Fordító - Translate

DOMOKOSMUSIC

DOMOKOSMUSIC Ars Poetica: Zeneszerzői küldetésem, hogy új hangvételű - Smooth Art stílusú - művek komponálásával befogadhatóbbá tegyem...

2021. november 4., csütörtök

Magaskulturális Pampering Marketing 👩🏽‍🏫 👨🏽‍🏫📚 📖 🛤🌄♻️ ✅

 

Magaskulturális Pampering Marketing

👩🏽‍🏫 👨🏽‍🏫📚 📖 🛤🌄♻️ ✅

 

A magaskultúrával, azon belül a művészeti – és közneveléssel több bejegyzésem is foglalkozik, a mostani téma kiemelten a magaskultúra és a lehető legösszetettebb ismeretátadás érdekében már több, mint 1 éve íródik.

A legutóbbi a Digitalizáció a művészetoktatásban címmel jelent meg, emellett kifejezetten kulturamarketinggel foglalkozó írásaim – mint, amilyen az előző Célközönségelérés a köznevelésben témájú - is igen hasznos előtanulmányai lehetnek ennek a blogbejegyzésnek.

Aki befektetői szemlélettel – mint tudatos és korszerűen tájékozott szabadidőmenedzser - is szándékozik áttekinteni a neveléssel kapcsolatos tevékenységeket, annak a Befektetésarányos megtérülés a művészeti nevelésben című blogbejegyzésemet ajánlom.

            A magaskulturális pampering marketing lesz ennek a bejegyzésnek a főtémája, amely a magaskultúra lelki (SQ), a pampering érzelmi (EQ) és a marketing értelmi (IQ) folyamatokra gyakorolt hatásait tudatosítja.

Még mielőtt feltárnám ennek az összetett témakörnek a rejtett ismereteit, a befogadáshoz és az elsajátításhoz szükséges szemléletet szándékozom közreadni.

Ahhoz, hogy a magaskultúra fogyasztóinknak a leghasznosabb segítséget nyújthassuk, három korszerű alkalmazási fókuszterületet szükséges megvizsgálnunk, amelyek mentén a sikeres szolgáltatók meghatározzák eredményességüket, hatékonyságukat és hasznosságukat:

E = Environmental (környezet)

S = Social (társadalom)

G = Governance (irányítás)

Ezzel a három alkalmazási fókuszterülettel meghatározhatjuk egy termék, vagy szolgáltatás, de akár egy intézmény, illetve befektetés valódi értékét az infokommunikációs korban, az alábbi tényezők alapján:

Környezeti tényezők (fenntarthatóság):

-          klímaváltozás, karbonsemlegesség, elektromobilitás, fogyasztásmérséklés

-          víz- és légszennyezés

-          biodiverzitás védelme

-          energiagazdálkodás

-          hulladékkezelés

 

Társadalmi tényezők (felelősség – és szerepvállalás):

-          GDPR, személyes adatok és jogok védelme

-          ügyfélelégedettség mérés-értékelés

-          emberi és munkavállalói érdekek, jogok

 

Irányítási tényezők (vezetés):

-          döntések és irányítás átláthatósága

-          jutalmazás és javadalmazás szabályai

-          etika, moralitás, tisztességesség és erkölcsösség

-          pénzügyi rendszer áttekinthetősége

-          számviteli szabályok kialakítása és alkalmazása

-          versenyellenes élethelyzetek kialakulási lehetőségének megakadályozása

 

A legsikeresebb szolgáltatók nem csak kiválóan alkalmazzák ez ESG szemléletét, hanem

 3 kulcsterületen kiemelten eredményesek a hosszútávú fennmaradás érdekében:

DIGITALIZÁCIÓ – INNOVÁCIÓ – REPUTÁCIÓ  

            Mintha csak a magaskulturális szektor – közművelés, köznevelés, művészeti ipar, művészetszolgáltatás – kulcsterületeit határoznánk meg ezzel a 3 készséggel, amelyek a lelki folyamatokat és a spirituális intelligencia (SQ) döntési tényezői befolyásolhatják. Most már tökéletesen látszik, hogy miért az ESG befektetésekről szólt az előző rész, amely megalapozza a tudatos gondoskodás, a pampering folyamatait, amely segítségével eljuthatunk a valóban hatékony marketinging, de erről majd később…

A pampering szó jelentése eredetileg gondoskodást, gondviselést, kényeztetést jelent és a szépséggel, esztitikával, valamint egészséges életmóddal kapcsolatos szövegkörnyezetben jelenik meg a leggyakrabban és az érzelmi folyamatokra, valamint az érzelmi intelligenciára (EQ) gyakorolja a legnagyobb hatást.

Mivel művésztanárként hivatásom a szépség, a hitelesség, az egészségmegőrzés, a fenntarthatóság és a közösségépítés szerepeinek képviselete és tudásának átadása, arra a következtetésre jutottam, hogy a tudatos gondoskodás módszerét beépítem a művésztanári gyakorlatomba és alkalmazom a környezetemben élőkön.

Amióta ezt elhatároztam – úgy nagyjából 2019 eleje óta – megváltozott a szemléletem, még erőteljesebben jelen van a filantrópia az életemben és jóindulatommal készségesebben segítem a szaktudásomra rászorulókat.

A pampering tudatosa alkalmazása révén jelentősen fejlődött a személyiségem, amely segítségével új pozitív tapasztalatokra tehettem szert és fokozódott a megbecsültségem, szóval ezt az élményt szándékozom megosztani.

A pampering, tehát a tudatos gondoskodás megelőző legfőbb feladatok a szabadidőbeosztás megtervezése köré csoportosulnak, amelyből egy valóban elhivatott pedagógusnak rendkívül kevés áll rendelkezésre.

Ezért is fontos, hogy a felhasználható mennyiséget képessé váljunk szinte menedzseri – vagy még jobb, ha befektetői – szemlélettel irányítva felhasználni. Ez annyit tesz, hogy átgondoljuk és megtervezzük, hogy melyik gondoskodási, illetve problémamegoldási feladatunkra mennyi az a legkisebb szükséges szabadidőmennyiség, amely nem terheli az egyéb fontosabb feladatainkra szánt energiákat. Amint ezzel megvagyunk, a további szükséges erőforrásokat, valamint módszereket és eszközöket szükséges meghatározni és hozzárendelni a pampering tevékenységhez.

Azért olyan fontos, hogy a tudatos gondolkodás hogyan-ját elsajátítsuk, mert ez lesz az a módszer, ami által a lehető legnagyobb segítségére lehetünk a partnereinknek, a vezetőknek, a pedagógus kollégáknak, a szülőknek, a növendékeknek és a külső érintetteknek egyaránt.

A társadalomkulturális többlethasznosulásunk és tudatos pampering-szerepvállalásunk révén hiteles és biztos ponttá válhatunk a környezetünkben élők körében, ezáltal bizalommal fordulnak hozzánk és önállóan terjesztik hírnevünket.

Művésztanárként, valamint professzionális alkotó- és előadóművészként személy szerint mások problémáinak megoldásával ment el a legtöbb időm addig, amíg megtanultam tudatosan menedzselni – rangsorolni, elemezni, mérni és értékelni – a problémamegoldásokra szánt szabadidőkapacitásom.

Miután megszülettek a gyermekeim és a környezetemben élő felnőttek is egyre több segítséget vártak tőlem, még nagyobb jelentőséggel bírt az a készségem, amely segítségével a tudatos gondozással töltött – legyen az akár zeneórával, belső ellenőrzéssel, színpadi tevékenységgel, adminisztrációval, kapcsolattartással, közösségépítéssel, vagy csak nagycsaládfenntartói szerepemmel kapcsolatos feladatellátási - munkaórák erőforrásszükségleteit mérsékelhetem és eredményesen felhasználhatom.

            Személyes tapasztalatom szerint az emberek általában vágynak az önálló problémamegoldás készségének az elsajátítására, azonban annak elérése érdekében nem hajlandóak feláldozni a kényelmüket, se nem hajlandóak továbbképezni magukat.

A legtöbbeknek az a problémamegoldás, hogy helyettük elvégezzük a feladataikat, azonban ez nem valódi segítség és lelkiismeretileg is helytelen döntés, hiszen ezáltal sosem válhatnak önállóvá és szabaddá.

A szakmailag hasznos és tudatosan gondoskodó problémamegoldásunkkal kapcsolatban érintett célközönségünket szegmentálni szükséges, legalább olyan tekintetben, hogy kinek szükséglet és kinek igény a problémamegoldási segítségünk és a gondoskodásunk.

A munkaadóink esetében ez nem kérdés, számukra elvárás, hogy a legjobb tudásunk szerint segítsük a munkájukat.

A többi szereplő – az ügyfeleink, a partnereink, a segítőink és a támogatóink – esetében azonban a motivációt és a kulturális jellemzőket is szükséges elemeznünk ahhoz, hogy a leghasznosabb segítséget nyújthassuk.

Ez azt jelenti, hogy aki számára szükséglet a segítségünk és kulturális jellemzőiben – attitűdben és szemléletben is – közel áll hozzánk, abban az esetben a legmagasabb hatásfokú és legeredményesebb problémamegoldási szolgáltatást ígérhetjük, hiszen számukra könnyedén leszünk képesek hasznossá válni a tudatos gondoskodás révén.

Ennek a fordítottja is igaz, tehát ha el akarjuk kerülni a kudarclehetőségeket, a sikertelenséget, az erőforrások vesztegetését és a haszontalanságot, akkor a tőlünk kulturálisan távol álló és csak igény szinten megmutatkozó érdeklődők számára a problémamegoldási szolgáltatásnyújtásainkat is el kell kerülnünk!

Készítettem egy ehhez illeszkedő grafikont:

 



 

 

            Most jutottunk el odáig, hogy megfelelően értékelni és érteni is tudjuk a blogbejegyzés címében rögzített kifejezést: magaskulturális pampering marketing, tehát a legmagasabb értékű kulturális tartalommal és illeszkedéssel rendelkező tudatos gondoskodás segítségével történő (ön)hirdetés, vagy híresztelés.      

Ennek a bonyolult kifejezésnek az az értelme és az alapja, hogy annak a szolgáltatónak, akinek a legértékesebb és legérzékelhetőbb a gondoskodási szándéka – tehát a problémamegoldó szolgáltatása – annak gyorsabban terjed a hírneve, az egyébként az álhírekre és a negatív tapasztalatok azonnali megosztására kiéleződött hétköznapokban is.

A szolgáltatók pampering tevékenységeinek módszere tökéletesen alkalmazható a magaskultúra-közvetítő folyamatokban is, ezért is fontos, hogy minden kulturális szakember tudatos gondoskodóvá váljon és alkalmazza a marketing tevékenységet is annak érdekében, hogy mások is értesüljenek magaskulturális pampering szolgáltatásáról.

A korszerű marketing módszerek ismerete kiemelten fontos annak érdekében, hogy kiemelkedjünk az átlagosból, kitűnjünk a tömegből, a fogyasztók értesüljenek a szakmai tevekénységeinkről, termékeinkről és szolgáltatásainkról, valamint tudatosan felhasználhassák azokat a problémáik megoldására, hiszen a marketing az értelmi folyamatokra, valamint az értelmi intelligenciára (IQ) hat a legnagyobb mértékben.

            A magaskulturális pampering marketingstratégia kialakításának egyik legfontosabb feladata az adatstratégia kialakítása. Ehhez nagy segítséget nyújt az Adatstratégia a köznevelésben című blogbejegyzésem.

A korábbi írásomban közreadott információk alapján tudatos célközönség-szegmentálás valósulhat meg, amely azért szükséges, mert a digitalizáció előtt 1 szolgáltatóra jutott 1000 ügyfél, ma már 1000 szolgáltatóra jut 1 ügyfél!!!

Tudunk és értenünk is kell ki a célközönségünk, milyen adatgyűjtésekből származó mérés-értékelés alapján szegmentálhatjuk kisebb csoportokba és milyen termékkel és szolgáltatással a legkönnyebb megcélozni és elérni.

Ezután kezdhetjük el fejleszteni a magaskulturális termékünk és szolgáltatásunk, amit egy hatékony marketingstratégával szélesebb körben is ismertté tehetünk, majd végül az így megjelenő többféle felhasználói célközönségszegmens számára többféle hozzáférési lehetőséget alakíthatunk ki a tudatos értékesítési modellünkkel.

 

Magaskulturális termék/szolgáltatás

hogyan segít a B2B (szakmai) célközönségnek?

hogyan segít a B2C (személyes) célközönségnek?

 

Magaskulturális marketingstatégia

hogyan értesül róla a B2B (szakmai) célközönség?

hogyan értesül róla a B2C (személyes) célközönség?

 

Magaskulturális értékesítési modell

hogyan jut hozzá a B2B (szakmai) célközönség?

hogyan jut hozzá a B2C (személyes) célközönség?

 

Népszerű tartalommarketing formák:

1.      vizuális (video, kép)

2. audio/hang (podcast)

3. szöveg (blog, poszt, ebook)

 

Összefoglalva: Jól megtervezett és megalkotott, tárgyilagos, átgondolt,

közérthető és lényegretörő tartalmak kellenek!

 

Ehhez kapcsolódóan a tartalommarketinget érintő MZK – Kultúramarketing online tananyag részletes ismereteket és gyakorlati kompetenciafejlesztést is biztosítanak.

A tartalmak pozitív élményekhez történő társítása a felhasználók esetében a Service Design módszerének alkalmazásával biztosítható. Ez a módszer elősegíti a fogyasztóink szükségleteinek, igényeinek, vágyainak, feltételeinek és elvárásainak mérését, valamint megértését, ezáltal képessé válunk tudatosan létrehozni és továbbfejleszteni olyan értékteremtő és értékközvetítő magaskulturális termékeket és szolgáltatásokat, amelyek a legmagasabb szintű hatékonysággal és társadalomkulturális hasznosulással rendelkeznek.

A társadalomkulturális hasznosulás mértéke attól függ, hogy a felhasználó problémáját milyen mértékben és hatékonysággal, esetleg milyen élményérzet mellett oldotta meg az adott termékünk, vagy szolgáltatásunk.

            Rendkívül összetett folyamatról van szó, amely keretrendsere a magaskulturális pampering marketingnek úgy, hogy a magaskultúra a lelki (SQ), a pampering az érzelmi (EQ) és a marketing az értelmi (IQ) folyamatokra hat a service design jótékony-hatékony módszerének alkalmazása közben.

Például, ha egy ember ellátogat egy komolyzenei koncertre, akkor nem feltétlenül egy ismert felcsendülő darab iránti érdeklődésből teszi, hanem azért, mert esetleg az az ismert mű segít emlékezni, felidézni egy jó élményt, amit például gyermekként a szüleivel élt át az adott zenemű meghallgatása közben.

Pontosan emiatt ne becsüljük le a service design jelentőségét, hiszen alkalmazásával olyan rejtett információkhoz is hozzájuthatunk, amelyet a fogyasztók nem tudnak, vagy mernek nyilvánosan megosztani, tehát a hagyományosan használatban lévő adatgyűjtési módszerek ezeket nem képesek feltárni, vagy megjeleníteni.

A service design egyértelműen átélhetővé, érzésmértékűvé, filantróppá és emberközelivé teszi a termékek és szolgáltatások rideg világát annak érdekében, hogy a szolgáltatók és a felhasználók is a lehető legtöbb értékkel az interakciók során. A legfőbb cél rajongható, vágyható és könnyen használható termékek és szolgáltatások megalkotása, amelyek segítenek a felhasználók problémái egyszerűen és erőforrástakarékosan megoldani.

            Sajnos ez a szemlélet még nem terjedt el a hazai szolgáltatók körében, annak ellenére, hogy már 30 éve jelen van a tudományos életben, mint az elégedettségre épülő kapcsolattartás és kapcsolati hálóépítés, valamint a kutatás-fejlesztés legegyszerűbb módszere.

A Kölni Egyetemen már 1991-ben publikálta kutatási eredményeit ebben a témában, amelyek legfontosabb tényezői:

1. Azonosítsuk és rögzítsük ügyfeleinket célközönségszegmensekbe érintettség és érdekeltség alapján!

2. Azonosítsuk és empatikusan azonosuljunk a célközönségünk problémájával!
3. A termékeket és szolgáltatásokat a tervezés, szervezés, megvalósítás, ellenőrzés, közreadás, tapasztalatgyűjtés, elégedettségmérés, továbbfejlesztés módszerével alkossuk meg!
4. Alkossunk prémium minőségű ingyenes termékmintát, vagy alapszolgáltatást!
5. Tegyük ismertté a termékmintáinkat és alapszolgáltatásainkat, majd tegyük elérhetővé a fizetős változatokat többféle felhasználói szegmens és hozzáférhetőség szerint!
6. Folyamatmenedzseléssel szervezzük meg az állandó elérhetőség és rendelkezésre állás biztosítását!

 

            A service design arra a legalkalmasabb, hogy a vetélytársainknál gyorsabban képessé váljunk állandósítani a célközönségszegmenseinket, kiterjeszteni a hírnevünket és biztosítani a minőséget. Az elégedettségmérések során begyűjtött tapasztalatok segítségével megfigyelhetjük, hogy a felhasználónk milyen viselkedési mintákat és reakciókat mutat a termékünk, vagy szolgáltatásunk felhasználása közben, tehát milyen élményekkel gazdagodik.

Emellett mérhetővé válnak a fennálló, vagy felmerülő problémák, a szükségletek, igények, vágyak, feltételek és elvárások, amely meghatározzák a bemeneti és kimeneti követelményeket is a felhasználás során, valamint tudatosítja a fogyasztó motivációját és fejlődési potenciálját, tehát hogy miért használja a termékünket, vagy a szolgáltatásunkat és hogyan oldódik meg a problémája a felhasználás után.

A legfőbb cél olyan magaskulturális termékek és szolgáltatások megalkotása, amelyek felhasználásával a fogyasztók jobb és értékesebb, esetleg szabadabb életet élhetnek, mindezt a tudatos gondoskodás legjóindulatúbb formájába öntve és becsomagolva a fogyasztóérdekű marketing széleskörben közreadható módszereivel.

 

Ezek után a legfontosabb gyakorlati feladat egy hatékony magaskulturális pampering marketingstratégia kidolgozása, amely lehetővé teszi, hogy a folyamatos fejlődéshez és a hosszútávú fennmaradáshoz szükséges naprakész adatokat megszerezzük, elemezzük, korszerű eszközökkel és módszerekkel mérjük-értékeljük és felhasználjuk a továbbfejlesztés, valamint a fogyasztói problémákat megoldó innováció érdekében.

 

Ehhez minden segítséget készséggel megadok, keress fel bátran!

Ha további segítségre van szükséged, ennek a blogbejegyzésnek

a teljes változatát ebook és podcast formában is elérheted.

 

Hasznos kiegészítő információkért rendeld meg az alábbi tananyagokat:

Karrierépítés zenészeknek promovideo

Karrierépítés zenészeknek digitális tananyag

 

Kultúramarketing promovideo

Kultúramarketing digitális tananyag

 

Amennyiben bármilyen probléma, kérdés, vagy kérés merül fel, keress fel bátran, mindenben segítek!

Extra tartalmak eléréséhez iratkozz fel YT csatornámra és like-olj a Facebookon!

 

Debrecen, 2020. November 22.                                                                                           Domokos János Antal

Trombitaművész-tanár, Karmester,

Nemzeti ösztöndíjas Zeneszerző, Szövegíró,

Szakvizsgázott pedagógus, Közoktatási vezető,

     a Művészi Zene Kör tehetségmenedzselő szervezet és

az Alternatív Lehetőségek Művészeti Akadémia vezetője

2021. szeptember 18., szombat

Újraalkotás Interaktív Élményhangverseny-sorozat 2021 Ősz 🤩 👩🏽🏫 👨🏽🏫 🎤 🎷 🎺 🎹 🎸 💬 ♻️ ✅

Újraalkotás Interaktív Élményhangverseny-sorozat 2021 Ősz

🤩 👩🏽🏫 👨🏽🏫 🎤 🎷 🎺 🎹 🎸 💬 ♻️ ✅


A programsorozat kiemelten a környezettudatos szemlélet széleskörű tudatosítását képviseli. 

Célja, hogy a közönség gyakrabban találkozhasson a magaskultúrával és élménygazdag, interaktív környezetben ismerkedhessen meg a debreceni művészekkel és művésztehetségekkel.

Időpontok:
Szeptember 30. 10:00 és Október 7. 10:00
Debrecen Újkerti Közösségi Ház, a belépés és a parkolás is INGYENES!
Közreműködnek:
- a MŰVÉSZI ZENE KÖR művésztanárai
- a MŰVÉSZI ZENE KÖR művészpartnerei
- a MŰVÉSZI ZENE KÖR gyakornokai
- kiemelkedő művésztehetségek
Támogatók:
- Nemzeti Kulturális Alap
- DEMKI
- JAZZ FIVE
- ARTISTIC MUSIC Kottakiadó
- Alternatív Lehetőségek Művészeti Akadémia
csatlakozás: https://www.facebook.com/events/212032644310528/
támogató LIKE: https://www.facebook.com/MUVESZIZENEKOR
Szervezeti oldal: http://muveszizene.blogspot.com/
Zenekari oldal: http://jazzfiveband.blogspot.com/
Intézményi oldal: http://almakademia.blogspot.com/
Kiadói oldal: http://artisticmusic-arm.blogspot.com/
Szerzői oldal: http://domokosmusic.blogspot.com/



2021. június 21., hétfő

Kortársművészek Kortársművészetben IX.-X. Élményhangverseny-sorozat 2021-II. 🤩 👩🏽‍🏫 👨🏽‍🏫 🎤 🎷 🎺 🎹 🎸 💬 ♻️ ✅

   Kortársművészek Kortársművészetben IX.-X. Élményhangverseny-sorozat 2021-II. 🤩 👩🏽‍🏫 👨🏽‍🏫 🎤 🎷 🎺 🎹 🎸 💬 ♻️ ✅



- Július 6. 14:30 Újkerti közösségi ház
- Július 29. 15:00 Újkerti közösségi ház
A részvétel és a parkolás is INGYENES!
Kérjük a tisztelt közönséget a hatályos járványügyi szabályok betartására!
Támogatók:
- NEMZETI KULTURÁLIS ALAP
- DEMKI
- JAZZ FIVE projektzenekar
- ARTISTIC MUSIC Kottakiadó
- Alternatív Lehetőségek Művészeti Akadémia
csatlakozás: https://www.facebook.com/events/480345696370879/
like: https://www.facebook.com/MUVESZIZENEKOR
Interaktív élmény házhozszállítás: https://www.youtube.com/watch?v=Y-UxO9DPCZw
Szervezeti oldal: http://muveszizene.blogspot.com/
Zenekari oldal: http://jazzfiveband.blogspot.com/
Intézményi oldal: http://almakademia.blogspot.com/
Kiadói oldal: http://artisticmusic-arm.blogspot.com/
Szerzői oldal: http://domokosmusic.blogspot.com/

Kortársművészek Kortársművészetben Élményhangversenysorozat 2021

  Kortársművészek Kortársművészetben Élményhangversenysorozat 2021

🤩 👩🏽‍🏫 👨🏽‍🏫 🎤 🎷 🎺 🎹 🎸 💬 ♻️ ✅



Kortársművészek Kortársművészetben VII.-VIII. Élményhangverseny-sorozat 2021
- 2021. Június 15. 9:00 és 10:00
A részvétel és a parkolás is INGYENES!
Kérjük a tisztelt közönséget a hatályos járványügyi szabályok betartására!
Támogatók:
- NEMZETI KULTURÁLIS ALAP
- Debreceni Méliusz Juhász Péter Könyvtár
- JAZZ FIVE projektzenekar
- ARTISTIC MUSIC Kottakiadó
- Alternatív Lehetőségek Művészeti Akadémia
csatlakozás: https://www.facebook.com/events/1158670107945527/
like: https://www.facebook.com/MUVESZIZENEKOR
Interaktív élmény házhozszállítás: https://www.youtube.com/watch?v=Y-UxO9DPCZw
Szervezeti oldal: http://muveszizene.blogspot.com/
Zenekari oldal: http://jazzfiveband.blogspot.com/
Intézményi oldal: http://almakademia.blogspot.com/
Kiadói oldal: http://artisticmusic-arm.blogspot.com/
Szerzői oldal: http://domokosmusic.blogspot.com/


Az Artistic Music Kottakiadó nevében GRATULÁLUNK A II. Otthoni Dallamok Online Furulyaverseny szervezőinek, résztvevőinek és a felkészítő tanároknak is!

  Az Artistic Music Kottakiadó nevében GRATULÁLUNK A II. Otthoni Dallamok Online Furulyaverseny szervezőinek, résztvevőinek és a felkészítő tanároknak is! 

Reméljük kottáink sok furulyásnak okoznak majd örömet! 😎🧾📨🎶♻️🆒




Rendes rablás a köznevelésben 👩🏽‍🏫 👨🏽‍🏫📚 📖 🛤🌄♻️ ✅


Rendes rablás a köznevelésben

👩🏽🏫 👨🏽🏫📚 📖 🛤🌄♻️

            Következő bejegyzésemnek a ”Rendes rablás a köznevelésben” címet adtam és még, ha személyes érintettségem okán érzelmileg nagymértékben terhel is, igyekszem objektíven megjeleníteni korunk egyik legfontosabb kollektív plagizálási problémáját, amely folyamatos terjedéssel veszélyezteti a hiteles tartalomszolgáltatást a fenntartó és a nyilvánosság felé, ezért szükséges önálló gondolatokkal is koncentrálnom rá.

Bízom benne, hogy az elmúlt 3 évben összegyűjtött tapasztalataim sokaknak segítenek eligazodni és megtalálni a lelkiismeretileg is helyes utat!

Annyit elöljáróban hozzáteszem, hogy előadó- és alkotóművészként is motivált vagyok a jogtiszta felhasználás tekintetében, azonban az Artisjus Jogvédő Szervezet Komolyzenei Egyesületének rendes tagjaként viszont kifejezetten küldetésemnek tekintem a törvényes szellemi felhasználás attitűdjének népszerűsítését és terjesztését a köznevelési környezetben.

            Az első fontosabb lépés a probléma megszüntetésében a megértés.

Jómagam – sokoldalú tevékenységeimnek és szorgalmas érdeklődésemnek köszönhetően – kiterjedt tájékozottságra tettem szert a szellemi termékek jogvédelme területén, hiszen előadóként, alkotóként, tehetségmenedzserként, vezetőként és tartalomszolgáltatóként is érintett vagyok e témakörben.

Ahogy személyesen távol tarom magam mindennemű szellemi károkozástól, úgy a környezetemben tevékenykedőktől is elvárom ugyanezt.

Ahogy személyesen a szerzőt, úgy morálisan a művét is megilleti a tisztelet, amiért a dimenzionált környezetét fejlesztő szándékkal javítani szándékozik.

            A második lépés a szabálykövetés, amely elengedhetetlen a tisztességes tartalommegosztáshoz, akár nyilvános, akár személyes térben történik.

Mivel a köznevelés kiemelt figyelemközpontban helyezkedik el, fokozott óvatossággal szükséges továbbadnunk a szellemi eltulajdonítást megelőző ismereteket és tapasztalatokat a minket követő generációknak.

Ahogy a szakmai környezetemben személyes kutatómunkát végeztem kiderült, hogy valamely tehetségtelen, kreativitáshiányos intézményvezetők támogatják, egyes esetekben pedig külön kérik a vetélytársnak tekintett intézmények szakmai programjainak lerablását.

Erre több módszer is létezik, ezért alakulhatott ki mára a – szinte szorgos kis mozgalommá fejlődő - rendes rablás látens szabályrendszere a köznevelésben, amelyet egyre több pedagógus és vezető is láthatóan előszeretettel alkalmaz.

Attól mert nem kívánjuk értékesíteni az elrabolt, vagy lemásolt szellemi termékeket, még nem válunk rendes felhasználókká, tehát ellentételeznünk szükséges a felhasznált szellemi javakat!

            Az egyik módszer, amikor a személyes, vagy szakmai ismeretségi körből érkező pozitív tapasztalatokat azonos formában átültetik saját intézményük programkörnyezetébe a forrásalkotó tudta és beleegyezése nélkül.

A másik módszer a szakmai érdek-közeltartás, amellyel a kreatív szakembereket - szimpátiát színlelő magatartással - megtévesztő szaktársaik releváns információkat szereznek, amiket saját ötletükként továbbíthatnak vezetőik felé, jutalmat és előléptetést remélve szolgálataikért.

A harmadik módszer a szakmai, vagy személyes nyomonkövetés, amely a személyes és a digitális térben is hatékonyan működik.

Ez utóbbi a közösségi oldalak, blogok és a tartalommegosztó platformok terjedésével szinte játékos, élményszerű formában történhet, úgy hogy az ötletforrás személyek észre sem veszik.

A negyedik módszer a személyes megjelenés, amikor az ”adatgyűjtő” személyes jelenléte során szerzi meg a hasznos ötleteket és programokat, észrevétlenül elvegyülve a rendezvényen megjelent tömegben, a programszolgáltatást jogosítottan élvező közönségben.

 

         Az ötödik módszer rendkívül erőszakos és ezidáig csak néhány példát találtam rá.

A módszer lényege - akár vezetői utasításra - a szélesebb kiterjedésű forrástérből származó ötleteket natív illeszkedésűként hasznosítása saját intézményük tartalomszolgáltatása során.

A legprimitívebb alkalmakkor ehhez kapcsolódó friss dokumentumokat – a közreadás során - sokévre visszamenőleg dátumozással tesznek validdá, ezzel hitelesítve és érvényesítve előjogukat az adott program, vagy ötlet felett.

 

            Visszatérve a szellemi termékeket érintő algoritmizálási folyamathoz, a harmadik lépés az elfogadás lehet, amely során személyesen is elismerjük, hogy az alkotói tevékenység fontos szükséglet, amivel gyarapíthatják környezetük, vagy akár az emberiség tudását is.

 

            A negyedik lépés az alkalmazkodás. Ha tudjuk magunkról, hogy a sors nem áldott meg minket alkotó tehetséggel, alkalmazkodó magatartással hagyjuk, hogy az igazán kreatív szakemberek elvégezzék feladataikat és ne sajnáljuk, vagy raboljuk el tőlük a megbecsülést!

 

            Az ötödik lépés a helyes tartalommegosztás, ami abból áll, hogy tisztességes szándékok szerint vezérelve, helyes és hiteles formában végezzük a tartalommegosztást, az alkotó adatainak feltüntetésével.

 

            Létezik önkéntes tudás- és ötletmegosztás is a jó gyakorlatok modelljén keresztül, de a legtöbb alkalommal ezek a gyakorlatok – a szélesebb szakmai körből érkező tapasztalatok szerint - a gyakorlatban praktikusan nem jól alkalmazható gyakorlatok.

Ennek legfőbb oka, hogy ezek a jó gyakorlatok csupán ötlet szinten jelennek meg és a részletes kidolgozottságot a legtöbb esetben nélkülözik.

A másik oka az alkalmazhatatlanságnak, hogy a jó gyakorlatok speciálisan az adott intézményre kerültek kialakításra, így többségében más intézmény számára hatékonyan nem adaptálhatóak, mivel sem a pedagógiai programmal, sem a tantestülettel, sem a tanulók szükségleteivel, de még a lokális szülői igényekkel sem kompatibilisek.

            Rendkívül filantróp szándék az önálló ötletek, tapasztalatok és tudás nyilvános megosztása, azonban amíg a vetélytársak az alkotásokat nem az emberiség szolgálatában, hanem a személyes gyarapodás érdekében szándékoznak felhasználni, senkinek sem áll érdekében ellenérték meghatározása, mediálása és követelése nélkül közreadni alkotását.

            Az elmúlt száz év szellemi történelme gazdagon tartalmaz jogsértő eseteket, amelyekben a tehetséges feltalálók képtelenek voltak visszaszerezni a lerabolt találmányuk után őket megillető jogaikat az üzleti szférában értékesítő érdekszemélyektől, vagy amikor demokratizált – kezdetben csupán a szabadság élményét értékesítő – mozgalmakból a rendes rablást kiszolgáló központi adatgyűjtő intézmények és szervezetek váltak.

            Amikor azt szeretnénk elérni, hogy a gyermekeink jövője biztonságosabb és tisztességesebb legyen a sajátunknál, személyes példamutatással szükséges megmutatkozni és nem elég csak beszélni a problémákról. A szó legnemesebb értelmében ”rendes” rablás nem létezik, tehát bármennyire is hasznos, vagy jótékony célra kívánjuk felhasználni mások szellemi termékeit, az már korántsem számít rendes, vagy tisztességes viselkedésnek.

A rendes rablás helyett tehát igyekezzünk saját szellemi termékeket alkotni, vagy ha erre nincs lehetőségünk, áldozzunk erőforrásokat a jogtiszta felhasználásuk érdekében, mert a jövőt csak az ”értéket értékért” szemlélet elsajátításával és képviseletével tudjuk biztosítani.

Tanárként a felnövekvő generációinak társadalomkulturális szokásait már kisgyermekkortól kezdve, egészen felnőtt korig képesek vagyunk alakítani, ezért ránk sokkal nagyobb társadalmi elvárás és nyomás nehezül, mint a rokonszakmák szereplőire.

Személyes példával tehát minden élethelyzetben képviselnünk kell a tisztességes felhasználási protokollt a szellemi termékek esetében is! 

            Az, hogy miért olyan aktuális ez a téma még mindig azt jól mutatja, hogy idén Június 6-án hatályba lépett a szerzői jogi törvény módosított változata, amely az online platformok protokollját részletesebben és szigorúbban szabályozza.

A törvényi szabályozás szerint a digitális tartalmakhoz történő hozzáférés és azok felhasználása egyszerűbbé válik, ugyanakkor az alkotók, az előadók és a felhasználók jogviszonyait világosabbá teszi.

A Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala segíti az alkotókat a jogosítás folyamatában, legfőképpen azzal, hogy a szellemi termékeket nemzetközi jogvédelem alá veszi.

A digitális tanrendhez illeszkedően a szerzői jogvédelem egyre több szegmense láthatóvá válik az átlagos felhasználóknak is, akik a szerzői jogi törvény részleteinek tanulmányozásával megismerhetik a törvényileg helyes magatartásformákat, az online térben felhasznált anyagokhoz kapcsolódó érintettségüknek megfelelően.

Néhány részletet itt és most is közreadok, annak érdekében, hogy a digitális jogvédelem iránya körvonalazódhasson.

A digitális tartalmak kutatási céllal és adatgyűjtési jelleggel szabadon felhasználhatóak, a közösségi társadalomkulturális gyarapodás érdekében.

Emellett szórakoztatási céllal paródia műfajban egyes – vélhetően a közszerepléseket érintő – tartalmak az alkotók engedélye nélkül is felhasználhatóak és szabadon átdolgozhatóak.

Az alkotó- és előadóművészek tevékenységeinek feltételei is szabályozottabbá váltak, a méltányos díjazásuk és a szellemi termékeiket felhasználók által történő részletes tájékoztatás tekintetében is történtek előrelépések.

Alkotó- és előadóművészként szakmailag nagyon pozitívnak értékelem ezt a tisztességesre és igazságosra módosított szerzői jogi törvényt, hiszen személyesen is rengeteg alkalommal váltam károsultjává a szellemi tulajdon eltulajdonításának és jogtalan felhasználásának.

Rendkívül bosszantó, méltatlan és mélyen sértő élethelyzetek azok, amikor az ötleteinket illetéktelenek – előrejutás és haszonszerzés céljából, vagy csak kényelemből - engedély nélkül felhasználják és az szerzőként a tudomásunkra jut.

Hazánkban a szellemi ipar olyan szűk kiterjedésű, hogy idővel minden ilyen jogsértés nyilvánosságra kerül és kellemetlenségek, vagy akár jogi incidensek válhatnak belőlük.

Ezért is tanácsolom a megelőzését ezeknek a nemkívánatos élethelyzeteknek, amelyeknek – minőségükből adódóan – nem lehetnek nyertesei, egyik oldalon sem.

Az alkotókat, az előadókat és a felhasználókat – szerepkörüknek megfelelően – külön-külön jogdíj illeti meg és a módosított törvény már kötelezi a közösségi platformok üzemeltetőit a feltöltött tartalmak felhasználásának ellentételezéseként a jogdíjak megfizetésére. Fontos tudni, hogy a megrendelésre készített anyagok esetében a megrendelő kérheti a szerzői, az előadói és a felhasználói jogok – és természetesen a jogdíjak – átruházását az általa megfizetett díjazás ellentételezéseként, de születhet olyan megállapodás, amikor minden egyes felhasználás után megoszlanak a jogok és az azok után járó jogdíjak.

            Gyakran előfordul, hogy intézményi felhasználásra a pedagógus kollégák zenei, képi és szöveges tartalmakat használnak fel a digitális tér bőséges forrásaiból, de ebben az esetben a felhasználó pedagógusoknak nem keletkezik jogdíjfizetési kötelezettsége, hiszen társadalomkulturális felhasználási mód valósul meg, nem üzleti célú, tehát nincs bevétel.

Mivel a tudásintenzív felhasználás segíti az innovációt, hazánkban a szellemi termékek szerepe igen jelentős, de őszintén mondhatjuk, hogy globális szinten is exportjelentőségű.

Tehát azzal, hogy szerzőként, alkotóként és felhasználóként tudatosabban felkészülünk az érdekeink és jogaink védelmére, egyúttal a közös nemzeti tudáskincsünket is megőrizhetjük és értékesíthetjük az utána érdeklődők és arra érdemesek részére.

Ennek a blogbejegyzésemnek a célja az, hogy a köznevelés szereplői és a kapcsolódó érintettek is tudatosabbá váljanak a szellemi termékek jogvédelmével kapcsolatban.

Jelenleg a hazai alkotók sajnos még fejlettlen szinten állnak a szellemi termékek és szolgáltatások hasznosításának tekintetében, részben a tájékozatlanságuk, részben pedig az érdektelenségük miatt és ez is hozzájárul a globális szinten kevés sikertörténetünkhöz.

Az innovációt hátráltatja, hogy a magyar ötleteket és találmányokat az alkotók képtelenek értékesíteni monetáris szinten, így egzisztenciájuk csupán szellemi alapon áll.

Magában az ötlet nem állja meg a helyét semmilyen piacon anélkül, hogy használható terveket, modelleket, marketingstratégiát és a megvalósításhoz szükséges – a tudás-, valamint tapasztalatmegosztást célzó - szervezési, ellenőrzési, értékelési és továbbfejlesztési lehetőségekkel kiegészítenénk.

Tehát ma már nem elég kreatív és innovatív munkavállalóvá válni, hanem vállalkozói, üzletemberi, de még befektetői szerepkörben is tájékozottá kell válni ahhoz, hogy a szellemi termékeink értékeit – az illetéktelenek kizárásával és a nemzetközi jogvédelem alkalmazásával – személyesen magunk hasznosíthassuk.

A legnagyobb tévedés az, amikor azt képzeljük, hogy a nyilvános publikációval eleget tettünk a jogvédelem, vagy az oltalom elvárásainak és mások emiatt nem kívánnak üzleti hasznot húzni a nyilvánosan megosztott szellemi termékeinkből.

A nyilvános megosztás révén maga az alkotás, vagy előadás témája – gyakran a részleteivel együtt is – másolhatóvá válik és a legtöbbször az üzleti életben tájékozott másoló, tehát a tolvaj értékesíti azokat.

Tehát a publikálást minden esetben meg kell előzze a jogvédelem és az oltalom alá vétel!

A másik probléma, amikor a szellemi termék eltulajdonítása iránti félelem miatt az alkotó nem is kívánja nyilvánosságra hozni ötleteit, termékeit, vagy szolgáltatásait.

Ekkor az alkotó el sem juthat arra a szintre, hogy szellemi termékeit megismerhessék és azokkal személyeket, vagy közösségeket segíthessen.

A megoldás az, hogy a szakmai tudás, tapasztalat és attitűd mellé szükséges a korszerű közgazdasági, valamint a naprakész marketingismereteket is elsajátítani, ezek segíthetik azt, hogy az alkotók ne kerüljenek kiszolgáltatott helyzetbe.

Sokat tanulhatunk a nemzetközi cégektől és intézményektől, akik a szellemi piacon a termékek és szolgáltatások mellett az alkotói, az előadói, a felhasználói, a termelési, a gyártói, a kereskedelmi, a hirdetői, a terjesztési, az importőri, az értékesítési, a kutatási, a fejlesztési, az innovációs és a profitszerzési jogot is birtokolják, valamint menedzselik is azokat.

Ez persze mind-mind pénzbe kerül, azonban nem véletlen, hogy a vezető cégek ennyit invesztálnak a jogvédelem megszerzésére, fenntartására és érvényesítésére, hiszen a befektetéseik a felhasználás révén sokszorosan megtérülnek.

A tudatos feltalálók, vagy ötletelők akár 1 – megtervezett és kidolgozott változatú - szellemi termékük értékesítésével is képesek élethosszig tartó egzisztenciális biztonságot teremteni maguknak és eljött az ideje, hogy ennek módszerét a magyar fiatal gondolkodók, szellemi alkotók is elsajátítsák. Ennek első lépése a társadalomkulturális hasznosulási szemlélet és az azzal járó alkotói ökoszisztéma kialakítása, ami azt jelenti, hogy a lehető leghasznosabb tevékenységekkel szükséges szolgálni és kiszolgálni a célközönséget úgy, hogy a személyes problémamegoldást szolgáló szolgáltatást, vagy terméket szakmai tudással és tapasztalatokkal alkossuk meg, majd illeszkedő eszközöket és módszereket is kapcsoljunk hozzá. Ekkor már teljesértékű alkotást leszünk képesek portfoliószerűen közreadni és jogi, valamint anyagi tekintetben is a legtöbb szabadalmat, oltalmat és védettséget is birtokolhatjuk. Legfőbb érdekünk tehát, hogy a jogvédelem területén tudatossá váljunk és algoritmikus gondolkodással menedzseljük a tervezést, szervezést, megvalósítást, ellenőrzést és továbbfejlesztést, tehát a teljes innovációs folyamatot.

Mivel a köznevelésben elvárás a tudás és a tapasztalatok megosztása, hiszen ez működteti az innovációt és biztosítja a fejlődést, kiemelten fontos, hogy az törvényesen, jogszerűen és szabálykövetően történjen meg, mások, vagy saját magunk megkárosítása nélkül, így szükségessé válik a szemléletváltás és az új – tudatosabb, tájékozottabb, tiszteletteljesebb és tisztességesebb – szokások kialakítása és fenntartása ezen a területen.

Alkotóvá és befektetővé válni nem könnyű feladat, de mindkettőre szükség van ahhoz, hogy társadalomkulturális szinten – a folyamatos fejlődést biztosító - hosszú távon is fenntartható változásokat eredményezzünk és határozottan, karizmatikusan menedzselhessük azokat.

Először csak alkossunk, aztán védjük is meg az alkotásunkat a jogosítás során, majd ezután nyugodtan közreadhatjuk szélesebb körben is szellemi termékeinket és szolgáltatásainkat.

Amennyiben viszont nem kívánjuk a szellemi, erkölcsi és anyagi hasznát kihasználni az alkotásunknak és az azzal járó jogoknak, akkor egyben - egy teljesértékű portfolióként - értékesíthetjük azokat, így már a társadalomkulturális hozzáadott értéke is megsokszorozódik.

A problémamegoldó innovációk megalkotása nem csak az alkotó, hanem az érintett közösség, célközönség, intézmény, szakma és akár társadalomkulturális terület versenyképességét is növelheti a szellemi termékek és szolgáltatások jogosítása révén, amely után a szellemi javak gyakorlati hasznosságú problémamegoldásokká válhatnak szélesebb dimenziókban is.

A rendes rablás – tehát a szándékos megkárosítást mellőző szabad, de jogtalan felhasználás – a kleptokrácia irányításával történő protokollja feltételezhetően hamarosan megszűnhet, de nem azért, mert önszántukból tisztességesebbé válnak a felhasználók, hanem azért, mert a digitális tér látens szabályaiból látható jogszabályok és törvények alakulnak ki.

Folyamatosan ingyenes tartalmakat keresünk, de egyre több kellemetlen incidens jelenhet meg velünk szemben, amikor azokat megpróbáljuk jogtalanul felhasználni.

A google és a leányvállalatai - mint amilyen a YouTube is - akár jogdíjköveteléssel is előállhatnak egy-egy engedély nélkül felhasznált videó, hang, zene, vagy akár kép miatt.

Attól, mert nem kívánjuk értékesíteni a tartalmakat, még helytelen és tisztességtelen az engedély nélküli felhasználásuk, amit a tartalomszolgáltatók és jogvédők vélhetően egyre komolyabb szankciókkal súlytanak amellett, hogy a globálisan megalkotott szabályozással képessé válnak egész társadalomkulturális közösségeket is a helyes döntések felé terelni.

Senki se hozza magát jogilag kellemetlen helyzetbe!!!

Tartsuk tiszteletben az alkotók jogait és kérjünk engedélyt a felhasználásra, vagy egyszerűen csak keressünk ingyenesen felhasználható tartalmakat a digitális térben is!

Bízom benne, hogy ezzel a blogbejegyzésemmel is többeknek segíthettem tudatosabbá válni.

 

Ha további segítségre van szükséged, keress fel bátran, készséggel segítek mindenben!

 Ennek a blogbejegyzésnek a teljes változatát ebook és podcast formában is elérheted.

 

Hasznos kiegészítő információkért rendeld meg az alábbi tananyagokat:

Karrierépítés zenészeknek promovideo

Karrierépítés zenészeknek digitális tananyag

 

Kultúramarketing promovideo

Kultúramarketing digitális tananyag

 

Amennyiben bármilyen probléma, kérdés, vagy kérés merül fel, keress fel bátran, mindenben segítek!

Extra tartalmak eléréséhez iratkozz fel YT csatornámra és like-olj a Facebookon!

 

Debrecen, 2018. Június 17. - 2021. Június 12.

Domokos János Antal

Trombitaművész-tanár, Karmester,

Nemzeti ösztöndíjas Zeneszerző, Szövegíró,

Szakvizsgázott pedagógus, Közoktatási vezető,

     a Művészi Zene Kör tehetségmenedzselő szervezet és

az Alternatív Lehetőségek Művészeti Akadémia vezetője