Fordító - Translate

DOMOKOSMUSIC

DOMOKOSMUSIC Ars Poetica: Zeneszerzői küldetésem, hogy új hangvételű - Smooth Art stílusú - művek komponálásával befogadhatóbbá tegyem...

2023. május 4., csütörtök

Az erőszak, mint probléma a köznevelésben 👩🏽‍🏫 👨🏽‍🏫📚 📖 🛤🌄♻️ ✅

 

Az erőszak, mint probléma a köznevelésben

👩🏽‍🏫 👨🏽‍🏫📚 📖 🛤🌄♻️ ✅

 

            Az előző blogbejegyzésem a Február 8. A biztonságos internetezés világnapja

 címet kapta, amihez szervesen illeszkedik ez a bejegyzés is. A témához a cyberbulling áll a legközelebb, azonban még mindig ott tart a magyar tanulói és szülői társadalom, hogy a személyes tettek okozta károkról kell beszélnünk.

Így végül a téma: ”az erőszak, mint probléma a köznevelésben” lett, ugyanis ez egy olyan meghatározó probléma, amit már a köznevelés minél korábbi szintjein meg kell oldani, tudatosítani az ide vonatkozó törvényeket, rendeleteket és szabályokat, hogy később a tanulók már tisztában legyenek a kötelességeikkel és jogaikkal.

Nem kellett messzire mennem a téma személyes megtapasztalásáig, ugyanis legnagyobb lányom éppen a napokban esett áldozatául általános iskolai testi sértésnek, amikor egy lány osztálytársa megütötte azért, mert nem tetszett neki, hogy a lányom a tanóra előtti szünetben arrébb rakta a táskáját.

A szája azonnal vérezni kezdett és estére úgy bedagadt, hogy nem tudott rendesen enni, a beszédben, a klarinétozásban és a furulyázásban is akadályoztatott lett, a lelki sérülésekről nem is beszélve…

Természetesen ez néhány nappal az évvégi nagykoncert előtt történt, amely időszakban rengeteg nyilvános fellépése is lett volna, több hangszeren történő játékkal.

A támadás körülményeit súlyosbította, hogy sajnos szülőként semmilyen jelzést nem kaptunk a sérülésről, ezért másnap kértünk az intézményvezetőtől egy alkalmat a támadás megbeszélésére. Meglepődve tapasztaltuk, hogy nem értesült az esetről, csak miután szülőként felkerestük ez ügyben. Még megdöbbentőbb volt, hogy érzéketlen és érdektelen volt az egész megbeszélés alatt és nem mutatott hajlandóságot a segítségnyújtásra, az ügy elintézésére és a probléma megoldására.

Végig próbálta magát kivonni a felelősség alól és az érintett pedagógusra, valamint az osztályfőnökre terelte a figyelmet, emellett az ügyintézést is ezen a szinten kívánta megoldani.

Ezt szülőként nem fogadtuk el és azt javasoltuk, hogy egy igazgatói megrovással és egy nyilvános – részletes – bocsánatkéréssel szankcionálja az elkövetőt.

Erre eleinte nem volt hajlandó, majd közel egy órás – minden társadalomkulturális részletre és jogi vetületre kitérő – szuggesztív beszélgetés után ígéretet tette, hogy a javaslatunk szerint jár el az ügyben és mégis felelősségre vonja az elkövető diáklányt.

Utólag önkritikát gyakorolva már belátom, hogy visszafogottabban is intézhettem volna a beszélgetés lefolytatását, azonban – bár szinte minden esetben képes vagyok higgadt maradni és ritkán veszítem el az önuralmam – ebben az esetben annyira érintett voltam érzelmileg, hogy fokozottan feldúlva éreztem magam.

Az élethelyzet ekkor az volt, hogy már közel 6 éve szenvedett a nagylányunk a támadásoktól, amelyek legalább heti 1 alkalommal előfordultak. Ennek következményeképpen közel 6 éve minden este a megnyugtatásával telt, amikor több, mint 1 órán keresztül nyugtattuk és biztosítottuk, hogy másnap minden rendben lesz, semmilyen támadás nem fogja érni. Persze mindig voltak kisebb fizikai és lelki támadások, de ez most túlment a tolerálható határon és elfogyott a türelmünk. Ezt az élethelyzetet még tovább rontotta, hogy az intézményvezető érzékelhetően nem volt hajlandó eljárni az ügyben és – mivel nyugodt és toleráns szülőknek ismert minket – nem is vette komolyan a szavaink, ezzel még jobban fokozva az indulatokat, még nagyobb feldúlt hangulatot okozva.

Őszintén szólva nagyon nehezemre esett visszafogni magam és tárgyilagosan kommunikálni, de végülis a saját lelkiismeretemmel megegyezően jártam el, megvédtem a lányom és kieszközöltem a mindenki számára elfogadható fokozatú büntetés kiszabását, ami az igazgatói megrovás és nyilvános bocsánatkérés lett.

Mivel az érintett elkövető néhány hónap múlva töltötte be a 14.életévét, így akár rendőrségi feljelentést is tehettünk volna szülőként, vagy egy kórházi vizsgálat során az érintett orvos hivatalból kénytelen lett volna megtenni azt.

Ettől szerettünk volna eltekinteni és továbbra is biztosítani az elkövető lány jövőjét azt, hogy maradjon meg a lehetősége az általa kiválasztott álomiskolában továbbtanulni.

Egyszerűen csak az volt a naiv elképzelésünk, hogy a büntetés ez esetben kollektív hatást is gyakorolhat, tehát az egész közösséget elrettentheti attól, hogy hasonló cselekedetet kövessenek el.

Ez természetesen csak akkor sikerülhet, ha néhány elvárás teljesül:

-          a szülők felelősséget vállalnak a cselekedeteikért

-          a szülők felelősséget vállalnak a gyermekük cselekedeteikért

-          a pedagógusok határozottabban megkövetelik a tiszteletet

-          a pedagógusok határozottabban kiállnak az őket megillető jogokért (szülőkkel és tanulókkal szemben)

-          az intézményvezető felelősséget vállal akkor is, ha ezzel népszerűtlenné válik

-          az intézményvezető képessé válik rendet kialakítani és fenntartani

-          a tanulók megismerik és tudatosítják a felelősségeiket és a kötelességeiket

-          a tanulók képessé válnak értelmezni és betartani a kollektív szabályokat, emberi és egyetemes normákat

 

Jelenleg ez csak egy szép vízió, mert a szülők gyakran magukra hagyják a gyerekeiket, még akkor is, ha éppen otthon tartózkodnak mindannyian, emellett az intézményre és a pedagógusokra hárítják a nevelés feladatait, fontosabb lépéseit és végül, de nem utolsósorban nevetségessé teszik a pedagógusokat maguk között is és gyakran nyilvánosan is, ezzel aláásva a köznevelés tekintélyét és elrabolva a gyermekeiktől a normális, kulturált körülmények között történő nevelkedés lehetőségét, hosszú távon pedig a méltó felnőtt élet esélyét.

Kijelenthetjük, hogy jelenleg a szülők többsége érdektelen a gyermeke nevelése és jövője iránt, részben talán azért, mert a munkahelyi és otthoni problémák annyira lekötik a rendelkezésre álló erőforrásaikat, hogy nem hajlandóak többletenergiát és időt áldozni gyermekük ügyeinek intézésére.

 

            Egy nemrégiben megjelent tanulmány szerint a – jellemzően visszahúzódó és magányos, vagy az átlagtól eltérő - felső tagozatosok kétharmadát diáktársaik rendszeresen támadják, megsértik, bántalmazzák tettekkel, szavakkal és általános viselkedési attitűddel is a köznevelési intézményekben.

Sajnos a tanulók 10%a már pedagógus részéről is megtapasztalt, elszenvedett ilyen támadó hozzáállást.

Ezen adatok olvasása közben felmerül a kérdés, hogy engedhetjük ezt az atrocitást ennyire elterjedni a magyar köznevelési intézményekben?! A tekintélyparancsoló problémakezelés természetesen ugyanúgy kerülendő, mint a passzív, érdektelen hozzáállás, mert mindkettő további ellenségeskedést, erőszakot, feszültséget okozhat.

Sajnos az általános érdektelenség mellett a döntéshozói oldalon megjelenik a következményektől való félelem is, az iskola hírnevének csorbulása, a statiszták elrontása, esetleges vezetői bónuszoktól történő megfosztás.

Tehát sok esetben a vezetők a pedagógusokra terhelik a felelősséget és megmaradnak ezeken az alsóbb - szinte adminisztratív szempontból is láthatatlan - szinteken az eljárások és a következmények is.

Mondhatni szinte nem történik semmi, mert gyakran vezetői szinten szemet hunynak a mindenki számára kellemetlen események felett, ezzel fenntartva és fokozva a kialakuló helyi szociális és társadalomkulturális problémákat.

Kellemetlen események, élethelyzetek könnyen kialakulhatnak a tanulói közösségekben, köznevelési intézményekben, hiszen mikro-multikulturális szokások, szemléletek, attitűdök, igények, szükségletek, feltételek és elvárások találkoznak nap, mint nap a falakon belül, ahol a hosszú együtt töltött idő alatt versengés, indulatosság, egyszeri erőszakos tevékenység és folyamatos bántalmazás is megjelenhet.

Vizsgáljuk meg részletesebben milyen kellemetlen eseményekről is van szó:

-          általános zaklatás, zsarolás, erőszak, közveszéllyel fenyegetés, károkozás, garázdaság, rongálás, rablás, zsarolás, személyi szabadság korlátozása, kényszerítés…

-          társadalomkulturális szabályok, normák megszegése

-          társadalomkulturális perifériára sodródás után kártékony tevékenységek megvalósítása

-          nyilvános és rejtett támadás a közösség és a személyek ellen

-          véletlen, vagy szándékos könnyű, vagy súlyos testi sértés

-          erőszakos verbális, vagy fizikai tevékenységeken keresztül történő becsületsértés, vagy karaktergyilkosság

-          bulling: folyamatos erőszakos viselkedés, megfélemlítés önvédelemre képtelenek ellen a személyes térben

-          cyberbulling: fenyegetés, gúnyolódás, kiközösítés, nevetségessé tétel a digitális térben

-          mobbing: pszichoterror, zaklatás, molesztálás, támadás

 

Hogyan előzhetjük meg a társadalomkulturális erőszakos veszélyhelyzetek kialakulását?
- világos és közérthető szabályok, határok rögzítése, tudatosítása és számonkérése

-          alacsony erőszak-ingerküszöb kialakítása és fenntartása

-          empatikus, türelmes hozzáállás kialakítása és fenntartása

-          bizalmi, támogató és elfogadó légkör kialakítása

-          aktív, szabálykövető közösségi szerepvállalás motiválása és inspirálása

-          problémaforrások kollektív rögzítése és tudatosítása

-          tájékozottság fokozása továbbképzések szervezésével vezetőknek, pedagógusoknak, szülőknek és tanulóknak

-          támogató, érdekelt és érdeklődő családi háttér, valamint szülői felelősségvállalás motiválása

-          az iskolai hírnév háttérbeszorítása a személyiségi jogokkal szemben

Intézményi környezet (szülők, segítők, partnerek, támogatók) edukálása a hét minden napján adott tematika szerint:

1.      az internet látható és látens szabályainak megismerése és alkalmazása

2.      otthoni környezetben, saját digitális eszközök használati szabályainak kialakítása

3.      személyes és közös adatvédelmi protokoll kialakítása és alkalmazása

4.      digitális térben megszerzett tudás- és tapasztalatmegosztás alkalmazása

5.      a személyes és digitális térben történtek napi szintű megbeszélése

6.      potenciális segítők, támogatók, ellenőrzők és büntetők megismerése a digitális térben

7.      adat- és személyiségvédelmi, valamint blokkoló szoftverek, alkalmazások megismerése és alkalmazása

 

 

 

Hogyan segíthetünk a támadásokat elszenvedő érintetteken?

-          példamutató tanári személyiségek kohéziójának kialakítása és fenntartása

-          személyes motiváció és szakmai inspiráció kialakítása és fenntartása

-          fokozott szellemi és fizikai terheltség biztosítása a tanulóknak

-          IQ (értelmi), EQ (érzelmi) és SQ (lelkiismereti) intelligencia fejlesztése

-          szociális és kohéziós képességek fejlesztése

-          közösségi empátia, elfogadás kialakítása

-          személyes önértékelés és önbizalom fokozása

-          negatív gondolatok, érzések, döntések és tevékenységek átalakítása pozitívvá

-          segítő, támogató légkör és kondíciók kialakítása és fenntartása

-          a közösségi elvárásoknak és személyes véleményeknek való kitettség mérséklése

-          önagresszió és önhibáztatás megelőzése és megszüntetése

-          valódi személyes kapcsolatok kialakítása és fenntartása

-          személyes értékek, elfogadottság és népszerűség kiterjesztése

-          etikus önvédelmi módszerek és eszközök tudatosítása és használata

-          konfliktusmegelőzési és problémamegoldási stratégiák kidolgozása és megvalósítása

 

 

13 hasznos kérdés az erőszakos élethelyzetek során (minden érintett számára):

1.      Mi történt pontosan?

2.      Hogyan történt?

3.      Miért történt?

4.      Mikor történt?

5.      Kivel történt?

6.      Milyen gondolatok jelentek meg az eset előtt, közben és utána?

7.      Milyen érzések jelentek meg az eset előtt, közben és utána?

8.      Hogyan viszonyulnak az érintettek az eset előtt, közben és utána?

9.      Hogyan viszonyul a közösség az eset előtt, közben és utána?

10.  Mi volt a legrosszabb az esetben?

11.  Mi a tanulsága az esetnek?

12.  Hogyan kerülhető el, hogy legközelebb megtörténjen?

13.  Hogyan lehet rendbe hozni a testi, érzelmi és lelki károkat?

 

 

Az adott élethelyzetben előfordulhat, hogy külső segítséget szükséges és kell is kérni hivatalos úton, így fontos,

hogy képessé váljunk felismerni a helyzet súlyosságát, az adott probléma, vagy bűncselekmény mértékét.

Garázdaság, rongálás, károkozás, zaklatás, könnyű testi sértés, mérsékelt fizikai, vagy verbális támadás esetén lehetőség van a hivatalos segítség, tehát a rendőrség értesítésének mellőzésére.

Ez a protokoll csak abban az esetben alkalmazható, ha az intézményvezetés, a pedagógus és az érintett szülők is megegyeznek abban, hogy nincs szükség rendőri beavatkozásra, vagy jegyzőkönyvezett feljelentésre.

Azonban léteznek olyan élethelyzetek, amikor szükségessé válik és elvárás is a rendőrség bevonása, mint, amikor több elkövető szervezetten hajtja végre a támadásokat, esetleg a kedvezőtlen helyzetbe került érintett megsérül és ellátásra kényszerül, tehát jogilag már sértetté válik.

Emellett egyes esetekben az elkövetők annyira érdektelenek, hogy a támadásokat folyamatosan és zavartalanul megvalósítják az intézményi szankciók ellenére, tehát hivatalos segítségre szorulnak a pedagógusok.

Ezek a súlyosabb kategóriába sorolható bűncselekmények a rablás, zsarolás, kényszerítés, személy elleni erőszak és a súlyos testi sértés, amelyek megvalósulásakor az iskolarendőr hivatalból beavatkozik.

A rendvédelmi tisztségviselő feladatköreibe tartozik a normáktól eltérő magatartásformák és viselkedési minták észlelése, feltárása, valamint a kialakuló problémák, konfliktusok kezelése.

Gyakran a tekintélytparancsoló megjelenés is elég a megelőzéshez, de egyes esetekben még ez is kevés, sőt az is előfordulhat, hogy az iskolaőr jelenléte általános félelmet és krónikus szorongást vált ki a tanulóközösségből és – általában a családból, esetleg egyéb személyes, vagy digitális térből hozott – elfojtott indulatokat is felszínre hozhat.

            A békés, türelmes és megértő hozzáállást képviselő konfliktuskezelési technikák alkalmasak lehetnek arra, hogy hosszútávon is megszűntessék a problémaforrásokat, ezért a köznevelési intézmények legfőbb érdeke, hogy a gyakorlatban is alkalmazható és jótékony-hatékony konfliktuskezelési protokollt alakítson ki és valósítson meg.

Ez csak akkor lehetséges, ha az intézményvezetés nyitott, progresszív és proaktív szemléletű, tehát a külső környezetében található személyes segítőket és szakmai támogatókat is hajlandó bevonni az adott élethelyzetben kialakult probléma korszerű és szakszerű megoldásába.

A leggyorsabb konfliktuskezelési módszer a gyakori mozgás, mint terápiás módszer alkalmazása, amely sajnos legtöbbször a pedagógusok esetében mozgásmegvonással kerül be a szankciós eszközök közé, tehát ha az osztály, vagy a tanuló nem az elvárásoknak megfelelően viselkedik, az óraközi szünetekben megvonják a mozgás lehetőségét.

Ez a gyakorlat rendkívül nagy károkat okoz, hiszen amellett, hogy az amúgy is mozgásszegény környezetben nevelkedő tanulói generációkat leszoktatja az aktív életmódról és megfosztja a szabad mozgásos játék örömétől, még dühöt, ingerültséget és agressziót vált ki ahelyett, hogy segítene azok leküzdésében.

            Nagyobb türelmet és kiatartást igénylő, de rendkívül hatékony konfliktuskezelési módszer a tudatos és irányított beszélgetés, amikor a tanulók elsajátítják a szavaikon keresztül történő érzéskifejezés képességét.

Ez a módszer megfelelő gyakorlással odáig fejlesztheti a tanulókat, hogy kialakul az empátia képessége, tehát képessé válnak mások helyzetébe beleélni, beleérezni magukat és megtapasztalják az együttérzést, valamint alkalmassá válnak a párbeszédre és az együtműködésre is.

Véleményem szerint ennek három szinje is azonosítható:

I.                   IQ (készségfejlesztés értelmi intelligenciával)

II.                EQ (készségfejlesztés érzelmi intelligenciával)

III.             SQ (készségfejlesztés lelkiismereti intelligenciával)



A Rendőr-főkapitányság ajánlásai:

1.       Körültekintő barátválasztás. A Szülők ismerjék gyermekük barátait, tudják azok elérhetőségét és lakcímét.

  1. Sokszor és sok beszélgetés! Otthon minden nap beszéljék meg, kivel mi történt aznap!
  2. A felgyülemlett feszültséget nap mint nap le kell vezetni!
  3. Meg kell különböztetni a jó heccet a bűncselekménytől! Ne feledjék, baj lehet belőle!
  4. Nem csak saját biztonságukért, társaik testi épségéért is felelősek!

 

Keress fel bátran, minden segítséget készséggel megadok!

 

           

Legyen az idézhető mottónk:

”A múlt értékeit, a jelen eszközeivel, a jövő szépségéért!”

Domokos // 2022

 

Ehhez is minden segítséget készséggel megadok, keress fel bátran!

Ha további segítségre van szükséged, ennek a blogbejegyzésnek

a teljes változatát ebook és podcast formában is elérheted.

 

Hasznos kiegészítő információkért rendeld meg az alábbi tananyagokat:

Karrierépítés zenészeknek promovideo

Karrierépítés zenészeknek digitális tananyag

 

Kultúramarketing promovideo

Kultúramarketing digitális tananyag

 

Kultúramenedzsment promovideo

Kultúramenedzsment digitális tananyag

 

Amennyiben bármilyen probléma, kérdés, vagy kérés merül fel, keress fel bátran, mindenben segítek!

Extra tartalmak eléréséhez iratkozz fel YT csatornámra és like-olj a Facebookon!

 

Debrecen, 2023. Március-Április                                                                                         Domokos János Antal

Trombitaművész-tanár, Karmester,

Nemzeti ösztöndíjas Zeneszerző, Szövegíró,

Szakvizsgázott pedagógus, Közoktatási vezető,

     a Művészi Zene Kör tehetségmenedzselő szervezet és

az Alternatív Lehetőségek Művészeti Akadémia vezetője

2023. március 22., szerda

  MŰVÉSZI ZENE KÖR - VÍZ világnapja 2023 🤩🌍 💦 ☔️🌊🥛🧊⛲️🏞♻️🎶🔊 



Március 22. a VÍZ világnapja! 

A Domokos lányok egy évig minden hónapban visszatértek a Fancsikai víztározóhoz. 

Ezt örökíti meg ez a video. MŰVÉSZI ZENE KÖR 2023 - Debrecen 

http://muveszizene.blogspot.com/​​

Music: Domokos János Antal - Urban Suite No1 V.(részlet)

2023. február 23., csütörtök

Február 8. A biztonságos internetezés világnapja 👩🏽‍🏫 👨🏽‍🏫📚 📖 🛤🌄♻️ ✅

 

Február 8. A biztonságos internetezés világnapja

👩🏽‍🏫 👨🏽‍🏫📚 📖 🛤🌄♻️ ✅

 

            Az előző blogbejegyzésem a Diszruptív innováció a művészeti nevelésben címet kapta, ugyanis ez az újító diszruptív (a rossz és elavult hagyományokat, szokásokat megszakító) szemlélet meghatározhatja a hosszútávú fennmaradás sikeres megvalósítását, kiemelten a művészeti nevelés területén.

A mostani írásom erre épülve kapta meg a témáját, amely a biztonságos internetezésről szól, kiemelten a világnap alkalmából, ami – tapasztalatom alapján - meglehetősen kevés figyelmet kap a köznevelési intézményekben.

Egy kis előtanulmány ehhez a blogbejegyzéshez:

Köznevelés a digitalizáció küszöbén

A digitális kultúra szerepe a köznevelésben

Digitális közösségépítés a köznevelésben

Digitális köznevelés új utakon

Digitalizáció a művészetoktatásban

Adatstratégia a köznevelésben

           

            Nem árulok el nagy titkot, amikor kijelentem, hogy a tanulók többsége még mindig kizárólag szórakozásra használja a digitális eszközeit, valamint az azokkal elérhető - globális tudáshoz hozzáférést biztosító - világhálót.

Ennek a legnagyobb veszélye az, hogy gyermekkorban nem tanulják meg tudatosan kezelni eszközeiket, célzottan megtalálni a releváns információkat, hasznosan felhasználni a megszerzett adatokat, megvédeni magukat az erőszakos irányítástól, megvédeni az adataikat az illetéktelenektől és kritikusan elemezni a digitális, valamint a személyes és szakmai környezetüket.

Ezt a problémát elmélyíti, hogy a digitális tér és a közösségi média – agyunkat elárasztó és elkápráztató – impulzusai olyan mértékű függőséget okoznak, amely képes teljes tudattalansági állapotba ejteni a felhasználót, a külvilágból érkező hatások teljes kizárása mellett.

Nagycsaládos szülőként, családfőként és művésztanárként fokozottan felelősséget vállalok a mindennapokban is a digitális tér, azon belül az internetezés veszélyeinek tudatosítására és sajnos még egy jelenleg kislétszámú informális csoport tagja vagyok, akik a tiltás helyett az edukációs felkészítést tartják eredményesnek a digitális eszközhasználattal kapcsolatban.

Tiltásról azért nem eshet szó, mert a most nevelkedő gyermekek választási lehetőség nélkül kényszerülnek az érintőképernyős okoseszközök használatára a későbbi életszakaszaikban úgy, mint a projektmunkákban és a leendő munkahelyükön is. Könnyen előre jelezhető, hogy ezeket az eszközöket mesterséges intelligencia segítségével kiegészítve fogják használni, de még az is valószínűsíthető, hogy idővel 7D hologramtechnika is széles körben rendelkezésükre fog állni.

            Személyes segítséget tudok nyújtani a hozzám beiratkozó zenész növendékeknek, ugyanis a helyes - és az egészségmegőrzésre is fokozottan alkalmas – légzéstechnika elsajátítása mellett finommotorikus mozgásokat is magas szinten begyakorolnak, hiszen egy századmilliméternyi eltérés esetén a furulyájuk sipoló, hamis és hallgathatatlan hangokat adna ki. Tehát kénytelenek elsajátítani a legkissebb ujjmozdulatokat is, amely gyakorlat a későbbi digitális eszközhasználati tevékenységeikben óriási előnyhöz juttatja őket a vetélytársaikkal szemben.

            Mivel egészségügyi, környezettudatossági és gazdaságossági okokból sok éve elektromos autókat használok, gyakran elém kerül Tesla neve, akiről a korunk legfejlettebb elektromos autó ökoszisztémáját is elnevezték.

Tesla szerint minden energia rezgés és én ennek a kijelentésnek nagy jelentőséget tulajdonítok, hiszen hivatásomból adódóan a rezgések tudatos irányítását végzem professzionális szinten.

Zeneművésztanárként pontosan ezt tanítom a növendékeimnek is, ugyanis a furulyaórákon a különböző magasságú hangokat különböző intenzitású levegőoszlop irányításával tudják esztétikusan megszólaltatni, amelyek így a megfelelő hanghullámok megtalálásával átadják a rezgést a hangszer testének, majd a helyiség levegőjébe jutva – legjobb esetben – kellemes érzést keltenek a hallgatóságban.

            Ezt a hatást a digitális térben is elérhetjük mérsékelt mértékben és erősen függve a felhasználó hangrendszerétől, de a közösségi oldalakon és videomegosztókon történő megjelenés előnyei és lehetőségei sokkal nagyobbak a veszélyeinél.

Saját lányaim 4-5 éves koruk óta rendszeresen jelen vannak a videomegosztókon legújabb produkcióikkal és 4-8 év eltelte után már büszkén bemutatják fejlődési útjukat a társaiknak, akik közül emiatt többen kedvet kapnak a hangszerjátékhoz.

Fontos megjegyeznem, hogy a közösségi oldalakon történő képi megjelenésüket minden esetben leegyeztetjük velük és a nem kívánatos képeket később töröljük a portfoliójukból.

Ez a tudatos magatartás odáig vezetett, hogy mára fokozott önbizalommal és reális önértékeléssel rendelkeznek, - a rendszeres iskolai abúzusok, támadások ellenére - fizikai, lelki, szellemi és neurológiai szempontból is kiegyensúlyozottak, valamint kiemelkedő az immunrendszerük, amely tudományosan bizonyítottan annak is az eredménye, hogy jól érzik magukat mind a személyes, mind a digitális térben.

            A következő lépés – az egész korosztályuk esetében – a látens szabályok látható és írott internetes törvényekké alakítása és olyan szokások kialakítása, amelyek segítik a békés egymás mellett élést, valamint a kölcsönös elfogadást és kedvező értékelést a digitális térben is.

Ehhez arra lesz szükség, hogy önkritikát és önfegyelmet gyakorolva szülőként, felnőttként és pedagógusként is odafigyeljünk szavainkra, tetteinkre, de még a testbeszédünkre is. Ez utóbbit ugyanis a gyermekek nagyon érzékenyen képesek utánozni és szavak nélkül is, vagy még jobban képesek kifejezni érzelmeiket csupán a testbeszédükkel, akárcsak a zenében a hangok megszólaltatásával.

Ezek a minták rendkívül fontosak a következő generációk nevelésében és az ahhoz szükséges példamutatásban, hiszen a megfelelő példa biztosítása mellet nem alakulhanak ki a mai korra jellemző társadalomkulturális problémák a digitális térben, amelyek a személyes térbe is kiterjedhetnek. Tehát a megelőzés lehet a megfelelő módszer.

A rendszeres beszélgetés a másik helyes út, hiszen ma már a család nem tölti be a kiegyensúlyozott életmódra felkészítő jellegét, ezért sok gyermeknek mentális problémája van, ez a zeneórákon is jellemző probléma.

Ma egy zenetanárnak egyben professzionális pszichológusi szerepkörrel is rendelkeznie szükséges, ahhoz hogy a testi és lelki gátlások mellett a mentális hátráltató tényezőket is megszüntesse a növendék estében.

Nagyfokú veszélyforrás lehet, hogy a legtöbb családban és a köznevelési intézményben nincsenek kedvező körülmények a gyermekek önbizalomnöveléséhez, ezért az interneten keresik ezt a lehetőséget, amely azzal járhat, hogy kiszolgáltatott helyzetbe kerülnek olyan kártékony emberekkel szemben, akik kedveskedéssel, csalogatással és dicsérgetésekkel átvehetik az irányítást az életük felett, kezdetben az online, majd a személyes térben is.

            A pedagógustársadalom rendkívül nehéz helyzetben van, hiszen ahhoz hogy a tanárok képessé váljanak szakmai és személyes segítséget nyújtani a gyermekeknek, előbb nekik is szükséges tapasztalatot gyűjteni az online tér káros hatásai, a kialakuló kedvezőtlen élethelyzetek és a kártékony személyek tekintetében.

Sajnos ez azért fokozottan nehéz, mert jellemzően nem a magabiztos, tájékozott, diplomás felnőtt értelmiségi tanárokból áll a zaklatók, vagy befolyásolók célközönsége, hanem az önbizalomhiányos, kiszolgáltatott, figyelemre vágyó, tájékozatlan és képzetlen – jellemzően nehéz körülmények között nevelkedő és emiatt bármire rávehető - tanulókból. Így tehát a tanárok csak másodkézből értesülhetnek az interneten – a tanulókkal szemben - elkövetett bűncselekményekről, atrocitásokról és abúzusokról.

Helyes lépések a pedagógusok részéről a hét minden napjára:

1.      az IKT eszközök fajtáinak és funkcióinak elméleti szintű megismerése

2.      a IKT eszközök funkióinak gyakorlati szintű megismerése és használata

3.      az IKT környezet szereplőinek és platformjainka megismerése, globálinternetes tapasztalatszerzés

4.      az IKT környezetben magabiztos tájékozódási képességek kialakítása

5.      az IKT környezeti erősségek, lehetőségek, gyengeségek és veszélyek azonosítása

6.      az IKT környezeti erősségek, lehetőségek, gyengeségek és veszélyek tudatosítása

7.      az IKT környezetben a tanulók védelme megelőzés és problémamegoldás által,

segítségnyújtás az internetes törvények, rendeletek és szabályok kialakításában

 

Hasznosan és tudatosan kihasználva az internet és az IKT eszközök lehetőségeit minden tanulónak biztosíthatjuk

 a gyors fejlődést, a kedvező előmenetelt és az érvényesülési lehetőséget, ezért ezúton is arra kérem

a pedagógus- és szülőtársaimat, hogy segítsék, támogassák ebben a tanulókat, gyermekeinket!

 

Ehhez a témához kapcsolódóan megtalálható

a NemzetiMédia- és Hírközlési Hatóság által közreadott 7 pontos segítség

szülők számára gyermekük online térben történő jelenlétével kapcsolatban:

1. Ismerje meg az internet használatát!

2. Egészséges online tartalmat fogyasszon!

3. Kerüljön mindent, ami káros!

4. Ne az online térben tájékozódjon a szexualitásról!

5. Ismerje meg a netikettet!

6. Idegentől nincs édesség!

7. Tudatos gyerekből tudatos felnőtt válik

Bővebb információt és segédanyagokat a témakörben az NMHH tematikus oldalán,

a Gyerek a neten lehet megtalálni.

Tematikus tesztek kvízek: https://digipedia.hu/

 

Keress fel bátran, minden segítséget készséggel megadok!

 

 

           

Legyen az idézhető mottónk:

”A múlt értékeit, a jelen eszközeivel, a jövő szépségéért!”

Domokos // 2022

 

Ehhez is minden segítséget készséggel megadok, keress fel bátran!

Ha további segítségre van szükséged, ennek a blogbejegyzésnek

a teljes változatát ebook és podcast formában is elérheted.

 

Hasznos kiegészítő információkért rendeld meg az alábbi tananyagokat:

Karrierépítés zenészeknek promovideo

Karrierépítés zenészeknek digitális tananyag

 

Kultúramarketing promovideo

Kultúramarketing digitális tananyag

 

Kultúramenedzsment promovideo

Kultúramenedzsment digitális tananyag

 

Amennyiben bármilyen probléma, kérdés, vagy kérés merül fel, keress fel bátran, mindenben segítek!

Extra tartalmak eléréséhez iratkozz fel YT csatornámra és like-olj a Facebookon!

 

Debrecen, 2023. Február 8.                                                                                      Domokos János Antal

Trombitaművész-tanár, Karmester,

Nemzeti ösztöndíjas Zeneszerző, Szövegíró,

Szakvizsgázott pedagógus, Közoktatási vezető,

     a Művészi Zene Kör tehetségmenedzselő szervezet és

az Alternatív Lehetőségek Művészeti Akadémia vezetője

2023. január 20., péntek

Idei első dalunkkal kívánunk BOLDOG ÚJ ÉVET mindenkinek!

 Idei első dalunkkal kívánunk BOLDOG ÚJ ÉVET mindenkinek!



Egy találkozás emlékére Balassa Sándor zeneszerzővel


Egy találkozás emlékére Balassa Sándor zeneszerzővel


            Egy közel 25 éve történt találkozásom emlékét szándékozom megosztani most a nagyközönséggel, kifejezetten azzal céllal, hogy a fiatalabb zeneművész generációkat cselekvésre motiváljam annak érdekében, hogy ne féljenek segítséget kérni egy idősebb, tapasztaltabb és magas tisztségű szakembertől, esetleg személyes példaképtől. Nekem ez a segítségkérés egy néhány órás személyes találkozón valósult meg Balassa Sándor zeneszerzővel, amely annyira meghatározó volt, hogy még ilyen hosszú idő után is élénken él az emlékezetemben. Balassa Sándor munkásságát és emberségét – számos nemzeti kitüntetése és személyes követője miatt – remélhetőleg keveseknek szükséges bemutatni, a fiatalabb generációk az online térben több információt megtalálnak róla, elég csak annyit kiemelnem, hogy Ő az alapítója – többek között - a Zeneakadémia Alapítványának is.

Nélküle ma a magyar zeneművészet - a hangszeres és a zeneszerzés mesterség is – szegényebb lenne, mert sokan köszönhetik neki a boldogulásukat, szakmai előmenetelüket, fejlődésüket.

Úgy alakult a sorsom, hogy nyugdíjas évei kezdetén személyes találkozót kezdeményeztem, amely családon belül valósult meg. Ebben az időben derült ki nyilvánosan, hogy lehet némi kapcsolódásom a zeneszerzéshez, ezért a nagynéném felhívta a keresztapját Balassa Sándor, hogy szánjon rám egy kis figyelmet a szabadidejéből. Legnagyobb meglepetésemre kíváncsi volt a zeneszerzést érintő próbálkozásaimra, ezért azonnal igent mondott és azon a hétvégén már fogadott is kedves és barátságos otthonában. Akkoriban elég nagy volt a felhajtás körülöttem, ugyanis több kompozíciómmal is sikerült rangos eredményeket, nívódíjakat és elismeréseket megszerezni, természetesen a fúvós kamaraegyüttesekkel együtt, többek között a Bartók Rádió is megörökítette néhány művem.

Ennek tudatában Balassa Úr is méltónak talált arra, hogy saját házában fogadjon, mert kíváncsi volt mi jár a fejemben, miket komponálok.

            Érkezésemkor udvariasan bemutatkozott a kapuban és bekísért a nappaliba, ahol leültetett és megkérdezte jól utaztam-e, majd néhány mondat beszélgetés után elkérte a videokazettát, amin a korábban hangversenyen elhangzott műveim felvételei voltak rögzítve.

Ezek rövidebb és jelentéktelen trió, kvartett és kvintett darabok voltak, ezek mellett a Rézfúvósegyüttesre – lánykori nevén Nagypartira – komponált No1 Fanfárom is elhangzott felvételről, amely már jobban lekötötte a figyelmét.

Ma már egy hasonló élethelyzetben sokkal visszafogottabban és bölcsebben viselkednék, de akkor – sajnos jól emlékszem – végigreflektáltam az egész művet a lejátszás közben. Eleinte ezt csendesen elviselte, azonban a halk középrésznél már rám szólt, hogy nem hallja jól a zenét a folyamatos beszédem miatt.

Valószínűleg ez lehetett a fő oka annak, hogy egészen idáig láthatóan nem hatotta meg a képzelt művészetem, mert nem reagált érzékelhetően a hallottakra.

A kezdeti lelkesedésem és izgatottságom ez nagyon lelombozta, ezért képzeletben már el is terveztem hogyan fogok rövid úton távozni, mielőtt még jobban lejáratnám magam a Mester előtt. Lelki szemeim előtt megjelent, ahogy csalódottan elkullogok a vonat felé, mert ebben a pillanatban úgy éreztem, hogy egy életre abbahagyom a zeneszerzésnek hitt próbálkozásaim.

Ekkor egy olyan váratlan fordulat következett be, ami meghatározta a későbbi pályafutásom, ezért a legélénkebben él a mai napig ez a pillanat az emlékezetemben.

A videoszalag ahhoz a részhez ért, amikor - a halk középrész után - visszatért a Fanfárom főtémája, méghozzá teljes apparátussal, Timpanival és Cintányérokkal kiegészülve, fff hangerővel. Ez az erős hanghatás hirtelen nem várt érzelmeket váltott ki belőle, jól emlékszem felkapta a fejét és kihúzta magát. Ekkor éreztem azt először, hogy valami fontos dolgot fedeztem fel a zenémben, a katarzisélményt. Korszerű megfogalmazásban ezt úgy tudnám leírni, mint az a pillanat, amikor a hallgatóság közös értelmi, érzelmi és lelki otthonra talál egyszerre a zenehallgatás közben.

Számomra ez volt az a pillanat, ami meghatározó hatást gyakorolt az egész későbbi életemre és művészetemre, hiszen akkora inspirációs erővel bírt, hogy azóta már több, mint 300 művet komponáltam. Azóta is keresem azt a lehetőséget, hogy – az adott művem sajátosságaihoz mérten – képes legyek katarzisélményt adni mind az előadóknak, mind pedig a közönségnek.

            Visszatérve a korábbi eseményekhez, ezután a – nappaliban közösen átélt - zenei csúcspontom után Balassa Úr rengeteg szakmai segítséget nyújtott, aminek a nagy részét – könnyelmű módon – nem jegyzeteltem le, de a legfontosabbakat sikerült megjegyezni.

Az egyik ilyen tanácsa az volt, hogy soha ne toljam ki a zenészek határait olyan zenei részekkel, amelyek aránytalanul nagy terhelést, vállalhatatlan elvárásokat a jelentenének számukra. Ezt azzal indokolta, hogy a zeneszerzői képzeletünkben megjelenő álomképeket nagyonis valódi emberek fogják előadni, akik előadáskor fáradtak lehetnek és akár a mű sikere is múlhat azon, ha ilyen állapotban kerül előadásra egy – túl nagy elvárásokat támasztó – kompozíció ősbemutatója.

A másik hasznos tanácsa az volt, hogy találjam meg a saját egyedi hangvételem, amiről már néhány ütem maghallgatása után felismerhető leszek, mert a videofelvételen halott műveim hasonlítanak Csajkovszkij stílusára, úgyhogy minél előbb találjak rá a saját hangomra.

A saját hangom – mai kifejezéssel hangképem – kialakításának elvárása olyan nagy teher volt számomra, hogy a mai napig minden egyes művemnél igyekszem azt megjeleníteni, mint a személyiségem egyedi védjegye, vagy legfőbb kifejezőeszköze.

            Balassa Sándor zeneszerző ennél hasznosabb és meghatározóbb tanácsot nem is adhatott volna egy tizenéves – a saját személyiségét még kereső – zeneművész növendéknek, hiszen rávezette a figyelmem a zeneszerzés emberi vonatkozásaira, az érzelmek kifejezésére, a katarzisélményre és arra, hogy alkotóművészként jómagam csak egy eszköz legyek arra, hogy embereket, közösségeket, előadókat és közönséget – a világ legcsodálatosabb összekötő elemével – a zenével összekapcsoljam. Minden egyed hangnak és harmóniának emberi vonatkozásai – legjobb esetben – pozitív élettani hatásai és jótékony-hatékony következményei lesznek, amiket már a komponálás közben megtervezhetek.

A Mesterrel való találkozásom óta őszintén hiszek abban, hogy zeneszerzőként ez lehet a valódi küldetésem és sikerült megtalálnom a helyes utat, amely segítségével olyan szerencsés helyzetben kerülhettem, hogy minden kompozícióm folyamatosan kiadásra kerül, valamint a Nemzeti Kulturális Alap is támogatja erőfeszítéseim.

            Ennek a történetmesélésnek az a tanulsága, hogy nem tudhatjuk előre, hogy mit érünk meg, hogy mit hoz a jövő, de mindig lesznek olyan pillanatok az életben, amelyek akár évtizedekre, vagy élethosszig meghatározhatják a szemléletünket, a tevékenységeinket és az életutunkat.

A saját hibámból remélhetőleg tanulhatnak a – most közreadott rengeteg hosszú szöveget kitartóan végigolvasó - fiatalabb generációk, mert – bár terveztem, de - nem látogattam meg gyakrabban a jótéteményesem, ezért azt tanácsolom, hogy ezt a hibát ne kövessék el!

Inkább merjenek kérdezni, merjenek segítséget kérni, merjenek találkozni, merjenek tapasztalni, merjenek alkotni és merjék vállalni az érzéseiket!

Ennél talán még fontosabb lehet, hogy merjenek – az enyémhez hasonló – történeteket megosztani, amelyek segíthetik az emberi életet, a főbb folyamatokat, történéseket és következményeket megérteni, az élet fontosabb pillanatait azonosítani, emellett a tapasztalat megosztás révén merjék segíteni a kollektív emlékezet kialakítását és az értelmi, érzelmi és lelki illeszkedési pontokat megtalálni.

Ilyen illeszkedési pontokat rejtenek Balassa Sándor zeneszerző művei is, amelyek a jóindulatú és segítőkész személyiségéből táplálkoztak. Remélhetőleg a fiatalabb generációk is áldoznak az erőforrásaikból arra, hogy ezeket az értékes műveket megismerjék és megismertessék a közönséggel.

            Születésének közelgő 88. – dupla végtelen – évfordulója alkalmából ezekkel a gondolataimmal tisztelgek Balassa Sándor zeneszerző munkásságának és ezúton köszönöm meg utólag a segítségét, kimagasló emberségét, amit felém mutatott és bízom benne, hogy példamutató személyisége és példaértékű munkássága nevén keresztül sokáig fennmaradhat.

A figyelmet tisztelettel megköszönve!

Debrecen, 2022. November

 

Domokos János Antal

Trombitaművész-tanár,

Karmester, Zeneszerző,

Közoktatási Vezető,

Szakvizsgázott Pedagógus

2022. november 23., szerda

JAZZKARÁCSONY-NAGYKARÁCSONY 2022 - MŰVÉSZI ZENE KÖR Hagyományos Jótékonysági Est 🤗👨‍👩‍👧‍👦🎵 🎶❄️🌃💖♻️

      


JAZZKARÁCSONY-NAGYKARÁCSONY 2022 - MŰVÉSZI ZENE KÖR
Hagyományos Jótékonysági Est
🤗👨‍👩‍👧‍👦🎵 🎶❄️🌃💖♻️

 

 

FOGADJA EL SZEMÉLYES AJÁNDÉKUNKAT,
LEGYEN ÖNÉ AZ ÉLMÉNY,
CSATLAKOZZON HOZZÁNK ÉS
TÖLTSÖN VELÜNK EGY KELLEMES ESTÉT
A JÓTÉKONYSÁG JEGYÉBEN!

2022.December 16. (Péntek) 17:00 Unitárius Egyházközség (Debrecen Hatvan u. 24.)

A MŰVÉSZI ZENE KÖR művésztanárai
2009. óta rendezik meg a
JAZZKARÁCSONY-NAGYKARÁCSONY
hagyományos jótékonysági estet,
amelyre szeretettel meghívják
Önt és kedves családját!!!

A belépés az online Facebook-esemény regisztrációt követően
INGYENES!!!

PROGRAMCSOMAG:
- Ünnepi köszöntő
- Művésztehetségek bemutatkozása
- Művészgyakornokok műsora
- Karácsonyi élménydalok premiere

Az est alatt a Szervezők a rászoruló gyermekek számára mesekönyveket,
a zeneművész tehetségek részére felajánlásokat gyűjtenek,
személyes támogatásával most Ön is segíthet!
TEREMTSÜK MEG EGYÜTT A JÖVŐ ÉRTÉKEIT!

Ajánló: https://www.youtube.com/watch?v=c8axQ95h3YE
https://www.youtube.com/watch?v=UXFXVcxDn-o
Promo: https://www.youtube.com/watch?v=4Hn8qsF1hvc

Csatlakozzon eseményünkhöz FB oldalunkon is!
LIKE: https://www.facebook.com/MUVESZIZENEKOR
https://www.facebook.com/events/1814346555539452/
Szervezet: http://muveszizene.blogspot.hu/
Zenekar: http://jazzfiveband.blogspot.hu/
Kiadó: http://artisticmusic-arm.blogspot.hu/
Intézmény: https://almakademia.blogspot.hu/
Zeneszerző: http://domokosmusic.blogspot.com/

 

2022. november 12., szombat

JAZZKARÁCSONY-NAGYKARÁCSONY // Adventi Interaktív Koncert 🎄🌟🌠👨‍👩‍👧‍👦🎵🎁🕯♻️😌

   JAZZKARÁCSONY-NAGYKARÁCSONY // Adventi Interaktív Koncert 🎄🌟🌠👨‍👩‍👧‍👦🎵🎁🕯♻️😌

Programszervező: MŰVÉSZI ZENE KÖR 

 Rendelhető: 

 - JAZZ FIVE teljes estés koncert 

- Koncertpedagógiai előadás 

- Interaktív tananyag 

 ÉRDEKLŐDÉS

 Interaktív Koncert a legszebb karácsonyi slágerekkel és vadonatúj saját dalokkal! 

 Szeretettel ajánljuk ünnepi rendezvényekre: 

 - Művelődési házaknak 

 - Iskoláknak, Óvodáknak 

 - Intézményeknek 

 - Közösségeknek és mindenkinek :) 


 Programrendelés: tel: (+36) 70/638-5344 

 email: muveszizenekor@gmail.com 

 web: https://muveszizene.blogspot.com/

2022. november 5., szombat

 KARÁCSONYI TÖRTÉNETEK

Énekhangra, vagy Dallamhangszerre és Zongorára 🎼🎶🎹


 


Szeretettel ajánljuk KARÁCSONYI TÖRTÉNETEK kötetünket, amelyben 15 kedves és meghitt, saját énekes kompozíció található zongorakísértettel és hangalappal.

Az egy-egy történetet tartalmazó művek hangszeren is kiválóan játszhatóak.

A szólamkotta ingyenes biztosításával kívánunk kedveskedni mindenki számára, a zongorakíséretek és hangaalapok hozzáférhetőek elérhetőségeinken:

KÉREM A TELJES KOTTÁT

artisticmusic.arm@gmail.com

LETÖLTÉS

2022. október 24., hétfő