.
Az elismertség, az általános megbecsültség a harmadik tényező a tehetség kibontakozásában. Annál a tehetségnél, akinél a megbecsültségi szint egyensúlyban van, tehát nem alul-, vagy túlértékeltek a tevékenységei, pozitív hatású megerősítést nyer, hogy tehetségét nyilvánosan újra és újra merje felvállalni.
Ehhez a legegyszerűbb út, ha a művésztanár a Tehetségmentorálás szinten támogatja a tehetség-megjelenést.
A hasznosulás, a gyakorlati illeszkedés a negyedik tényező, amely feltétele, hogy a tehetség tevékenységeinek hétköznapi, gyakorlati emberközpontú haszna legyen.
Maga a hasznosulás tudata is óriási motivációs erőt biztosít a tehetség számára hasznos tevékenységeinek kialakításához, fenntartásához és továbbfejlesztéséhez.
Ehhez szükséges, hogy a tehetség önállóan találja meg a szerepeit és ne külső ösztönző- vagy kényszertényező által váljon alkalmassá arra.
A hasznosulás tehát a Tehetségmenedzselés szintjén teszi lehetővé a tehetség-megjelenést.
A tér-idő az ötödik tényező a tehetség szerepeinek, tevékenységeinek tudatosításában. A környezeti kiterjedések meghatározóak a tehetségfolyamatokban, hiszen a kronológ-időszakbeli és lokálisan is megfelelő kiterjedési sajátosságok teszik alkalmassá a tehetséget a nyilvános megjelenésre és a láthatósági képesség fejlesztésére.
A tér-idő dimenzió ezért a Tehetségkövetés szintjén segíti a tehetség-megjelenést.

Amint ez az 5 alapfeltétel a megfelelő tehetségmenedzselési szinttel párosulva teljesül a jellemzően kreatív tehetségek nyilvánosan láthatóvá válnak és aktívak tudnak maradni, a hétköznapi tudatállapotból kilépve, önállóan is képesek lesznek alkotni.
Azonban amint egyik tényező is háttérbe szorul a tehetség már nem lesz képes nyilvánosan megmutatkozni, így nagy a veszélye, hogy tehetségfolyamatai örökre rejtve maradhatnak, ami a mai kor korlátlan digitális megjelenési formáit tekintve életszinten válhat tragikussá.
A tehetség-életpályafejlesztés korunkban a sokoldalúság (multifunkcionalitás) és a problémamegoldó (dilemma-döntés) - készség statikus startpillérei segítségével válik egyfajta tehetség-rakétaindító rendszerré, amely biztosítja a tehetség gyors, magas-dimenzionális kiemelkedését, az átlagostól való elrugaszkodását.
Ahhoz, hogy egy tehetség megfelelő minőségben legyen képes értéket teremteni, elengedhetetlen a tradicionális és a korszerű elvárások teljesítése, tehát egy szakmán belül minden gyakorlati feladatellátáshoz szükséges tudással és tapasztalattal rendelkeznie kell.
A legtöbb hiányosságot és sikertelenséget a klasszikus ismeretektől és az egyetemes tudástól való teljes elszakadás okozza, hiszen a régi, sikeres hagyományok és formák lerombolása állandó veszélyhelyzetet teremt a sikerkereső fejlődési ciklusokban.
Az építő jellegű, de korszerű és átfogó tapasztalatokra épülő, értékteremtő fejlődés alapja tehát az SDCA ciklus-követő, továbbfejlesztő értékmegőrzés.
            A versenyszféra sztenderdjeit a kreatív folyamatokra alkalmazva erőteljes és hosszútávú sikerhatás érhető el, amely a leggyakrabban látens szakmai megbecsülésben nyilvánul meg.  A vezető művészek sikerein felbuzdulva az általános szorgalomhiánnyal küzdő átlagművészek részt elvenni, de sosem részt venni szándékoznak a sikerig vezető kemény és kitartó munkában és valójában át sem látják, hogy milyen folyamatrészek szükségesek a következő célállomás eléréséig.
Természetesen minden egyes megtett célállomás, megszerzett siker – az azt követő fokozott figyelemjelenlét és érdeklődéstöbblet-megnövekedés miatt - megfelelő védelmet követel, hiszen nem megengedhető, hogy a küzdelemre képtelen szereplők ingyen férjenek hozzá mások értékes sikeréhez és az ahhoz tartozó megbecsüléshez.
Az IQ-EQ-SQ szigorú szabályrendszerét - meg nem értett módon és népszerűtlenül is – követő és betartó szolgálóvezető művészek ennél fogva nem rendelkeznek hatalmas baráti körrel, azonban szakmai támogató kapcsolati hálójuk jelentősen kiterjedtté válik már rövid idő alatt, sikerkereső attitűdjük miatt.
Az esetükben jól megfigyelhető tudatosság az erkölcsileg helyes döntésekkel és a tisztességgel társulva végtelen garanciát biztosít és erőtöbbletet számukra a folyamatos sikerességért és megbecsültségért folytatott küzdelemben, amely lehetővé teszi, hogy a kiemelkedő tehetségű, fokozott szerepvállalással rendelkező szolgáló-vezető zeneművészek koruk globális dimenziójú példává válhassanak.


Kiemelt szakmai célok és elvárások:
-          Szakmai minőségbiztosítási sztenderd kritikus és érvényes alkalmazása
-          Szakmai (közönségigényeket és művészszükségleteket) támogató közeg kialakítása
-          Szakmai tisztesség és megbecsülés általános kiterjesztése
-          Szakmai hitelesség és értékközvetítés széleskörű tudatosítása
-          Szakmai lehetőségbiztosítás a versenyképes, innovatív fejlődés érdekében



Debrecen, 2017. Január 1.
Domokos János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester, Zeneszerző, Szövegíró,
Szakvizsgázott pedagógus, Közoktatási vezető,
     a Művészi Zene Kör tehetségmenedzselő szervezet vezetője

2016. december 30., péntek

Örömökben és élményekben gazdag BOLDOG ÚJ ÉVET KÍVÁNUNK!!!

 Örömökben és élményekben gazdag BOLDOG ÚJ ÉVET KÍVÁNUNK!!!
 MŰVÉSZI ZENE KÖR - Debrecen

 
 

Legsikeresebb 2016-os MŰVÉSZI ZENE KÖR rendezvényeink képekben:




Közösségi oldalunkon folyamatosan követheti eseményeinket,
gombra kattintva csatlakozzon gyorsan növekvő,
minőségi zenét kedvelő közösségünkhöz,
hogy a valódi élményt nyújtó művészi zene mindenkihez eljuthasson:



2016. december 19., hétfő

Kellemes ünnepi készülődést kívánunk legújabb előadásainkkal! :)

JAZZKARÁCSONY - NAGYKARÁCSONY Jótékonysági Estünk idén is hatalmas sikert aratott.
Idén új - még nagyobb befogadóképességű - helyszínen rendeztük meg és barátainkkal, segítőinkkel, partnereinkkel és támogatóinkkal együtt már 3 szervezet részére gyűjtöttünk felajánlásokat a rászoruló családok részére.
Az est kísérőrendezvényein belül játszottunk a gyermekklinika kis betegeinek, részt vettünk mannequin challenge jótékonysági gyűjtésben, napi több előadást tartottunk óvodásoknak, iskolásoknak, főelőadók voltunk a Telepi karácsony és a Mindenki karácsonya rendezvényeken is JAZZKARÁCSONY - NAGYKARÁCSONY Koncertprogramunkkal.


















Igyekeztünk a közönség komfortérzetét és élményhatását a legmagasabb szintre fokozni, ezért a programunk minden részletét ennek megfelelően, kreatívan alakítottuk ki.
Úgy éreztük megérdemli a közönség a magyar szöveget, ezért több klasszikus karácsonyi sláger angol nyelvű idegen szövegét sikerült közérthetően, személyesebben átdolgozni.

Az egyik az 1956-ban felvételre került Jingle bell rock, amely Csilingelj címmel került közreadásra JAZZ FIVE zenekarunk által.



Egy másik klasszikus 1937-ből a Santa Claus is coming to town, amely a Télapó (Télapó a város már vár) címet kapta előadásunkban.



Kellemes ünnepi készülődést kívánunk legújabb előadásainkkal! :)
Karácsonyi dal

2016. december 1., csütörtök

Vírusfertőzött Köznevelési Operációs Rendszer



Vírusfertőzött Köznevelési Operációs Rendszer

         Ahogy a félév lassan a végéhez ér, elérkeztek az ünnepek sok új élmény és tapasztalat gyűlt össze a képzeletbeli mikuláscsomagban, amelyeket nyilvános formában is meg lehet osztani, a kollektív szellemi gyarapodás reményében.
A saját tapasztalatok mellett a kollegák – általában a helytelen döntésekből származó, konfliktushelyzeteket tartalmazó - állandó információellátással támogatják szakmai írásaim megszületését és a tapasztalatmegosztás adatbázisának bővítését.
Ahogy a társadalom a teremtett valóságban lassan teljes értékű fogyasztóvá válik, úgy válik láthatatlanná és semmissé az intézmények pozitív belső kapcsolati hálója.
A különböző személyiségek kifordulva méltóságukból azonnali támadással és sértődéssel kerülik el a változások okozta motivációkényszert, a komfortérzet felbontását célzó eredményesség kialakítását.
Egyes vezető személyiségek, akik belső késztetésből kialakították támogatói, segítői szerepköreiket folyamatos offenzív szembenállással végzik mindennapos tevékenységeiket.
A támadások üzemanyaga, hatékony mozgatóereje az ellenszenv, a féltékenység és a sikerféltés, amely a belső szerveződésű – legitimitással nem rendelkező – informális csoportok küzdelmét táplálja, fokozva ezzel a teljes intézmény sebezhetőségét.
Amíg az előző társadalomkulturális korszakokban a misztikum – pletykaszintű, önlegendákat teremtő - mesevilága övezte e csoportok tevékenységeit, addig a digitális korszakban a virtuális, teremtett világ látens eszközeit vetik be azonosított ellenségeik ellen.
A XX.század végén még a hit- és hiedelemvilág jellemezte az intézmények belső kiterjedését, ahol a gonosz entitások boszorkánykonyhájukban keverték a gyanútlan, csapdájukba esett királyokat és királynőket megbénító méreg-főzeteket, amelyek az átláthatatlanság vakságát, némaságát és süketségét zúdították a belőlük nap, mint nap fogyasztó vezetőkre és beosztottakra egyaránt.
A XXI.századi hittől és valóságtól rejtőzködő internet-kozmoszban kártékony – az elkerülés lehetőségét sem engedő vírus- és kém- programokként azonosítják tevékenységeiket ugyanezen érdekeltségű belső szerveződések, akik a teljes köznevelési operációs rendszer számára teszik lehetővé a kékhalál-jelenséget, mozgásképtelenné téve a vezetőket.
A kártevő személyeknek - az adathalászat eszközét alkalmazva - hatalmas adathalmaz-bázist sikerül informatív úton kinyerniük, amellyel képesek a vezetők mozgásterét szabadon korlátozni, aktuális személyes érdekeiknek megfelelően alakítani.
Tehetségüknek megfelelően bármilyen információtöredéket képesek szinte pillanatok alatt negatív tartalommá konvertálni, ezzel okozva belső feszültséget, amit aztán – önmaguk számára sikerként elkönyvelt - nélkülözhetetlen közbenjárásukkal kívánnak válság- kezelni.
A gyakorlatban a köznevelés szereplőinek feladata a példamutató kooperativitás, azonban ehelyett személyes érdekeik – közösségi érdekekkel szemben történő – érvényesítésére használják a hatékonysága miatt közkedvelt, de mára már elavultnak tekintett globális üzleti módszert.
A szakmai – féltékenység miatt veszélyessé vált - tehetségek a legelső áldozatai ennek a támadásfolyamatnak, majd a - megbízatásuk miatt kötelező bizalmatlanságot élvező - vezetők és végül a – pillanatnyi nézeteltérések miatt tolerálhatatlanná vált, védelem alól kikerült - saját csoporttársaik következnek a pusztításban.
Természetesen a hírnévromboló tevékenységek nem állhatnak meg a saját intézményeik falainak határán, a manipulatív tetsz-kedvesség és álemberségesség által megtévesztett külső kapcsolati hálón keresztül szándékoznak nyomatékosítani kártevő tevékenységeiket az önmagukat irányítónak kinevezett csoporttagok.
A külső szemlélők számára nehéz átlátni és megérteni milyen folyamatok zajlanak le az olyan köznevelési intézményekben, ahol minden – bölcsességet nélkülöző - alkalmazott önálló hatáskört szerezve, önmagát főirányítónak kinevezve szabadon tevékenykedhet, legtöbbször a felsővezetőket is megtévesztve.
Egy jéghegyhez hasonlóan a köznevelési intézményekben zajló folyamatok jelentősebb része a nyilvánosságtól tudatosan elzárva, a motivációs erők által rejtve zajlik, az átláthatóság elutasításával.
Nem könnyű feladat meghatározni pontosan mely elemek felelősek közvetlenül az intézményi morál pusztulásáért, hiszen ezek az – átláthatatlanul háttérben munkálkodó, közösséget terrorizáló - erők legtöbbször ellenfeleik, szakmai versenytársaik kisebb hibáira, hiányosságaira való eltereléssel próbálják leplezni, elhomályosítani saját károkozásukat.
Támadásaik gyakoriságát jellemzi, hogy szinte napi rendszerességgel követik el offenzív, közösségromboló megmozdulásaikat, ami feltételezi, hogy mindenéjes - sérült mentálhigiénével megélt - álmatlanságaik, vagy rossz álmaik alatt felkészülnek a nemkívánatos elemek kiiktatására, frekventált alkalmankénti likvidálására.
A mindennapi valóságba visszatérve még saját szövetségeseikkel sem tudnak összefogni, hiszen állandó középpontba kerülési vágyuk által vezérelve fosztják meg társaikat az érvényesülési tértől, emellett önmagukat a legintelligensebbnek, legtapasztaltabbnak feltüntetve – kizárólag primitív magatartásformáik által - minősíti őket a szakmai közösség, amely újabb kudarcélményhez vezet, amiért természetesen mindig más lesz a felelős, tehát újabb alkalom nyílik a sértődöttség mögé bújva kibújni a felelősségvállalás alól.
            Amíg ez a fajta offenzív fogyasztói szemlélet a helytelen, személyiség- és közösségromboló döntéseivel vírusként terjed – amelyben mindenki a személyes hatáskörén belül bosszúmegoldásokkal hátráltatja a fejlődést, a jó kapcsolatok kialakulását, valamint az értékes információk elterjedését - a köznevelési intézményekben és az összefogás helyett egymás leigázása a cél a teljes köznevelési operációs rendszer menthetetlenül pusztulásra van ítélve.
Amíg vannak olyan pedagógusok a köznevelési rendszerben, akik saját helyzetüket annyira kilátástalannak és önmagukat tehetetlennek értékelik – helyzetüket kizárólag a folyamatos megtévesztés és manipuláció eszközével képesek elviselhetővé tenni - mindig a helytelen döntések megszületésének monopóliuma lesz a meghatározó és a – spirituális intelligenciát nélkülöző – könnyebb útválasztás, amely a tisztességes, becsületes, példamutatóan erkölcsös és etikus döntéshozókat kellemetlen és lehetetlen helyzetbe kényszeríti, emiatt az elvárható intézményi, szakmai és személyes egyensúly-optimum megszűnik létezni és vele együtt tűnik el a kiegyensúlyozott, hatékony fejlődés lehetősége.
Az állandósult veszélyhelyzetek a közösségre nézve antipatikus, olykor fájdalmas döntéshozatalokra késztetik a vezetőket, akik, mint az általában változásmenedzsment-tevékenységekhez szokott döntéshozók – a bomlasztó fertőzésterjesztő intézményi vírusentitások hatására – komfortnyíró és érdekromboló válságmenedzsment-stratégiára kell, hogy átálljanak.
            Azok a vezetők, akik ilyen – általam nyilvánosan feltárt - válsághelyzetben kezdték el – vagy alakították át - működésüket - népszerűségük feláldozása mellett - hatalmas tapasztalattöbblettel gyarapodhattak, így vetélytársaiknál versenyképesebb tudást mondhatnak magukénak.  
Az ő helyes döntésük, hogy útjuk végén továbbadják, készségesen megosztják követőkkel tudásukat, tapasztalataikat!
TANULSÁG: A mai kényelmes, teremtett világ látszólagos szabály- és kötelezettségnélküliségében ugyanúgy meg kell, hogy őrizzük és oltalmazzuk emberi mivoltunkat, társadalomkulturális identitásnormáinkat és vállalt szerepeinket, mint ahogy azt az őseink tették hosszú időkön keresztül!

Megoldási javaslatcsomag:
1.      Belső felelősség- és hatáskörök tudatosítása,
Gondolkodó- Alkotó- Támogató hozzáállás kiterjesztése
2.      Állandó monitoring – tesztmérés és értékelés a VEZETŐ-PEDAGÓGUS-INTÉZMÉNY szerepkör-kulcskompetenciákra kiterjedve (fokozottan motiváció- és mentálhigiéné-mérés),
kiemelt cél: szereplői kondíciók feltárása és optimalizálása
3.      Belső VÍRUSÍRTÓK számának növelése - BECS szakmai hatáskör fokozása
4.      Intézményi Pszichológus- edukátor, Facilitátor és Mentálhigiéniás szakemberek alkalmazása
5.      Natív – a teljesítés helyett szellemi- és tapasztalati-tőkegyarapodást, valamint gyakorlati hasznosulást célzó - továbbképzések indítása,
a vezetők részére kiemelten válságkezelés-továbbképzés

Hosszútávú tapasztalat-megosztási, rendszeroptimalizáló javaslatcsomag:
1.      Vezetők és Vezető pedagógusok intézmények közötti mobilitás-programjának kifejlesztése és végrehajtása (5 éves ciklusonként min. 1 tanév más intézményben történő aktív eltöltése)
2.      Tanulók intézmények közötti mobilitás-programjának korszerűsítése és végrehajtása
(4 éves ciklusonként min. 1 tanév más intézményben történő aktív eltöltése)
3.      Intézményi tematikus programok továbbfejlesztése a társadalmi és kulturális szerepvállalás rögzítésével
4.      Szülői munkaközösség intézményi hatáskörének, jogainak és kötelességinek fokozása
5.      Tisztességen, becsületességen, támogató hozzáálláson és legitim szabályokon alapuló közösségi megállapodás rögzítése és végrehajtása

Debrecen, 2016. December 1.                                                         
Domokos János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester, Zeneszerző, Szövegíró,
Szakvizsgázott pedagógus, Közoktatási vezető,
     a Művészi Zene Kör tehetségmenedzselő szervezet vezetője