Február 8. A biztonságos internetezés világnapja
👩🏽🏫 👨🏽🏫📚
📖 🛤🌄♻️ ✅
Az előző blogbejegyzésem
a Diszruptív innováció a művészeti nevelésben címet kapta, ugyanis ez az újító diszruptív (a rossz és elavult
hagyományokat, szokásokat megszakító) szemlélet meghatározhatja a hosszútávú
fennmaradás sikeres megvalósítását, kiemelten a művészeti nevelés területén.
A mostani írásom erre épülve kapta meg a témáját, amely a biztonságos
internetezésről szól, kiemelten a világnap alkalmából, ami – tapasztalatom
alapján - meglehetősen kevés figyelmet kap a köznevelési intézményekben.
Egy kis előtanulmány ehhez a blogbejegyzéshez:
Köznevelés a digitalizáció küszöbén
A digitális kultúra szerepe a köznevelésben
Digitális közösségépítés a köznevelésben
Digitális
köznevelés új utakon
Digitalizáció
a művészetoktatásban
Adatstratégia a
köznevelésben
Nem árulok el nagy
titkot, amikor kijelentem, hogy a tanulók többsége még mindig kizárólag szórakozásra
használja a digitális eszközeit, valamint az azokkal elérhető - globális
tudáshoz hozzáférést biztosító - világhálót.
Ennek a legnagyobb veszélye az, hogy gyermekkorban nem tanulják meg
tudatosan kezelni eszközeiket, célzottan megtalálni a releváns információkat,
hasznosan felhasználni a megszerzett adatokat, megvédeni magukat az erőszakos
irányítástól, megvédeni az adataikat az illetéktelenektől és kritikusan
elemezni a digitális, valamint a személyes és szakmai környezetüket.
Ezt a problémát elmélyíti, hogy a digitális tér és a közösségi média –
agyunkat elárasztó és elkápráztató – impulzusai olyan mértékű függőséget
okoznak, amely képes teljes tudattalansági állapotba ejteni a felhasználót, a
külvilágból érkező hatások teljes kizárása mellett.
Nagycsaládos szülőként, családfőként és művésztanárként fokozottan felelősséget
vállalok a mindennapokban is a digitális tér, azon belül az internetezés
veszélyeinek tudatosítására és sajnos még egy jelenleg kislétszámú informális
csoport tagja vagyok, akik a tiltás helyett az edukációs felkészítést tartják
eredményesnek a digitális eszközhasználattal kapcsolatban.
Tiltásról azért nem eshet szó, mert a most nevelkedő gyermekek
választási lehetőség nélkül kényszerülnek az érintőképernyős okoseszközök
használatára a későbbi életszakaszaikban úgy, mint a projektmunkákban és a leendő
munkahelyükön is. Könnyen előre jelezhető, hogy ezeket az eszközöket
mesterséges intelligencia segítségével kiegészítve fogják használni, de még az
is valószínűsíthető, hogy idővel 7D hologramtechnika is széles körben
rendelkezésükre fog állni.
Személyes segítséget
tudok nyújtani a hozzám beiratkozó zenész növendékeknek, ugyanis a helyes - és
az egészségmegőrzésre is fokozottan alkalmas – légzéstechnika elsajátítása
mellett finommotorikus mozgásokat is magas szinten begyakorolnak, hiszen egy
századmilliméternyi eltérés esetén a furulyájuk sipoló, hamis és
hallgathatatlan hangokat adna ki. Tehát kénytelenek elsajátítani a legkissebb
ujjmozdulatokat is, amely gyakorlat a későbbi digitális eszközhasználati tevékenységeikben
óriási előnyhöz juttatja őket a vetélytársaikkal szemben.
Mivel egészségügyi,
környezettudatossági és gazdaságossági okokból sok éve elektromos autókat
használok, gyakran elém kerül Tesla neve, akiről a korunk legfejlettebb
elektromos autó ökoszisztémáját is elnevezték.
Tesla szerint minden energia rezgés és én ennek a kijelentésnek nagy
jelentőséget tulajdonítok, hiszen hivatásomból adódóan a rezgések tudatos
irányítását végzem professzionális szinten.
Zeneművésztanárként pontosan ezt tanítom a növendékeimnek is, ugyanis a
furulyaórákon a különböző magasságú hangokat különböző intenzitású levegőoszlop
irányításával tudják esztétikusan megszólaltatni, amelyek így a megfelelő hanghullámok
megtalálásával átadják a rezgést a hangszer testének, majd a helyiség
levegőjébe jutva – legjobb esetben – kellemes érzést keltenek a hallgatóságban.
Ezt a hatást a
digitális térben is elérhetjük mérsékelt mértékben és erősen függve a
felhasználó hangrendszerétől, de a közösségi oldalakon és videomegosztókon
történő megjelenés előnyei és lehetőségei sokkal nagyobbak a veszélyeinél.
Saját lányaim 4-5 éves koruk óta rendszeresen jelen vannak a
videomegosztókon legújabb produkcióikkal és 4-8 év eltelte után már büszkén
bemutatják fejlődési útjukat a társaiknak, akik közül emiatt többen kedvet
kapnak a hangszerjátékhoz.
Fontos megjegyeznem, hogy a közösségi oldalakon történő képi
megjelenésüket minden esetben leegyeztetjük velük és a nem kívánatos képeket később
töröljük a portfoliójukból.
Ez a tudatos magatartás odáig vezetett, hogy mára fokozott önbizalommal
és reális önértékeléssel rendelkeznek, - a rendszeres iskolai abúzusok,
támadások ellenére - fizikai, lelki, szellemi és neurológiai szempontból is
kiegyensúlyozottak, valamint kiemelkedő az immunrendszerük, amely tudományosan
bizonyítottan annak is az eredménye, hogy jól érzik magukat mind a személyes,
mind a digitális térben.
A következő lépés – az egész
korosztályuk esetében – a látens szabályok látható és írott internetes
törvényekké alakítása és olyan szokások kialakítása, amelyek segítik a békés
egymás mellett élést, valamint a kölcsönös elfogadást és kedvező értékelést a
digitális térben is.
Ehhez arra lesz szükség, hogy önkritikát és önfegyelmet gyakorolva
szülőként, felnőttként és pedagógusként is odafigyeljünk szavainkra,
tetteinkre, de még a testbeszédünkre is. Ez utóbbit ugyanis a gyermekek nagyon
érzékenyen képesek utánozni és szavak nélkül is, vagy még jobban képesek
kifejezni érzelmeiket csupán a testbeszédükkel, akárcsak a zenében a hangok megszólaltatásával.
Ezek a minták rendkívül fontosak a következő generációk nevelésében és
az ahhoz szükséges példamutatásban, hiszen a megfelelő példa biztosítása mellet
nem alakulhanak ki a mai korra jellemző társadalomkulturális problémák a
digitális térben, amelyek a személyes térbe is kiterjedhetnek. Tehát a
megelőzés lehet a megfelelő módszer.
A rendszeres beszélgetés a másik helyes út, hiszen ma már a család nem
tölti be a kiegyensúlyozott életmódra felkészítő jellegét, ezért sok gyermeknek
mentális problémája van, ez a zeneórákon is jellemző probléma.
Ma egy zenetanárnak egyben professzionális pszichológusi szerepkörrel
is rendelkeznie szükséges, ahhoz hogy a testi és lelki gátlások mellett a
mentális hátráltató tényezőket is megszüntesse a növendék estében.
Nagyfokú veszélyforrás lehet, hogy a legtöbb családban és a köznevelési
intézményben nincsenek kedvező körülmények a gyermekek önbizalomnöveléséhez,
ezért az interneten keresik ezt a lehetőséget, amely azzal járhat, hogy
kiszolgáltatott helyzetbe kerülnek olyan kártékony emberekkel szemben, akik kedveskedéssel,
csalogatással és dicsérgetésekkel átvehetik az irányítást az életük felett,
kezdetben az online, majd a személyes térben is.
A pedagógustársadalom
rendkívül nehéz helyzetben van, hiszen ahhoz hogy a tanárok képessé váljanak
szakmai és személyes segítséget nyújtani a gyermekeknek, előbb nekik is
szükséges tapasztalatot gyűjteni az online tér káros hatásai, a kialakuló
kedvezőtlen élethelyzetek és a kártékony személyek tekintetében.
Sajnos ez azért fokozottan nehéz, mert jellemzően nem a magabiztos,
tájékozott, diplomás felnőtt értelmiségi tanárokból áll a zaklatók, vagy
befolyásolók célközönsége, hanem az önbizalomhiányos, kiszolgáltatott,
figyelemre vágyó, tájékozatlan és képzetlen – jellemzően nehéz körülmények
között nevelkedő és emiatt bármire rávehető - tanulókból. Így tehát a tanárok
csak másodkézből értesülhetnek az interneten – a tanulókkal szemben -
elkövetett bűncselekményekről, atrocitásokról és abúzusokról.
Helyes lépések a pedagógusok részéről a
hét minden napjára:
1.
az IKT eszközök fajtáinak és funkcióinak
elméleti szintű megismerése
2.
a IKT eszközök funkióinak gyakorlati
szintű megismerése és használata
3.
az IKT környezet szereplőinek és
platformjainka megismerése, globálinternetes tapasztalatszerzés
4.
az IKT környezetben magabiztos
tájékozódási képességek kialakítása
5.
az IKT környezeti erősségek,
lehetőségek, gyengeségek és veszélyek azonosítása
6.
az IKT környezeti erősségek,
lehetőségek, gyengeségek és veszélyek tudatosítása
7.
az IKT környezetben a tanulók védelme
megelőzés és problémamegoldás által,
segítségnyújtás az internetes törvények, rendeletek és szabályok
kialakításában
Hasznosan és tudatosan kihasználva az internet és az IKT
eszközök lehetőségeit minden tanulónak biztosíthatjuk
a gyors fejlődést, a
kedvező előmenetelt és az érvényesülési lehetőséget, ezért ezúton is arra kérem
a pedagógus- és szülőtársaimat, hogy segítsék, támogassák
ebben a tanulókat, gyermekeinket!
Ehhez a témához
kapcsolódóan megtalálható
a NemzetiMédia- és Hírközlési Hatóság által közreadott 7 pontos segítség
szülők számára
gyermekük online térben történő jelenlétével kapcsolatban:
1. Ismerje meg az internet használatát!
2. Egészséges online tartalmat fogyasszon!
3. Kerüljön mindent, ami káros!
4. Ne az online térben tájékozódjon a szexualitásról!
5. Ismerje meg a netikettet!
6. Idegentől nincs édesség!
7. Tudatos gyerekből tudatos felnőtt válik
Bővebb
információt és segédanyagokat a témakörben az NMHH tematikus oldalán,
a
Gyerek a neten lehet megtalálni.
Tematikus tesztek kvízek: https://digipedia.hu/
Keress fel bátran, minden segítséget készséggel megadok!
Legyen az idézhető mottónk:
”A múlt értékeit, a jelen eszközeivel, a jövő
szépségéért!”
Domokos // 2022
Ehhez is minden segítséget készséggel megadok, keress fel bátran!
Ha további segítségre van szükséged, ennek a
blogbejegyzésnek
a teljes változatát ebook és podcast formában
is elérheted.
Hasznos kiegészítő információkért rendeld meg
az alábbi tananyagokat:
Karrierépítés zenészeknek promovideo
Karrierépítés zenészeknek digitális tananyag
Kultúramarketing promovideo
Kultúramarketing digitális tananyag
Kultúramenedzsment promovideo
Kultúramenedzsment digitális tananyag
Amennyiben bármilyen probléma, kérdés, vagy kérés merül fel, keress fel
bátran, mindenben segítek!
Extra tartalmak eléréséhez iratkozz
fel YT csatornámra és like-olj
a Facebookon!
Debrecen, 2023. Február
8. Domokos
János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester,
Nemzeti ösztöndíjas Zeneszerző, Szövegíró,
Szakvizsgázott pedagógus, Közoktatási vezető,
a Művészi Zene Kör
tehetségmenedzselő szervezet és
az Alternatív
Lehetőségek Művészeti Akadémia vezetője