Digitális közösségépítés a köznevelésben
👩🏽🏫 👨🏽🏫📚
📖 🛤🌄♻️ ✅
A XXI.századi köznevelési
változásokat érintő blogbejegyzés-sorozatom negyedik témája a digitális közösségépítés, amely a köznevelésben – a
generációkülönbségek miatt – mára kritikussá vált, hiszen a személyes és a
digitális térhez illeszkedő korosztályok eltérő hagyományok és szokásrendszerek
alapján szervezik meg életüket.
A sorozat első bejegyzése a Generációváltás a köznevelésben címen jelent
meg.
A második téma az Élményfogyasztás a köznevelésben, a harmadik téma
a Tehetséghasznosulás a köznevelésben és az ötödik a Brand-alkotás a köznevelésben címen kerül majd közreadásra.
Tehát közösségépítés…
Ez a kifejezés napjainkban kulcsfontosságú fogalommá
vált, hiszen a digitális
platformok és az azokon használható kommunikációs módszerek alapvetően változtatták meg az önkifejezés és a csoportos véleménynyilvánítás
formáját, így a folyamatkövetés elkerülhetetlenné vált.
A kommunikációs stílus kiválasztásakor mindig a natív felhasználói mód
határozza meg a használatot.
Más kommunikációs stílust választunk, amikor saját magunkat képviseljük
és mást, amikor az általunk képviselt csoportot, szervezetet, vagy intézményt.
Ez alapfeltételévé vált a tudatos közösségi médiahasználatnak és digitális platformonként – azokon belül pedig csoportonként –
változnak a szokások, így a gyors beilleszkedés kulcsa a gyors tanulási készség
használata.
A tudatos felhasználás mellett a folyamatos jelenlét és a kedvező – egymást, a különbözőségeket és
a változások elfogadását is támogató - megjelenés is elengedhetetlen a
digitális közösségépítés hatékonyságának fenntartásához.
A fenntartás és a működtetés feladatai némileg eltérhetnek egymástól, olyan tekintetben, hogy maga a
működtetés idővel irányíthatatlanul élővé válik és minden felhasználó saját
személyiségével alakítja tovább az adott digitális platform tartalmi képét és a
központi üzenet a folyamatban résztvevők kollektív tudatának virtuális kivetülése
szerint alakul és fejlődik tovább.
A fenntartás legfőbb feladatköre pedig a biztonságos működtetés
keretrendszerének kialakítása és fenntartása, amely – szaktudás és tapasztalat
birtokában - könnyen tervezhető, koordinálható és menedzselhető.
Amíg azonban egy intézmény, szervezet, vagy csoport meghatározatlan, vagy
szándékosan látens digitális szervezeti kultúra szerint szervezi mindennapjait,
komoly problémák jelenhetnek meg, különös tekintettel az IKT biztonság – népszerűbb
nevén a kiberbiztonság - területén.
Vezetőként szerencsére kevés önállóságot megkövetelő területről
beszélhetünk, hiszen az Európai Unió GDPR adatvédelmi törvénye és Magyarország Nemzeti Kiberbiztonsági
Stratégiája – az 1139/2013. (III./22.) kormányhatározat
alapján – meghatározza az elvárható felelősségvállalás minőségét és mennyiségét is.
Az interneten elérhető magyar nyelvű ismeretanyag egyre elmélyültebb
tudást tartalmaz és az informatika tárgykörébe sorolható pedagógiai szaktárgyak
népszerűsége is egyre fokozódik, így mára ez a köznevelési szegmens
könnyedén fenntarthatóvá ált, azonban a – biztonságos használat
tekintetében tájékozatlanabb - idősebb, vagy éppen fiatalabb generációk számára
tartalmazhat új és ismeretlen elemeket.
Ez IKT biztonság legfontosabb szegmenseinek tudatosításához kiemeltem
néhány fogalmat, amely segíthet az online felhasználás alapvető működési elvének
megértésében, azonban az elmélyültebb ismeretszerzést nem pótolhatja:
Adatbiztonság: A számítógépes rendszerekben tárolt adatok bizalmasságának,
sértetlenségének és rendelkezésre állásának megteremtése.
Informatikai biztonság: Az információs rendszerekben tárolt adatok és a feldolgozáshoz használt
hardveres és szoftveres erőforrások biztonságára vonatkozik. Ha az „adat”
fogalmát kiterjesztjük az „információ”-ra, akkor ez a definíció egyenértékű a
az információ-biztonság fogalmával, egyébként szűkebb értelmű annál.
Információ-biztonság: Tények, utasítások és elképzelések emberi, vagy gépi úton formalizált, továbbítási, feldolgozási vagy tárolási célú reprezentánsai bizalmasságának, sértetlenségének és rendelkezésre állásának megteremtése. Amennyiben az „adat” fogalmába beleértjük az emberi formalizálást is (beszéd, előadás, társalgás), akkor egyenértékű az informatikai biztonság fogalmával, egyébként tágabb értelmű annál.
Forrás: IT biztonság közérthetően
Az információ az adatfeldolgozás kimeneti
terméke, amely digitális formában is rögzíthető, ezért különösen körültekintően
szükséges a személyes és intézményi adatokat védeni a nyilvánosságtól és a
visszaélésektől.
Mivel az infokommunikációs korban a legfőbb értékké az információ vált,
erősen indokolt, hogy adatainkat és a rólunk elérhető információkat is csak az
arra érdemesekkel osszuk meg és ne tévesszen meg bennünket a közösségi
médiákból áramló információs köd és zajszennyezettség, amely érezhetően belekényszerít
mindenkit az adatközlésbe.
Ahhoz, hogy – magánszemélyként, vagy az intézményünk képviselőjeként - csak
a legfontosabb és legkedvezőbb információkat adjuk közre, tudatos tervezés és a befogadáshoz kedvező időzítés szükséges.
Ez a folyamat a digitális térben tájékozatlan fogyasztóknak átláthatatlan
és már-már ijesztő lehet, azonban egy intézmény korszerű és naprakész
működéséhez sajnos kikerülhetetlen.
Az intézményi brand kialakításához szükséges a munkatársak pozitív élményeinek és referenciáinak megosztása is, hiszen ezek bizonyíthatják a pozitív szervezeti
kultúra jelenlétét és fokozzák az edukációs élményfogyasztást és a kohéziós erőt, ami a digitális köznevelési közösségépítés kulcsfeladata napjainkban,
amikor a kirekesztés, az elhatárolódás és a passzív agresszió – a média támogatásával
- nagymértékben jelen van a hétköznapokban.
Ahogy a köznevelés – a közművelődéshez hasonlóan – egyre inkább az üzleti
alapú vállalkozások modelljeit használja, ez a jelenség csak fokozódhat és az erőszakos
megszerzés lehetősége leváltja a tisztességes hozzájutásét.
Ennél is fontosabb, hogy minden esetben igyekezzünk elkerülni a jogilag
aggályos helyzetek kialakulását és megfelelő védettséget és biztonságot érjünk el - mind a személyes, mind az intézményi - adatvédelem területén.
Ma már többféle módja
van az információbiztonság és az adattitkosítás kialakításának és
fenntartásának, de a személyes felelősségvállalás határozza meg ennek a
mértékét.
A digitális kor szuperszámítógépei – a mesterséges intelligencia megfelelő fejlettségi szintjét elérve és a potenciális technológiai szingularitáshoz közeledve - saját teljesítményüket múlják felül folyamatosan, amikor
ma már összedolgozva a legbonyolultabb titkosítási rendszereket is képessé
váltak néhány óra alatt feltörni, ezzel megszerezve az adott szervezet, vagy
intézmény számára legfontosabb dokumentumokat és értékesíthető adatokat.
Egy ehhez hasonló incidens évekre visszavetheti a szervezeti fejlődést,
hiszen a vetélytársak – saját adataik és a digitális erőszakkal megszerzett
adatok birtokában – könnyedén megnyerik az fejlődés- és ügyfélversenyt.
Ennek elkerülése érdekében szervezeti szinten biztonsági protokoll kialakítása és a partnerekkel történő tudatosítása a legfőbb feladat,
amihez nagyfokú tájékozottság
és tudatosság szükséges a vezetés részéről.
Mivel az adatgyűjtés és adatszolgáltatás – a Fenntartó professzionális tevékenységeinek elősegítése és folyamatos
támogatása érdekében - kiemelt minőségű és gyorsasági prioritásértékű feladat
lett a köznevelési intézményekben is, az adatbiztonsági tevékenységek hatékony működtetésének
megértése rendkívül fontossá vált.
Mind a vezetés, mind a pedagógusok részéről elvárható, hogy ezt az adattudatos viselkedéskultúrát közvetítik a felhasználó szülők és természetesen a tanulói célközönség
felé is.
Az okoseszközök korában nem fenntartható az a nézet, hogy – bármilyen, az
intézményre kedvezőtlen incidens elkerülése érdekében - az alkotókészséget és a
digitális kompetenciát nagymértékben fejlesztő személyes eszközöket kitiltsuk
az intézményi edukációs használatból.
Egyszerűen csak a felhasználási módot szükséges meghatározni, miszerint az
edukációs használat
támogatásával és a szórakoztató, valamint a közösségi média
szándékos elkerülésével kialakíthatjuk a szervezeti kultúra látens elemeit.
A kollektív
adatbiztonság fenntartása erre a látens szabályrendszerre
épülhet, hiszen a digitális, vagy papír alapú rögzítésre alkalmatlan szegmensek
alapvetően határozhatják meg a valós működést.
A rögzítésre alkalmas elemek
szegmentációját ugyanakkor legfőképpen az adattárolás minősége határozhatja
meg, hiszen minden más szegmens működési hatékonyságát jellegzetessé és
behatárolttá teheti.
Ez talán a mai kor – elméletben! - legegyszerűbb feladatává vált, hiszen általánosan
hozzáférhetővé, könnyen elérhetően és olcsón üzemeltethetően már többféle eszköz
is rendelkezésre áll a pendrive-októl a hordozható munkaállomásokig és
merevlemezekig, de - ha csak a virtuális termékek között kívánunk szelektálni -
a felhő alapú szolgáltatás és az adatbank is egyszerű és ésszerű választás
lehet.
Nagy előnyük, hogy digitális titkosítási kulccsal bármelyik
termék lezárható és a szükséges nyitókódot csak az illetékeseknek szükséges hozzáférhetővé
tenni, így ha valamilyen szerencsétlen incidens révén – akár csak a
tárolóeszköz elvesztésével, vagy a hozzáférést biztosító alapgép nyilvánosan
elérhetővé válásával - az eszköz, vagy a digitális termék jogosulatlan
személyek körébe kerül, a nehezen és főleg lassan megszerezhető adatok
biztonságban tudhatóak, hiszen a személyre szabott titkosítás
garantálja ezt.
A hivatalos jogvédelem
erre a jelenségre valamelyest megoldást jelenthet, azonban a kreatívabb ötletfelhasználók
a termék nevét valamelyest megváltoztatva, de lényegi eltérést nem eszközölve szerezhetnek
értékesítési lehetőséget az adott szellemi termékre, vagy szolgáltatásra.
Ha olyan nagymértékű az érdekütközés és az értékvesztés hivatalos formában szükséges felkeresni az – általános jogsértésnek
bizonyíthatóan eleget tevő - aktív felhasználót, akit személyes felszólítással rávehetünk plagizáló tevékenysége végleges beszüntetésére.
Hivatalos jogi úton elfogadott bizonyíték lehet akár egy blogbejegyzés is, hiszen ezek tulajdonosi adatait és legelső közreadási időpontját lakossági
felhasználói körben lehetetlen megváltoztatni.
Ennek segítségével nemcsak a szellemi tulajdonjogok, az alkotói jogok, a felhasználói
jogok, hanem a megbecsülés is megőrizhető a szakmai közösségen
belül.
A blog nyilvánosan megosztható jellegének segítségével
hatékonyan motiválhatjuk teljesítményre a szakmai tartalomszolgáltatókat és
széles körben népszerűvé tehetjük fejlesztési tevékenységeinket, valamint könnyen
kiépíthetjük tematikus szakmai közösségünket is.
Ennek a köznevelésben többféle potenciálja lehetséges, de a szerepköröket
és az azokhoz tartozó hatásköröket, felelősségvállalásokat és jogosultságokat
szükséges előre tudatosítani:
-
Tanszaki/osztályblog (mindenki képi
és szöveges tartalommegosztó, de az osztályfőnök az admin)
-
Tanári/munkaközösségblog (a MKvezető
az admin, de mindenki infoközreadó)
-
Intézményi/szervezeti blog (a
vezető az admin, de minden MK infoszolgáltató)
A digitális közösségépítés a köznevelésben is előszeretettel
alkalmazhatja a közösségi
portálok, videomegosztók, tudás- és tapasztalatmegosztó fórumok és blogok új
hagyományok kialakulása és látens szabályok kialakítása és fenntartása mellett.
A felhasználás minősége
és mennyisége azonban platformonként eltérő, hiszen a
közösségi médiafelületein meghatározóan képekkel, párszavas szöveges posztokkal,
vagy rövid videókkal, esetleg podcast-ekkel kommunikálunk, addig a
videomegosztókon tartalmas, élménygazdag videókat tehetünk közzé, melyek célja
a maradandó mozgókép- és hangalkotások létrehozása.
A blog pedig egy képi és videoillusztrációval megerősített, hosszabb tematikus
szövegek közreadására is alkalmas komplex forma, amely népszerűsége egyre
szélesebb körben terjed a digitális közösségen belül.
A szakmai bloghálózat dimenzióinak kiterjedésével az
üzleti életben és a munka világában is elterjedt megtévesztés (anyagi és
informális kiszolgáltatottság) mérsékelhető, hiszen a felhasználói elégedettségmérések eredményei nyilvánosak, valamint az informális és nonformális
kapcsolati hálón belül is gyorsan terjednek a tapasztalatok, ezért jellemzően
a digitális tér biztonságérzet-biztosításához és élményforrásához fordul a közösség.
Az internetes közösség bizonyíthatóan pozitív irányba vezeti a személyes környezetet – új, jobb világ reménye és ígérete
mellett – és a termékfejlesztők és szolgáltatók tevékenységeit is irányítják az
igényeik és elvárásaik széles körben történő tudatosításával.
A folyton változó
piaci igények miatt maga a képzés - és az azt megelőző
köznevelési alapoktatás – valódi hasznosulása bizonytalanná válhat, így a személyre szabott – modulszerű – tudásgyűjtés a helyes döntés egzisztenciálisan, hiszen
egy sztenderdizált alapképzésre ráépülő - erősségeket és lehetőségeket maximalizáló – tehetségkövető továbbképzés fokozott hasznosulást
eredményez és az ebben a programban résztvevők által a közösség is folyamatosan
hozzájuthat a prémium
minőségű szolgáltatásokhoz és termékekhez.
Az infokommunikációs korban a hitelesség lett a legfőbb szempont, hiszen minden és mindenki könnyen leinformálható
lett, emellett a betarthatatlan leendő ígéretek helyett a vállalható azonnali teljesítéseket is megköveteli az új digitális felhasználói közösség.
A hitelesség tudatos fenntartása érdekében szakmai érdekvédelmi szervezetek, tematikusan illeszkedő közösségek és összetartó mozgalmak jöttek létre, amelyek kollektív tapasztalat- és tudásalapú adatbázisok
kialakulását eredményezték.
Ezek jellemzően a versenyszféra szolgáltatói szektorára koncentrálnak,
azonban a köznevelési intézmények közötti szabad választás potenciálja –
különös tekintettel az eltérő intézményi szolgáltatások és lehetőségek figyelembe
vételével – meghatározhatja a közeljövőbeli köznevelési dinamikát és kondíciókat.
A mindenkori kondíciók
alakítására bevált világsztenderdek állnak rendelkezésre, akár a nyugati, akár a keleti társadalomkultúrákat
vesszük példaként.
Napjainkban jellemzően ellentmondásos időszakot élhetnek meg a
kedvezőtlen elbírálású munkavállalók, hiszen az intézmények nem rendelkeznek
megfelelő tehetségmárkával, amellyel a szakmai kiemelkedőket motiválni tudnák. Alulképzett
és nemzetközi tapasztalatokkal nem rendelkező szakemberek preferált szakmai
területeken kiterjedt karriert építhetnek, míg a túlképzett, valódi
értékteremtő, hiteles szakmai tehetségek népszerűtlen szakmai területeken kellemetlen
státuszokba beszorítva nyomoroghatnak.
Nagy belső
feszültséget okozhat ez a dinamikai és kondicionális különbség
a komfortérzet eltérő megtapasztalásában, így a túlértékelt munkaerő kedvező elbírálású
megtévesztésben kiszolgáltatottá válhat, a megbecsülést nélkülöző munkaerő
pedig véglegesen elveszíti bizalmát, lojalitását a szervezet, vagy intézmény
iránt.
A professzionális értékteremtés és a kollektív célok összhangban tartása elsődleges prioritásúvá válik a
jövőben a digitális közösségépítés folyamatában, hiszen a hozzáadott érték legfőbb
forrása a szakmai tehetségek kiemelt tevékenységeiből származik.
A kiegyensúlyozottság minden területen kulcsfontosságúvá vált az
infokommunikációs korban.
Más perspektívából
tekintenek a köznevelésre a fogyasztók, a munkavállalók és a tehetségek is, tehát
a felhasználói-, a karrier- és a tehetségbrand
kialakítása egy hatékonyan működtetett köznevelési intézmény sajátja.
Ennek a három
szegmensnek a kiegyensúlyozott működtetése együttesen fokozza az intézményi
vonzóerőt és mérsékli a fluktuációt minden kritikus területen.
Természetesen
ezek működtetése már kollektív feladat, amely nem nélkülözheti a külső
szereplők bevonását sem. Mind a vezetők, mind a pedagógusok
részéről fontos tudatosítani a személyes
megjelenés és a szakmai jelenlét
egyensúlyának fontosságát, amely a köztudatban történő maradandóságot
biztosítja az intézmény számára.
A személyes és a célközönségi szükségletek, valamint az individuális
és a közösségi igények naprakész követése egyaránt megkövetelik a kiegyensúlyozottság
fenntartását, hiszen a digitális közösségépítésben ezek alapfeltételek, tehát a
köznevelés korszerű alapjává szükséges váljanak.
A digitális közösségépítés a köznevelésben összetett feladat, hiszen
tevékenyen részt vesznek benne a vezetők, a pedagógusok, a szülők, a tanulók, a
segítők, a partnerek és a támogatók is, a tervezéstől a megvalósításon át a
továbbfejlesztésig egyaránt.
A tervezésnél a
folyamatzáró exit-elést is szükséges beépíteni a tevékenységek közé, hiszen napjaink
egyre gyorsuló világában ez egyértelmű elvárás a néhány évtized alatt is
gyakran – jellemzően párévente - átváltozó kulcsszempontok alapján.
Mivel a
köznevelésben minden tanévben megváltozik a legfontosabb tényező – a személyi összetétel – ez a szegmens
kiemelt figyelmet érdemel a változások tekintetében, hogy ne forróvízbe dobott
békaként vergődjön át a problémákon, hanem a változásokhoz hozzászokva tudatos
válságmenedzselést gyakoroljon a mindennapokban.
A tanulói összetétel
változásánál talán még fontosabb változás lehet a humánerősforrás alakulása,
tehát a pedagógusok intézményi összetételének megváltozása, hiszen ez a szervezeti kultúrát, az innovációs lehetőségeket és edukációs tartalmakat, valamint
különleges esetekben az intézményi
hagyományok ápolását és az új
szokások kialakítását, tehát az értékközvetítést és értékteremtést is
elmélyülten érintheti.
A
Fenntartó igyekszik ezt a folyamatot is helyesen koordinálni, miszerint – a
lehető legkevesebb speciális szaktudást igénylő - sztenderdizált pedagógiai folyamatok mellé – átlagosan könnyen
teljesíthető – sztenderdizált elvárásokat társít, így a facilitált illeszkedés biztosított
lehet az egyes intézmények között létrejövő - kiemelt szerepvállalással és
szaktudás - faktorral jellemzően nem rendelkező, vagy éppen ellenkezőleg: a
helyi elvárásoktól magasan eltérő, többszörösen túlképzett szakemberekből kialakuló
– munkaerő-vándorlás – problémás esetekben az elkerülhetetlen fluktuáció –
alkalmaival.
A fluktuációs folyamat erősödhet több
jellemző esetben is:
-
vezetés helyett főnökösködés,
elszemélytelenedés
-
lokális beilleszkedés/kulturális
illeszkedés hiánya
-
a munkakörülményekkel szemben támasztott
irreális elvárások
-
egyenlőtlen munkaelosztás/tudatos le- és
túlterhelés, kettős mérce/kedvezőtlen elbírálás
-
generációs különbségek
A
generációs különbségek meghatározóak
lehetnek a köznevelésben is, hiszen míg egy idősebb kollega nyugodt, minden
tekintetben zavartalan munkafolyamatokat szándékozik fenntartani, addig egy
fiatal – különösképpen ambiciózus – munkavállaló előmeneteli elvárásai miatt
élménygazdag tevékenységeket igyekszik kialakítani.
Az ebből
származó belső feszültségek menedzselése nem könnyű feladat és a vezetői
tekintély mindenképpen megbomlik a folyamatzárás alkalmával.
A mai állás
szerint - többféle modell alapján is - általánosan elérhetővé válik a 70+
korosztály aktív alkalmazása a köznevelési feladatkörökben.
Nem könnyű a szerepük, hiszen szüleik már akár 55
évesen is nyugdíjba vonulhattak, így számukra nincs példa az időskori szellemi, erkölcsi és fizikai kondíció-megőrzésre
az aktív munkafolyamatokban.
Az ő köznevelési
szerepük rendkívül fontos, hiszen példát mutatnak minden fiatalabb generációnak
hogyan érdemes valódi értékes
hasznosulással, tevékenyen részt venni a kollektív intézményi fejlesztőfolyamatban,
beleértve a korszerű pedagógiai továbbképzéseken történő részvételt is.
Bölcsebb vezetők
– nem csak főnökök!!! – képesek az emberi
tényezők figyelembe vételével megoldani ezeket a konfliktuskezelési
többletfeladatokat is, saját személyi hitelességük és bizalmuk megőrzésével.
A többiek
naponta megszenvednek a személyükkel és státuszukkal szemben tanúsított tekintélyromlás,
tiszteletmegvonás, ellenszenv, rosszindulat, elhiteltelenítés, népszerűtlenség-,
vagy esetleg gyűlölet-keltés egyre szélesebb körű, általánosító kiterjedéseivel.
Tekintve, hogy
az infokommunikációs generációk és a digitális térben tájékozódó korosztályok
is ellenzik a tekintélyelvűség – ideértve a hierarchális, a
társadalomkulturális, vagy a nemek közötti megkülönböztetés - mindennemű
megnyilvánulását a munkakörnyezetükben, mára a legtöbb hatékonyan működő korszerű
intézmény szigorúan kerüli ezeket az anakronisztikus
formákat.
Nem kérdéses,
hogy a digitális közösség nem kér abból, hogy megszabják neki, hogy mit, vagy hogyan gondoljon, ugyanakkor
a miről és meddig gondolkodás már sokkal
lényegesebb számára.
Ez lehet a
köznevelési digitális közösségépítés valódi sikerének garanciája.
Az
alábbi kulcsszavak – amik digitális világunk jellemzői - segíthetnek megérteni
miről
érdemes elmélyültebben is gondolkodni a közneveléssel fejlesztéssel kapcsolatban:
GLOBALIZÁCIÓ –
GENERÁCIÓVÁLTÁS – HÁRMAS TECHNIKAI FORRADALOM
(IKT
- MESTERSÉGES INTELLIGENCIA - MEGÚJULÓ ENERGIA)
ELSZEMÉLYTELENEDÉS –
SZEMÉLYRE SZÓLÓ ÉLMÉNYFOGYASZTÁS – ÉLETTÉRMEGÚJULÁS
(ÚJ
SZAKMÁK-ÚJ KÖRNYEZETI ELVÁRÁSOK-ÚJ SZEMÉLYI FELTÉTELEK)
A fenti alapfeltételváltozások közül már néhány
is megkövetelheti a válságmenedzselési
programok elindítását, azonban napjainkban ezek együttes jelenléte már céltudatos
és jövőlátó hozzáállást kíván a vezetés részéről, különös tekintettel, ha
nagyobb közösségeket is szándékozik fenntartani.
A közösség elvárásai néhány év
elteltével különlegesen megváltozhatnak, így a jövőben egyedi vezető-választási rendszert lesz szükséges kidolgozni,
különös tekintettel az adatszolgáltatási tevékenységek naprakész fenntartására
és korszerű továbbfejlesztésére.
Személyes
véleményem szerint a vezetői feladatok
megosztása – ideértve természetesen a felső- és középvezetői hatásköröket
is - 2-3 évenkénti, vagy akár tanévenkénti váltással is megvalósulhatnának, a
Fenntartói elvárások és az Intézményi stratégia 5 éves terve és 10 éves
programja tartalmának megfelelően.
A vezetői tisztség és hatáskör elnyerése
ez esetben a valódi jutalmazási rendszer részévé válhatna, hiszen a magasan
teljesítő pedagógusok lehetőséget kaphatnának vezetői tapasztalatszerzésre,
emellett – a kimagasló munkáért járó kiemelt jutalmazási rendszer fenntartása
mellett - motiválttá válnának a vezetői feladatok ellátásában és valóban
hasznosítható szaktudást és tapasztalatokat szerezhetnének, amelyeket az
utókornak történő átadással gazdag morális és mentális adatbázis fenntartása
válhatna valóra.
Amennyiben az
általam javasolt módosítások valaha érvénybe léphetnének, a köznevelési szakma progresszív és proaktív fejlődése
megállíthatatlanná válhatna, hiszen a jelenleg érvényben lévő személyes
érdekfenntartás helyett valódi szakmai értékalkotás válna meghatározóvá, hiszen
az arra alkalmas vezetők a személyes gyarapodás fokozása helyett kizárólag a
közösség javára fordított példamutató feladatellátásra koncentrálhatnák
erejüket.
Ez a lehetőség
minden bizonnyal felbolygatná azt az érdektelen
nyugalmat, ami miatt a köznevelés képtelen a valódi fejlődésre és szakmai
képviselői – a szabályokat kikerülve, erőszakkal is - múltban ragadt
módszerekkel igyekeznek a jelen eszközeit tudattalanul használva irányítani az esetleg
előrehaladott gondolkodású, tudatos jövőképpel rendelkező fejlett generációkat,
óriási feszültséggenerálás mellett.
A hátráltatás ezen formája több
szempontból is kifogásolható, hiszen további kedvezőtlen körülményeket és az aggályos
munkakörülmények elterjedését eredményezhetik.
Ennek lehetséges
megoldása a felelősség-megosztás mellett a valódi hatáskörök kialakítása lehet.
A közeljövő tudatos vezetője – a mai
korban megtapasztaltak alapján - képes lesz úgy kilépni a munkafolyamatokból, hogy azzal ne akadályozza az őket
követőket egyetlen tevékenységben sem és ne hátráltassa a szakmai fejlődést a
tudás-, valamint tapasztalatmegosztás szándékos megvonása, eltitkolása miatt.
Természetesen
ehhez megfelelő digitális tájékozottság
és magaskulturális műveltség is
szükséges lehet.
Amíg a
köznevelési intézmények – a művészeti neveléssel kiegészülve is a magasműveltség fenntartása helyett – csak
az alapműveltség kialakítását célozzák meg, ez a folyamat nem kezdődhet el.
A digitális
közösségépítés csak a műveltségterületek kiterjedt összekapcsolásával
lehetséges:
-
pénzügyi műveltség (képesség a pénz és a gazdaság
működésének megértésére)
-
tudományos műveltség (tudományos elméletek megértésének és
alkalmazásának képessége)
-
kulturális műveltség (bizonyos kulturális események
megértésének képessége, és az azokon való részvétel)
-
vizuális műveltség (jelek és képek megértésének és
értelmezésének képessége)
-
digitális műveltség
-
…
-
Az
infokommunikációs kor valódi megértéséhez a legfontosabb ezek közül a:
DIGITÁLIS
MŰVELTSÉG:
-
funkcionális (IKT gyakorlott és tudatos
használata, hasznos felhasználása alkotásra is)
-
hálózati (hálózattudatos felhasználói
profil kiépítése) – Boyd 2011 jellemzői: maradandóság, visszakereshetőség,
reprodukálhatóság, láthatatlan közönség és látens szabályok
-
kritikai (IKT tudatos használata
tanulásra, megértésre, mérésre, értékelésre, érzékelésre)
A digitális intelligencia készségei.
Fordította és az ábrát készítette:
Farkas Bertalan Péter
forrás: tér-idő
blog
A köznevelés küldetése
ma már az is, hogy a – korszerű digitális eszközökön történő infokommunikációs
technikához és globális tudáshoz hozzáférő felhasználók és a hozzá nem férő passzív
résztvevők közötti - digitális szakadékot
csökkentse.
A Fenntartó sikerkövető programokat indított el az elmúlt években és a legtöbb
eszközszükségletet mára megoldották, így minden szereplő által hozzáférhetővé
válhattak az oktatásban is használható eszközök.
A személyes környezetben is birtokolnak
– mind a tanulók, a tanárok és a szülők is - jelentős mennyiségű okoseszközt,
amelyek kizárólag szórakoztató jellegű
felhasználása elégséges lehet az intézményes köznevelésben történő
digitalizáció elterjedéséhez.
Azonban a felelősségteljes, lelkiismeretileg is helyes eszközhasználat elvárásai
további tapasztalatszerzési eredményeket követelnek, hiszen minden digitális
tevékenységünk széles körben kerül közreadásra.
Ennek következménye, hogy a közösségi normák és társadalomkulturális szabályok elsajátítása
elengedhetetlenné válik a digitális környezetben is.
A digitális szakadék
forrása manapság tehát nem az eszközhiány, hanem a tudás- és valódi tapasztalathiány, amelyekkel képesek a
felhasználók tudatosan használni ezeket az eszközöket a kollektív fejlődés
érdekében.
Megfordítva a problémakört a
fenntarthatóan korszerű eszközellátottság
kiváló alapja lehet a köznevelési digitális közösségépítésnek, azonban natív közösségi
hálózatosodás, valamint releváns digitális tudás- és tapasztalatmegosztás
nélkül nem lehet eredményes ez a hosszú és fárasztó folyamat.
Ma még meghatározó – és
tudatos menedzselést igénylő - jelenség a
Félelem az
ismeretlentől:
-
a tanulók részéről félelem az
idegenektől és az eltérő szokásoktól – szociális kapcsolatok mennyiségi és
minőségi minimalizálása
-
a tanárok részéről félelem az idegen
eszközöktől és szokatlan módszerektől – IKT használat mennyiségi és minőségi minimalizálása
A digitális intelligencia és a tapasztalatok feldolgozása, megértése az
információgazdag közösségi platformokon keresztül és a korszerű digitális
eszközök alkalmazásával sokat segíthet a félelmek leküzdésében.
Az
intézményvezetés részéről visszatetsző lehet, hogy sok tanuló és tanár is az iskolaidőt
szinte végig az IKT eszközökkel tölti.
Ennek oka több
tényező is lehet:
-
az otthoni környezetben nem, vagy csak
időszakosan férnek hozzá a közös használatú eszközökhöz
-
az otthoni környezetben nem, vagy csak
időszakosan férnek hozzá az internetszolgáltatáshoz
-
az otthoni környezetben nincs kiépített interaktív
IKT keretrendszer
-
az otthoni környezetben nincs technikai
segítség
-
az otthoni környezetben a szabadidőt a
családdal és a minőségi tevékenységekkel kívánják eltölteni
-
az otthoni környezetben eltérő az érdeklődési
kör
-
az otthoni környezetben nem elvárás és
nem szükséglet az IKT eszközök használata
-
az otthoni környezetben nincsenek
határidős IKT feladatok
-
az otthoni környezetben nincsenek közös
IKT projektek
-
az otthoni környezetben az IKT
eszközhasználat nem követelménye a közös programoknak
Ezek
tudatosításával már értetőbb, ha a napi rutinfeladatok
elvégzéséhez az intézményi infrastruktúra használata kényszer, elvárás,
szükséglet és igény is egyszerre.
Bár a tanulói
körben elterjedtebb a digitális okoseszközök szórakozásra történő
felhasználása, a tájékozottságuk fokozásával, a szokásaik megváltoztatásával és
a kompetenciáik továbbfejlesztésével
komoly eredményeket érhetünk el a sikeres konstruktivista és helyes
felhasználói attitűd kialakításában.
Ennek első
lépése, hogy személyes eszközöket, személyre szabott beállításokkal,
biztonságos használat, valamint rögzített és látens szabályok alkalmazása mellett
teszünk elérhetővé, hogy a digitális
közösségépítés a köznevelésben sikeres és élménygazdag lehessen.
Debrecen, 2019. Április
6.
Domokos
János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester,
Nemzeti ösztöndíjas Zeneszerző, Szövegíró,
Szakvizsgázott pedagógus, Közoktatási vezető,
a Művészi
Zene Kör tehetségmenedzselő szervezet és
az Alternatív Lehetőségek Művészeti Akadémia vezetője